Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Manfred10

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Manfred10 »

Oj Luvisen! :cry:

Vilken tur bebispojken har som har hamnat hos dig (och maken :wink: ) Bättre förutsättningar kan han nog inte få!

Många kramar! :heart: :heart: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack söta du. :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Å Luvisen :heart: Styrke kram till dig!
Jag säger som Jenny, vilken tur att Bebispojken har dig till mamma. Så engagerad och klok :heart:
Såg att du fått tips om kostråd i en annan tråd och att du redan kör efter råsmart-boken. Och så kör du ju redan IAHP. Bebispojen har redan fått en bra start och det är tack vare dig!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack Bellis! :heart:
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:heart: :heart: :heart:
emu

Inlägg av emu »

Tråkigt besked men nu vet ni, och ni har ju bra utgångspunkt med Hege och IAHP och allt, vilken tur din pojke har!
:heart:
Nelly f. 28 maj 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Då har vi gått tillbaka till basics här.

Vi letar mattor utan flamskyddsmedel så vi kan göra en låååång krypbana åt Bebispojken. Nu gör vi det vi kan för att få igång krypandet. Och det har gjort att ngn mening här och där kommit som är en helt egen mening. Det är halmstrån vi håller oss fast vid.

Vi har lagt upp ett tweet-konto där vi skriver upp hur många m han kryper varje dag. https://twitter.com/esreply

Ålande är han inte med på att göra ännu men det kanske blir mer intressant när banan kommer på plats.
SM rookie
Nat

Inlägg av Nat »

Det är inte lätt att få större barn att åla och krypa men med ditt enorma engagemang går det garanterat vägen.
Kramar
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du kommer klara det luvisen, det är jag säker på! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Luvisen skrev:Nu gör vi det vi kan för att få igång krypandet.
Har ni en en kryptunnel? Finns billiga pâ IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10192013/

Vi skaffade vâr när Storebror var knappt ett âr och den används fortfarande mest av honom. :wink:

Spott i nävarna och kör hârt, vi är mânga som hejar pâ! =D> :thumbsup:

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack ni söta! :heart:

Tunnel har vi och snart får vi två till! :D
Min man ska även få tio yogamattor av en bekant att lägga ut på golvet. Det bara slumpade sig så att bekanten ville bli av med dem... Så då behöver vi bara köpa typ tio meter till...och komma upp i 44 varv per dag...

Det kommer ju ta lång tid men det är dit vi ska.
SM rookie
Nat

Inlägg av Nat »

oj va bra, vilken tur!

En sak som har hjälpt oss med att få lillen att åla är att få andra vuxna att be honom åla och sedan att dom applåderar och berömmer. Fungerar bisarrt mycket bättre än när jag och pappan försöker motivera sonen till att göra något han inte vill :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Min lille gillar inte beröm bara äkta entusiasm funkar. :wink: Så jag kryper fort fort och gömmer mig. Då kommer han farande och ler.

Jag märker att han blir trött av träningen. Hur långa ska varje pass vara...? Funderar nästan på att ge honom en 20 min på dagen igen. Nu sover han 12,5 natt.

Som det är nu har vi inga regelrätta pass utan passar på när helst lillen verkar på bushumör men framledes vill jag ha ngn slags struktur att hålla mig till. Vad kan vara lämpligt? :-k
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Man blir trött.
Det är som om vi skulle börja träna inför marathon, klart man blir trött tills kroppen vant sig.

Men med små, små ökningar varje dag och mycket pepp, så brukar det gå ändå. Man får vara ljudhör i början, läsa in den lille, se vad som är "gnällighet" och vad som är riktig trötthet. Hellre många små pass under dagen, än få och långa.

Andningen kommer ta sig (det måste den efter den fysiska pärsen), så hans bröstkorg kommer börja växa. (Mät den nu, så du vet hur mange cm den var.)

Hur är det med hans fingrar och fötter, är de kalda, svala? Gör en notering, och kolla igen om en månad.

Hur är det med ansiktfärgen? Lite blek? Notera, och kolla igen om en månad. Detta har med syresättningen att göra, ju mer, och inte minst ju djupare han andas, ju mer syre kommer ut i de yttersta delerna av kroppen. Och djupandning krävar en bröstkorg som har plats för att lungarna ska fyllas.

Försök få till kryppass under dagen, som du bestämmer längden på. Hitta ett sätt att visualisera det för honom, så han kan se hur mycket han ska krypa. Meter går ju inte, men antal varv?

Lägg ut memorykort, med bildsidan ner, lägg så många kort som antalet varv han ska krypa. Vända ett kort för varje varv. Då ser han hur många varv som finns kvar, och det kan underlätta för honom att "se slutet" så att säga.

Och även för de vuxna som styr över krypningen, är det ett bra sätt att "hålla ordning".

Vad duktiga ni är! Hur många meter var det igår?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack snälla för input och pepp!
Jag har dock slutat få aviseringar i min mai l så jag ju inte sett att ni varit här och svarat mig! :roll:

Nåväl. Bra ideer och konkreta mät tipps du hade Hege- tack!

Ansiktsfärg- röd
Händer och fötter- varma
Bröstkorgen ska jag mäta :thumbsup:
Nu senast har det gått nedåt... :evil: 14 maj var en höjdpunkt med 79 m totalt. Idag var 4,6 m... :roll:
Jag lirkar, pockar, mutar och tjatar, vädjar och försöker få honom att förstå vikten av krypandet. Responsen på allihop är nu skriiiiiiiik, spark och kastar sig på golvet. Efter en lång tids tystnad så satte sig Bebispojken på golvet och deklarerade : jag måste krypa nu... Sen kröp han iväg och vill inte att vi skulle titta på honom men tog emot pussar och kramar efteråt iaf... :heart:

Och det har hänt liiiiite saker. Han använder nya ord, har mer ögon kontakt och verkar kunna formulera lite känslor. Tex att han är glad eller ledsen. :thumbsup:
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "