Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Svårt att veta hur länge hon sovit, jag vill gärna inte att hon sover längre än 20 minuter för att inte långluren ska fallera. :-k Tips?
Spionera med babyvakten :?: 8) Och ge henne leksaker som låter, så är det tydligare om det blir misstänksamt tyst :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Äsch, det funkade inte. Varken babyvakten eller saker som låter. Trodde flera gånger att hon sov i morse och smög in för att släcka lampan. Men Stella är visst bra på att leka tyst. :P

Får fundera vidare. Hade tankar på att hänga upp en webbkamera, men det känns lite i överkant. :lol: Vore dock kul att kunna spionera utan att synas. 8)
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev: Hade tankar på att hänga upp en webbkamera, men det känns lite i överkant. :lol:
Hehe, mitt nästa förslag hade varit en sån där babyvakt med kamera 8) :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tetz skrev:
SaraMilana skrev: Hade tankar på att hänga upp en webbkamera, men det känns lite i överkant. :lol:
Hehe, mitt nästa förslag hade varit en sån där babyvakt med kamera 8) :lol:
Heahea! :lol: jag röstar också för det! :P Själv är jag asasugen på att köpa en sån! Helst en där man kan se i mörkret också.....skulle vara otroligt intressant att se vad de har för sig ibland på natten när man hittar dem i diverse avancerade positioner på morgonen sen.... 8)
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Jo visst skulle det vara intressant ( ursäkta trådkapning!) När jag skulle titta till mina små i går kväll innan jag lade mig kom jag först inte in! Dörren var barrikarderad från insidan :shock: . Det visat sig att liten knuffat byrån för dörren. SEN kunde han sova. Den står mellan hans säng och dörren.... Idag före han somnade på långluren låg han och tokfnittrade i typ15 min. Då hade jag velat se vad i hela friden han sysslade med :lol: (Slut trådkap)

Om ni skaffar en kamera så vill vi höra resultatet sen. :wink:

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

videunge skrev:( ursäkta trådkapning!) När jag skulle titta till mina små i går kväll innan jag lade mig kom jag först inte in! Dörren var barrikarderad från insidan :shock: . Det visat sig att liten knuffat byrån för dörren. SEN kunde han sova. Den står mellan hans säng och dörren.... Idag före han somnade på långluren låg han och tokfnittrade i typ15 min. Då hade jag velat se vad i hela friden han sysslade med :lol: (Slut trådkap)
:lol: :shock: :lol: :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:lol: :lol: :lol:

Hittade en liten rackare på Kjell & co för 300 pix som skulle kunna göra jobbet. Vore ju himla kul! :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag kan meddela att jag har löst problemet med förmiddagslur under ensamlek genom att inte göra det till ett problem. 8) Den tiden då jag brukar väcka henne från fm-luren avbryts lur/ensamlek, innan dess får hon sova så mycket hon vill och det har än så länge inte stört långluren. Om hon sover eller inte har jag ingen aning om. :roll:

Men en ny fundering har jag! Stella tycker det är pest och kolera att äta på sked. Plockmat är det som gäller numera, eventuellt går det att peta in en sked då och då, men så länge hon blir mätt spelar det mig ingen roll hur hon får in det i munnen. MEN, hur göra på utflykt då det inte finns en avspolningsbar antilop tillgänglig? Det blir ju rätt kladdigt... Förut har det funkat att använda vagnen som matstol och äta direkt ur burken, men det känns inte som ett alternativ längre. Finns det någon bra plockmat som inte kladdar så hemskt men som ändå mättar bra? Mat på flaska är tyvärr inte ett alternativ......

Stella har i alla fall ÄNTLIGEN, ett halvår senare, fattat galoppen med måltidsdryck. Vi har provat allt; diverse olika pipmuggar och lära-dricka-muggar, flaska, riktigt glas, sugrör och olika sorters dryck, men allt har bara åkt ut som en fontän. En dag lessnade jag och tänkte att hon får väl peka på muggen när hon vill ha. Poletten trillade ner på ungefär två minuter och sedan dess är det inga som helst problem. :shock: :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:Jag kan meddela att jag har löst problemet med förmiddagslur under ensamlek genom att inte göra det till ett problem. 8)
:lol: Sâ länge alla är nöjda och glada, topp! :thumbsup:

Mättande okladdig plockmat? :-k
Hos oss är baguetter ett säkert kort, gärna av grövre fullkornsmodell. Men det kanske är svârt att hitta hos er? Alla mina smâ har älskat att gnaga pâ kött, ju större bitar desto bättre. Typ fläskfilé, kyckling... Det blir lite kladdigt, men det toppar inte kladdlistan. :wink: Eller att fâ ta tuggor av en banan som mamma hâller i?
Som efterrätt sâ röstar jag pâ fruktmos i en sân där squeeze (http://www.hippbarnmat.se/index.php?id= ... 3&item=337). Hos oss finns nu den förpackning med typ yoghurt, praktiskt det med!
SaraMilana skrev:En dag lessnade jag och tänkte att hon får väl peka på muggen när hon vill ha. Poletten trillade ner på ungefär två minuter och sedan dess är det inga som helst problem. :shock: :D
Sâ bra att du fattade hur hon ville ha det till sist! =D> :lol:

:heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

SaraMilana skrev:Jag kan meddela att jag har löst problemet med förmiddagslur under ensamlek genom att inte göra det till ett problem. 8) Den tiden då jag brukar väcka henne från fm-luren avbryts lur/ensamlek, innan dess får hon sova så mycket hon vill och det har än så länge inte stört långluren. Om hon sover eller inte har jag ingen aning om. :roll:
Exakt så gör vi här också numera! Oftast sover Irman 30-45 min (jag spionerar regelbundet :P ) men häromdagen sov hon bara 10 min (och lekte därmed i typ en timme :shock: ) och ändå var resten av dagen precis som vanligt! Tror de små reglerar det där utmärkt själva! :D

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sarisparis skrev:Som efterrätt sâ röstar jag pâ fruktmos i en sân där squeeze (http://www.hippbarnmat.se/index.php?id= ... 3&item=337).
GENIALISKT! =D> =D> =D> Precis ett sånt här tips jag hoppades på. Måste prova detta, det borde ju funka som ett hyfast kladdfritt mellis. Tack! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:lol: Jag blir alltid full i skratt när vi är i lekparken efter skolan (typ varje dag), ALLA mammor har med sig squeezemellanmâl och ALLA barn i ALLA âldrar älskar det. Jag köper storpark, 20 st i 4 olika smaker. Har inte vâgat räkna pâ hur mânga som gâr ât i veckan. :roll:

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
ja hipp hurra för sqeezys,
även om jag fick för mig att göra egen sqeezy hemma i mixern någon dag.
Sen dess ratades köpesqeezyn och hon vill ha "smoooootie mamma". Well well! #-o

Annan okladdig plockmat som fungerade:
(har alltid haft en kladdis av rang, sitta i vagn och äta var helt otänkbart - garv.)
- kokta makaron skruvar (lagom mjukt och att dom är kalla spelar ingen roll)
- smörgås (både bröd och gott okladdigt pålägg typ ost)
- ärtor
- fisk bitar (tillagad fisk har kanonkonsistens, och kan mölas in i munnen av en liten hand utan för mycket kladd)
- russin (åts tidigt hemma hos oss)
- sen mjuka frukter till efterrätt (jordgubbe, plommon, persika urkärnade och i halvor att gnaga på)

kram Tin :heart:

Så har vi kört, och även om jag är väldig kladd tolerant hemma är det ju inte kul om det blir kladd i hela vagnen eller alla kläderna när man är ute på vift. Ett stort pack våtservetter att torka av barnstolar på fik och gärna helkroppshaklapp tillhör förstås utrustningen. ;)
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Oooo, vad livet är härligt för en liten en (som inte är så liten längre :shock: ) som börjar närma sig året! Nöjd med livet i största allmänhet, har glömt bort att alla som inte är mamma och pappa är läskiga och har alltid ett bus på gång. Roligaste buset just nu är att pilla mamma i örat, för då vet hon att det kittlas. :lol:

Trivs bäst gör Stella just nu ute i trädgården. Kryper snabbt som en iller över gräsmattan, smakar på alla stenarna, klappar fint (nåja, oftast ;) ) på blommorna och tittar på träden.

Med lite stöd av dockvagnen eller någons fingrar går hon och hon står själv tills hon kommer på att hon inte har nåt att hålla sig i. Hon snackar hela tiden, mest en massa gojja, men några ord går att urskilja. "Mamma" och "pappa" används mest frekvent och "h-paa" säger hon nöjt och pekar på lampan. Men hon har även särskilda ord/ljud för vatten, tittut, varsågod och tack - dessa tror jag dock ingen annan än vi förstår.

Mat är gott, men att bli matad är inge kul. Små små bitar att stoppa i munnen själv ska det vara och om Stella skulle få välja själv skulle hon nog äta leverpastej tills det sprutar ur öronen.

Sover som en liten gris gör hon fortfarande och hon har ju alltid varit en riktig tröttis. Oftast blir det 13-timmarsnätter (pga morgontrött mamma) och hon är nånstans i gränslandet mellan 2 och 3 lurar, oftast sover hon dock alla lurarna. :shock:

Aldrig har Stella haft så nära till skrattet som nu. Hon fnittrar åt det mesta och det liksom bubblar i magen på henne som av kolsyra. Allt är roligt och spännande, oavsett om det är pappa som hostar eller grannflickan som hoppar jämfota. Livet är härligt nu, både för stora och små! :D :D 8)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

:D :lol: :heart: :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"