Måste jag använda solfjädern?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Måste jag använda solfjädern?

Inlägg av Vanesa »

Hej!
Lillebror här hemma är 13 månader. Vi körde sm med honom och minikurade honom vid 5 månader. Allt gick bra. Men för ett par månader sen så började han vakna på nätterna igen. Han var först magsjuk och hade x-antal förkylningar på det, plus att han var med om 2 olyckor, klämt finger samt brännskada. För mycket för en sån liten helt enkelt. Vi blev osäkra och började ta upp honom och ge honom välling. Nu är han frisk igen, på alla fronter (förutom lite snuva). Men han fortsätter att vakna. Så vi har börjat en liten mini-kur igen. Och min fråga är. Måste jag solfjädra honom eller räcker det med att jag lägger ner honom i sängen bestämt? Har försökt solfjädra en gång och dels är han väldigt stark så det är svårt att hålla ner honom och dels så blir han jättearg och inte lugn alls. Jag har inte vågat hålla solfjädern längre än ca 20 sek.
Han blir väldigt arg redan när jag går in i rummet för han förväntar sig att jag ska ta upp honom. Pappa fungerar bättre.
Första kurnatten vaknade han 2 gånger. Och inatt vaknade han 1 gång 04.30. Vi ahr gjort så att jag har börjat ramsa när han vaknar, men har han blivit mer arg av det så har pappa fått ta över. Han är väldigt mammig för tillfället.

Så mina frågor är:
Måste jag solfjädra?
Är det bättre att jag inte alls går in i rummet utan bara ramsar utanför?
Ikväll blir det tredje kurnatten. Är det viktigt att jag tar det själv? För han måste ju vänja sig vid mig också?
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Måste jag använda solfjädern?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Grattis till lyckad kurning hittills, det verkar ju kanon :thumbsup: .

Solfjädern används egentligen bara under första och andra natten, sedan är det ramsan som tar över och därefter blir det mest ett krisverktyg. Eftersom ni redan är inne på tredje natten tror jag inte att ni behöver använda den? Vid ev kris och ni behöver gå in till honom får ni finna det som lugnar honom bäst (om ni inte vill använda solfjädern), kanske styka lugnt över ryggen, inte tröstande utan lugnande o betryggande i sånna fall :D . Håll er utanför nu och börja eventuella uppvak med ramsan och håll er till ramsan om det inte är kris. Läs på i boken och i forumet :!: .

När du lägger ned honom vid läggningen så markerar du bara att det är natt så någon längre solfjädring är det inte tala om.

Pappa kan fortsätta att kura, men låt han ta hela natten i sånna fall och byt inte för att ramsningen inte funkar. Har du börjat så tycker jag att du själv ska avsluta, så att ramsan går in. Om du eller han tar natten bestämmer ni, det går bra vilket som :!: :D .

Lycka till med ert fina arbete :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Re: Måste jag använda solfjädern?

Inlägg av Vanesa »

Tack! :) Ska ta kurningen själv inatt så han vänjer sig vid mig med.
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Måste jag använda solfjädern?

Inlägg av Sofias mamma »

Ok, bra idè :thumbsup: Med rätt inställning kommer det att gå galant :D . Det kan bli en extra fråga eller två, men se det som att ni då får en bra chans till att sätta ramsan. Den har ni ju mycket nytta av framöver :!:

Rapportera gärna imorrn!
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Re: Måste jag använda solfjädern?

Inlägg av Vanesa »

Hej!

Inatt vakande han 2 gånger vid 24.00 och vid 02.30. Han var lite extra arg eftersom det var jag som ramsade, och det tog lite extra lång tid att somna om. Men det gick till slut :-) Det går säkert ännu bättre inatt! :)
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Måste jag använda solfjädern?

Inlägg av Sofias mamma »

:thumbsup:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "