Kuren störd mitt i

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Kuren störd mitt i

Inlägg av Manfred10 »

=D> :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!!

Tänkte höra med er om ni hade några goda råd att dela med er av igen. Lillkillen sover fortfarande inte igenom vargtimmen utan krånglar de flesta vargtimmar. Igår sov han igenom till klockan sju, men i morse vaknade han vid, fem, halv sex, sex osv. Han vaknade missnöjd vid fem tiden, somnade om efter ett tag (jag vände honom till magläge och la honom tillrätta, ramsade mig ut), vaknade igen vid sex och var då först missnöjd med blev nöjd efter en pangramsa och lite tid. Låg och pratade och somnade sedan om till ca kl sju. Jag skulle vilja att han kom över vargtimmesuppvaket, men verkar inte riktigt få ordning på det. Jag har försökt flytta ihop barnen i samma rum men eftersom lillkillen inte sover igenom på morgnarna stör han storebror så pass mycket att det inte riktigt har funkat att ha dem i samma rum. Hur gör ni med vargtimmen? "Sätter sig" morgnarna till sist på era barn, dvs. när och hur börjar de sova igenom och vakna som de skall istället för under vargtimmen? Jag känner igen detta från mitt första barn, men skulle gärna vilja få honom att lugnt sova igenom fram till sju istället.

Lillkillen, som nu är ca. 9,5 månad, har ett skema som följer:
Godmorgon: 7
Sova igen: 9-9:30 (han sover i 30-min pass har jag märkt)
Sova middag: 12:30-14:30 (1,5-2h)
Sova kväll: 19:00

Innan han lägger sig får han en stor flaska välling, ca en timme efter middagen (han äter som en häst dessutom). Så jag tror inte det borde vara hunger som spökar på morgonkvisten....

:heart:
/Yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Hur ser det ut med mörkläggningen i hans rum?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!!
Det är helt mörkt, möjligen kunde någon liten liten springa täppas igen. Men kan en millimeter ljus verkligen störa så? Känner ni till Gina Ford? Med hennes sätt lär de sig sova igenom trots lite ljus. Är bara lite fundersam över varför vargtimmen fortfarande spökar.
Kram
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Det är helt mörkt, möjligen kunde någon liten liten springa täppas igen. Men kan en millimeter ljus verkligen störa så?
Nej en springa ljus tycker jag inte skall störa. Vi har själva inte kolsvart, och har aldrig haft problem med lite ljus, men barn är olika. Vissa störs mer av ljus än andra och vissa störs mer av ljud. Kan tillägga att vi till och med ibland glömt bort att mörklägga på en lur och sonen sover lika bra ändå :shock: 8)

I vilket fall så studerade jag ditt schema lite närmare..
Er son är nu 9 1/2 månad. Rekommenderad sömnmängd är 14 timmar / dygn för en knådd i den åldern.
När jag räknar ihop sömnen på ert schema får jag det till:
12 timmar natt
30 min sömnlur 1
2 timmar sömnlur 2
summa: 14 timmar och 30 minuter

Jag tycker mig ana problemet :shock:
Verifiera gärna att jag räknat rätt. Om så är fallet så bör du snarast dra ner sömnen ytterligare.

Ett schema jag gillar för barn i er sons ålder är detta:
Natt: 19 - 07
Sömnlur 1: 9:00 - 9:20
Sömnlur 2: 12:00 - 13:30

Summa: 13 timmar och 50 minuter
Det är 10 min mindre än rekommenderat men det följer de sömncykler som barn har.

Det schemat brukar passa de flesta plus att er son visar tydliga tecken på att verkligen vilja ha mindre sömn. Att då ge mer kan resultera i vargtimmeproblematik. Jag tror faktiskt att det är just detta som är problemet. Barn som inte är trygga i sängen brukar snarare ha problem med att somna in på kvällen och på dagen medan barn som är trygga men har för mycket sömn eller för ljust i rummet får problem vid 5-6 tiden på morgonen då de känner sig utsövda..

Du skriver att han sover i 30 minuters sömncykler, det är inte så att han kommer in på nästa sömncykel då? I vilket fall så kan du såklart ha 30 min istället för 20 om du känner att det är rätt för er. Det är dock lätt att göra misstaget att tro att barn har andra sömncykler än de egentligen har när de ligger på sömnunderskott eller sömnöverskott då man i dessa fall rubbar den naturliga sömncyklen.

Hur tycker du detta låter?
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Nat!

Det låter faktiskt inte fel alls. Jag hade inte riktigt koll på att det var 14 timmar som gällde nu, men då kan tilläggas att när lillkillen sov igenom i förrgår natt hade han ett underskott av sömn (baserat på ursprungligt skema) från föregående dygn. Han var alltså tröttare och sov därför troligtvis igenom vargtimmen. För denna dagen är det för sent, men imorgon skall jag försöka mig på ditt skema. Kanske lägger jag honom vid 12:30 istället eftersom han brukar vara så trött på eftermiddagen annars. Jag får känna på det i morgon. Du kan ha rätt i 20 minuters passen också, jag skall försöka med detta nya i morgon. Har dock märkt att han alltid har vaknat till efter 30 minuter av sig själv, och då har jag dragit slutsatsen att det är så han cykel ser ut.

Vad gäller ljus så sover han med bara neddragen rullgardin på dagen, som släpper in gott om ljus, men sover ändå som en stock, så jag tror inte heller ljuset borde vara det stora problemet!

Tack Nat för analysen :heart: !

Jag skall undersöka sakens tillstånd i morgon och hoppas på resultat följande morgon [-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Så bra :D
Kom ihåg att det är helt ok att erbjuda en lugn VAKEN vagnpromenad på eftermiddagen under de första trötta dygnen.. nästan alla barn blir trötta när man gör om schemat för att sedan bli pigga och glada igen när det nya schemat väl satt sig. För att det skall sätta sig så snabbt som möjligt är det viktigt att du väcker exakt på minuten, och inte låter honom somna ens en liten stund i bilen eller i vagnen under någon annan tidpunkt än de tänkta lurarna

Lycka till
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Vi försöker få ordning på morgnarna här hemma. Än så länge vaknar han alldeles för tidigt och somnar oftast inte om. Idag stod han upp i sängen när jag tog upp honom, för första gången. Och var ilsk när han skulle lägga sig. Även det något nytt. Men det gick över snabbt. Jag skall lägga honom ner och lägga honom tillrätta i morgon bitti, ramsa mig ut och hoppas att han inte skriker upp sig och se om jag kan få honom att förstå att morgonen inte skall börja kl sex. Dagarna går bra men eftersom han inte sover som han skall på morgonen, är han övertrött på kvällen. Det vill jag inte att han skall behöva vara för länge så jag hoppas på att han snart slutar retas av vargtimmen.

[-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Jobbigt med vargtimmarna.
Har du ändrat schemat till ett som innehåller cirka 14 timmars sömn?
Vet att jag föreslog nedanstående schema:
Natt: 19 - 07
Sömnlur 1: 9:00 - 9:20
Sömnlur 2: 12:00 - 13:30

Summa: 13 timmar och 50 minuter

Hur många dagar sedan var det du införde det nya schemat?
Har det hänt att barnet somnat på andra tider än när schemat så säger? på grund av övertröttheten menar jag..

/Nat
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Nat!

Jag tror att vi kört det nya skemat i fem dagar nu. Han har sovit som han skall, de tider som du skrev har funkat bäst och jag har hållit dem även om han varit trött på dagarna eftersom han inte somnat om efter vargtimmen. Och hör och häpna, i morse somnade han om med en ramsa, efter att ha vaknat klockan 06, och blev väckt 6:50, 12 timmar efter läggdags. Underbart. Han har varit nöjd under dagen, inte övertrött, så jag hoppas på en till sådan morgon i morgon. Läggningskrånglet var högst tillfälligt (bara två kvällar), nu är han lika nöjd som alltid vid läggdags. Mitt mål är att han skall sova igenom vargtimmarna många morgnar i sträck så att jag kan flytta ihop de två små i samma rum utan att behöva hålla på och krångla för mycket med dem på morgnarna. Vore även skönt att själv få sova tills det är morgon och inte vara upp och fara omkring vid fem-halv sex snåret varje morgon 8) .

Kram
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D
Vilken fin rapport!! =D>
Det är ju så att det tar några dagar innan förändringar visar resultat, som du nu har märkt :wink: :D . Fortsätt nu med samma strategi så kommer snart du också få sova till morgon 8)

Bra jobbat!!
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Nat

Inlägg av Nat »

Strålande :thumbsup:
Ofta brukar det kunna vara några dagar upp och några dagar ner fram och tillbaka innan det nya slutligen sätter sig och vargtimmen inte längre är ett problem.
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Tack för den fina supporten \:D/
Lillkillen har sovit bra faktiskt de senaste dagarna. Imorse steg han upp sju, och låg nöjd och väntade när jag kom in och tog upp honom. Hoppas verkligen att få till morgnarna nu. i synnerhet inför de gånger nu i sommar då vi alla fyra ska sova i samma rum. Vore så skönt att slippa väckas av två superpigga knattar klockan fem på morgonen under semestern.. :sleep: [-o<

:)
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Skönt att det går bra! :D

Sova alla 4 i samma rum kan vara lite knasigt men satsa på bra mörkläggning och mycket frisk luft nattetid i den mån det går, så sover alla bättre. Det blir så lätt kvalmigt och varmt när många delar sovrum.

Trevlig helg! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Det går ganska bra här. Vi sover alltid i samma rum när vi reser och gjorde det senast nu i veckan också. Första natten fortsatte inte till klockan sju, men den andra gjorde det. Vilket ger mig hopp inför sommarvistelser hos farmor, i stugor mm.. Tycker det nya sovskemat funkar bra :D tack för det tipset!

Glad Midsommar!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"