Kurera eller justera? Om att kura en snart 5-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MoMa2011

Kurera eller justera? Om att kura en snart 5-månaders

Inlägg av MoMa2011 »

Hej!

Jag är nyregistrerad här men har varit inne och kikat redan från liten Eskil var 1 mån. Vi har inhandlat och studerat både BB och SHN långt innan födseln. En förhoppning har varit att slippa kura... Nu undrar vi om vi ska kura eller ej?

Nu har Eskil då passerat 4-mångränsen med ett par veckor och vi har lite att önska vad gäller hans sömnrutiner.
Problemet är att jag inte riktigt känner mig hemma i problembeskrivningarna eftersom han egentligen inte strular eller är trött eller gör livet surt för hans föräldrar. Men vi tror att vi alla mår bra av lite bättre ordning på torpet! Ända sen födseln har han sovit ovanligt lite verkar det som. Alltid legat ett par timmar under det man ska för den åldern. Han har sovit bra och varit pigg och stark detta till trotts men jag tror att han gott kan lägga på några timmar.

Så här sover han idag:
Natt 20 (somnar själv i sin säng utan problem)
Vaknar vill äta 3 el 4
Vaknar E tror att han vill äta 5.30 el 6
Vaknar pigg 6.30 el 7 el 7.30 (sover längre/somnar om om han får ligga bredvid mig vilket han då får eftersom jag är jädrans morgontrött)
Total nattsömn alltså ca 11 h.

På dagarna sover han lite och har alltid gjort, men eftersom han fått styra och mått bra har det blivit så;
10-10.30/10.45 (30-45 min)
12.30-13/13.15/13.30 (30-60 min) (några gånger har detta passet blivit längre, särskilt om jag sovit bredvid honom)
15.30-16 (30 min) (ibland hoppar han tom över detta och är vaken till 19.30)

Det schema jag skulle vilja ha och tror skulle passa E är;

20-8 natt (med ett ätande kl 4 fram till han är 6 mån och äter mer mat/vällning)
8 ammas
10-10-45 sova (oftast hemma)
11 ammas
12.45-14.15 sova (oftast vagn ute)
14.30 ammas
17-17-45 sova (oftast hemma)
17.45 Smakportion samt ammas
19.30 Äta nattslurk, består av ersättning upp till 200 ml

Ramsa kör vi redan med. Buffa gör vi om han skulle strula någon gång. Vagna har vi inte gjort. Han sover i vårt somrum i egen säng.

DET som vi BEHÖVER styra upp är att
- E ska sova längre pass på dagarna
- E ska sova längre på morgonen
- E ska inte vakna mer på natten efter han har ätit kl 4

Han brukar oftast inte skrika eller vara missnöjd när han vaknar, bara ligga där och vara pigg.

VAD gör vi då för att få honom att somna om och få honom till våra önskade tider?

SKA vi följa kuren eller gör vi på något annat sätt när vi vill justera rätta till dessa delar?

Stort TACK på förhand för vägledning!
Mamma till Eskil född mitten okt 2011, första barnet.
Studerat BB och SHN redan innan födseln i hopp om att hamna rätt från början...men inte helt och håller gjort!
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Kurera eller justera? Om att kura en snart 5-månaders

Inlägg av Tin »

Hej och välkommen till forumet.

Ni behöver ta över rodret, man kan inte lägga ansvaret att styra mat och sömn på en sån liten en. Om ni tar över taktpinnen och hjälper Eskil men när han skall sova tror jag att mycket kommer ordna sig av bara farten. Ni sätter schemat och ni ger Eskil förutsättningarna att sova, dag som natt, lägger och väcker när ni har bestämt inte när Eskil verkar trött. Verktygen kan ni ju med ramsa och buffning.

En reflektion när jag ser vad du berättar om för tidiga uppvak dagtid, det brukar betyda för lite mat i magen. Han vaknar för tidigt på samtliga dagsov, mao mer mat i magen behövs och tätare inpå sovet, särskillt långluren. 4 månader då kan man äta smakisar. Och fylla på med lite gröt kanske precis, före lunchsovet.

