Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av Puffis »

Hej alla. Nu var det läääääänge sen jag var inne här. Livet har varit så gott som problemfritt ju ;-)

Men nu vill jag ha lite input. Jag undrar precis som rubriken säger, hur man hanterar läkarbesök. Det är särskilt känsligt då det handlar om "kisseriet". Jag vill ju inte förödmjuka barnet, men det känns nästan oundvikligt om jag ska säga precis som det är. Hittills har jag låtit barnet själv beskriva eftersom läkaren oftast vänder sig till det ändå, men jag känner att det behöver kompletteras... Idéer?
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det kan vara jättebra att skriva ett brev ( kort) till läkaren där man tar de detaljer som är känsliga. Skriv också gärna att/varför de är känsliga så att säga. :wink: En någorlunda vettig Dr fattar direkt.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av Puffis »

Tack! Bra idé!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av miar70 »

Hej Puffis!

Jag har också ett barn som haft problem med kisseriet som innebar rätt många läkarbesök. Det vi gjorde var att prata väldigt öppet om hennes besvär, för att inte skuld- eller skambelägga henne. Så innan läkarbesök pratade vi hemma om vad vi skulle prata om där, det var alltid naturligt för henne att berätta om vad som felades och hon förstod att läkaren fanns där för att hjälpa henne med det som felades.

Jag tror det är vikigt att vara öppen och tydlig (med det mesta :wink: ) och köra med öppna kort. En vacker dag (och det går fortare än man önskar...) ska de själva gå till doktorn och då är det bra om de har förtroende och vågar vara ärliga med sina problem.

Så mitt råd är att du pratar med barnet och förklarar att ni måste berätta precis som det är om han/hon ska få hjälp :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
farmor
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 03 nov 2007, 00:42
Ort: Stockholms län

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av farmor »

Som förälder måste man ju ibland vara den som hjälper barnet att förstå att vissa jobbiga saker måste genomföras som tex "kränkande" ingrepp. Det stödet kan man inte ge om man inte själv är ordentligt införstådd och förberedd på vad som skall hända. Så det bästa tipset är ställ frågor i förväg och förbered barnet. Ge stöd och hopp, "jag är med sig hela tiden och det går snart över, vi kan räkna till 10 tillsammans så är det klart" el.dyl. Sedan når man till en gräns där man själv inte förstår och kan ge stöd och då tycker jag att man skall säga ifrån. Just kissproblem satte jag själv ner foten då läkaren (utan att jag riktigt kunde förstå varför) ville ta ett "sterilt urinprov genom att sticka in i magen och ta kiss direkt från urinblåsan. Grinig morsa sa nej, bad att få det inskrivet i journalen och gick sedan hem. Idag är hon snart 30 och fullt frisk!
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av Puffis »

Men herregud! Att sticka rakt in i blåsan låter ju hemskt!! Nä, för våran del handlar det inte så mycket om fysiska undersökningar, där är hon inte blyg ändå, utan vi har attityden att det är helt normalt. Det handlar mer om hur man ska beskriva situationen som varit. Hur jag ska förklara att "det är allvar" utan att tjejen ska bli förskräckt. Dessutom har vi nog olika åsikt om hur bra det går, så att säga. Men ett brev är ju bra idé :-)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av Susanne* »

Hej där :D
Jag är helt på Mias linje. Raringarna är ruskigt medvetna om mycket, och känner lätt av om något döljs eller pratas om som att det är lite hemligt. Jag tror det är den attityden som gör saker kränkande och skämmiga. Sakligt och "sådant som alla har problem med då och då" skapar en annan atmosfär. Överhuvud taget så fostras vi i andan att det är konstigt att ha problem (allt från relationer till skola etc) vilket gör att ingen vågar pratat om det men med åldern märker man att alla brottas med liknande saker. Om det inte var något alldeles specifikt skulle jag inte valt brev eftersom barnen då undrar vad som står i det som inte kan sägas.
Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av Alma »

Vi har stött på en del dåliga läkare och tandläkare som förvånat mig. Jag tar till mig tipsen om att tala med läkaren innan!

Ibland är det dock knepigt. Som när man går akut till vårdcentralen. Husdoktossystemet tycker jag är ett skämt för vår del, det blir aldrig "vår" läkare ändå.

