Råd om en 1 månaders-bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Spontant tänker jag att det nya schemat ser bra ut. Jag minns aldrig siffror, så jag kommer inte ihåg riktigt hur mycket de ska sova vid tre månaders ålder, men gissningsvis ser det fint ut. Jag tycker inte att det är för tidigt med schema (vi har t.o.m. startat ännu tidigare), så börja frimodigt med ditt schema, du!

Om social delaktighet och vad man egentligen gör med en liten krabat, det är en bra fråga. Få inte dåligt samvete för att han ser på teve, men när du äter, varför inte ha honom på matbordet på en filt? Han kan ju ligga där och kolla på när du äter. Det skulle jag kalla social delaktighet. Dammsug och han ligger på golvet - kanon. Inte behöver du flytta honom slaviskt mellan rummen bara för att du flyttar dig. Han kan gått roa sig själv en stund. Absolut kan du prata med honom, självklart. Poängen är bara att det är arbetet som är i fokus, inte HAN. Jag studerade (visserligen fortfarande) när barnen var nyfödda och har tänkt många gånger att det varit skönt att ha någonting viktigt vid sidan av. Livet ÄR mer än leksaker.

På frågan vad man egentligen gör på dagarna har jag inget bra svar. Olika motivationsnivåer olika tider. Med yngsta tittade jag igenom How I met you mother och hade kanske lite smådåligt samvete, men man ska inte ha så stora krav på sig själv. Gör det som måste göras hemma medan han är vaken och gör nåt som du vill göra medan han sover. Hos oss städas och tvättas det inte när kidsen sover; det är för dyrbar tid för att ägna sig åt sådant. Små liv tenderar ju att finna såna saker intressanta. Så handla, häng tvätt och städa tillsammans. När han sitter kan ha sitta i diskhon medan du lagar mat. Suga på diskborstar och sitta och plaska kan ju vara livet. Och när han sover ska du bara göra roligheter.

Ensamlek har vi haft från fyra månaders ålder. Ha gärna ensamleken på morgonen när han är pigg och mätt. Han kan förslagsvis leka innan vilan och somnar ju av sig själv när han blir trött. Då får man ha lite koll, så han sover sin 45:a och inte mer eller mindre. Ha gärna musik på i bakgrunden, det brukar vara festligt. Det finns nog mycket bra om ensamlek här på forumet. Sök på sökord!

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Irmasmamma »

:arrow: Om social delaktighet brukar jag tänka så här: Jag gör allt som jag skulle ha gjort även om lillan inte funnits, och hon får hänga med efter bästa förmåga.
I vårt fall betyder det hushållssysslor som städning, tvätt, matlagning. Men också saker som jag alltid velat göra men inte tidigare hunnit med, som att sticka och virka, klä om stolar och annat lajbans.
Jag brukar förklara vad jag gör för lillan, och hon får ligga o suga på nån grej som hör arbetet till. Om hon tar initiativ till nånting så tackar jag så mycket för hjälpen :D
Såklart blir allt lite meckigare för mig än om jag hade varit ensam, men jag ser det som att jag gör det till stor del för hennes skull, för att hon ska få känna sig behövd och just DELAKTIG! :P
Bra att tänka på är också att det mesta går att göra på golvet! Surfa laptop, skala potatis, skriva poesi, vad vet jag! :D Då kan liten ligga på mage bredvid och vi vuxna signalerar samtidigt att golvet är en trevlig och naturlig plats att vara på!

:arrow: Ensamlek satte vi upp på schemat vid tre månader. Måste väl såklart inte vara i sängen, men jag tänker att det är praktiskt att ha vanan inne när de små liven blir lite rörligare sen.... 8) Själv har jag stympat ett babygym och hängt upp massa skoj saker över sängen som hon kan fäkta efter. Pilla in några grejer i händerna och på med musik och VIPS! har hon dagens roligaste stund! :wink:

Personligen går jag in och vänder henne och tar bort grejerna när det är dags att sova, annars känns det som att iaf vårt schema skulle bli lite uppochnervänt, men vissa pluttar reglerar säkert det där själva... :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Vilken lyx! TVÅ superbra svar!! Nu har jag fått lite inspiration, tack snälla för det!
:heart: :heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Hej!

Nu är Levi 3 månader och 1 vecka gammal. Jag är väldigt sugen på att börja med lite riktig föda nu och har lite funderingar kring vad och när.

Såhär ser vårt schema ut nu:

7.00 godmorgon, ersättning
8.45 sover 45 min
9.30 vaknar (ersättning 10.15)
11.30 sover 2 tim
13.30 ersättning
15.30 sover 45 min
16.15 vaknar (ersättning 17.00)
18.30 nattslurk på ersättning
19.00 godnatt

Levi är mjölkproteinallergisk och äter Althera. Doktorn tipsade om gröt, Sinlac, och välling, Enago, som är för allergiska. Men när kan jag börja med gröt och välling? Är det viktigt att följa rekommendationerna på paketen. I så fall är det 6 mån som gäller för vällingen och 4 månader för gröten.

Bör jag börja med smakisar tillsammans med ersättning vid 1 mål och i övrigt under dagen köra på ersättning som vi gör nu eller kan jag byta ut ersättningen på kvällen mot välling eller ersättningen på morgonen mot gröt? Är det dumt att börja med t.ex. banan till lunchen och även ge lite gröt eller välling till kvällen? Vad rekommenderar ni som redan provat?

Hur mycket gröt/välling bör jag ge i början, när kan jag öka och med hur mycket?
Jag är så rädd att han ska få ont i magen men samtidigt vill jag ju att han ska bli sådär skönt mätt så han kan sova gott.
Levi född 2011-12-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Sarisparis »

Hej Levismamma :D

Läs Mer mat ât smâfolket frân favoriterna, där hittar du svar pâ dina frâgor!

Och läs i BB (Fast föda, s271). :thumbsup:

Jag har ingen erfarenhet av allergier, men videunge :heart: (som författat "Mer mat ât smâfolket") är ett renodlat proffs och det finns fler här pâ forumet.

:heart:
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Toppen! Tack ska du ha!

:thumbsup: :heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Nu har jag tusen frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med #-o

Vi har kört med smakisar i 3 dagar nu och själva ätandet fungerar bra, det mesta stannar kvar, en del kommer ut och åker in igen :D Jag har gett honom ca 3-4 teskedar med potatis och palsternacka med lite persilja och rapsolja till lunch och det har varit populärt. Idag tänkte jag köra något nytt och tänkte prova morot och potatis med lite blomkål blandat med persilja och rapsolja. När kan man börja öka på portionerna :?: Ska jag hellre lägga till mat till fler måltider än att öka portionerna i första hand :?: Jag funderar på att lägga till lite välling i ersättningen på kvällen, men jag kanske bör vänta lite till :?: Har också funderat på gröt till frukost men då ger man först lite gröt och sen ersättning som vanligt eller :?: Eftersom han är mjölkproteinallergisk måste vi köpa Sinlac gröt och Enago välling. Rekommendationerna är 6 mån på vällingen och 4 mån på gröten. Jag vet att de måste skriva 6 mån men jag tänkte ändå att det kanske är dumt att börja med vällingen då eftersom han inte är 4 månader ännu. Gröten kanske är bättre då eftersom det står 4 månader på den :?:

Jag är så rädd att hans lilla mage inte ska hänga med. Två kvällar i rad nu har han varit helt tokig vid sista måltiden och bara skrikit. Nattslurken har han knappt rört utan bara blivit förbannad/ledsen. Detta kunde hända någon gång då och då innan, men nu förknippar jag det såklart med smakisarna. Är det vanligt att magen gör lite ont i början när de börjar med mat :?: Ska jag backa och hoppa över smakisarna några dagar :?:
Jag har också funderat över om han är övertrött och om jag skulle prova att lägga honom tidigare, kanske 18.45 och lägga nattslurken 18.15 istället för 18.30.

Hans schema ser ut såhär:
7-8.45 vaken, får ersättning
8.45-9.30 sover 45 min
9.30-11.30 vaken, får smakis 10.15 och ersättning, byter blöja och försöker fylla på med ännu mer ersättning inom timmen.
11.30-13.30 sover 2 timmar
13.30-15.30 vaken, får ersättning
15.30-16.15 sover 45 min utomhus
16.15-19.00 vaken, äter 17.00, badar, nattslurk 18.30
19.00 godnatt

Nattmål runt 04

Schemat har fungerat bra en period men nu börjar det strula väldigt kring långa sovpasset. Han vaknar alltid i skarven och vägrar somna om själv. Jag tycker att jag försöker backa och låta honom ta hand om det själv men det slutar alltid med att han skriker upp sig och jag får vagga sängen eller buffa. Sen håller det på så var 5:e minut ungefär i 20-30 min innan han somnar om ordentligt och jag får väcka honom när sovtiden är slut. Vad gör jag för fel :?: :?: Det är mörklagt i sovrummet, dock inte becksvart (ska sätta upp en mörkläggningsgardin i helgen). Ska det behöva vara becksvart på dagen :?: Det är 22 grader i rummet (vi har inte på någon värme) är det för varmt :?: Vi har bara fransk balkong i sovrummet och jag är rädd att det blir för kallt om jag öppnar eftersom jag måste öppna balkongdörren.

Det känns som att vi fastnat i någon slags vaggningsträsk där vi till varje sovpass måste vagga sängen alltifrån 5 sek till minuter. Till första sovpasset är han först ledsen och efter några vaggtag på sängen så somnar han. Om jag inte vaggar så skriker han upp sig. Till långa sovpasset brukar vi få vagga nån minut eller mer för att han ska somna. Och nu har han börjat gnälla även vid läggningen på kvällen som tidigare var helt bekymmersfri. Det känns ju som att det blivit helfel någonstans och att han vant sig vid att bli vaggad till sömns. Det kanske är bättre att bara buffa, det blir kanske mer klara besked på det sättet :?:

Jag kokar alltid vattnet till ersättningen. Hur länge bör man göra det :?:

Hur länge bör jag vänta innan jag försöker få bort nattmålet :?: Som det ser ut nu så sover han ofta från 07-05.40 om jag inte ställer klockan och väcker honom för ett nattmål (annars blir det så tokig start på dagen). Jag är rädd att det blir en vana som fastnar för honom att vakna 04 varje natt och äta. Han verkar ju själv klara sig nästan 11 timmar utan mat då gånger jag inte väcker honom. Hur ska jag göra, väcka eller inte väcka kl 04 :?: Jag kanske bör väcka några veckor till, tills vi kommit igång ordentlig med smakisarna och ev. gröt eller välling och försöka jobba bort nattmålet då?

Gud, vad långt inlägget blev :sleep: , hoppas att någon orkar läsa igenom det :?

