SM, på väg mot SHN

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MonikaLi

Re: SM, på väg mot SHN

Inlägg av MonikaLi »

Hej!
Det var längesen nu. Det beror på att Lillso har blivit en SS! =D> Vi är sååååååå glada. Känns helt fantastiskt att vi har fått sova flera dagar, veckor och månader nu.
Nu har vi dock stött på lite småsaker jag skulle vilja ha lite synpunkter på.

:arrow: De få gångerna hon har vaknat på natten och varit ledsen har ramsan inte bitit. Vi har kämpat och kämpat med den utan att lyckas. Hon blir förbannad av den och börjar snurra runt så hon ligger på tvären i sängen och "fastnar" med huvet och fötterna i spjälorna. Spjälskyddet drar hon ner.
I de situationerna känns allt urballat så man går in och vänder snabbt till rätta och solfjädrar och ramsar ut. Blir stort tjut. Sen har man fått sitta där och buffa. Det brukar få henne att somna om.
Kan det vara så att nu när hon så sällan hör ramsan på natten inte riktigt förstår budskapet och blir arg ist?

:arrow: Nu när hon är 8 månader känner jag att vi har lite trassel med dagslurarna. Vi har haft 12-45-2-45 och har dragit ner på sista luren rätt sent är jag medveten om :oops:
Vi har nu 12-45-2-20. Middagsluren blir aldrig 2 timmar numera. Hon sover kanske 30-45 min max och ibland inget alls. Känns som om middagsluren kommer så snabbt inpå efter f.m. luren. Blir bara 2 timmar emellan.

Schemat:
8.00 God morgon
9.45 sova 45
12.30 sova 2 h
16.30 sova 20 min
20.00 God natt

Även första luren kan trassla. Om hon vaknat innan god morgon t.ex. 7.10 och legat och snackat och busat för sig själv ett tag är hon tillräckligt trött för att däcka 9.45, men sover hon ända till 8.00 är det svårt att sova då. Brukar bli tjutande osv.
Hur kan man justera för att det ska passa Lusloppan? Jag vet inte hur jag ska göra. Man brukar ju ta bort e.m. luren först men ibland känns det som om f.m. luren ska ryka först. Å andra sidan behöver hon den luren när hon vaknat tidigt på morgonen märker jag för hon blir trött och grinig efter frullen.

Detta blev rörigt men ni hajjar säkert :P

:heart:
Lilla humlan 110920
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

oj vad tiden går fort! Liten har blivit stor eller är åtminstone på väg att blir det. :) Och då stöter man på nya spännande utmaningar.

Uppvaken på natten, är ni verkligen säkra på att ni överhuvudtaget behöver ramsa? Så länge hon inte är ledsen så kan ni låta henne vara ifred och om hon blir ledsen så får ni agera.

Fungerade ramsan tidigare?

Det spelar egentligen ingen roll om ramsan fungerade tidigare eller ej för nu gäller det att ni sätter den igen så den blir det där bästa verktyget som den faktiskt är.

Bestäm er för att nästa gång hon vaknar på natten och är ledsen så hon behöver verktygas använda er av ramsan så den faktiskt går in och börjar fungera som den ska. Det blir till att stå utanför och besvara frågor med ramsan och vara tyst när det behövs lite utrymme från tösen att reagera. Det kommer att fungera om ni ser till att det gör det men det handlar som alltid om att uppnå en dialog, det är dit ni ska och det kan ta tid att få sista ordet. Men lägger ni ner tid och kraft på detta så sitter den sen, då har hon fått svaret att ni har koll på läget för det är ju egentligen det hon undrar över.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Hej!
Ja visst flyger tiden :o

Det känns som om det blir värre för varje dag här hemma med dagslurarna. Det är där det mesta trasslet ligger. På nätterna är det oftast bara lite bök och det är som du säger att man oftast inte behöver verktygen då. Jag skrev fel, menade att hon vänder och blir ledsen på dagarna.

Ramsan satt tidigare, som ett smäck. Man behövde bara ramsa en gång sen sov hon. =D>

Snälla, har någon tips på hur vi kan gå vidare med dagslurarna? Jag har så svårt att veta hur vi ska lägga om sömnen nu när hon är större. Uppenbarligen är det något som ställer till det för henne. Jag får dåligt samvete att vi inte ändrat om tidigare men, försent nu att ångra det.

Idag blev det inget 45 min på förmiddagen. Nu under 2 h luren har hon varit RIKTIGT ledsen och panikskrikit. Försökte bekräftelseramsa men blir skitförbannad av den. Nu ligger hon där inne och hulkar... :cry: Lugn dock. 30 min kvar av sovtiden...

Jag inser att vi måste tillbaks till ritbordet med Lillso. Hon har 8 mån ångest nu också och det känns lite extra utmanande just nu.