Kanske om man skickar ett mailbrev att de lägger in det i "loggen" så att även en ny läkare kan se? Men jag undrar hur jag skuklle formulera det, för egentligen handlar det om så självklara saker som en slags mänskliga rättigheter:

- vårt barn vill få kontakt med doktorn innan denne hanterar honom fysiskt
- vårt barn vill veta vad som ska göras och varför
- vårt barn vill se instrument, pinnar, sprutor och annat innan de används, och gärna få testa lite själv först
- vårt barn ska inte tvingas fysiskt till någonting som vi som föräldrar inte kan eller vill förbereda honom för. Hot får heller inte förekomma.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av lillmatte »

Hej!

Vad bra att ni tar upp det här. Tänkte bara ge en synpunkt "från andra sidan" :) Är själv läkare och kan berätta att man kan känna sig väldigt osäker inför hur föräldrar vill ha det med sina barn, eftersom de, precis som vuxna, är väldigt olika. Din lista, Alma, tycker jag verkligen att ni ska förmedla till er vårdcentral! Det ger otroligt stor trygghet för undersökaren att veta precis hur föräldern/barnet vill ha det.

Vissa barn vill INTE ALLS känna, peta, veta, medan andra är supernyfikna. Sedan tycker jag som du skriver, att det är helt självklart att försöka etablera en kontakt med barnet innan man hanterar honom/henne fysiskt. Det är en självklarhet även för mig som undersökare. Nu jobbar jag inte längre på vårdcentral där man nästan träffar flest barn utöver barnkliniken, men jag försökte alltid gå i någon slags pakt med barnet (långt innan jag hört talas om AW's paktande) vid undersökning. T ex fråga om barnet hört sitt hjärta själv någon gång, och låta det lyssna med stetoskopet. Funkar på något äldre barn. Men ibland går det faktiskt inte. Eller så har man själv försökt, men tycker inte att man får något gensvar. Då kan det vara upp till föräldern att "ge klartecken" genom att öppet pakta med sitt barn. Tycker jag i alla fall.

Jag föreslår att man som förälder är jättetydlig och lämnar beskedet till vårdpersonalen som ett slags jagbudskap, så borde man kunna mötas. Återigen, vi som jobbar i vården är för det mesta helt vanliga och vettiga personer som själva är föräldrar, mostrar, farbröder, mormödrar etc, men framför allt människor som själva vill ha respekt. Det vore ju fasen om vi inte kunde hantera andra människors önskan om samma sak.

I de situationer det kan uppfattas som känsligt, är det jättefint om man tydligt förmedlar till läkaren och sjuksköterskan hur man har pratat om det. Det bidrar till att avdramatisera det, eftersom man från vårdens sida kan hjälpa till att hantera det.

Jag tar såklart inte ansvar för alla puckon som finns såväl i min yrkeskår som i andras :wink: Vill bara säga att jag tycker att det är SUPERBRA att vara tydlig som förälder i kontakter med vården!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hur undviker jag förödmjukning vid läkarbesök?

Inlägg av Alma »

Bra att bli påmind lillmatte, man måste vara tydlig som förälder, inget kan tas för givet i kommunikationen. De kan inte veta vad som är viktigt för oss, och vi inte vad som funkar för dem.

Jag ska skriva ett vänligt, kort brev till vårdcentralen och tandläkaren.

Särskilt tandläkaren hade vi problem med sist. Vi hade inte setts förut så vi fick ta det lite ad hoc, vilket säkert innebär att jag klampade över deras jobbsätt mer än sonen någonsin skulle kunna gjort. Jag vet att sonen inte kommer öppna munnen minsta lilla om han inte får experimentera lite med grejorna först, helst i samarbete med tandläkaren. Och samtidigt, om jag säger det till tandläkaren med sonen närvarande, blir det som att vi vuxna gör upp en strategi ihop (vilket vi ju gör...) och det påverkar negativt också.

Så hrmm... :oops: Jag försökte få igång samarbete mellan dem genom att fråga tandläkaren om knapparna till stolen medan hon bannade sonen för att han inte satte sig i givakt på en gång... Och medan jag fick nej till att labba med stolen fick sonen en träpinne att leka med som han bröt av och satte i handen på läkaren. Hrm... Sedan frågade tandläkaren om sonen ville öppna munnen själv eller om hon skulle "hjälpa" honom att göra det. Luktade hot om våld, så vi gick därifrån utan särskilt mycket gjort annat än att vi alla fått en rätt dålig erfarenhet av varandra.

Nu gör jag ett försök till. Om hon och jag kan samarbeta kring sonens tänder kommer jag kunna samarbeta med nästan vilken läkare som helst. Utmaning!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"