Min modiga tjej har blivit ängslig

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av Krisse »

Hej!

Min stora tjej som fyllde 4 idag har på en vecka blivit väldigt ängslig. Hon var väldigt blyg fram tills i somras när trotsen var över, då blev hon jättemodig, ville vara själv inne hos grannen, tyckte om egna äventyr, pratade med människor etc.
Så här gick jag i min enfald och trodde att det skulle fortsätta så... :oops: :oops:

Hon har börjat dagmamma 15 tim/vecka. Inskolningen gick på en dag, sedan ville hon vara där själv.
Hon går även på barndans en gång i veckan i 45 minuter, där jag väntar utanför dörren. Tyckte det var jättekul.

Nu vill hon inte bli lämnad hos dagmamma eller på barndansen.
Det har varit två små incidenter:
Hos dagmamman var det en liten kille som förstörde hennes pussel och hon blev väldigt ledsen.
På barndansen ville hon vara själv som vanligt och jag behövde köpa mjölk så jag skulle åka iväg vilket hon tyckte var helt ok. Tyvärr gick jag någon minut innan de började och hon kände nog sig ensam så en annan mamma ropade tillbaka mig och sedan ville hon inte lämna min sida. Jag satt inne i lokalen då och efter halva tiden så ville hon vara med.

Efter dessa två små incidenter så ville hon inte ens gå in till grannpojken som hon annars alltid tjatar att få gå in till och brukar rusa över när han kommer hem från dagis.

Jag står lite handfallen, vet inte riktigt vilken strategi jag skall ha. Jag har läst under favoriter: Den känslige men känner mig osäker. För jag vill ju stötta henne men inte "dalta" (kanske fel ord) för jag vill ju stärka henne och inte rädda henne från alla situationer.

Vi var i fjällen i veckan och var på skidskola, där var samma sak, väldigt ängslig och ville inte bli lämnad. Det tog en stund varje morgon innan hon ville vara med även om vi inte gick någonstans under hela lektionen, utan stod bredvid backen. Men efter en stund följde hon med de andra barnen ca 6st. Självklart kan jag tycka första och andra dagen men det var så hela tiden. Där genomförde vi ju det och nu när hon kom hem så pratar hon ju hela tiden om skidskolan och sjunger en sång dom lärde sig. (kanske för att hon tyckte att åka skidor var jättekul!)

Så vad göra: :-k
1. Lämna henne hos dagmamma fast hon inte vill? Men det känns ju helt fel när det är för hennes skulle hon är där, hon behöver ju inte för jag är hemma med lillebror tills i höst.

2. Avsluta dagmamman helt för att inte vela fram och tillbaka om hon vill eller inte,

3. Försöka skola in henne igen sakta tills hon känner sig ok att vara där själv igen?

Sen är jag ju inte helt säker att dagmamman är det bästa alternativet, väldigt lite organiserade saker och eftersom vi kör lite IAHP hemma så kan hon ju läsa lite, bokstäver etc och där är det ju bara lek, lek, lek och hon vill ju lära sig saker. Men förskolan har alldeles för högt tempo här, för små utrymmen och lite personal. Alternativen är ju inte så många där vi bor.

Så hur stöttar jag henne bäst???

Är det någon som kan hjälpa mig. [-o<
Emmy 080212
Rasmus 091223
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Re: Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av Susanne* »

Hej där :D
Det där känns igen. :wink: och jag tyckte också det var svårt att möta. Speciellt eftersom det blev så omvänt. Kanske blir världen så plötsligt stor och skrämmande? Vad det är som hänt tycks inte vara något idé att forska i utan frågan är hur går man vidare och stöttar på bästa sätt. Precis som du beskriver. Jag tänker att du får ha en plan över det du anser är bäst för henne, eller alldeles nödvändigt för er. Och det får genomföras. Övrigt är inte så noga och bra att ha lugnt tempo. Men då gäller det också att man är övertygad själv. Att bara bryta barndans och allt tror jag inte på för då tycker jag att man bekräftar att världen är farlig. Däremot finnas tillhands som ett stöd under denna period när hon behöver det. Att sitta utanför. Att gå med på kalas eller vad det nu kan vara.

Det kan också kännas lite svårt för det tycks som "alla andra" barn bara springer in på dans eller kalas och gärna är där själva. Det kan kännas lite stressande och påverka ens egen attityd. Men man kan också se det som att de vågar visa sin osäkerhet. Som alla barn säkert måste känna ibland.

Gällande dagmamma så upplever jag att mina två tjejer har reagerat i 4-års åldern och varit mogna för något annat. Finns det ingen förskola som hon kan gå 3 timmar 3 dagar i veckan?

Men tjej nr 2 hade vi samma och jag var hemma med nr 3. Det funkade inte alls med dagmamman och jag varken kunde eller villa driva igenom det. Dock kunde hon inte mitt under året få komma till en förskola. Vi var hemma och hade det toppen men deltog i kyrkis 2 dagar i veckan där de lämnades 3 timmar.

