åttamånadersångest i samband med maten??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

åttamånadersångest i samband med maten??

Inlägg av mumintrollet »

Hej ni kloka!

Min lilla tös har hunnit redan bli 8,5 mån (eg. 6,5 eftersom hon föddes för tidigt) och är överlag en otroligt nöjd liten person. Hon kurades i januari och har sedan dess sovit gott och ätit som en liten häst.
Under den senaste månaden har hon konsekvent börjat rata flaskan i samband med maten. BVC tröstade mig och sade att hon ändå får i sig tillräckligt med mjölk och att det är naturligt att hon minskar på mjölken eftersom hon äter så duktigt med pureer..
Nu har matstunderna dock blivit otroligt jobbiga. Har jobbat som f-n för att få bort eventuell överkoncentration men det är svårt att hitta en balans mellan att truga milt och inte orsaka total ångest då hon ser skeden eller flaskan närma sig..
Dessutom har kvällarna blivit mardrömslika då hon totalvägrar vällingen som hon hittills älskat...
Hon har följande schema
08 Godmorgon 1 dl gröt 100 ml ersättning
09:45-10:30 sova
11:30 lunch 1 liten burk köttpure, 1 liten burk frukt ca 50 ml ersättning
12-13:30 sova
14:30 1 burk fruktpure 100 ml ersättning
16:15-17:00 sova
17:30 1 burk köttpure, 1 burk frukt 50ml ersättning
19:30 200 ml välling

Hon börjar storgråta så fort jag sätter henne i matstolen och gråter sig igenom måltiden och äter mellan hulkningarna. På kvällen har vi konsert här hemma då hon gastar, verkar som om hon var hungrig men så fort vällingen serveras skriker hon ännu mer.
Vad sjutton är det frågan om?? Hon har börjat bli ledsen så fort jag lämnar rummet. Är det åttamånadersångest och den annars så bekanta matsituationen är plötsligt ny och skrämmande? Eller kan smaklökarna förändras så plötsligt att hon inte mer gillar tex sin välling mer??

jag vet att ni knappast har svar på min fråga men goda gissningar tas emot med tacksamhet :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: åttamånadersångest i samband med maten??

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!!
Oj oj oj vad jag känner igen det där från den tiden då vi hade 8-månadersångest här hemma :shock: . Min tjej krånglade också något fenomenalt med maten då. Och det där med överkoncentrationen….vet precis vad du menar :roll: :lol: .
mumintrollet skrev:Under den senaste månaden har hon konsekvent börjat rata flaskan i samband med maten
Skulle du inte kunna skippa flaskan nu då när hon ändå äter så mycket av annan mat? Det kan ju faktiskt vara så att hon är så mätt och nöjd att hon inte vill ha någon ersättning. (Och det skulle kanske dessutom gå ner mer puréer då?) Vi hade också krångel med just vällingen under den perioden (skumt), vi erbjöd varje kväll, men ville hon inte ha så erbjöd vi banan istället, vilket ofta accepterades.

Och när det kommer till skedmaten så kanske du under en period kan servera absoluta favoriter. Vi hade typ två-tre säkra kort som vi varvade med. När det var som allra värst så fick hon samma mat i tre dagar för att hon åtminstone skulle äta något. Så småningom så lugnade ju allt ner sig och hon blev samma matglada tjej som hon varit innan. Men jag vet att jag inte trodde att det skulle bli bra igen när vi var mitt uppe i det.
mumintrollet skrev:Hon börjar storgråta så fort jag sätter henne i matstolen och gråter sig igenom måltiden och äter mellan hulkningarna.
Du kan ju kanske köra en form av skrattet till matstolen. Och kanske servera lite plockisar som hon kan pilla med själv och du kan läsa en tidning eller något, för att råda bot på eventuell överkoncentration. Sedan kan du glatt sleva in lite mat mellan varven.

Hoppas att du fick något bra tips nu :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: åttamånadersångest i samband med maten??

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jo den där 8månångesten kan verkligen ställa till det. :( MEN läs i barnaboken om du har den. Där står jättefint om hur man på bästa sätt bemöter den lilla när världen är upp och ner. Du kan också titta under "favoriter" ( hittas längst upp bland trådarna) här på barnafostran och titta under 8-mån ångest.

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: åttamånadersångest i samband med maten??

Inlägg av mumintrollet »

Tack för klokskaperna :)

Det är väl bara att vänta på bättre tider så att säga.. :) Har kört med "skrattet till matstolen" och försöker stenhårt att lugna henne där hon är och verkligen verka som om allt är absolut som det ska. Kanske jag ska börja med matstolsramsning :lol:
Plockmatbitar började jag med igår och det hjälpte faktiskt lite..

Skall testa banan istället för välling- har försökt erbjuda gröt men det har hon varit alldeles för upprörd för att äta..

Drar ett djuuupt andetag, sväljer sista droppen av mitt morgonkaffe och hoppas idag är en lite bättre dag. Dessutom är det väl bra att fokusera på det som är bra - att jag tex. får sitta och dricka mitt morgonkaffe i lugn och ro efter en skön nattsömn då en liten tös sover som en gris tills det är dags att gå upp :)
Ha en skön vårdag - här snöar det! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: åttamånadersångest i samband med maten??

Inlägg av Nat »

Hejsan,

När barn har ont i halsen eller får tänder gör det ofta ont att suga på flaska. För oss har det varit så vid mer eller mindre varje tand att lillen hellre velat ha gröt. När tanden spruckit igenom så har vi återgått till välling igen och allt är frid och fröjd.

Skrattet till matstolen tycker jag låter som en strålande idé :D

Ignorera och var upptagen med annat när liten äter och krånglar. Läs tidningen och lämna lite av uppmärksamheten på henne där hän.

Ett annat tips är att snabbt som attan stoppa in något gott i munnen på liten när denne inte ser för att så att säga "få upp smaken", sen sätter du dig på din stol och låter barnet äta själv. När min son är småkrasslig eller fasig så brukar jag ofta lura i honom första 1-3 tuggorna under stora protester och sedan blir han glad och nöjd och äter gärna resten själv 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: åttamånadersångest i samband med maten??

Inlägg av mumintrollet »

Hej och hå!

Här har friden sänkt sig åter över slagfältet :) Kvällsvällingen smakar igen, livet ler och mat är pop - mjölken smakar nu sisådär till maten men det är jag inte så orolig över..
Vi har nu haft flera återkommande fall av liknande misär men fortfarande ingen tand..
Kan 8-mån ångesten komma så i stötar?? Att det är suuuper jobbigt i en vecka - och sedan suuuper lugnt i en vecka igen?? Var inte precis förberedd på en sådan rytm - men så verkar vi ha det i alla fall :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"