2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jennisi
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 09:04
Ort: Linköping

2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av Jennisi »

Hej på er alla fantastiska mammor! :)

Jag tror inte att jag har något problem, men vill gärna ventilera lite med er som har mer erfarenhet av barn.
(Varning för låångt inlägg)
Jag har en liten tjej som fyller 2 månader idag.
Vi har följt Standardmodellen sedan hon föddes och jag är så tacksam för att jag läste på så mycket i Barnaboken innan hon kom till världen. Den har hjälpt mig och min sambo som förstagångsföräldrar, och den har hjälpt vår lilla skruv att få bästa möjliga starten på livet! Första tiden gick däremot inte som på räls.. Hon har ätit ersättning på heltid sedan 2 veckors ålder och har visserligen alltid sovit bra på nätterna och vaknat 01 och 04 för mat sedan tiden på BB. Men dagarna var jobbiga då hon inte kunde komma till ro trots mängder av mat! Hon somnade inte och kunde vara vaken 5-6-7 timmar i streck som nyfödd, trots vagnande och bärande! Överlevnadsångest som inte enbart stillades via mat? :shock: Tillslut upptäckte jag att hon lyckades sova bra om hon fick ligga groda på mej ute i soffan.. Så 10 timmar per dygn sov hon på mej, och 5-6 timmar i liggdelen till vagnen. Under nån veckas tid.. Mysigt. Men inte 10 timmar per dygn. Aj, axlarna och ryggen!
En dag fick jag nog och testade att lägga ner henne i hennes säng. Hon började gråta efter en stund (jag stod och diskade för att inte gå in vid minsta pip som jag lätt gjort innan), men efter 3 nappinstopp och max 3 minuters total gråt, så somnade hon för första gången själv i sin lilla säng, dagtid. Jag var lycklig och överraskad, då det gick så enkelt! =D> Sedan dess vände allt till det bättre, och även dagarna kändes jättesköna!

När hon var 4 veckor så sov hon över första 01-nattmålet själv och började sova 6 timmar i streck. En natt kort därefter så vaknade jag 7 på morgonen och insåg att hon sovit hela natten utan att be om mat. Hon började alltså sova 8-11 timmars "sammanhängande" sömn redan vid 5 veckors ålder. Vi har aldrig buffat eller vagnat henne när hon vaknar på natten, utan bara stoppat in nappen och lagt en hand på huvudet, så har hon kommit till ro och somnat om själv nästan på direkten. Hon har aldrig skrikit på natten och jag har aldrig behövt "rädda henne ur hennes säng" på natten. Vet inte om det är bra eller dåligt att vi inte använt oss av vagnandet. Får väl kanske börja buffa när nappen ska bort vid senast 4 månaders ålder.. Den är ju tydligen hennes trygghet, vid sidan av oss föräldrar! :) Men hon vaknar ju inte varje gång hon tappar nappen.. Oftast sover hon flera timmar utan den då den trillat ut.

Vi har börjat använda oss av ett 2-månaders schema nu! Tjuvstartade lite när hon var 7 veckor och kopierade Tors mammas schema! :) Vissa pass skarvar hon på dagarna men somnar oftast om av sig själv efter att ha bökat lite och smågråtit argt en kort stund. Jag brukar bara gå in nån gång och lägga en hand på lilla huvudet så lugnar hon ner sej med gruffandet/smågråt och somnar oftast om. Likaså på natten, om hon vaknar till och låter. (Händer i snitt 1 gång per natt mellan 2-4) När vi införde schemat så började jag med nattmål vid 04 igen eftersom jag känner att hon äter för lite på dagarna! Överallt läser jag att hon bör få i sig åtminstone 1 liter för att kunna sova som folk.. Men hon äter bara mellan 700-800 ml på de 4 matpassen under dagen. Tror ni att hon behöver få i sig mer, hon bara spottar ut nappflaskan när hon ätit det hon vill ha, trots att jag trugar, rapar och trugar! När hon var mindre åt hon ibland mer ersättning än vad hon ätit senaste tiden. Som mest har hon fått i sig 940 ml på ett dygn (med nattmat) när hon var 5 veckor. Nu vid 8-veckors kontrollen var hon 59,5 cm lång och vägde 5000 g. Hon var 51 cm lång när hon föddes och vägde 3700 g. Men jag har själv alltid varit en tunntarm som bebis och barn och är det än idag.. Under vakentiden är hon glad, lugn och aktiv! (Lite gnällig kan hon vara ibland dock) Har fått höra att "hon är väldigt med" sedan hon var nykläckt (Jag gick 13 dagar över tiden plus att hon inte sov så mycket som nyfödd, kanske därför hon utvecklades snabbt på den fronten?) Hon har varit stark i nacken sedan hon kom ut och ligger på mage flera gånger varje vakenpass och håller nyfiket upp huvudet längre och längre stunder för varje gång. BVC-sköterskan var imponerad när hon frågade om hon kunde lyfta huvudet, och Leah visade henne hur länge hon kunde ligga så. Då blir man stolt i mammahjärtat och tänkte som vanligt, tack Anna Wahlgren och mammorna på forumet som inspirerat mej! :) Att vara med på diskbänken när jag diskar är det bästa hon vet! Och att ligga på sängen när jag bäddar och inspektera mönstret på täcket som fladdrar, eller när jag sorterar tvätt är intressant! Så tack för alla tips och trådar, från alla erfarna mammor som hjälpt mig att komma in i min roll!

