Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luvisen

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Ärtan: ok, nu e vi klara med silouetter i bjärta färger! Äntligen! Så nu e det bara komma till världen och träna. :D

Bebispojken: har börjat läsa busshållplatser högt. :P nu kan ju en skeptiker säga att han bara härmar datarösten men han läser även när "rösten" är av. Häromdagen tog vi en buss som vi inte varit på på länge. "rösten" var trasig men bebispojken läste ändå. :shock: Han identifierar också geometriska former över allt. En bit ost, ett hus, en symbol mm . Han äääälskar siffror och dem identifierar han och säger högt när han ser dem på bussar etc. 8)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Vilken underbar läsning :heart:

Fantastiskt jobbat =D> =D> =D>

Jag som också håller på, inte lika mycket eller länge vet hur mycket jobb det ligger bakom detta. Så ge dig själv en klapp på axeln för allt ditt engagemang.

Skall bli så spännande att få följa den lilla ärtans resa också.

stor kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:heart:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag slutar aldrig att förvånas. :oops: :D

Jag har knappt orkar göra vårat "Bits" program nu de sista dgr men Bebispojkens framsteg har taggat mig att göra fler kategorier.
Idag ville Bebispojken titta på en gammal kategori. Det finns ju så många gubbar som man kan lägga på minnet och svårt är det också med uttalet men idag lossnade det. Jag fattade inte vad han sa :oops: men sen förstod jag. Det var Berömda poeter...! :shock: :P

Edgar Allen Poe, Ezra Pound, John Kiss (Keats :lol: )...mfl :heart:
Ibland identifierade han gubben på ansiktet och ibland läste han namnet. Det är ju kanon för då får vi ju läsningen också! :thumbsup: Den enda han inte riktigt kunde var Frederico Garcia Lorca. Det blev bara Lorca men det är ju hur bra som helst! =D>

Det intressanta är att än så länge jag håller takten och serverar nya kategorier, desto bättre kommer han ihåg gamla kategorier! Visst är det häftigt? Det är för mig bevis på att hjärnan måste vara "igång" hela tiden, det är då det går bäst även om man bara gör 5 nya Bits per dag tex. Hjärnan behöver den utmaningen av ny data tänker jag.

:D
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D>

Min sons favoriter var alltid vehicles. Front end loader var en favvo. Som han än idag kan prata om. Långa komplicerade ord är skoj. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Häääärligt! :lol:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Gissa vad? Här har Ärtan som nu får sitt officiella nick- Petite Soeur- kollat in sin kontrast tavla med stor nyfikenhet och ålat med stöd en liten bit med stadigt sikte frammåt. Hon har bra koll på sin nacke! 8)
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Egen tråd tack! =D> :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

TorsMamma skrev:Egen tråd tack! =D> :lol:
Jaaaa!! :D [-o< [-o<

Och bild, kan man få en bild??? :D

:heart: :heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vagnen som Petite Soeur sover i har en bygel för att kunna bära liggdelen. Denna bygel hade jag tagit loss och lagt på golvet. När jag satt och amma den lilla kommer Bebispojken instövlandes med bygeln. Håller upp den framför mig och säger " Capital C! Titta!" Och det är ju ett stort C... :lol: :lol:

Hege- ge mig din mail så ska jag skicka... :wink:
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen:
Tor 2006

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tvärakast...

Bebispojken har haft en svår höst med minskat intellektuellt utbyte. Han har levat på sitt eget vis när mamma mådde pest ochinte föremådde visa ngt knappt alls på slutet.

När vi m till treårskontrollen var han tyst och höll sina små händer framför ansiktet. Han ville inte identifiera mössor, bilar och sånt, däremot visste han att det var en iPhone som ringde under kontrollen. Det blev logoped.

Nu har vi varit hon logopeden någre ggr. Hon säger att detär ngt som inte stämmer. Utredning är på tal.

Han kan såååå mkt och en massa ord men använder dem inte så mkt när han kommunicerar med omvärlden, då använder han sitteget språk som är ovanligt, zfick jag höra. Och den lilla röst i migsom sedanlänge sagt att ngt är annorlunda med min pöjk har fått vatten på sin kvarn...
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ngt mer upplyftande är att Bebispojken trotsar genom att skriva sina bokstäver på ett konstigt sätt...det är lite gulligt tycker jag. Och sen tittar han klurigt på mig och säger Ha Ha!! Högt. :wink:
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

:heart: :heart: :heart: Kram till dig Luvien!
Men se till att skrämma bort det där vargen. Eller läs din egen tråd, du har en helt fantastisk bebispojen som kan såååå mycket.

Ett sätt att skrämma bort vargen kanske kan vara att få svar på sina frågor. Fråga logopeden vad dom menar med "nått som inte stämmer", vad då och hur då? Ta reda på svar och stilla dina funderingar.

Själv har jag uppfattningen att barn hanterar språket (talet) på olika sätt. Olika tillvägagångsätt att lära sig det, förstå det och lära sig tala det. Min Lillan säger "gla" och det kan betyda klättra, kladdigt, glad.... massor. Men om mormor säger "vad betyder gla, hon säger gla hela tiden?" Så säger Lillan efter "gla?" :? Som jag tänker tror jag inte att Lillan är medveten om att hon säger gla istället för alla dom andra orden och hur ska hon då kunna förstå vad mormor pratar om? Jag tror bara att min Lillan kommer ta tid på sig att lära sig forma orden.

Jag tycker att du har har en fantastisk bebispojke som har erövrat språket på så många olika sätt redan (och många olika språk också). Försök att skrämma bort den där vargen. Styrke kram på dig!

Och vilket underbart sätt att trotsa :heart: Han kan bokstäverna så bra att han till och med kan trotsa med dom :wink: Urgulligt!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vargen är tyvärr äkta... :cry: Han uppvisar tydliga autistiska drag... Och mitt hjärta klövs itu. Dock finns ingen tid att förlora. Vi forts frammåt m sträng diet och mera Doman.

Tack för din värme och omtanke Bellan. :heart:
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "