Hur fortsätta på nätterna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
elinkarlsson

Väldigt trasslig kvällstimme. Förslag på schema?

Inlägg av elinkarlsson »

Hej,
Efter en härlig smekmånadsfas med en väldigt duktig sov- och matkille, har jag lite frågor ang. schema och kvällstrassel. Redan från början sov Alton 2 tim i sträck och det har väl hållit i sig ganska bra sedan dess. Han äter enligt standardmodellen, men sedan en vecka ungefär trasslar det till sej på kvällen för oss.

Vi har inget spikat schema ännu men rytmen sitter; 1,5 tim vaken/2 tim sömn. Han äter oftast två ggr på natten. Har skippat 01:00 målet ett par gånger men inte helt av sej självt ännu. Han vaknar oftast runt 07:00 och vill sen gärna sova direkt efter (som om det vore natt). Det har vi (mamma och pappa också :-) ) gjort under jullovet, men nu har storebror börjat skolan igen och jag vill få ordning på kvälls och morgonrutiner.

Sedan en vecka ungefär strular det som sagt till sej på kvällen. Det har inte funkat att lägga honom igen efter sista målet efter bad (runt 20-tiden). Han har varit helt hysteriskt övertrött och inte velat släppa bröstet. Han har ofta varit klarvaken och gäspat samtidigt. Oftast somnar han inte förrän 22:30 och då har han alltså varit vaken alldeles för länge! Två mål mat under samma vakentid alltså med en tokig mamma som inte kan göra någonting annat hela kvällen!

Vi har försökt med en lur på 20 min och med max vakentid på 1,5 tim. Det verkar inte tillräckligt. Ikväll vill jag försöka med max vakentid på 1 tim. Se om det hjälper.

Har någon tips och råd? Mitt huvud är som ett såll och jag får inte riktigt till ett bra schema. Vill gärna sätta igång och bli av med 01 målet också, men innan kvällstrasslet är löst orkar jag inte vara uppe och vagna på natten också.

Övrig info: Vi äter kl 18:30, då har pappa kommit hem från jobbet. Vill hest ha båda pojkarna i säng kl 20:00.

Tacksam för hjälp!
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Re: Väldigt trasslig kvällstimme. Förslag på schema?

Inlägg av blivandemamma »

Hej och Grattis till lillebror!

Först och främst- skynda långsamt! Barnet är bara 1 månad gammal! Liten kille. Standardmodellen är en modell och eftersträvan av spikade tider kommer först vid 2 månader!

Att lägga liten för natten redan 20 är lite tidigt för en månadsgammal bebis. Så här KAN tiderna se ut

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Om man börjar göra morgon och kväll vid samma tider (som du också är inne på), får man ganska bra rytm.

Vi hade kvällstrassel, rätt rejält å alltid mitt i middagen :roll: :lol: då sövde jag Alfred i sjalen. Räddningen här! Det är så kort tid, snart har ni schema och tydliga tider! Glöm inte att njuta också :heart:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Tack för svar Anna,
jag har taggat ner lite vad gäller fasta tider och ägnar mig mer åt att titta och lyssna på Alton, så tack för rådet att njuta mer :D
Standardmodellen funkar bra på honom, han sover inte alltid 2 tim, ibland blir det 1,5 och ibland bara 45 min, vilket jag tycker är för kort, men ibland är han klarvaken och glad efter en lur på 45 min. Vakentiden börjar precis utökas till 2 tim, men ofta klarar han bara 1,5.

Ett stort problem återstår tyvärr och det driver mej till vansinne! Under de senaste två veckorna är det omöjligt att få lugn på Alton efter vakentiden på kvällen. Beroende på hans sov- och vakentiden är detta runt 19-20 tiden. Vi har försökt olika strategier för att lugna ner honom; med/utan bad/dusch, tidig läggning, lur på 20 min, lång sovtid innan/kort sovtid innan etc. etc...