:heart: :heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Levismamma skrev:Vi har kört med smakisar i 3 dagar nu och själva ätandet fungerar bra, det mesta stannar kvar, en del kommer ut och åker in igen :D Jag har gett honom ca 3-4 teskedar med potatis och palsternacka med lite persilja och rapsolja till lunch och det har varit populärt. Idag tänkte jag köra något nytt och tänkte prova morot och potatis med lite blomkål blandat med persilja och rapsolja. När kan man börja öka på portionerna :?: Ska jag hellre lägga till mat till fler måltider än att öka portionerna i första hand :?:
Kul att liten gillar mat!! :D Håll koll på bajseriet, så länge magen funkar bra så går det bra att trappa upp portionerna ganska fort! Blir det trögt så är katrinplommon eller päron bra. Jag skulle öka på portionerna hellre än hålla på och smådutta många gånger, men det är nog en smaksak. ;)
Levismamma skrev:Jag funderar på att lägga till lite välling i ersättningen på kvällen, men jag kanske bör vänta lite till :?:
Jag skulle prova välling någon annan tid än just på kvällen till att börja med. Blir det trassel med magen så föredrar jag att inte ha det på natten... :roll:
Levismamma skrev:Har också funderat på gröt till frukost men då ger man först lite gröt och sen ersättning som vanligt eller :?: Eftersom han är mjölkproteinallergisk måste vi köpa Sinlac gröt och Enago välling. Rekommendationerna är 6 mån på vällingen och 4 mån på gröten. Jag vet att de måste skriva 6 mån men jag tänkte ändå att det kanske är dumt att börja med vällingen då eftersom han inte är 4 månader ännu. Gröten kanske är bättre då eftersom det står 4 månader på den :?:
Att det står 6 mån på välling beror enbart på amningspolitik. Gröt och välling är i princip samma sak med olika konsistens! Eftersom du ger ersättning är det smidigt att introducera välling genom att blanda i kanske en fjärdedel, sen öka på till hälften etc.
Levismamma skrev:Jag är så rädd att hans lilla mage inte ska hänga med. Två kvällar i rad nu har han varit helt tokig vid sista måltiden och bara skrikit. Nattslurken har han knappt rört utan bara blivit förbannad/ledsen. Detta kunde hända någon gång då och då innan, men nu förknippar jag det såklart med smakisarna. Är det vanligt att magen gör lite ont i början när de börjar med mat :?: Ska jag backa och hoppa över smakisarna några dagar :?:
Jag har också funderat över om han är övertrött och om jag skulle prova att lägga honom tidigare, kanske 18.45 och lägga nattslurken 18.15 istället för 18.30.
Jag tror inte det beror på ev. magknip utan snarare övertrötthet. Min tjej går och lägger sig mellan 19 och 19:30 och vi måste ha nattslurken redan 18:15 för att den ska gå ner. Kommer den senare blir det bara strul!
Levismamma skrev:Schemat har fungerat bra en period men nu börjar det strula väldigt kring långa sovpasset. Han vaknar alltid i skarven och vägrar somna om själv. Jag tycker att jag försöker backa och låta honom ta hand om det själv men det slutar alltid med att han skriker upp sig och jag får vagga sängen eller buffa. Sen håller det på så var 5:e minut ungefär i 20-30 min innan han somnar om ordentligt och jag får väcka honom när sovtiden är slut. Vad gör jag för fel :?: :?: Det är mörklagt i sovrummet, dock inte becksvart (ska sätta upp en mörkläggningsgardin i helgen). Ska det behöva vara becksvart på dagen :?: Det är 22 grader i rummet (vi har inte på någon värme) är det för varmt :?: Vi har bara fransk balkong i sovrummet och jag är rädd att det blir för kallt om jag öppnar eftersom jag måste öppna balkongdörren.
Svalt sovrum är skönt, runt 18 grader kan vara lagom. Det behöver inte vara becksvart på dagen, men många sover bättre om det är lite mörkt. För att kunna sova över skarven behöver man vara ordentligt MÄTT! Öka på skedmaten till lunch och lägg lunchen så sent inpå långluren det går så har liten de bästa förutsättningarna för att sova gott.
Levismamma skrev:Det känns som att vi fastnat i någon slags vaggningsträsk där vi till varje sovpass måste vagga sängen alltifrån 5 sek till minuter. Till första sovpasset är han först ledsen och efter några vaggtag på sängen så somnar han. Om jag inte vaggar så skriker han upp sig. Till långa sovpasset brukar vi få vagga nån minut eller mer för att han ska somna. Och nu har han börjat gnälla även vid läggningen på kvällen som tidigare var helt bekymmersfri. Det känns ju som att det blivit helfel någonstans och att han vant sig vid att bli vaggad till sömns. Det kanske är bättre att bara buffa, det blir kanske mer klara besked på det sättet :?:
För att liten ska göra framsteg måste ni göra "baksteg", dvs lita på att han faktiskt kan och vill somna även utan så mycket hjälp. Ge bara ett par vagndrag som svar och lyssna sen av. Skriker han upp sig igen så dra ett par vagndrag till osv.
Levismamma skrev:Jag kokar alltid vattnet till ersättningen. Hur länge bör man göra det :?:
Jag funderade också på det! Men så kom jag på att jag stod och gjorde gröt på vanligt kranvatten och då slutade jag koka vatten till ersättningen. :lol: Liten är inte så liten längre, jag tror du kan sluta koka vattnet!
Levismamma skrev:Hur länge bör jag vänta innan jag försöker få bort nattmålet :?: Som det ser ut nu så sover han ofta från 07-05.40 om jag inte ställer klockan och väcker honom för ett nattmål (annars blir det så tokig start på dagen). Jag är rädd att det blir en vana som fastnar för honom att vakna 04 varje natt och äta. Han verkar ju själv klara sig nästan 11 timmar utan mat då gånger jag inte väcker honom. Hur ska jag göra, väcka eller inte väcka kl 04 :?: Jag kanske bör väcka några veckor till, tills vi kommit igång ordentlig med smakisarna och ev. gröt eller välling och försöka jobba bort nattmålet då?
Jag skulle ha avvaktat tills han äter mer skedmat! Det kan bli så att han väljer bort nattmålet av sig själv. Om du väljer att väcka eller inte väcka är en smaksak. Tycker du att det är skönt att varje dag startar på samma vis så fortsätt väcka ett tag. Börjar han äta mindre på natten är han förmodligen inte så hungrig.

