Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

För att sova gott om natten krävs det ju att den lilla är mätt i magen. Men hur bär man sig åt när den lilla vägrar annat än flaskan några dagar varje vecka?

Jag var helt inne på att ge en mättande kost som är så naturlig som möjligt. Ingen köpegröt, ingen välling utan mer åt LCHF hållet men med frukt, rotsaker och grönsaker.
Så visade det sig att den lilla är allergisk mot mjölkprotein, soja, ägg och han har även reagerat på allt som är rött.

Det första han åt var banan, och det gillar han. Kanske lite för mycket? Han vägrar nämligen att äta något som inte smakar banan.
Jag gör gröt i kastrull och måste alltid mosa i banan men även om det är banan i är det inte säkert att han äter.
Vissa dagar kniper han ihop munnen, sätter för händerna och vänder bort huvudet envist.
Jag trugar och trugar men han blir till slut så arg att det är lönlöst. Då tvingas jag ge upp och servera flaska istället.
Om jag har tur äter han kanske något utöver ersättningen 2 dagar i veckan.

Ersättningen mättar inte längre så bra och det är omöjligt för honom att stå sig ca 4 timmar på den mängd han orkar få i sig.
Efter 3 timmar brukar han bli hungrig igen.
Jag blandar cocosa i ersättningen men han står sig ändå inte.
Även om han är född 5 ½ v för tidigt är han ju nu så stor att det verkligen behövs mer riktig mat.

Trots att jag är väldigt anti- välling har jag fått ge efter och göra majsvälling till kvällen så att han står sig.

Ovanpå detta har han refluxproblem och kräks mycket efter varje mål. Han kräks inte mindre de dagar han får i sig mer fast mat.
Vi har varit till barnmedicin med honom med där var de inte till någon större hjälp. "Det växer bort så småningom hoppas vi men nu gäller det att få upp honom i vikt så att ni slipper bli inlagda".

Det hjälper ju inte oss nu.
Han har svårt att gå upp i vikt och kräkningarna är troligen en orsak till varför han inte står sig så länge på varje mål.

Prio ett just nu är att försöka få i honom så mycket riktig mat som möjligt. Hur ska vi gå till väga?

Vi gör morgon kl 07 och då ekar det tomt i magen och han är väldigt ivrig att få flaskan. Tar ca 200 ml.
Sover sedan 08.45-09.30 och jag vill gärna ge mat ca kl 11 men senast 10.30 är han vrålhungrig och även om jag förekommer vägrar han oftast att äta gröt eller något annat.
Slutar med att han får ersättning.
Sover 11.30-13.30 och är hungrig strax efter kl 14. Har försökt att förekomma honom och servera skedmat innan den kraftiga hungern träder in men det verkar inte spela någon roll. Blir ersättning i slutändan.
kl 15.30-15.50 är det sovdags igen och när han vaknar vill jag gärna få i honom mat så att det inte blir för tätt inpå kvällsmaten innan läggdags.
Om jag lyckas få i honom något är det oftast vid den tiden.
Läggs att sova för natten kl 19.

Skulle gärna vilja få i honom gröt vid andra vakenpasset, riktig mat under tredje vakenpasset och sedan gröt vid det sista vakenpasset.

Är fortfarande ostadig och äter därför i babysittern men han börjar ledsna på den nu. Sitter han i mitt knä vid matbordet när jag äter försöker han att ta från tallriken men det får han ju inte pga hans allergier. Så nyfikenheten på mat finns där, utan tvekan. Det gäller bara att få in maten i hans mun utan tvång också :wink:
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Här är också en för tidigt född som kräks begåvat och haft en hel del bekymmer med maten. Mitt spontana råd är att erbjuda lillen det han tycker om så att han får upplevelsen av att skedmat mättar ordentligt. Om det är banan som gäller kanske han får banan inblandat i det mesta då :) VIsst är allergierna ett litet hinder, har ni provat sötpotatis?
Vi fick rådet på sjukhuset att börja med smakisar väldigt tidigt så här har det ätits skedmat med varierande framgång. Det tar tid för poletten att trilla att skedmaten mättar bättre än mjölk, men det kommer.
Testa att ha plockbitar av något han kan äta på din tallrik då du äter. Så han kan kanske gnaga i sig nåt av det?
Reagerar han på tomat? Pastarätter med tomat verkar vara en hit bland små..
Och angående schemat - jag har aldrig lyckats hålla min tös med 4 h mellanrum mellan målen. Hon blir vrålhungig till lunch efter 3 h redan - trots gröt till frukost. Men så är det med mig med, är inte så hungrig om mornarna men vill gärna ha en stadig lunch.. :)
Hoppas jag kunde hjälpa något.. Måste tyvärr rusa iväg till affären nu. Återkommer
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Just nu blandar jag i banan i allt nytt han får prova och planen är att minska ner successivt när han har vant sid vid smaken av det nya. För tillfället går det inte alls så bra men vi fortsätter att traggla. Någon dag lär han ju förstå och tycka att det finns andra goda smaker än banan.
Sötpotatis, palsternacka, morot mm har vi provat. De första skedarna tar han men när han har upptäckt smaken börjar han att spotta och sedan kniper han ihop munnen och vänder bort så fort han sett skeden.
Att kladda med maten är däremot riktigt kul. Tex slita tag i skeden så att all mat hamnar kring ögonen. Då skrattar han gott :lol: Jag försöker ge honom en egen sked ibland men den är inte lika intressant som den jag har i handen.

När han äter så äter han massor. Idag har han en dag då han gärna äter. Det blev tex en vuxenportion med gröt och ½ mosad banan i det. Tror att klockan var strax efter 10 när han åt och kl 11 fick han ersättning och då svepte han 200 ml på nolltid.

Jag har provat att göra köttfärssås med spagetti och sedan göra puré av det och han gillar det faktiskt när jag lurar med lite banan först, men så har han fått en massa utslag av den maten och när jag plockade bort tomat gillade han det inte längre :-(


Kycklinggryta med banan och ett uns av curry älskar han också, men det är bara vissa dagar som han äter trots att jag serverar favoriter.

Renskavsgryta med champinjoner och lite ris var också en hit.

Eftersom att han inte ska röra min mat (som äter strikt LCHF med en hel del smör) brukar jag ställa en liten tallrik alldeles intill med gurkstavar, broccolibitar, banan och några smulor av en fralla. Han plockar och han försöker verkligen äta men finmotoriken är inte riktigt där så han blir bara arg när han lyckas krångla in maten i ögonen eller näsan. Överallt utom just i munnen faktiskt. Han är så ivrig att han skakar i hela kroppen och man ser verkligen hur han försöker och tar i.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

En kompis har haft liknande problem med sin dotter. Dottern är varken för tidigt född eller haft problem med allergier eller kräkningar, men varje måltid har varit en kamp förutom när maten serverats på flaska. Genombrottet i den familjen kom när mamman serverade Hipps potatis/majs/kalkon som verkar vara ett säkert kort hos många barn. Samma sort har även varit en klar favorit här.

Om liten tycker det är kul att plocka med maten själv men finmotoriken inte finns, så tänker jag att du kanske kan servera större saker? Typ en ganska stor gurkbit, en halv banan eller ett helt stycke bröd.

Och så vill jag skicka en stor varning för överkoncentration! Det är så lätt att fokusera alldeles för mycket på litens mat och det känner de av blixtsnabbt. Bättre att sitta bredvid med en tidning eller annat att koncentrera sig på istället och låta det ta tid, stoppa in en sked lite då och då i förbifarten.

Hoppas det löser sig för er! Skönt att ni börjar lära er vad liten tål och inte. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av videunge »

Hej :-D

Jag har en multialllergiker och även storasyster hade allergi även om det växt bort.

