Hjälp med 11-månaders

Skriv svar
HannaP
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 10:05

Hjälp med 11-månaders

Inlägg av HannaP »

Vi behöver hjälp!
Lilla L 11,5 månader har fått som vana den senaste tiden att vakna kl 01 och gallskrika. Länge.
L kurades 7 månader gammal och har förutom något bakslag någon enstaka natt sovit gott.
L läggs kl 18.45 och somnar utan problem med en ramsa. Men som sagt, kl 01 vaknas det och då är det gallskrik, såpass att hon får hosta efter luft. Vi ramsar, vilket känns som att det inte alls går fram. Hon kan ibland tystna ett par sekunder och lyssna på vår första fras med börjar genast skrika igen. Skrikandet håller på i ca 1,5-2 timmar! Det känns som om hon är i en egen liten bubbla.
Vad vi gör? Vi ramsar. Har testat olika varianter, att ramsa ofta till att ramsa var 20:e minut och allt däremellan. Skrikandet ändrar inte frekvens.
Någon natt när hon skrikit i en timme har vi gått in och buffat (ger vi henne fel besked då??). Hon tystnar under buffningen men sätter genast igång så fort vi slutar.
Nu känner vi att vi behöver hjälp med hur vi ska bete oss. Ramsa? Hur ofta? Ignorera (känns väldigt jobbigt med tanke på vilken sorts gråt det är, inget litet gnäll här inte)? Använda andra verktyg?
Har numera en väldigt trött liten på dagarna vilket inte alls är roligt.
Tack på förhand!
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av lumima »

Hej,

Nu är jag inte en erfaren och utbildad här på forumet, men måste bara delge vad vi gick för råd när vår lille kille höll på så varje natt precis runt den åldern.

Efter att också ha ramsat och det inte tog alls, så gjorde vi istället att så fort han vaknat och börjat skrika så gick vi in till hmn, la hnm helt till rätta i sängen och sen bara höll händerna på honom. alltså solfjädern.
Vi höll så länge vi orkade, alltså tills ryggen gick sönder :? :wink:

Skulle han somna under tiden, så var det inget fel.
Vi kunde göra så här 2-3 gånger varje natt, (mannen varannan gång och jag varannan) tills det gav sig.
Tyvärr tog det ett tag, men det verkar vara ngn sån fas de har i den åldern... tror jag iaf.

Så det är mitt råd, för oss funkade det :D

Men du kommer säkert få ngt mer proffsigt råd också misstänker jag! :lol:

lycka till!!!
kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
HannaP
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 10:05

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av HannaP »

Tack Maja!!

Även om du inte känner dig så "erfaren" är det skönt att få lite tips från någon som har varit i samma situation.

Kram Hanna
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av Sagalinda »

:D Hejsan HannaP och varmt välkommen hit till forumet :heart:

Underbart att den lilla sovit gott sedan kurningen! Tänk vilken gåva ni gav henne! Nu ska vi bara räta ut denna fnurra.

Jag tycker lumimas råd låter helt vettigt. lumima, tro inte att man måste vara utbildad och erfaren och så vidare för att ge kloka råd! Alla råd är värdefulla och välkomna, så länge man inte ondgör sig över någon annan! Underskatta inte dig själv :wink: :D

Alltså, prio nummer ett nu är att bryta detta skriktillstånd. Ingen unge ska skrika i 2 timmar nattetid :shock: ! Och för att bryta tillståndet använder man något av verktygen. Uppenbarligen har ramsan inte den effekt som krävs, så då behövs det tyngre artilleriet. Hit hör solfjäder och buffning. Och precis som lumima skriver tycker jag att ni utan dåligt samvete kan "putta tösen över kanten" :lol: , det vill säga buffa eller solfjädra tills hon somnat. Detta är något man kan ta till vid en kris som hakat upp sig på replay, och det är just det som hänt nu. Ni måste dock hela tiden komma ihåg att backa efter hand, så att ni så småningom bara lugnar henne för att sedan gå ut med ramsa. Under ett par nätters tid verktygar ni till sömns, men kom ändå ihåg att ramsa då ni går ut. På så sätt smyger ramsan in "bakvägen". Sedan verktygar ni tills hon är alldeles på vippen att somna, sedan bara tills hon är lugn, sedan bara ramsa. Ni backar hela tiden och visar förtroende för den lilla.

Hör gärna av dig och berätta hur det går!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
HannaP
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 10:05

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av HannaP »

Tack Sagalinda!

Vad skönt att läsa ditt svar! Vi började nämligen jobba på just detta sätt innan jag fick ditt svar och det känns bra att vi var och är på rätt spår, vilket betyder att vi nog fattat det här med kurning och tanken bakom ändå :)

Och, responsen från L har varit väldigt bra. Förvånad och tvärilsk första gången vi solfjädrade, men lugnade sig snabbt (det tog nog inte en minut) och somnade snabbt med mina händer på ryggen.
De senaste nätterna har hon sovit genom hela natten och vaknat tidig morgon istället vid kl 4 eller 5. Hon ska ha natt till kl 6.

Nu är vi tacksamma över att det inte varit några hysteriska natttimmar på ett tag, men jag tänkte ta tillfället i akt och kolla några funderingar med dig.

När hon nu har vaknat har jag solfjädrat tills hon är sömntung men fortfarande vaken, ramsat och gått ut. Har hon börjat låta igen har hon fått en ramsa till utanför dörren och sedan inget mer. Detta har hon varit ganska nöjd med. Hon har inte alltid somnat om om klockan varit 5 eller efter det när hon vaknat, men då skrikigt lite halvlojt emellanåt och mest snackat. Ok beteende från min sida? Planen är att backa mer och mer precis som du skriver.

Sen måste jag fråga, OM en hysterisk natt skulle komma tillbaka (nu vill jag verkligen inte tro det, men vill vara säker på vad jag gör om det händer) ska vi solfjädra flera ggr om det verkar behövas? Ex: vi solfjädrar, hon somnar om 20 minuter och kör sedan igång igen. Eller ska vi hålla oss till enbart ramsa när hon fått sin solfjäder en gång?

Ja, kurningen har verkligen varit en gåva, både till henne och oss. :wink:

Tack på förhand!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Hur har det gàtt med backandet?

Jag hade nog solfjädrat en gàng (om det behövs) sedan jobbat med ramsan. (Men det är ni som màste lyssna där och dà.) Det är svàrt att säga precis vad ni ska göra för det handlar om er kommunikation.
Men tumregelen, ju mindre trafik ju bättre och attityden av självklarhet är ràd som aldrig är fel!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
HannaP
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 10:05

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av HannaP »

Hej!

Det har gått bra!
Det senaste sover hon hela nätter igen (just nu trots vattkoppor, hög feber och ögoninflammation) vilket känns fantastiskt.

Det känns som om vi rett ut denna fnurra och vi känner oss dessutom mer säkra på hur vi ska bete oss om det upprepar sig. Så, tack! :D

Återkommer om vi stöter på nya fnurror eller frågor.

Kram HannaP
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av miniz »

:D :thumbsup:

Sov gott.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
HannaP
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 10:05

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av HannaP »

Hej igen!

Jag plockar upp den här gamla tråden när vi nu har en ny fnurra. Vet ej om det är ok?

Sedan förra fnurran har det inte varit några problem.
Men, för ett par veckor sedan var L, som nu hunnit bli 17 månader, väldigt sjuk och krävde medicinering kl 04 några morgnar i streck. Där gick allt åt skogen.

Nu, frisk som en nötkärna fortsätter hon vakna senast 04.30 och är hysterisk. Hysterisk i som att hon gråter och skriker så hon hostar, hulkar och får jobbigt med andningen. Hon ska egentligen ha natt till kl 6.
Vi har provat olika metoder (dumt jag vet) från att först enbart ramsa utanför dörren, vilket hon inte svarar på alls till att sedan solfjädra som vi fick tips om vid förra fnurran. När vi går in och lägger ner henne (hon står upp i sängen så nära dörren hon kommer och skriker) blir hon nöjd med en gång och "mysar ner sig" och tycker det är väldigt trevligt att vi står där och håller på henne. Totalt avslappnad. Men så fort vi går ut, ramsande, och kommit utanför dörren sätter hon igång igen.
Även om vi solfjädrar henne tills klockan är dags för hennes morgon (dvs vääldigt länge) finns inte minsta tecken på att somna om.

Förutom sömnbrist som gör att hon sedan kl 9 på morgonen inte kan hålla ögonen öppna utan somnar vad vi än gör, väcker hon även storasyster 3,5 år vid 04-04.30 (som verkligen behöver sova) eftersom hon skriker så huset skallrar.

Kan nämna att hon haft ett par otäcka "anfall" med andningsuppehåll när hon blivit väldigt ledsen vilket medfört ambulans till sjukhus. Detta gör att vi väldigt måna om att få morgonutbrotten att sluta.

Kvällarna är inga problem, hon längtar till sin (i alla fall då) älskade säng.

Tips?

Tack på förhand!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av Tin »

Hej HannaP,
Kart man kan plocka upp gamla trådar, det är ju samma barn. :)
Och vad skönt att ni kom ur förra fnurran och att det varit bra i flera månader.

