6-åring som gör busstreck tillsammans med kompisar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

6-åring som gör busstreck tillsammans med kompisar

Inlägg av kattis73 »

Hej!
Länge sen jag var här nu! Väntar fjärde barnet! :heart:

Just nu har vi bekymmer med mellansonen. Han är 6,5 år och jag antar att han är en typisk sexåring. :D :o Det vi inte vet hur vi ska hantera är de busstreck han alltid hittar på när han leker med kompisar. Olika kompisar, så jag kan inte "lägga skulden" på någon annan, är övertygad om att min son är den som ligger bakom. Några saker som hänt är att de slagit sönder fönsterrutor i förrådet, hällt ut motorolja över förrådet och sig själva, hällt ut litervis vatten på madrasserna, slagit sönder julgranskulor och spridit ut över trädgården.

Detta händer alltså BARA när han leker med kompisar. Är det vanligt med den här typen av bus? Hur hanterar vi det? Min spontana reaktion är att han helt enkelt inte får ta hem kompisar mer. Men det känns inte rätt heller. Vi har pratat om det, och han lovar alltid dyrt och heligt att de inte ska hitta på något bus. Men det händer gång på gång.

Tankar och råd?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 6-åring som gör busstreck tillsammans med kompisar

Inlägg av inger »

Kort svar. Han visar i handling att han inte klarar av att leka med kompisar och att han behöver vägledning hur man umgås.
Han behöver också konsekvenser och påföljder när han ställer till något.
Han kan visst ta hem kompisar men jag har två förslag.
1. En kompis i taget.
2.Mer social delaktighet. Tillsammans med kompisen göra mellanmål, baka etc tillsammans med vuxen och begränsing i tid och vad man gör. Det kan vara att baka ihop äta kakan och sen hejdå, ny dag i morgon.

Du skriver inte något om påföljd och konsekvenser för honom när det gäller det han har gjort. Påföljd och konsekvens bör alltid stå i förhållande till det man har gjort. Julgranskulor ska städas upp, fönsterrutor betalas etc. Det måste också ses i förhållande till vad som är rimligt för en sexåring. Men tänkande kring det är i huvudsak det.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 6-åring som gör busstreck tillsammans med kompisar

Inlägg av miniz »

Hej! :D

När jag läste inlägget tänkte jag ocksà pà konsekvens, som inger skriver om. Vad är konsekvensen av det han gör?

Utnyttja deras energi till nàgot nyttigt, som inger skrev kan ni ha mer social delaktighet.
Kanske har du en hög grus som behövs flyttas, kanske det behövs skottas snö eller ved som ska bäras in eller annat fysiskt och nyttigt.

Har du läst fostran delen i Barnaboken?
Läs en gàng till, för nu när nya utmaningar dyker upp, fàr du kanske nya tankar av det du läser.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 6-åring som gör busstreck tillsammans med kompisar

Inlägg av Alma »

Kreativ kille du har. Bra ledaregenskaper också förhoppningsvis!

Prova att låta honom utveckla sina ledaregenskaper med rejäla uppgifter, precis som de andra föreslår. Ge uppgifter som tydligt ger honom ditt förtroende och förväntat ansvarstagande från honom, också som ledare för kompisarna. Verkar som att de behöver rätt avancerade uppgifter, för det är minsann inte alla som klarar av det som era grabbar gjort!

Förbered honom lite. Vem/vilka är det som ska komma? OK, vad är den och den bra på? Om ni ska lyfta vedhögen, ska du ta fram skottkärran först eller kan Xxx göra det? OK, här har du nyckeln till förrådet, håll reda på den. När Xxx kommer hjälper du honom med skottkärran först. Och sen? Hur kommer ni upp på vedhögen? Kan du visa de andra hur man lägger klabbarna så att de inte faller ned? OK, då visar du dem det allra först. Så först visa, sedan skottkärra. Och så behöver ni paus i arbetet också väl? Ska du förbereda mellanmål innan de kommer? OK, go ahead, vad hade du tänkt för mål?

Och efteråt, när grabbarna gått hem: Hur gick det? Jaså, Xxx kunde inte så bra. Vad var svårt för honom tror du? Hur kan du hjälpa honom nästa gång? Kanske ska du göra en annan ordning och fördelning i nästa projekt?

Med en kreativ ledarkille på 6,5 år kan man tala ledarskapsfrågor som blir lika intressanta som med vilken vuxen chef som helst.

Den viktigaste konsekvensen av att barn hittar på destruktiva bus tycker jag gäller för oss föräldrar. Ofta är busen tecken på att barnen inte fått sätta tänderna i något viktigt och riktigt, och att vi missat att vara med i det som barnen inte känner att de lyckats med.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 6-åring som gör busstreck tillsammans med kompisar

Inlägg av Alma »

Ps. Min grabb busar varje dag när jag för länge brustit i ledarrollen och han fått gå arbetslös, eller när jag givit honom alltför trista jobb. Om jag ovanpå detta också kommer med trista konsekvensuppgifter är jag rökt och får slåss med en unge som med konsekvensuppgifterna gör ÄNNU värre bus än det som det startade med!

Så också när man tänker på konsekvenssidan av att t ex ha förgyllt trädgården med kraschade julgranskulor gäller att utforma projektet så att det inte bara känns som ett straff. Jag brukar tänka att konsekvenser ska kännas som att de är del av att återvinna förtroende. Och så måste kanske grabben få dammsuga trädgården och byta påsen själv för att det ska kännas så, även om det nu skulle gå med någon trist sopkvast och skyffel som han redan kan sedan 1-årsåldern.

Kräver kreativt ledarskap till en kreativ ledartyp. Ds.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"