Det som händer är att han inte kan somna efter sista slurken på vakentiden. Han ligger vid bröstet och slappnar inte av som vanligt. Han är på helspänn. Jag kan alltså inte lägga honom, trots att han gäspar och är uppenbart trött. Han blir galen så fort han måste släppa bröstet. Släpper inte av sej självt.

Detta kan pågå väldigt länge. Ofta slutar det med att jag blir urtrött och kopplar loss honom, eller att han somnar till vid bröstet. Så fort jag lägger ner honom blir det urkris. Detta händer aldrig på dagen eller natten, bara vid kvällspasset! Vi har provat napp, den vägrar han ta trots att vi försöker om och om igen.

Resultatet är att han är vaken i 4-5-6 timmar. Kommer inte till ro förrän han (och jag) är helt utmattad. Detta är ofta runt 22-23 tiden. Då somnar han i sin vagga. Oftast hoppar han då över 01-målet och kommer runt 2-3-4 tiden istället. Men det är ju ingen tröst för då har vi suttit hela kvällen i stor frustration.

Hur kan vi komma till rätta med detta? Jag börjar bli helt tröstlös, funderar på att köpa ersättning och köra med flaska detta mål, kan det månne hjälpa?

Vem har råd? Tacksam för hjälp!
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen hit! :D Grattis till lillebror :heart:

Som blivandemamma :heart: sa sâ har du fortfarande en ganska liten kille. Att det strulas pâ kvällskvisten är ganska vanligt, men visst kan det vara nog sâ jobbigt när man är mitt uppe i det.
Jag hade ocksâ sjalen som nödlösning när de stora skulle ha middag osv och Lillebror hade svârt att komma till ro. Att lâta honom fâ en tjugominutare i den kan vara det som gör att du kan vila lite (mentalt i alla fall :wink: ) och han fâ kraft att fâ till ett vettigare vakenpass innan natten.

Han sover i vagga? Pâ mage? Med larm i vilket fall? Vi har aldrig haft möjlighet till att ha innevagn, men de flesta verkar tycka att det är det bästa för att hjälpa de smâ till ro. Hos oss har jag buffat och solfjädrat, det gâr utmärkt det med.
elinkarlsson skrev:Jag börjar bli helt tröstlös, funderar på att köpa ersättning och köra med flaska detta mål, kan det månne hjälpa?
Om du tror att han verkligen är hungrig när han inte vill släppa bröstet (alltsâ inte övertrött och snuttig) sâ kan det nog vara en god lösning. Brösten är trötta, de med, pâ kvällen. :wink:

:heart:
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej Sarisparis och tack för svar. Har haft några jobbiga dagar så det har tagit tid att svara. Alton är förkyld och vaknar efter 45 minuter VARJE sovtid, så jag vagnar som en galning för att få ordning på det igen..

Men angående kvällstrasslet, vi har lyckats få ro på honom genom att låta honom somna på mej i soffan, efter sista amningen vid 20-tiden. Visserligen sitter jag då till kl 23 i soffan, men jag har också sovit eller tittat på TV, mailat, läst tidningen, så det är ok.

Vid 23 tiden väcker jag honom för ett kvällsmål och sen vill han äta igen runt 3-4. De senaste 3 dagarna har det funkat bättre på det viset.

På natten sover han på mage i vaggan som hänger i taket. Vi har babysense 2. På dagen sover han i vagnen i vardagsrummet, utan larm. Vi går oftast ut en gång om dagen, han ligger då på sidan eftersom jag har en tjock fårfäll i vagnen.

Hoppas jag får till de långa sovtiderna igen, på det här viset (45 minuterslurar) är han trött och grinig under vakentiden, äter inte ordentligt och så är den onda cirkeln rund!

Ser fram emot att spika schema runt 2 månader, det ger mej lugn att veta när jag kan vila, göra saker med storebror etc..