:heart:
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Tack snälla för superbra svar på mitt otroligt långa inlägg :D

Kan jag göra så att jag ger honom välling imorgon till frukost (välling och ersättning blandat men typ ersättning 75 och välling 25) och sen även smakis till lunch :?: Då mättar ersättningen/vällingen lite extra också inför långa sovpasset och vid eventuella problem så tar vi de på dagen istället för på natten.

Idag kör vi på med nattslurk 18.15 istället för 18.30 och förhoppningsvis går det bättre. Sista målet gick bättre idag än igår och det var ju också förlagt till lite tidigare än vanligt (17 istället för 17.15).

Imorgon ska jag jobbare ännu hårdare för att han ska få i sig ännu mera mat. Han kräks en hel del men det kan ju ha med en öppen magmun att göra och inte nödvändigtvis betyda att han får upp överflödet om jag förstått det rätt.

Imorgon följer jag ditt råd och ökar på skedmaten till lunch, här ska sovas!

Jag önskar att jag kunde få ner temperaturen i sovrummet utan att öppna balkongdörren, hmm..

Vi vagnar ju inte alls utan kör bara med buff. Hur kan jag jämföra vagning med buffning, bara buffa tills han precis lugnat sig och sen avvakta :?: Jag måste ta mig ur vaggningsträsket! (Jag skriver jag även fast vi är två som hjälps åt med allt :oops: )

Ja, visst borde det vara dags att sluta koka vattnet :D

Han äter fortfarande mycket på natten när han väl vaknar, vilket kan vara alltifrån 03-06. Jag fortsätter att väcka ett tag till tills han börjat äta mer riktig mat så får vi se om han väljer att sova bort nattmålet själv.

Ikväll la vi sista målet 17.00 följt av bad och en nattslurk 18.15. Lillen sover gott nu och stöket kring maten minskade från total hysteri vid båda tillfällena till lite skrik i början av nattslurken för att övergå i lugnt ätande :D :D

Han fungerar som allra bäst, och har gjort sen början, när han får äta tills han somnar (men det är fortfarande vi som styr tiderna). Som nu ikväll då åt han massa mat tills han somnade vid flaskan. Nu lät jag honom göra det eftersom jag är rädd att han ska bli övertrött och skrikig om jag försöker hålla honom vaken (det har nämligen hänt otaliga gånger då jag velat hålla tiden mer exakt). Ikväll somnade han därför 18.40 istället för 19 som det är tänkt. Är det dumt att jag inte försöker hålla honom vaken till sin riktiga sovtid (jag har aldrig märkt att det påverkat natten negativt eller startat morgonen tidigare) :?:
Levi född 2011-12-12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Irmasmamma »