Jag skulle börja med detta och ge det en vecka och utvärdera.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen säger även jag :D
Ni verkar ju ha ett härligt liv med lilleman, man jag håller med er om att sömnen skulle behöva styras upp lite :wink: :D
Jag vill dock säga att så länge ni väljer att behålla ett nattmål så kommer ni inte att kura enligt SHN som ju faktiskt innebär att barnet ska sova hela natten utan att äta.
Tills du känner att ni är redo att ta bort nattmålet så kan du ju alltid starta en tråt inne på Späda och små för att där få tips och råd för att komma tillrätta med dagssömnen. Det finns många kloka som kan hjälpa till där.
Om du sedan ändå känner att ni behöver kura för att få till hela nätter så småningom så finns vi här och hjälper dig på vägen :D

:heart: Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

TACK fina ni för snabb respons! :D

Jag gick till den andra tråden och fick en del tips där tycker jag.

Vi får kanske vänta med hela nätter och ev kur då tills han äter mer fast föda. Eftersom smakisarna går så bra har vi ökat mängden något. Nu för tiden säger de att man ska börja med kryddmått på BVC... Då hinner han ju knappt hinna känna smaken och få upp sväljtekniken. Vi är uppe i dryg matsked nu och jag tänker direkt att vi ska testa gröt innan det längre sovpasset mitt på dagen.

Eftersom det mesta flutit på rätt bra innan utan att vi har behövt styra så mycket så inser jag nu att vi kommer behöva bråka lite med honom för att få till schemat. Jag började redan igår att följa schemat nämligen...

De två första dagsovpassen gick bra :!:
Det sista sovpasset tog ca 1,5 timma med skrik och buffning och ramsor. Han blev inte hysterisk och det var inte så tufft. Men han undrade nog vad vi höll på med.
Det passet blev så sent att han skulle sova natt en timma efter uppvaket. MEN han somnade utan problem kl 20 ändå. Tycker det vittnar om att kl 20 sova natt är väl inpräntat redan, samt att han verkligen behövde den där eftermiddagsluren ändå (hade han inte fått den kanske han hade varit övertrött kl 20 och DÅ hade det krånglat tänker jag).

Jag känner mig helt säker på att vi hjälper honom om vi lyckas spika tiderna, så det ska vi göra bums. Det som blir svårast är nog morgonen. Imorse vaknade han 6.30 pigg som en jag vet inte vad. Han ligger nöjt och småpratar och vevar och stör egentligen knappt oss. Pappa går upp vid 7 så då plockade han med honom upp för frukosthäng och duschsällis.

En ledsen och trött känns lättare att få att somna om än en pigg och glad. Så här vet jag inte vad vi ska göra :?: (Förutom att fortsätta spika dagarna med mat och sömn i rätt ordning. )

Egenlek här skulle funka, men eftersom han SKA och BEHÖVER sova 1 eller 1,5 timma till så är det det vi vill uppnå..

En konkret fråga jag har gällande schema och tider är

:?: När han så här i starten inte riktigt håller schemat och insomningar dröjer eller uppvak blir för tidiga. Förskjuts schemat någonsin eller försöker man hålla på tiderna benhårt ändå?

Hur räknar man tiden då? Som nu vaknade han 6.30 och hans första sovpass ska ligga kl 10, vilken blir lååång vakentid. Jag höll honom vaken till 9.45 men då fick han somna en kvart fel.

Även igår när han somnade 1,5 timma för sent var jag osäker på om han då bara skulle få sova 20 min ist för e 45 som schemat säger. Osv osv.

Ooops - för ordningen Norahsmamma - borde jag ställa den frågan i Späda och små istället? Säg då till så gör jag det där istället!

Tack igen :heart:
Studerat BB och SHN redan innan födseln i hopp om att hamna rätt från början...men inte helt och håller gjort!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen MoMa,
Ja skapa en tråd för Eskil i Späda och små forumet, klistra in frågorna härifrån så svarar jag och andra så fort vi kan.

Och bra jobbat med daglurarna. :P heja, heja, heja.

Ses på späda små, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Håller med föregående talare :D
Du kommer få finfin hjälp inne på späda och små. Du kanske kommer komma tillrätta med allt så fint så att du till och med slipper kura :wink: :D
Men som sagt, om det ändå blir en kur tillslut så finns vi här.

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

Tack fina!

Jag har startat en tråd där nu :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Får kika in där då och se hur det går! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"