Tack för svar iallafall, återkommer om ca 2 veckor när det ska spikas schema.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, förkylningar kan ställa till det för de smâ. :? Hoppas han kryar pâ sig kvickt.

Jag tycker personligen att just den här tiden mellan smekmânaden och vardagen är den som är knepigast att fâ till. Man vet vart man vill men det gâr liksom inte än, och sâ vill man inte fastna i snutträsk av diverse typ. :lol: Men du verkar ha både tâlamod och lugn, det bâdar gott. :thumbsup:

Ser fram emot fortsättningen!

elinkarlsson

Hur fortsätta på nätterna?

Inlägg av elinkarlsson »

Hej alla!
Först av allt ett supertack till SusanD för det ypperliga vagningstipset som jag hittade i en tråd. Jag var på väg att fastna i vagningsträsket och behövde lite inspiration. Som du skriver är lättförståeligt och inspirerande och fick susen på vagningen här hemma på bara 2 dagar!

Lillebror har hunnit bli 2 månader. Kvällstrasslet är över (tack TorsMamma och Anna) och vi håller på att spika schema.

Det ser ut så här:
7-8 1a mat
8-10 sova
10-11:30 2a mat
11:30-13:30 sova
13:30-15 3e mat
15-17 sova ute (hämta storebror i skolan)
17-18:30 4e mat
18:30-19:15 sova (resten av familjen äter middag)
19:15 bad, 5e mat innan läggdags mellan 20-20:30.

På dagarna sover han i vagnen i vardagsrummet, vilket går bra.
Vid 20 tiden skulle jag gärna stoppa honom i säng, men hittills har jag inte "vågat" för kvällstrasslet gjorde det så svårt för honom att somna och vagnen kändes säkrare. Nu när kvällstrasselt är "över" så ska jag stoppa honom i sängen så fort jag kommit över osäkerheten i mig själv... (intalar mig att schemat måste sitta som berget innan jag "vågar")

Men nu till mina frågor: han äter fortfarande vid 23-tiden och en gång på natten.
Hittills har jag oftast fått väcka honom vid 23 och det känns lite överdrivet att fortsätta med. Ibland har jag väntat till 24 (om jag suttit och tittat på TV till exempel).

På natten kan det bli allt mellan 2:30 och 4.. Eftersom de tiderna inte är fasta, så klarar han inte alltid att sova till 7. Då "vagnar" jag vår vagga som hänger i taket och hittills har det funkat ok, men det är hemskt uttröttande att stå och vagna mitt i natten, jag vet inte om det kommer sätta sej när nattmatstiderna växlar så där?? Vad tror ni?

Borde jag sluta väcka honom vid 23 och satsa på ETT nattmål (tex vid 2 istället)?
Han borde väl klara 20:30-2 och 2-7? Det är ju inte mer än 5,5 timmar i sträck...

I BB står att när man vagnar på natten, så vagnar man tills de sover och inte sluta innan som SusanD beskriver och vilket funkar utmärkt på dagtid. Vad säger ni om det?

Jag har ju en kurad 6 åring, men det var så länge sen så jag vet inte längre hur jag gjorde.. samt att han blev kurad vid 5 månader vid ramsa. Med lillebror är vi inne på rätt spår redan och behöver jag bara bli av med lite egna vargar... :twisted:

Hör gärna av er!!
Tack på förhand.
Elin
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hur fortsätta på nätterna?

Inlägg av Sarisparis »

Hej Elin :D

Jag klistrade ihop ditt nya inlägg med din gamla trâd, sâ har vi all info pâ samma ställe. :D

Ja, SusanD's vagningstips är suveränt. =D> Vad härligt att kvällstrasslet är över, det ger krafter till annat. :wink:

Nâgra tankar om ditt schema.

:arrow: Maten
Jag vet inte om jag förstâr dig riktigt. Nu när han är tvâ mânader sâ bör du satsa pâ att äta inom timmen, som jag tolkar ditt schema sâ äter han vissa mâl under 1,5 timme. Satsa pâ mat, mat och mera mat under första vakentimmen och sen lägger du pâ passiv social delaktighet under vakentiden som blir kvar. Dâ har du gjort allt du kan för att fâ upp aptiten till nästa mâl och pâ sâ vis maximera matintaget dagtid.

:arrow: Sömnen
Det ser ut att vara lite mycket sömn om jag räknar rätt: 10,5 + 2 + 2 + 2 + 45 = dryga 17 timmar. Cirka 16 timmar är vad som rekommenderas för en tvâ mânaders, men vissa är ju tröttare än andra.

Dina frâgor om natten.

Jag har bara goda erfarenheter av att lägga över i spjälsäng. Mina smâ har sovit i vagnsinsats i början men det blev fort trângt (dum fransk vagn :lol: ). När de fick sova i säng sâ blev sömnen bättre, jag upplevde att de verkligen uppskattade att ha lite mera plats (sen kan man ju boa in sängen med ihoprullade handdukar osv sâ att det inte blir en öken). Sâ känner du att det är dags för säng nattetid, sâ varför inte?

Jag har aldrig väckt för nattmâl, utan tagit det som de kommer. Jag gillar tanken pâ att första sovpasset blir lâng natt och att man sen bara fyller pâ sâ mycket mat som behövs för att man ska kunna sova vidare fram till morgonen. Men mânga gör som du och tar upp och matar innan man själv gâr och sover, sâ det är verkligen upp till var och en att känna vad som passar bäst.
Jag skulle nog ha satsat stort pâ maten i nâgra dagar, sâ att jag var säker pâ att lillen var sâ fullmatad som det bara gâr. Sen skulle jag ha skippat första nattmâlet (dâ du brukar väcka) och se vad som händer.
Stâr det verkligen i BB att man ska vagna tills de somnar pâ natten? :-k För mig är vagningen alltid ett verktyg för att lugna sâ att barnet kan somna själv, precis som buffning by the way.
elinkarlsson skrev:Eftersom de tiderna inte är fasta, så klarar han inte alltid att sova till 7. Då "vagnar" jag vår vagga som hänger i taket och hittills har det funkat ok, men det är hemskt uttröttande att stå och vagna mitt i natten, jag vet inte om det kommer sätta sej när nattmatstiderna växlar så där?? Vad tror ni?
Är det under smâtimmarna/vargtimmen han vaknar sâ här? Vâr lillebror hade ocksâ struliga smâtimmar ett tag, men jag upplevde fort att jag störde mer än jag hjälpte om jag var där och verktygade. Sâ länge han bara gnölar kan du ju lâta honom vara ifred. Blir han ledsen är det ju en annan sak. Passa sâ att du inte fastnar i ett "mysvaggningsträsk", jag är lite skeptisk till att "vagna" en vagga som hänger i taket, du fâr ju inte till samma "knyck" som med en vagn. Varför inte sova i vagn pâ natten ocksâ, eller som vi diskuterade ovan, i spjälsäng?

elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Tack för snabbt svar. Blir lite fundersam över det du säger om maten.. som jag gjort hittills är att mata från ena bröstet när han vaknar, sen rapa och erbjuda mer. Ofta vill han inte ha då, men om jag väntar i ett par minuter så kan han ta några droppar till.
Sen kör vi vakentid, alltså umgänge och passiv social delaktighet.

Innan det är dags för läggning så tar jag andra bröstet. Det orkar han aldrig med helt och hållet, absolut ingen efterrätt där.. så det kan ju stämma det du säger att jag ska tidigarelägga det för att få i honom mer mat!! Men när ska jag ta det då? På en gång efter det första bröstet eller efter umgänget?

Han orkar nästan aldrig vara vaken mer än 1,5 tim och sover som du säger absolut lite mycket. Men det är en liten tröttis vi har. På natten äten han glupskt båda brösten och somnar sen gott om utan problem, i sin vagga.

Om jag försöker utöka vakentiden blir det bara gnäll och gnöl och sen somnar han vid första slurken på andra bröstet.. så gärna lite tips om det.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen :D
elinkarlsson skrev:Innan det är dags för läggning så tar jag andra bröstet.
Ja, skippa knockoutslurken nu och satsa pâ att fâ i all mat inom timmen. Du kan erbjuda bâde en och tvâ och tre och fyra gânger, med umgänge och skötning där det passar dig och lillen. Som mall brukade jag tänka att efter sov sâ blir det mat sâ mycket som liten orkade. Sen rap och sâ erbjuda bröstet igen. Efter det skötning och umgänge och sâ ganska snart sâ erbjöd jag andra bröstet. Rap när det tog stopp och sâ bröstet igen. Sâ kunde jag erbjuda bröstet flera gânger till (inom timmen) om det inte âts sâ mycket i början. När en timme gâtt sâ stänger köket och dâ fâr liten vara med i det som ska göras eller ligga pâ en filt tills det blir sovdags.
elinkarlsson skrev:Han orkar nästan aldrig vara vaken mer än 1,5 tim och sover som du säger absolut lite mycket. Men det är en liten tröttis vi har. På natten äten han glupskt båda brösten och somnar sen gott om utan problem, i sin vagga.
Ja, smâ tröttisar ska man respektera. :heart: Vâr lillebror klarade bara en timme och tjugo minuter tills han var tre mânader. :roll: :lol:
elinkarlsson skrev:Om jag försöker utöka vakentiden blir det bara gnäll och gnöl och sen somnar han vid första slurken på andra bröstet.. så gärna lite tips om det.
Efter att ni klarat av mattimmen med allt vad den innebär, sâ ta med liten i det du gör. Lât honom sitta pâ armen när du dammsuger, putsa spegeln tillsammans, lägg er bâda pâ golvet och gnugga pâ nâgon fläck. Tänd och släck lampor, titta pâ rinnande vatten. Eller gâ ut med liten pâ armen. :D Visa träd och annat trevligt och fâ lite frisk luft bâda tvâ. :thumbsup:

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

elinkarlsson skrev:Blir lite fundersam över det du säger om maten.. som jag gjort hittills är att mata från ena bröstet när han vaknar, sen rapa och erbjuda mer. Ofta vill han inte ha då, men om jag väntar i ett par minuter så kan han ta några droppar till.
Sen kör vi vakentid, alltså umgänge och passiv social delaktighet.

Innan det är dags för läggning så tar jag andra bröstet. Det orkar han aldrig med helt och hållet, absolut ingen efterrätt där.. så det kan ju stämma det du säger att jag ska tidigarelägga det för att få i honom mer mat!! Men när ska jag ta det då? På en gång efter det första bröstet eller efter umgänget?
Tänkte bara flika in lite här. Sarisparis :heart: har redan svarat superduper, men vill berätta hur jag gör med matningen. Min plutt är en riktig långsamäterska, dessutom ganska ointresserad av bröstet i största allmänhet :shock: så jag måste oftast sitta tålmodigt HELA timmen för att det ska bli tillräckligt mycket ätet. Under tiden försöker hon slippa med diverse knep, några populära är somna, gnöla, gallskrika eller glatt hälsa på saker så långt bort från tutten som möjligt. De gånger jag gått på den enkla och trott att hon varit mätt så har sömnen blivit lidande. Antingen daglurarna eller nattsömnen.
Så här blir det alltså oftast skötning och umgänge EFTER båda brösten. Nåt att tänka på också kanske?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Finfint, tack för hjälp! Det ska bli spännande att se hur det går att somna utan knock-out slurk.. Antar att ni lägger ner den lille när det är dags att sova, som om det var den mest naturliga sak i världen att sova utan slurken.. Ska genast prova och rapporterar sen :D
Blir intressant att se vad det gör med nattsömnen när han börjar äta mer på dagen.