Nu till min fråga? Hon är 2 månader och sover mellan 20-07 i streck med oftast 1-2 nappinstopp per natt. (Ibland inget) Imorse och igår har jag väckt henne vid 07, och då är hon inne i djup sömn, så hon skulle säkert kunna sova nån timme till om inte schemat fanns. Första nätterna efter att schemat införts testade jag att ta upp henne vid 04 och matade henne, istället för att stoppa in nappen då jag hörde att hon låg o skruvade på sej och frustade lite. Men då äter hon runt 70 ml och vill bara sova istället. Ligger och blundar o halvsover i min famn, suger några korta tag, tar uppehåll, suger några tag.. Tills jag lägger ner henne och hon somnar om på riktigt.
På dagarna äter hon vid 7, 11, 15 och 18 (kvällsslurk 19.30)
Jag matar inom 1 timme och hon äter mellan 130-250 ml per måltid. Oftast 200 ml inom den där timmen.. Sen somnar hon på direkten när jag lägger ner henne eller efter 5-15 minuters bökande då hon låter lite och vänder på huvudet några gånger medan hon blundar.. Bör jag försöka fortsätta väcka henne på natten för det där nattmålet så att hon ska få i sig lite mer mat per dygn, trots att hon själv inte verkar ha något behov av nattmålet? Är det okej att låta henne sova 11 timmar utan mat trots att hon bara är 2 månader? Hon är ju inte slö eller olycklig på dagarna. Tvärtom! Och BVC har inte sagt någonting om hennes vikt, mer än att hon ligger ungefär på sin kurva..
Tror ni att hon äter så mycket hon behöver?
Hon har haft ganska mycket torsk på tungan, så ett tag tänkte jag att den kanske störde henne och behandlade henne med bikarbonat och vatten.. Nu är det nästan inget kvar. Aptiten verkar däremot vara densamma. Och ibland har hon ju ätit 250 ml inom 1 timme trots att hon hade torsken..
Hur skulle ni ha gjort?

Mvh / Jenni
Jenni, mamma till lilla Leah, född: 2012-04-11, SM från födseln. Började sova 9-11 timmar i streck per natt vid 7-8 veckors ålder och har sovit hela nätter (11-12 timmar) sedan 3 månaders ålder. Tack Barnaboken! v
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jennie,

Jag personligen ser det så här. Om hon äter som hon skall, växer som hon skall och sover som folk, ja då är det ju faktiskt inget att klaga på. Ta till vara på sömnen du får och sov du med. Jag räknar henne som 2,5 mån och det är inte alla men ett fåtal som sover gott vid den tiden.

Kanske kan du försöka att få in ett mål mat till om du bara har 4 mål på dagen?

Typ 08, 11.30, 15.00, 18.30 och kvällsslurk 19.30 (om man har natt säg 20-08)

Tycker det låter som om du gör ett strålande jobb!!! Fortsätt så.

:idea: Jo, kanske dags att byta nappstorlek om du inte har gjort det. MInst napp 2 nu och även Nan2 och Babysemp2 kan man ge om man inte ammar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennisi
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 09:04
Ort: Linköping

Re: 2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av Jennisi »

TorsMamma: Tack för ditt svar! :) Ja, jag bytte till nappstorlek 2 för ett tag sedan. Men hon åt lika bra/dåligt med nappstorlek 1 som med 2. Jag kom ihåg att jag läst här på forumet att de kan börja krångla vid flaskan om det går för långsamt..
Igår åt hon bara 680 ml under dagen.. Så när jag hörde henne inatt runt 4-hugget så tog jag upp henne, och hon var vaken under ätandet och fick i sig 100 ml.. Hon såg pigg ut och låg och log mot mig, så jag tänkte att hon lär väl inte somna om nu på direkten.. Men det gjorde hon! Okej, jo, hon går ju upp i vikt.. Men inte så mycket i veckan. Nu senast hade hon gått upp 160-180 gram i veckan. Men jag ska sluta oroa mej för maten.. Hon är ju pigg, frisk och sover gott, så hon äter sig säkert mätt, min lilla tunntarm! :)

