Social delaktighet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Social delaktighet

Inlägg av helamig »

Hej igen alla!

Vi har en ål här hemma. Måste vara det.. Ett långt tag, även innan trotsen är det nej till mycket social delaktighet. Svårt att veta hur mycket hon själv känner att hon får gjort. Ett långt tag kokade hon kaffe till pappa men det vill hon inte göra längre. Väcka pappa gör hon ofta. Dukar vill jag att hon gör men det går sådär. Vissa dagar tar hon fram tallrik till sig själv och vissa dagar handen om handen tallrik också till mamma och pappa. Sked och skål tar hon ofta fram till sig själv på morgonen. Lådan är ju så tung, mamma behöver hjälp. Idag skrubbade hon självmant mikron men det händer inte ofta. Städa toan gör hon ibland. Idag fick hon slänga i en maskin tvätt. Handen om handen. Matlagning är hon inte så intresserad av. Dock bakning som hon ibland får "greja med själv"
Är det dags att ha lite mer bestämt schema. Och vara mer bestämd med att det ska göras. Hur har ni gjort?

Det märks ju att det händer så mycket under trotsen. Men tungt vissa dagar när det är så mycket nej och man själv ska orka och vilja genomföra på ett bra sätt.

kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Social delaktighet

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag tror också att jag har en lite ål här hemma. Men min Lillan har inte kommit in i trotsen än, tror jag. Jag känner igen det du skriver. Jag ber om hjälp men nej, hon ville inte. Fick tipset i min tråd "Mammas lilla stora tjej" för ett tag sen att inte be om hjälp utan att göra saker tillsammans, med attityden Å vad kul! och det funkar ganska bra. Fast fortfarande säger hon nej till saker och då får det vara så Om det inte är något som är viktigt för mig (mer fostran saker). Ibland får hon göra saker som hon sagt nej till tex. plocka upp leksakerna som hon kastat på golvet med flit. Så tänker jag, det kanske är något som har fler tips eller andra erfarenheter?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Social delaktighet

Inlägg av miniz »

Hej!

Som Bellan skriver betyder attityden mycket, hur saker och ting presenteras. Försök skuffa undan alla negativa förväntningar (svàrt) och presentera uppgifterna med en glad attityd.

En annan trotsklassiker är ju att erbjuda tvà möjligheter och hon fàr välja; Skura badkaret eller toaletten? Vattna blommorna eller hämta posten?

Det gäller ocksà att hitta roliga jobb, för dom finns. Om hon är i trotsen är hon stor nog till att hitta passliga uppgifter ocksà. :wink: Ni kan tillsammans sätta upp en lista med göremàl, klippa/limma och teckna som hon kan kryssa av när de är gjort eller ha veckoschema med fasta uppgifter.

Social delaktighet är svàrt med àlar men inte mindre viktigt! Dett gäller att vara saklig, genomföra och hitta rätt attityd.

Läs om trotsàlder och om lilla àlen i barnaboken sà fàr du inspiration och motivation. Börja smàtt, men genomför. :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Social delaktighet

Inlägg av Alma »

Bra tips du fått.

Sonen är fem år, jag har under åren valt några saker som jag driver igenom, i trotsåldrar minskat till mycket få saker. I perioder klarar jag att vara kreativ i detta och hitta nya sätt att göra dem lockande, i andra perioder är det presentation av det som ska göras med basta. Ofta då med valmöjlighet "göra det först eller det" eller med lockande utgång "när du/vi gjort det kan vi göra det". Men med basta - det ska göras.

Det gäller att ha så många "tråkprojekt" som möjligt tycker jag. Så många som man orkar driva igenom på ett hyfsat konstruktivt sätt.

Ibland upptäcker jag regler och värderingar hos mig själv som det är skönt att ifrågasätta. Jag tyckte till exempel att det var viktigt att sonen dukade fram och bort. Visade sig vara det allra svåraste att göra roligt, utmanande, och få honom till.

Mycket lättare att få honom att sopa, skura, dammsuga efter en måltid. Så varför inte? Behöver också göras.

Sedan har jag kommit att ifrågasätta upprepningarna som jag kräver hos sonen. Varför ska han under en hel månad ha samma ansvarsuppgift, när det finns så många saker att lära sig och träna på, och han vill lära nytt?

I takt med att jag kunnat skala bort en del tråk (vuxentråk, upprepningar) hos mig själv har det blivit lättare att samarbeta och få honom att bidra.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"