Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Träning 2012!

Inlägg av Stilla »

Detta hamnade rätt osynligt längst ner på en sida, så nu citerar jag mig själv och ser om det är nån som vill svara...
Stilla skrev: :D Hej!
Jag smygläser den här tråden ibland och tycker ni är väldans duktiga!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak?
Jag kan inte springa!
Jag går gärna med stavar, ganska fort tycker jag själv. Cykla är härligt. Åka skidor går finemang, 5 km är inga problem.
Men springa... Jag hittade nån "kur" där man skulle lära sig springa 5 km genom att öka successivt under 6 veckor. Första dagen skulle man springa 2 minuter i sträck tror jag. Jag klarar ju inte ens det! :oops: Jag blir så andfådd!
Vad gör jag för fel? Jag antar att det är nån teknik-grej. Jag tror inte det är nåt fysiskt fel på mig - då skulle ju inte skidåkning och cykling heller funka.
Varför kan jag inte springa? Kan jag lära mig eller är det kört?
/Stilla (40+)
:wink:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Träning 2012!

Inlägg av Fauve »

Hej! Vi börjar bli friska! :D Lillan är frisk nu och jag börjar känna mig bättre. Blev sååå sugen på att träna i fredags, har inte känt så länge.

fre: armhävningar+styrka+kung fu hemma
lör: rygg rehab+stretch
Har träningsvärk, härligt.

Och idag har vi haft lillans länge uppskjutna kalas, det var kul. :D
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Träning 2012!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej alla glada!

Sofiapia- fint jobbat!

Stilla- jag har helt missat dig! :oops: Jag är långt i från en expert på löpning, men nog tror jag att alla kan löpa. MEN alla tycker inte att det är särskilt kul. Löpning är en högst mental utmaning. Det är den där lilla rösten i hjärnan som är en största fiende i början. " "Men herre nu orkar jag ingenting, nu slutar jag att springa!" Men springer man en gång igenom 2 minuters barriären så är den spräckt. Det är hjärnan man först skall arbeta med, jag SKA springa ( lugn och fin jogg i början) i 2 minuter om det så är det sista jag gör. Ta inga backar utan gärna en mjuk och fin skogstig.

Min träning i veckan har blivit lidande av spa-vistelse. Underbart!
  • Mån- spinning medelpass 55 min+ löpning 5 km
  • Tors- löpning 8 km+ crosstrainer 15 min

    Plankor fortfarande 3x60
    MEN har något otroligt tråkigt att berätta. Mina armhävningar har blivit underkända av sambo och syster. :evil: För "bananiga" så enligt deras standard gör jag bara 15. Fy vad trist att erkänna! BLÄ! Men här ska vi vara ärliga, inte sant? :mrgreen:
Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej! :D

Sofiapia, Bra! Ja det är ju inte svårt alls att träna hemma! Bara att ta tag i det! De flesta pass jag kör är hemma!

Fauve: Träninsvärk är ju ganska gött egentligen! Då känns det att man gjort något! :D

Stilla: förlåt, jag har inte heller sett dig... :oops: Jag har inte joggat så mycket denna vinter, men har nu tagit tag i det igen och njuter faktiskt! Med bra musik i lurarna är det rent meditativt! Man är pigg och glad efteråt! Jag trodde inte heller att jag kunde när jag började för ganska många år sedan. Jag började som du beskriver i små intervaller för att sedan öka på. När jag för första gången klarade att springa 5 km utan paus var jag mäkta stolt!! Och precis som Lilloppans mamma skriver - det sitter i huvudet!

Lilloppans mamma: Oj vilka långa och intensiva pass du gör! Toppenbra!
Illa med armhävningarna...Jag är urdålig på det, så jag kan inte råda dig...Men bra att du är ärlig, för det ska vi vara! :D

Mina pass blev 5 st:
Mån: Motionscykel 1 tim
Tors: Joggade 5 km
Fre: intervall på motionscykel 20 min
Lör: rask långpromenad 1 tim
Sön: cykelintervall 20 min

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Stilla, jag sprang mycket förr och mycket mindre nu :wink: Men du måste ju inte springa om det inte känns bra. Cykling, powewalks , simning, finns ju så mycket annat. Men om du vill springa så börja långsamt. Som du själv skrev men börja med 30 sekunder och inte 2 min. Gå tills pulsen gått ner och spring igen. Sen ökar du lite i gången.

Jag har kunnat träna igen, härligt :D Började med dubbelpass så ivrig var jag :wink:
6 pass:

Ti: 2 pass. På morgonen bodyrock 15 min, på kvällen bodyrock 8 min+bencirkel och mage 18 min
Ons: bodyrock 46 min
To: bodyrock 12 min+styrka axlar och mage 13 min
Fre: bodyrock 32 min
Sö: zwow6 pass 10 min+ mage 9 min

Sö pass zwow betyder" Zuzanas workout of the week". Ni som tränar bodyrock minns säkert Zuzana. Hon var tidigare med i bodyrock. Men nu har hon en kanal på youtube och ger ut varje vecka ett nytt pass. Väldigt lik bodyrock, enkelt och många övningar med bara kroppsvikt. Kolla på youtube, sök på zwow eller zuzanlight. Kommer definitivt att göra passen ibland.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Träning 2012!

Inlägg av SaraMilana »

Vad duktiga ni är allihopa, jag blir så imponerad!! =D>

Jag hade tänkt göra come back här efter min drulleskada då jag gjorde illa knät. MEN, jag hann träna en gång och sen blev jag dunderförkyld. :evil: Så, jag hoppar över rapporten den här veckan också. Tack och hej, leverpastej.
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofies mor »

Och här blev det ett pass, en timme motionssim, innan jag blev förkyld. :roll:

Men inför kommande veckor vill jag gärna ha tips på hur ni planerar er träning!? Jag tror jag faller på det nu, det gick toppen när jag följde januariutmaningen på bodyrock, men nu när jag måste tänka lite själv så går det inge vidare...
Alltså, planerar ni veckovis? Månadsvis? Är det bestämt precis vilken träning som ska göras vilken dag? Fördelningen mellan styrka/intervaller/motion? Kom med alla tips! :lol:

Och heja alla ni som tränat ordentligt. =D> Och heja oss som måste komma igen lite. :lol:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

:D
Härligt att du är på banan igen Tilda!! :thumbsup:

SaraMilana: Krya på dig din stackare... :cry:

Sofies mor: Du får också krya på dig... :cry:
Jag kan inte direkt säga att jag planerar exakt. Jag ska ha in minst 4 pass/vecka är mitt mål, oftast blir det 5. De flesta dagarna kör jag morgonpass. Jag tar på mig träningskläderna direkt på morgonen. Är det fint och soligt väder ute? Ja, då kan det bli jogging. Tråkigt och grått? Då kan det bli poweryoga framför DVD:n. Har jag ont om tid? Ja, då blir det ett intervallpass.
Har jag ingen lust alls...Ja, då blir det 1 timme på motionscykel med en bok... :oops: Intervallpass har jag 2 i veckan, de övrigar varierar med tid och dagsform.
Så gör jag. Hur gör ni andra?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Jag skrev just ett långt inlägg om planering och länkade till mina favorit bodyrockpass och sen försvann det :x återkommer senare
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Träning 2012!

Inlägg av LindaVega »

Bra tränat alla som har kunnat träna i veckan :thumbsup:
Krya på er alla sjuka

Själv har jag tränat idag för första gången på länge. Har varit förkyld i snart två veckor. Värst har hostan varit. Är inte riktigt fri från den än, men nu känner jag mig tillräckligt bra för att smyga igång lite.

Jag planerar in vilka dagar jag ska träna vecka för vecka, minst fyra pass, varav ett kan vara en pw. På helgen kan det bli en pw utöver träningspass också. Jag kör en dryg månad ungefär med samma typ av inriktning (styrka eller cardio) I februari var planen mest styrka, men nu blev jag ju sjuk så jag fortsätter även i mars. Sedan växlar jag till cardio och kör mest intervaller/bodyrock i 5-6 veckor osv.