Vad har vi nu då? Ny fnurra denna gång i vargtimmen, vilket är lite speciellt. Det generella tipset i vargtimmen är ju, pangramsa och sen göra ingenting. Att liten inte somnar om är mycket väl för att liten har så många sömntimmar i kroppen att liten känner sig klar liksom, därför brukar det enda som hjälper vara - göra ingenting, ingen cirkus utan det ska vara så tråkigt att man lika gärna kan somna om igen. :shock:

De gånger vi har haft problem i vargtimmen, har de gått över på någon vecka (fast det kan ta längre tid såklart) med följande:
- pangramsa vid första pip
- sen inga fler ramsor
- behöver liten stöd ta till husljud (vi drog på duschen eller dammsugaren)
- alternativt musik utanför litens dörr
- kolsvart i rummet såklart
- och inget spring i litens rum, det tolkas bara som cirkus och motiverar fler frågor

Liten kan ju faktiskt ramsan och vet att det är natt, klart att man har frågor efter en medicin kur då föräldrarna plötsligt beter sig annorlunda tänker jag. Då får man svara på dom enligt receptet för svar i vargtimmen. Och det är klart att mamma attityden sviktar när liten har haft andningsuppehåll och det kan givetvis väcka en liten orosvarg, så är det bara. Försök hålla den motad bara då en sviktande attityd inte snabbar på processen (lättare sagt än gjort jag vet men ibland kan det hjälpa att just se det som en orosvarg).

Budskapet är: det är natt, då sover man, allt är som vanligt! Somna om älskling!

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
HannaP
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 10:05

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av HannaP »

Tack för svar!!

Vi började faktiskt med den "metoden" i förrgår natt, dvs pangramsa och sedan inte göra någonting. Resultat:

Natt 1.
Vaknade 04.35 fick en ramsa direkt därefter gick vi och la oss igen. L skrek utan ändrad frekvens tills vi tog upp henne 05.45 (marginalkvarten).

Natt 2.
Vaknade 04.13(!) och skrek som hon brukar. Kl 05 skrek hon plötsligt efter sitt gosedjur som hon tappat på golvet. Detta gosedjur betyder a l l t. Dag som natt. Jag gav henne gosedjuret, la henne ner och solfjädrade i 2 minuter. När jag lägger henne ner blir hon väldigt "tacksam", tyst och myser. När jag gick försökte hon göra ett ryck att ställa sig upp och skrika men var för trött. Hon somnade 15 minuter men 05.15 var cirkusen igång igen. Hon fick då en pangramsa och sedan ingenting mer. Skrek till 05.45 då vi tog upp henne med glada godmorgon rop.

Ska vi fortsätta på samma spår trots bakslag idag med vaknande ännu tidigare?

Har även märkt ett visst motstånd på dagen de senaste dagarna att sova dagslurarna i sängen. Ibland sover hon dessa i sängen, ibland i bilen och ibland i vagnen beroende på var vi är. Detta har aldrig varit något problem förut (kurades som 7-månaders).

Kram H
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med 11-månaders

Inlägg av Tin »

Hej,
och vad bra du jobbar.

Lite justering bara:
Du ger pangramsa, och sen inga fler rasmor. Mycket bra. Liten fortsätter skrika säger du, ge då liten något, spela musik eller gör husljud. Har du gjort det? Och då menar jag överrösta liten med musiken eller husljuden.
Och när ni sedan tar upp i vanlig tid är det glaaad morgon som om inget har hänt.

Gosedjuret överbord, ja, det har provats här hemma med. Men vet du, så här tänkte jag, om liten får korn på att mamma kommer instormandes om gosedjuret åker överbor, ja då kommer gosedjuret flyga överbord stup i kvarten. :shock: Och liten har hittat en ny mammaknapp att trycka på. Jag gav henne inte gosedjuret, och hon kastade det bara en gång. Jag ville ju att hon skulle få ha sitt härliga gosedjur nära utan att det skulle bli en bricka i spelet, det var tufft - det vill jag lova, men jag hade målet i sikte - liten ska få sina goda nattsömn tillbaka tillsammans med sin älskade gose. Bara en tanke att ibland menar man väl fast det inte blir ett steg i rätt riktning ändå liksom. Och ja, egentligen tänker jag så om alla tricks som liten hittar på i vargtimman, vad det än må vara.

Här är en bra tråd om uppvak i vargtimmen som du kan få inspiration från: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Dagslurarna: ja vet du, ibland kan strul på natten (dvs frågor från liten) helt enkelt smitta till dagen och det börjar ställas frågor där med. Det skulle jag inte bry mig om så mycket utan bara vara konsekvent där med såklart, allt är som vanligt, sov du. Vad skönt förresten att liten kunnat sova överallt, det gjorde aldrig min - bara sängen. För sova det gör man ju på mage mamma!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"