Storasyster hade liknande beteende som din. Fast där skulle det vara katrinplommon till allt.... :wink: Det ledde mig till att liten ville att det skulle smaka saker. Där blev div kryddor en hit. testa fritt. alla örtkryddor till exempel. Tänk färskpotatis med dill. osv. vitlök kan vara supergott.

Lillemannen är en flaskoman av rang och det var trögt med annat. Eller rättare sagt, han åt lite för att det var gott men ville ha flaska för att bli mätt på. Det som hjälpt här var

Attityd av självklarhet. Bort med all överkoncentration! tänk bara MUms!

Något i handen att äta. gurka, morot, majsbröd...ja nått.

Tälamod. Rom byggdes inte på en dag. Man måste i bland som liten få pröva MÅNGA gånger, men sen kan det bli en riktig hit.

Tipsar om avocado som är härlig konsistens på och som många små gillar. :thumbsup: Majs är jättegott.

Sen kan jag säga att min väldigt egna erfarenhet är att det kan svaja en del med maten på små allergibarn och man kanske behöver ännu mer tålamod. Min lille kommer liksom i otakt när han fått i sig något dumt och då är det svårt att äta ett tag och sen är det som att han tar i gen det och blir jättehungrig. Vår egen resa har varit minst sagt svajig från början ( med tripper till akuten :( ) MEn nu går det jättebra och ungen käkar glatt köttbullar oc potatis. :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av TorsMamma »

Och jag tänker mig typ varannan tugga principen.

ha en trallrik med mosad banan och säg sötpotatis. VArannan tugga sötpotatis och varannan tugga banan. Funkar för vissa.

Sen, kör på säkra kort men ha något extra som är nytt också i alla fall en gång/dag. Så är banan säkert, tar man majs ihop någon gång. En annan gång ris osv..

Lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Så snart han lärde sig att föra maten till munnen själv löste det sig.
Nu äter han det mesta han kommer över :wink:

Vikten har också gått stadigt uppåt. Han stod länge och tragglade på 5.5 kg men på 4 veckor hade han gått upp till 6.4 kg så han behövde verkligen äta mer.

Skulle dock behöva strukturera upp mattiderna lite bättre tror jag?
Tycker att flaskan ställer till det en del för han vill gärna ha ett fullt flaskmål efter varje avslutad måltid trots att han äter massor.
Står sig inte särskilt länge mellan måltiderna heller. Blir nog mest att han äter varannan timme och det känns väl tätt.

07.00 Ersättning på flaska, ca 200 ml. Därefter följer blöjbyte, tvätt, ensamlek och bus.
07.45 Sitter med vid bordet när jag äter frukost. Får egen tallrik med plockmat. 1 banan, några avocadobitar och en hel brödskiva slinker lätt ner.
08.30 sova
09.15 Vakna, städa lite om herrns humör tillåter
09.30 Börjar signalera om att det är matdags.
Ca 09.45-10.00 Gröt strl vuxen med fruktpure och paltbröd. Visar att han blir mätt genom att knipa ihop munnen envist. Rapar och är nöjd ca 15 minuter innan han börjar ropa på flaskan.
11.00 Får flaskan. Sveper lätt en sjua.
11.30 Sova
13.30 Vaknar till synes vrålhungrig. Får han syn på något som ens liknar en flaska ställer han till en ordentlig scen.
14.00 Ger efter. Försöker först med vanlig mat, vilket går ner. Ca 200 g plus lite plockmat vid sidan av.
15.00 Skrik och panik efter flaskan så han får den och sveper en sjua.
15.30 Sova
15.50 Vakna, försöka hinna med disk mellan utbrott. Riktigt taskigt humör. Skrik och panik så länge han inte får vara i famnen och sitta eller stå.
16.30 Gröt, vuxenportion med fruktpuré och paltbröd.
18.45 Välling. Vill inte ens ge välling men tog till det i ren panik när han inte gick upp i vikt. Gör majsvälling och blandar i althera.
Sveper en nia välling och somnar för natten kl 19. Vaknar dock vid 5 snåret varje morgon trots att det nu är kolsvart i rummet. Somnar bara om efter några buffar och sover till väckning kl 07.