Du räknar henne som 2,5 månad skriver du? Men hon fyllde 2 månader igår? Hur räknar du då? Och när är hon stor nog så jag kan börja med 3-månaders schemat och införa 12-45-2-45?
Idag har hon inte skarvat någonting vid 45 minuter..
Men många dagar gör hon ju det, och det ska bli skönt när det bara är lunchluren som blir ett långt sovpass på dagen att hålla reda på! :lol: Jag har googlat runt på Nan 1 och Nan 2. När man frågar Nestlé så säger dom att barnen inte blir mättare på 2:an.. Den har tydligen exakt samma innehåll som Nan1, förutom att den innehåller lite mera järn eftersom bebisarnas järndepåer behövs fyllas på när de börjar närma sej 5-6 månader nåt sånt.. Därför blir ju många småttingar förstoppade när de börjar med 2:an. Men ja, det kanske är dags att byta i alla fall.. När kan man börja med smakisar och välling? Hoppas att hon ska äta lite mer av sådan mat i framtiden så att hon knubbar på sej lite! :)
Jenni, mamma till lilla Leah, född: 2012-04-11, SM från födseln. Började sova 9-11 timmar i streck per natt vid 7-8 veckors ålder och har sovit hela nätter (11-12 timmar) sedan 3 månaders ålder. Tack Barnaboken! v
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

BYt till nappstorlek 3 då? Går det? Ibland kommer maten för långsamt i alla fall. :wink:

Ärsch, Nan2 hade i alla fall för bara några år sen även längre protein kedjor som gjorde att barnen stod sig längre på Nan 2, så byt är mitt råd. Det är bara att testa.

Mat kan man börja med så tidigt som 3 mån i vissa fall.

jag räknade 2,5 mån för du gick över tiden. DU kommer märka när det är dags att byta schema så du behöver inte stressa. Men min son är 5 dagar över tiden och det märktes tydligt. :wink:

Min son är också en tunntarm, så oroa dig inte om hon går upp och håller någon form av kurva så lyssna på ditt inre, det är det bästa.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: 2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av Tetz »

Välkommen hit! :heart: :-D

Jag är grymt imponerat av ditt fina jobb med lilla Leah =D> Precis som Torsmamma så tycker jag att du ska lägga bort all oro över både matintag och viktuppgång. Hon sover och är glad, och det är inte barn som är hungriga och lider av undernäring :wink:

Njuuuuut :P
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jennisi
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 11 jun 2012, 09:04
Ort: Linköping

Re: 2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av Jennisi »

Torsmamma & Tetz: Nappstorlek 3 ska testas, och även Nan 2! Ja, okej! :) Jag ska sluta sönderanalysera allt så mycket och njuta lite mera.. Tills det är dags att försöka vänja henne av med nappen! Än så länge känner jag att det är okej med den, eftersom vi får gå upp en gång på natten (under 11 timmar), max två gånger, och ibland noll.. Hon är ju bara 2 månader och var himla snuttig som nyfödd. Jag hade sagt att jag aldrig skulle börja med napp. Men en eftermiddag när hon gråtit och var konstant missnöjd (övertrött under första veckorna då hon absolut inte kunde komma till ro och sova trots att man läser att nyfödda sover heeela tiden) Ja då sprang morsan ut i köket och slet upp förpackningen med gratis-nappar som vi fått i en giftbox. Hon tog emot den direkt och satt plötsligt där så nöjd och tyst som Maggie i Simpson! :mrgreen: Sedan den dagen är nappen hennes bästis! Fast vi använder den nästan bara i samband med sömnen och om hon blir flaxig och börjar frusta i bilen. Efter 4 månader har jag förstått att sugbehovet minskar massor. Den är ju helt klart en sömnstörare i längden och det ska bli spännande att se om hon fortfarande kommer vara så "enkel" när hon vant sej vid att nappen är borta, efter några dagar.. Eller om nattningarna och att somna om i en skarv kommer börja krångla ordentligt. :shock: Då får jag börja verktyga! Bättre sent än aldrig!? :roll: Nu när jag lägger ner henne under dagslurarna och till natten så somnar hon ALLTID inom 2-10 minuter utan protester eller gråt.. Inget buffande och inget vagnande som sagt. Vi har i sådana fall använt oss av "tassmetoden" kan man säga. Om hon skarvat på dagen och inte somnat om direkt med nappen. Men jag vet att vi "fuskar" och att nappen en dag ska bort! Borde jag börja använda snuttefilt redan nu? Ni som har koll.. Har ni några länkar till bra plocka-bort-nappen-trådar? Så jag kan förbereda mig inför vad som komma skall..
Jenni, mamma till lilla Leah, född: 2012-04-11, SM från födseln. Började sova 9-11 timmar i streck per natt vid 7-8 veckors ålder och har sovit hela nätter (11-12 timmar) sedan 3 månaders ålder. Tack Barnaboken! v
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: 2 månaders bebis som sover 11-timmarsnatt utan mat!

Inlägg av Irmasmamma »

Välkommen hit säger jag med! :D

Och grattis till er fantastiska start! =D>

Jag säger som de andra: Slappna av och njuuuut! Du behöver inte måla :evil: på väggen inför nappborttagandet! :wink: Liten brukar glömma nappen mycket snabbare än de ömma. :P
Här får du lite läsning: NAPPEN BORT!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"