Förresten ang. vagning på natten, så har jag en äldre BB från 1986 (fint arvegods) och där står det vid "sömnen" på sid 127 och i "sova hela natten" kapitlet på sid 252 att man inte slutar dra vagnen förrän den lilla somnat. Detta handlar då om att få 1 respektive 4-månaders att sluta äta på natten om de inte slutar av sig själva. Detta innebär att jag då kör olika vagningsmetoder på dag och natt. (fast på dagtid behövs det nästan inte mer, men det kan ju komma att behövas nu igen när slurken ska bort..)

Tack igen!!!
Elin
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

elinkarlsson skrev:Antar att ni lägger ner den lille när det är dags att sova, som om det var den mest naturliga sak i världen att sova utan slurken..
Exakt! Och det ÄR den mest naturliga saken i världen, när man inte längre är nyfödd! Eller brukar du själv äta dig till sömns...? :wink:
elinkarlsson skrev: Förresten ang. vagning på natten, så har jag en äldre BB från 1986 (fint arvegods) och där står det vid "sömnen" på sid 127 och i "sova hela natten" kapitlet på sid 252 att man inte slutar dra vagnen förrän den lilla somnat. Detta handlar då om att få 1 respektive 4-månaders att sluta äta på natten om de inte slutar av sig själva. Detta innebär att jag då kör olika vagningsmetoder på dag och natt. (fast på dagtid behövs det nästan inte mer, men det kan ju komma att behövas nu igen när slurken ska bort..)
Om jag inte minns fel så står det väl att man ska vagna till sömns endast FÖRSTA GÅNGEN den FÖRSTA NATTEN när man genomför TRENÄTTERSKUREN. Inte vid nåt annat tillfälle. Jag har nya upplagan, men tvivlar på att det står annorlunda i den gamla...men rätta mig om jag har fel!?!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej igen,
Här kommer en uppdatering och några vidare frågor:
Avskaffandet av sista slurken gick hur bra som helst. Alton dåsade ibland till under andra matningen, vilket jag förstår med alla hormoner som surrar omkring.. jag brukar själv bli heltrött av det. Men vi klarade det jättebra. Schemat höll sig, han klarade däremot inte av att vara vaken längre än 1,5 tim.

Vagnträsket verkar vara ett minne blott, ibland somnar han till och med utan att man rör vagnen, men ofta får vi dra ett par ryck innan han kommer till ro. Så även under dagsömnen efter 45 min brukar han vakna till. Ibland får det då bli ett par drag, ibland behövs det ej. På natten klarar han av att somna om själv, han ligger och bökar och knorrar men det går utmärkt.

Nu till dagens primör; han sov 6 timmar på raken inatt :D :D Var tvungen att dansa lite med honom kl 5:30 imorse när han vaknade, så glad och stolt var jag!!

Har ju satsat på maten denna sista veckan och tror att han fått i sig mycket mer, eftersom han äter utan att somna, så det tipset var GULD värt =D> Tack, tack för det!

Men... eftersom han vaknade hungrig vid 5:30, så blev det mat då. Sen hade vi söndagssovmorgon till kl 8:45 :-o vilket innebär att schemat blir åt pipsvängen..
Jag satsar på 1,5 tim vaken-2 tim sömn idag så får vi se vart vi hamnar. Det ger sig nog. Men hur kommer vi tillrätta med schemat nu?? Ska jag avvakta några dagar och se hur nätterna går? Eller ska jag göra morgon kl 7 oavsett hur natten går?
(resten av fam går upp kl 7 så det kanske är smart?)

Tack igen för alla tips och råd!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken härlig rapport!!! =D> :heart:

Att starta dagen samma tid varje dag ger goda förutsättningar för att dagarna ska bli sig någorlunda lika. Sovmorgon är ju skönt, men jag tycker det kostar mer än det smakar... ;)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"