Levismamma skrev:
Kan jag göra så att jag ger honom välling imorgon till frukost (välling och ersättning blandat men typ ersättning 75 och välling 25) och sen även smakis till lunch :?:  Då mättar ersättningen/vällingen lite extra också inför långa sovpasset och vid eventuella problem så tar vi de på dagen istället för på natten.
:thumbsup:
Levismamma skrev:Jag önskar att jag kunde få ner temperaturen i sovrummet utan att öppna balkongdörren, hmm..
Varför inte öppna balkongdörren? Frisk och sval luft söver gott! :D Här kör vi vidöppet fönster på långluren, oavsett storm eller 15 minus ute.... På med lagom med ytterkläder på liten bara! :P Många låter sina pyttisar sova ute i vagnen hela vintern! 22 grader tycker jag låter lite i varmaste laget.....för min egen del iaf :roll:
Levismamma skrev:Vi vagnar ju inte alls utan kör bara med buff. Hur kan jag jämföra vagning med buffning, bara buffa tills han precis lugnat sig och sen avvakta :?: Jag måste ta mig ur vaggningsträsket!
Ja....sluta alltid lite tidigare än du tror att du ska....så ska du se att han lugnar ner sig själv snabbare än du tror.
Och att "vagga" sängen tror jag kan vara lite vanskligt...lite för mysigt liksom, inga klara besked som med buffning/vagning. Inte så konstigt att liten vill att ni ska vagga vid minsta uppvak.....vem vill inte bli gungad i hängmattan hela natten...? :wink: Har du läst Thaimassagetråden? :D
Levismamma skrev:Han fungerar som allra bäst, och har gjort sen början, när han får äta tills han somnar (men det är fortfarande vi som styr tiderna). Som nu ikväll då åt han massa mat tills han somnade vid flaskan. Nu lät jag honom göra det eftersom jag är rädd att han ska bli övertrött och skrikig om jag försöker hålla honom vaken (det har nämligen hänt otaliga gånger då jag velat hålla tiden mer exakt). Ikväll somnade han därför 18.40 istället för 19 som det är tänkt. Är det dumt att jag inte försöker hålla honom vaken till sin riktiga sovtid (jag har aldrig märkt att det påverkat natten negativt eller startat morgonen tidigare) :?:
Det här tror jag kan hänga ihop med träskandet lite....inte att han somnar lite tidigt, det behöver nog inte spela nån roll (fast håll er helst till marginalkvarten), men om jag har uppfattat det rätt läggs han inte vaken?
Själv är jag av uppfattningen att liten måste läggas klarvaken och glad så att hon liksom är fullt medveten om att hon ska sova...och kan förstå vilket privilegium det är :D Om man liksom "smyger" ner en sovande eller halvsovande bebis i sängen så känns det inte så oväntat att liten blir mer eller mindre chockad och behöver svar på frågor vid uppvak sedan. "Hur hamnade jag här? Ska det verkligen vara så här?"
Förstår du hur jag tänker?

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Tack Irmasmamma för dina kloka råd :D

Till långluren idag ska jag öppna balkongdörren och se om det gör sovstunden lite härligare. Jag tycker precis som du att 22 grader är alldeles för varmt och jag tror att Levi håller med :wink:

Jag kände precis som du skrev att vaggningen av sängen bara blir mysig och vem vill inte ha det så :?: Tyvärr hämmar det ju honom i hans sovande då han inte alltid kan ha en vaggande säng :? Så för en liten stund sen la jag honom för att sova sin förmiddagslur med bestämdhet att jag, vad som än händer, INTE tänker vagga sängen. Och vad hände: jo den lille gnällde och gnällde och jag avvaktade och avvaktade tills han skrek upp sig en stund och när jag förstod att det inte skulle ge med sig så buffade jag honom några buff tills han lugnade ner sig. Sen skrek han upp sig igen och jag gjorde på samma sätt, detta upprepades en tredje gång och efter buffningen fortsatte han klaga en liten stund för att därefter lugna ner sig och hör och häpna SOMNA :!: :-D :-D

Så nu sover han och jag känner mig så nöjd över att jag vågade backa och sluta buffa i tid och inte ta den enkla vägen och vagga honom. Nu har jag självförtroende inför långluren också och då jädrar ska det sovas :D

Jag förstår precis hur du menar med förvirringen över att ligga i sängen och inte förstå hur man hamnat där. Jag ska förtydliga mitt tidigare inlägg med att säga att han alltid läggs vaken på dagen och att det endast är inför natten som han ibland läggs sovande. Men sen sover han ju så bra hela natten med endast ett kort nattmål så jag har inte brytt mig om att röra till det där på kvällskvisten. De gånger jag försökt hålla honom vaken har det känts som att han blivit övertrött och arg. Men kanske borde jag hålla honom vaken och lägga honom vaken i alla fall :?:

Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är att alla ni fina människor på forumet finns och hur fantastisk Anna Wahlgren är som kommit på hur de små fungerar, underbart:!: :heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av SaraMilana »

Levismamma skrev:Sen skrek han upp sig igen och jag gjorde på samma sätt, detta upprepades en tredje gång och efter buffningen fortsatte han klaga en liten stund för att därefter lugna ner sig och hör och häpna SOMNA :!: :-D :-D
=D> =D> =D> Superfint jobbat! Precis så ska det vara, korta svar på litens frågor. Det är lätt att bli långrandig... :roll:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart!! \:D/ Heja er!! =D>

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Hej!

Nu har jag massor med frågor om alla möjliga saker!

1. Ramsan fungerar inte för oss. Jag vet inte vad vi gör för fel. Vi har ramsat vid läggning i ett par månader nu och nu vill vi börja använda ramsan som verktyg. Vi ramsar x4 på väg ut ur rummet (1 inne och tre utanför dörren ungefär). Redan där blir det skrik så bekräftelseramsan blir inte av. Han tystnar aldrig utan det eskalerar bara. Vi står kvar utanför dörren och ramsar x4, x6, x8, x10 och han blir bara mer och mer arg. Då måste vi alltid gå in och buffa, sen lugnar han sig och vi kan gå ut med ramsan igen och han är tyst, sen bekräftelseramsar vi och inget mer hörs. Var blir det fel någonstans? Vi har också provat att inte ramsa när han blir arg då vi trott att ramsan kanske inte fungerat ännu, men nu tycker jag att det borde göra det!

2. Hjälp! Vi har fastnat i buffningsträsket. Nu behöver han buffas inför alla sovpass, vilket han inte behövt tidigare (såhär har det varit i ca 1 vecka nu). Sen sover han bra när han väl somnat, förutom på långa sovpasset då han ofta vaknar efter 1 timma (han ska sova 2 tim). Han har dessutom varit lite krånglig med maten på sistone och det hör väl antagligen ihop med att sovningen/läggningen inte fungerar till 100%. Men jag vet inte vad vi ska göra då han vägrar öppna munnen efter ett tag när jag matar honom (han äter välling= mjölkersättning blandat med majsstärkelse, mjölkfri välling och smakisar). Jag vill ju ge han mat så han blir supermätt men vad gör jag när han vägrar mer? Han är mjölkproteinallergisk och har även reagerat på mjölkfri välling om han fått för mycket. Därför ger vi honom välling i form av Althera (mjölkproteinfri ersättning) blandat med vatten och majsstärkelse som kokat.

