För lite sömn för E, 3 år?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av Anna09 »

Hej alla kloka!

Ester sover inte längre på dagen, sedan hon var 2.5 år ungefär. Hon vilar med en saga i sin säng, mörklagt rum. EN gång har hon somnat i sängen på tre månader... :shock:

Det har fungerat super för lilla damen har sovit 12,5-13 timmar på nätterna - fram tills i mars i år. Då blir det en hel del spring på kvällarna efter läggning, två till tre turer med diverse ärenden. Hon brukar somna vid 19.15.

De senaste veckorna har hon blivit morgonpigg utöver kvällspigg och vaknar ofta vid 06.30 och går på toa. Det gör hon själv och stänger sedan sin dörr och släcker sin lampa, vilket är duktigt tycker jag. :heart:

MEN kontentan är att hon sover ca 11 timmar per dygn sedan en månad tillbaka - och detta känns inte bra alls.

Hon har alltid varit en "piggis" - och är i fullfjädrad trots.

Har ni några tankar kring detta?

PS. Maken har sagt till mig att slappna av och att hon snart kommer tillbaka i gängorna igen bara vi håller våra tider och vårt förhållningssätt och leder tillbaka enligt AWs tankar.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av miniz »

Lyssna pà maken! :D

Trotsen kan ställa till det pà morgonen, mitt i natten eller pà kvällen. Trotsen har ingen gränser. :wink:
Lägg henne lite tidigare pà kvällen ett tag och se om hon somnar tidigare (ofta sover de längre ocksà).

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av Anna09 »

Hej Miniz och TACK!!!

Maken tjoar och tar åt sig äran... \:D/ för att ha tänkt rätt. :lol:

Då bibehåller vi följande tider:

Natt 18.30-07.00 (helg "ställer" jag klockan när jag hör att hon vaknar, dvs då får hon sova så länge hon kan utan att hon själv förstår det)

Och sen kör vi en vila på dagen.

... och mamman kopplar av... 8) :roll: 8) :D

Kram! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av Anna09 »

Hej!

En liten uppdatering på sömnvägraren Ester... hihi.

Hon sover inte mer än 11 timmar någon natt, oavsett. :roll: Vi lägger henne 18.30 och hon somnar sällan före 19.30 och vaknar sedan 06.30.

Jag funderar på ifall vi skall lägga henne lite senare, vid 19 istället, då fördröjs hela eftermiddags-/kvällsrutinen med 30 minuter vilket gör att vi kan vara ute längre på em och därmed borde hon bli tröttare?

Jag tror att hon har en "pigg period" just nu, för en kort tid sedan hade hon en trött period där hon alltid sov nästan 13 timmars nätter istället.

Kan hon ha 11 timmarsnätter (sömn) fast 12 timmars förutsättningar utan att bli övertrött?

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Jag har faktiskt inget bättre råd är att prova. 8) Så märker du om hon blir övertrött eller om det kanske funkar strålande. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av SusanD »

Hej, så här tänker jag som har en hel bunke ungar här hemma. :)

Emil sov middag tills han var 3,5 år, 12 tim natt och gärna då 2 tim på dagen. Sigge har alltid sovit 12 tim natt utan knot men slutade sova middag när han var 2 år och nån månad gammal. Sån är han, det blev vila på dagen istället.
Mika är likadan som Sigge, 12 tim natt stadigt sen 4 mån ålder och så ville hon inte sova middag längre när hon blivit 2 år.
Limpan är så liten än men han sover 12 tim natt och 2 tim på dagen och då är han 1 år och 4 mån.

Alltså ser deras sömntimmar lite olika ut och det är helt okej för mig. Är man pigg och glad när man sover 11 tim natt men har förutsättning för 12 timmars sömn så är det väl inga problem alls? Det gäller ju att inte skapa problem av något som egentligen fungerar bra.

Behöver hon, någon period mer sömn under natten så kommer hon sova längre.

Om nattsömnen däremot skulle bli kortare och kortare så skulle jag göra något åt det men inte i det läget som ni är i nu.

Så koppla av och njut av ungen istället. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: För lite sömn för E, 3 år?

Inlägg av Anna09 »

Hej och Tack Susan för dina tankar!

Jag hade gärna sugit åt mig dom med hull och hår - om allt hade funkat och om damen var piggelin trots sina 11 timmars natt och korta, korta vila på dagen...

Men det gör just inte det längre. Hon är ofta trött på dagis efter lunchen, får en ledsen svacka och vill "ha mamma", samt att hon ofta klagar över att hon är trött när vi är ute på eftermiddagarna.

Hon har förutsättningar för vila när vi kommer hem från dagis, mörkt rum med saga - men hon ligger aldrig mer än 10 minuter sen har hon "vilat färdigt nu mamma"...

Så jag upplever att hon inte får tillräckligt med sömn, men vet inte hur jag skall komma till bukt med det.

Jag njuter av Ester i fulla drag, men det är svårt för henne då hennes vanligtvis så pigga humör nu börjar tryta alltmer...

Hur skall vi göra? VI är ute MYCKET på eftermiddagen, ibland även efter middagen för att hon skall vara riktigt fysiskt trött inför läggning, men icke sa nicke - hon somnar aldrig före 19.30 och vaknar alltid före 06.30, dvs aldrig mer än 11 timmar. Trots att hon gäspar stooort redan vid 18-tiden...

Ofta trotsskrik på nätterna som också stör sömnen....

:roll:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"