Har du läst 4-årings trådarna också?

Lite trött och såsig men vi pratas vidare. :D

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av Krisse »

Tack snälla Susanne* för svar!
Finns det ingen förskola som hon kan gå 3 timmar 3 dagar i veckan?
Jag önskar att jag hade forskat runt lite mer ang. förskolor tidigare. Nu har jag letat i hela kommunen och faktiskt hittat lite fristående som verkar vara bra, tyvärr ligger dom ju ca en mil bort. Jag har ställt oss i kö men undrar om det finns någon chans att komma in. Jag har ju alltid trott att det skulle bli fler barn så jag har levt lite i förnekelse att jag måste fixa barnomsorg :oops:
Att bara bryta barndans och allt tror jag inte på för då tycker jag att man bekräftar att världen är farlig.
Jag håller med så igår var vi på barndansen. Hon ville först inte ens gå in men jag drog med henne in. Hon satt sig längst bak i lokalen med mig. Jag läste en tidning och var jättetråkig och brydde mig inte om något annat. Det tog faktiskt bara en ca 5 minuter så ville hon vara med :D

Dagmamma skippar vi men jag behåller platsen tillsvidare. Nu har vi ju haft båda skidresa, födelsedag och besök av mormor så hon har varit supernöjd här hemma, jag får se när det blir lite mer vardagslunk här hemma. Vi är inte med i svenska kyrkan så kyrkis får hon nog inte vara med på annars hade det ju varit ett jättebra alternativ.
Har du läst 4-årings trådarna också?
Ja det har jag gjort, vilket var nyttigt. Jag klurar lite på vilka uppgifter jag kan ge hennen här hemma?
Hon bestämmer mat en dag i veckan och lagar den med lite hjälp från mig men annars så är det ju mest det vanliga vilket inte direkt är någon utmaning.

Är det någon som har några bra sysslor till en fyraåring?

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av videunge »

Hej

Oj oj oj ni är sannerligen inte ensamma. Min lilla är inte riktigt 4 än men närmar sig och jag känner så väl igen det du skriver. :heart:

Något om vad min tös gör hemma då.
:arrow: Hon är postansvarig och går ut till brevlådan och hämtar.

:arrow: Hon brukar få hämta potatis. ( vi har lager i källaren)

:arrow: När jag hänger tvätt hänger hon alla småsaker på strumptorken ståendes på trappstege ( allt är roligare om man får stå högt... :roll: :lol: ) eller hjälper till på samma stege att hänga vanliga tvätten.

:arrow: Jag är synörd och liten får om hon kommer trä symaskinen själv, leta fram trådar i rätt färg osv.

:arrow: Städa badrummet är superkul. Sätt ungen med spray och borste i badkaret. ( med fördel utan kläder...det blir blött) Här blir det skinande rent.

:arrow: I övrigt är hon hellt visss om att bara HON kan städa bakom toan, soffan under sängen... för hon har så små bra händer och en liten liten mopp :wink: :mrgreen: Oumbärlig jajamensan.

:arrow: Kommer någon på besök brukar hon få bädda. Upp med ungen på byrån ( det var det där med höjd då... :lol: ) så kan hon skaka påslakan och täcken aldeldes utmärkt.

:arrow: Jag når ju för allt i världen inte upp till att damma uppe på köksskåpen eller i kryddhyllan.

:arrow: Gå ut med en lagom tung soppåse.

:arrow: Fixa kort när någon fyller år och gå och posta. ( jag går med dock.)

Lite tankar...

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av Luvisen »

På den här sidan fanns massa olika sysslor för barn, fungerade utmärkt som inspiration för soc. del! :P :heart:

http://grhomeschooling.blogspot.com/sea ... %20Kitchen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av Krisse »

Tack videunge :heart: :thumbsup:

bra tips, önskar att vi också hade en källare :wink:

När jag rannsakar mig själv så tror jag ibland att jag har för bråttom för att få allting färdigt så storasyster kanske inte alltid känner sig så behövd som hon bör göra och faktiskt är :-k

Luvisen :heart: - ja där hade vi en riktig behövd liten kille :D härligt.

Dagmamman är hon fortfarande inte intresserad av alls, hon deklarerade att dit ville hon inte, hon hade ju så många andra barn så hon klarar sig nog utan mig :lol:
Jag tror storasyster inte alls kände sig särskilt delaktig där, barnen har ju inga sysslor alls, de dukar ju inte ens av sin tallrik när de har ätit suck.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Min modiga tjej har blivit ängslig

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev: hon deklarerade att dit ville hon inte, hon hade ju så många andra barn så hon klarar sig nog utan mig
:lol: :lol: Vilken tjej du har! =D>
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"