3. Han är en riktig kräkbebis och har kräkts mycket från dag 1. Jag har letat lite efter tips från andra som har kräkisar men inte hittat något. Någon som vet vart det står och som kan länka? Vid 5 tillfällen nu (tors, sönd, tis) har han kaskadkräkts och fått upp ALLT han ätit. Jag blir lite orolig när han kräks så häftigt och inte får behålla något. Någon som känner igen detta? För bara 1 vecka sedan fick vi byta tröja på honom 4-5 gånger per dag då han kräkts ner dem. Nu har han lyckats ha på sig samma tröja hela dagen vissa dagar, för att andra dagar kaskadkräkas ner både tröja, byxor, sockar, möbler och oss.

4. Jag får ofta höra att kräkningarna kommer att avta ju mer riktig mat han får. Än så länge får han bara grönsakssmakisar ca 1 dl men jag tänkte börja med kyckling och kött i helgen. Hur snabbt kan man fasa ut ersättningen och ge bara riktig mat? Hur ska han då få i sig all näring han behöver? Bör jag sluta med välling också och kanske satsa på gröt istället som är lite fastare för att han ska kräkas mindre? Fick höra att majs är kräkframkallande, likaså kanske med majsstärkelse som vi blandar vällingen med? Gaah! Jag känner mig så förvirrad! Någon som kan komma med lite tips? Jag har köpt mosboken, kan jag ge honom mat som är för 5-6 månaders barn trots att han bara är snart 5 månader?

5. Ensamleken är inte så populär. 10 minuter är maxtiden på vad lilla älsklingen klarar av. Kanske är han inte så förtjust i att leka ensam på morgonen. Jag kanske borde förlägga den aktiviteten till en annan tid på dagen?

Såhär ser våra dagar ut:
7 God morgon! Altheravälling, blöjbyte, umgänge
8.25 Försök till ensamlek
8.45 Sova 45 min
9.30 soc del, smakis 10.15, blöjbyte,10.50 Altheravälling, umgänge
11.30 sova 2 tim
13.30 soc. del., Altheravälling14.00, fruktpuré 14.30 blöjbyte, umgänge, soc. del
15.30 sova 45 min ute
16.15 vaken i vagn, mjölkfri välling 17.00, bad,skötning, umgänge
18.15 nattslurk (kämpande med maten i 30-45 min)
19.00 god natt

Supertacksam om någon orkar läsa och komma med tips!
Levi född 2011-12-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

1. Se det som en diskussion. Liten frågar: "ska jag verkligen sova nu?" och ni svarar att allt är som det ska. Liten frågar igen: "men buffningen då, den som jag är van vid?" och ni svarar att allt är som det ska. Vid kris går ni såklart in och buffar, men endast vid KRIS! Och låt ramsan få sista ordet (bekräftelseramsa) när det inte finns fler frågor att ställa.

2. Låt ramsan ta över och buffa endast vid kris tycker jag. Liten kommer undra vad ni håller på med till en början, så slå på attityden och bestäm er för vad som gäller! När det gäller maten så kan man inte göra mer än att erbjuda rätt förutsättningar för att kunna äta sig mätt. Du kan inte äta ÅT honom! Slappna av, håll på mattiderna och undvik överkoncentration. Jag brukar tänka att om det inte äts så mycket ena gången så går det ner mer nästa gång.

3 & 4. Ja, det verkar vanligt att kräkningarna avtar när de får mer riktig mat! Majs och flytande föda kan precis som du skriver vara bra att undvika. Då är det bättre med fast föda och vatten att dricka till. Jag skulle ha ökat på portionerna i litens egen takt, dvs inte sluta mata förrän han säger stopp. Här hemma gick vi från bara ersättning till bara riktig mat på tre veckor, det gick jättebra. Jag ser ersättning som just ersättning för riktig mat. Med en varierad kost får de i sig allt de behöver ändå. Du kan absolut ge honom mat för 5-6 månader om ni klarat av första steget som brukar vara olika sorters grönsaker.

5. Läs kapitlet om ensamlek i Barnaboken igen! Där finns en massa tips på hur man gör ensamleken skojig. Något som låter, olika typer av material, musik, etc. Ensamlek passar bäst när barnet är piggt och mätt, när på dygnet spelar ingen roll!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"