Hemmagjord välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Funderar på att börja göra egen välling till sonen som nu är 1 1/2 år. Han äter en flaska morgon och kväll med stor aptit så något problem där har vi icke :D Anledningen till att jag vill göra egen är att vi försöker hålla oss borta från halvfabrikat och liknande i så stor mängd som möjligt.

Någon som har testat något recept som både smakar gott och löser sig fint utan att klumpa? Praktiskt vore om man kunde göra mix kanske för 3 dagar i förväg och sedan endast tillsätta vätska vid själva ättillfället, går det?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Alma »

Jag hade länge varmt att dricka före lunchsömn och nattsömn.
Opraktiskt eftersom det gör att man måste kissa, men gav bra insomningsstämning. Senare är det ofta mer praktiskt med gröt tycker jag (som nu är inne i en lång grötperiod, hirsgröt med kardemumma är kvällsfavoriten för tillfället).

Välling är ju egentligen bara mjölk och/eller vatten och någon sorts mjöl. Sedan tycker jag att fett behövs, smör brukar vara favorit men introducerar man oljor kan det också funka bra och man kan variera.

Det knepiga är att lära sig att leva utan den där onaturliga behandlingen av råvarorna som industrin gör, som gör att det inte klumpar. Man får tillsätta LITE mjöl i taget, gärna i lite hett vatten, och sedan fylla på med lagom varm mjölk. Att koka vatten är enklare än mjölk, så det blev ofta det jag gjorde som bas för att få mjölet att lösa upp sig. Sedan på med kall mjölk så det blev lagom.

En period blandade jag mjölk, vatten och skrädmjöl (Saltå Kvarn har) och drällde i en matsked olja (ibland raps, ibland solros, ibland valnöt mm). Man fick armträning i att skaka flaska men det gick utan att det klumpade. Stor hål i nappen behövs dock.

En annan period använde jag bovetemjöl, något annat mjöl jag hade till hands, och mjölk. Vetemjöl har jag undvikit.

Dagar när han åt dåligt kryddade jag vällingen med ekologisk mjölkersättning. En sådan kartong har vi fortfarande alltid hemma, för sonen tycker det är en supergod krydda till maten...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

tack för tipsen!! :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Manfred10 »

2 dl kallt vatten, vispa ner 2 rågade matskedar bovetemjöl och smaksätt med lite kanel. Vispa hela tiden, klumpar sig lätt. Späd med 2,5 dl havremjölk, räcker till 2 flaskor.

Vi har övergett vällingen på morgonen och det serveras endast till kvällen. På morgonen bjuds det på smootihe av banan och havremjölk. Både vällingen ovan och smoothien kan pimpas upp med lite kallpressad rapsolja eller kokosolja för mer fett.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Alma »

Jag glömde en sak. Vi gjorde ju alltid KORNAVKOK förr! det ska vi börja med igen. Supergott, och nyttigt.

Hela korn kokas 30-60 minuter småputtrandne. Sedan durkslagar man av vätskan och kyler ned. Håller i kyl ett par, tre dagar.

Kornen kan man använda i gröt, lägga i bröd mm.

Vanlig i vissa hushåll i USA som bordsryck där man kallar det Barley's water. Lär ha varit någon svensk kungs favoritdryck också.

Hittade recept här om man vill göra något annat av det, men socker behöver man inte och inget annat heller för vanliga fall.
http://favoritrecept.blogspot.com/2007/ ... water.html

Bra ersättning till välling om man inte vill hälla i barnen så mycket komjölk.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

Hej tjejer,

tack för fler bra tips.
Gjorde egen välling för första gången denna morgon. Var lite nervig för jag trodde att lillen skulle bli jätte arg när hans älskade välling inte smakade som vanligt. Döm om min förvåning när han glatt sörplade i sig 300 ml :shock:
Gjorde en blandning på rågmjöl, korn, majsmjöl, bovetemjöl, 1 tsk olja, 1 dl mjölk och 2 dl vatten. Toppade med lite kanel som Manfred föreslog. Blev nog riktigt gott och klumpade inte det minsta.. dock kan man ju itne låta den stå utan måste skaka och sen dricka direkt.

Härligt nu slipper vi äntligen alla färdiga produkter till sonen, känns bra. :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

Använder ni bovete i vällingen för att det är glutenfritt? och är anledningen till det att ni vill minska risken för glutenintolerans?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Manfred10 »

Ja, på frågan om gluten och bovete! Gluten kan ställa till det för de goda bakterierna i tarmen även om man inte är intolerant.

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

Aha det visste jag inte
Tack för infon
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Manfred10 »

Finns studier på tarmen som visar att antalen goda bakterier som finns med och hjälper immunförsvaret bland annat, minskar drastiskt i en tarm där kosten innehåller gluten och laktos.

Titta tex här!
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2175441

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

ahh ok
Tack för tips

Jag har nu köpt lite glutenfria mjölalternativ. Har gjort som så att jag blandar hälften hälften med glutenfria mjölsorter och mer fiberrikt mjöl som innehåller gluten. På så sätt får han både fibrer och mindre gluten. Blandar i lite olivolja också men hade helst vela ha kokosolja men finner den inte i någon butik. Var hittar man det? Har hört att kokosolja smakar lite godare plus att den har väldigt goda läkningsegenskaper och lite annat positivt..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av chokladkaninen »

Finns i alla fall på mitt Ica Maxi men den är ju fast i rumstemperatur och kommer därför i burk istället för flaska - kolla en gång till! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Nat »

oookej, jag kollade bland flaskorna :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av TorsMamma »

Nej det finns ingen "olja" utan måste värmas en aning för att bli flytande. Finns på de flesta hälsokoster. Har massa fina egenskaper! Finns med och utan kokossmak.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemmagjord välling

Inlägg av Manfred10 »

På mitt "lilla ica" finns Markattas kokosolja på burk, extra virgin förstås och KRAVmärkt, står vid oljorna. Annars kanske den finns i asiatiska hyllan?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"