Tycker att det äts mat mest hela tiden varvat med utevistelse, utbrott och gnäll.

Hur kan man vara hungrig om man äter konstant över dagen?
Vill gärna få till punktliga måltider och slippa flaskan som mellanmål jämt och ständigt. Några flaskmål om dagen känns ok, men inte som full påfyllning efter varje avslutat jättemål mat.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker faktiskt detta bara visar att en 6 mån har faktiskt ingen botten. :lol: De äter EXTREMA mängder mat. Kan du inte försöka få till lite välling istället för ersättning varje måltid? Typ välling frukost och välling kvällsslurk? Försök hitta en stadig välling. mera FETT i maten, riktigt smör, rapsolja osv... Ge flaskan så maten totalt sett sker inom 45 min helst. Sen försök glesa ut till typ 3 timmar. Men då brukar man faktiskt säga från måltidsstart. Ännu hellre 3,5 timme, men är man liksom hungrig så är man.

Det tar ett tag att komma ikapp när man är jättehungrig, så förskö att ha lite tålamod någon vecka till, men att glesa ut mellan måltiderna. Ge maten JÄTTEFORT, han skall inte hinna svälja undan utan man bara matar på i supertämpo. Då får du i lite till, sen flaskan direkt efter. Gärna välling 2 ggr/dag

Dock ser jag en del gröt på schemat, kanske bättre att du får in riktig mat som grönsakspure och kött/fisk/fågel så han faktiskt står sig. Man blir mätt på fett och protein. Det står man sig på.

jag gjorde egen mat genom att göra allt separat och sen frysa in i iskuber. Tar fram lite olika, typ en broccoli kub, en sötpotatis kub och 2 blomkålskuber ihop med 1 fiskkub. Sen massa smör eller rapsolja, värmer/tinar och matar med. Sen en massa fruktpure på det, sen flaskan om så önskas.

Tror du det kan funka? Jo, plockmaten också brevid. kanske överkokt pasta med smör/olja kan funka?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Vällingen vill jag helst få bort helt så det känns inget vidare att ge välling istället för ersättning.
Dessutom gör jag egen majsvälling vilken är oberikad och ersättningen innehåller gott om det han behöver.
Gav välling som ett desperat försök att få honom ordentligt mätt när han knappt åt något alls.

Däremot testade jag att ge ersättning i direkt anslutning till de vanliga målen och då åt han mindre av ersättningen men kunde ändå hålla sig omkring 3.5 h till nästa mål.

Drömmodellen här skulle vara ersättning på morgonen, gröt som andra frukost, två mål mat som lunch och middag och sedan gröt till kvällsmat istället för vällingen.
Har bara lite svårt att få ihop det med schemat så att det inte blir för tätt inpå.

Som fett i maten får han cocosa de flesta gånger men ibland en eller två matskedar rapsolja.

Han är inte så förtjust i puré längre utan äter hellre plockbitar (plockar också gärna själv vilket tar lite längre tid) om han får välja och jag tycker att det är lite svårare att frysa in i iskuber men jag ger honom samma som vi äter minus mjölk, ägg och tomat.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mattrubbel med liten (allergier och matvägran)

Inlägg av TorsMamma »

Hmm.... ja då blir det ju genast lite mera genomtänkt som måste till.

Men ersättning i anslutning till maten bör ju gå bra. Och andra frukost kommer ju gärna inom timmen på morgonen.

Så hade jag i alla fall. Och kvällsslurken kommer ju också så tätt som en timme inpå det sista målet.

Exempel:

07 ersättning
08 frukost gröt
11.30 lunch mat med frukt och ersättning
15.00 mellis typ lite yoghurt eller frukt
17.30 middag med frukt och ingen ersättning
18.30 kvällsslurk ersättning med majsförstärkelse.

Hur blir det då?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"