Men hade varit toppen med synpunkter/tankar kring dagslurarna så att vi snabbt kan ändra. Annars kanske det smittar av sig på nattsömnen också. :|

Tack för svar SusanD.

KRAM
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

MonikaLi skrev:Hon har 8 mån ångest nu också och det känns lite extra utmanande just nu.
Här tror jag att ni har en stor del av förklaringen, särskilt om det är själva läggningen som strular. Hur har ni det med skrattet till go'nattet (dag som natt)? Hos oss har det blivit viktigare och viktigare att göra rummet lite mörkare ju större bebisen blir. Nu (ett âr) har vi heldunkelt.

Jag tror inte att ni ska dra ner pâ sömnen, hon behöver den. Satsa istället pâ vakentiden (mycket motorik, gärna ute, och mycket ROLIGT). Sâ att du vet med dig innerst inne att det verkligen bara är sömn hon behöver när det är dags för luren. Om man själv är osäker inför läggningarna sâ smittar det av sig pâ barnet, garanterat. (Lika lätt att säga som det kan vara svârt att leva upp till :roll: :lol: ).

Och husljud under lurarna =D> Hos oss har tvättmaskinen och dammsugaren varit trogna bundsförvanter. 8)

Läs gärna igen om 8-mânadersângesten, alltid nyttigt att läsa igen när man är mitt uppe i det. Barnaboken och trâdarna här inne bland favoriterna.

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Hej Sarisparis!
Tror att min tråd skulle behöva flyttas till "SS med fnurra.." egentligen.. :)

Vi kan absolut bli bättre med skrattet, även om det oftast vaknas efter ca. 30 min och inte brukar vara problem just när man lägger. Tack för tips!

Jag håller på i detta nu att läsa om 8 mån ångesten. SKönt att ha boken att gå tillbaks till. Ständigt något som är aktuellt :heart: :heart:

Jag är osäker på det där med dagslurarna, men vill inte ändra innan jag vet 100% vad vi håller på med. Man vill ju genomföra inte bara testa. Har som du säger Sarisparis en känsla av att hon ändå behöver mkt söm på dagarna, men 45-2-20 känns för mkt på något sätt, eftersom hon sällan numera sover de första 45 alls och har svårt att sova även på 2 h luren. När hon sedan sover sista 20 blir det oftast längre eftersom hon sovit dåligt under dagen och är svårväckt och trött. Det är svårt att hålla tiden där. Känns som om det blivit bakvänt för oss med sovandet på dagarna. :|

Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:-k

Vad tror du om att ha natten och lângluren som stomme i schemat och betrakta de andra lurarna som "sömnslurkar" för att din tjej ska klara sig fram till det "riktiga" sovet?

Skulle kunna vara 12 + 20 + 2 + 20.

Kanske

8.00 God morgon
10.00 sova 20
12.30 sova 2 h
16.30 sova 20 min
20.00 God natt

Vad tror du?
MonikaLi skrev:Om hon vaknat innan god morgon t.ex. 7.10 och legat och snackat och busat för sig själv ett tag är hon tillräckligt trött för att däcka 9.45, men sover hon ända till 8.00 är det svårt att sova då. Brukar bli tjutande osv.
skrev du för nâgra dagar sen, händer det ofta att hon vaknar nästan en timme för tidigt? Kanske lägga natten 19.30-7.30 sâ att dagen har större chanser att börja rätt? (rent statistiskt tror jag mer pâ natt 19-7 än 20-8).

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Vad tror du om att ha natten och lângluren som stomme i schemat och betrakta de andra lurarna som "sömnslurkar" för att din tjej ska klara sig fram till det "riktiga" sovet?

Skulle kunna vara 12 + 20 + 2 + 20
Låter som en JÄTTEBRA idé! :thumbsup: Vi börjar med det imorgon. Känns som en logisk övergång.
skrev du för nâgra dagar sen, händer det ofta att hon vaknar nästan en timme för tidigt? Kanske lägga natten 19.30-7.30 sâ att dagen har större chanser att börja rätt? (rent statistiskt tror jag mer pâ natt 19-7 än 20-8).
När vi började med 12 h natt fick vi kämpa med vargtimmen rätt länge (som så många andra) men sedan helt plötsligt sov hon hela natten. Kan nog inte säga att det är jätteofta hon vaknar tidigt numera men det är nog 3 ggr/v. Ska fundera på det där med 7.30. Anledningen att vi har 20-8 är att jag är morgontrött :wink: och på kvällarna är vi ibland hos vänner så natt vid 20.00 passar bra när man ska vara borta och hinna ta sig hem efter middag och så. Men som sagt, jag ska fundera på det.

Tusen tack för svar :heart: :heart: :heart:
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MonikaLi :D

Hur har det nya schemat tagits emot av lilla tjejen?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"