Jag har fått in träning bra i vardagen, och vill inte vara utan, så det är ingen katastrof om jag måste omprioritera ngn vecka eller något pass missas, det tar jag igen veckan därpå.

Jag har fastnat för kortpass vilket gör det enkelt att få in träningen också + att jag enbart tränar hemma. Jag tränar oftast de kvällar jag lägger lillkillen (varannan kväll) Han läggs 19.00 och då kan jag gå direkt ner i källaren och köra ett pass. Min man kör läggningsrutinen för de stora och de är lagom klara för sängen när jag har tränat klart, vid 19.30 och jag kan säga godnatt. Min man tränar varannan kväll när han lägger Oskar och jag tar de stora. Plättlätt eller hur :lol: :mrgreen:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Träning 2012!

Inlägg av Stilla »

:D Tack för svar om jogging!

Springa med huvudet alltså... ja så är det kanske...
Såklart man inte MÅSTE springa. Men jag skulle verkligen behöva ha bättre kondis, och jag har en känsla av att för att FÅ bättre kondis så måste jag ANSTRÄNGA mig... Gå med stavar känns inte tillräckligt ansträngande...

Tror ni jag kan ha rätt i det?

Ska köpa en ny, bekväm cykel också, som jag inte får ont i axlarna av. Men simning är för omständligt när man har en bit att åka till simhallen och dessutom formligen hatar att trängas i bassängen med långsamsimmare och snabbsimmare omvartannat som trängs och skvätter... Privat simhall, jatack! :lol:

:D Stilla
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Linda Vega: krya på dig. Det känns som att du är på gång nu i alla fall!

Stilla: Ja, det sitter med all säkerhet i huvudet! Stavgång beror ju helt på vart du går. Jag kör stavgång på sommaren och då i den lokala slalombacken med stupbranta backar. Det är inget för veklingar kan jag lova. På plan mark ger det ju mindre än jogging, men mer än en vanlig promenad.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofiapia »

Hej,

Sofies mor, jag funderade lite kring träningsupplägg. Jag tror att det är väldigt individuellt vad som driver en till att träna kontinuerligt. För mig räcker det att veta att jag vill få in 3 pass per vecka (när jag inte som nu är mitt uppe i spädistiden) och ska med dessa pass täcka in hela kroppen mha styrketräning (övningarna varierar jag ofta och jag väljer en del som kräver flås för att baka in lite kondition). Jag planerar ungefär vilka dagar som kan passa för träning i början av veckan. Om du själv känner att en väldigt tydlig struktur och bestämd rutin som med 30-dgrs utmaningen fungerar för dig, så tycker jag du ska hålla på det. Jag vill slå ett slag för att verkligen ta ut sig i träningen de gånger man tränar och låta kroppen återhämta sig ordentligt däremellan. Det får inte bli för lätt eller slentrianmässigt samma träning hela tiden. Tränar man varje dag kräver det alltså ett mer genomtänkt upplägg med variation i konditionsträning och belastning av olika muskelgrupper vid varje tillfälle.

Sen beror det också på vilket mål man har med träningen. Vill du springa längre, snabbare, gå ner i vikt, ha bättre hållning, starkare kropp,.....? Jag vill ha en stark kropp så att jag inte får ont i ryggen och höfterna samt att jag vill hålla vikten utan att fundera alltför mycket på vad jag äter. Bygger man lite muskler så drar de fler kalorier varje dag, vilket för mig är ett enklare sätt att hålla vikten än att jogga. Så fundera på vad som passar för dig med den målsättning som du själv har.

Stilla, inte helt oväntat så tror jag stenhårt på att du måste anstränga dig. Dessto bättre du blir dessto mer måste du utmana dig själv. Forskare diskuterar numera att tom äldre pensionärer borde utmana sin kropp mycket mer än vad en vanlig promenad ger dem. Så när du tänjer på dina gränser får du din belöning :D
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"