det här med att gå på potta på natten

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

det här med att gå på potta på natten

Inlägg av titti_lie »

Vår 2,5-åring deklarerade att hon inte ville ha blöja en natt för ett par veckor sedan. Okej, tänkte vi och la ingen blöja på henne (hon är torr på dagarna). Hon kissade på sig två gånger och sedan funkade allt - utom att själv gå på pottan. Vet att många tycker att det är ett lyxproblem vi har nu: hon är ju torr, men behöver bara lite hjälp på pottan, som står precis bredvid sängen.

Varje natt ska det kissas. Både en och två gånger. Ibland tre eller fyra..! Och varje gång skriker hon och antingen jag eller min kära man måste agera. I ärlighetens namn är jag trött på det. Dels för att jag tror att hon faktiskt skulle fixa det själv och dels för att jag inte kan somna om, utan ligger vaken ett bra tag nästan varje gång jag hjälp henne.

Hon är dessutom i en ganska trotsig period och jag tror lite att hon driver med oss, har oss att komma, det hjälper som inte att stå i dörren eller bara ropa "gå på pottan", man ska var DÄR, stoppa om och hela köret. Vi har en liten nattlampa, som knappt ger ljus alls, som bara finns som en hint om åt vilket håll från sängen pottan står. Före vi hade den stod hon på alla möjliga ställen och grät i mörkret mitt i natten efter att hon hade försökt själv.

Nu måste jag ta upp barnen, men hur GÖR vi NU?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: det här med att gå på potta på natten

Inlägg av Ewa »

Min var 2 när samma sak hände. Vi körde stenhård träning dagtid och innan läggning. Plus att hon hade en liten lampa bredvid pottan som stod alldeles utanför spjälsängens öppning. Så vi övade med humor hur hon skulle göra om hon behövde kissa på natten. Om och om igen. Satte sig riktigt fort.
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: det här med att gå på potta på natten

Inlägg av titti_lie »

Det går inte direkt åt rätt håll. Vet inte VAD vi gör fel. Uppenbarligen något.

Vi har en liten nattlampa precis vid pottan, men ibland undrar jag om den inte stör mer än den hjälper. Speciellt med nya batterier i, då lyser den så starkt att vi får gömma den bakom leksaksspisen..!

Nu härjar vattkoppor hos oss och fröken som strular lite på natten nu strular ganska mycket på natten nu. Igår kväll vaknade hon och skrek åtminstone en gång i timmen. Det hela slutade med att hon och min man sov på soffan.

Vet inte vad jag kan kräva av henne, speciellt inte nu när hon är sjuk. Vill inte lämna henne arg och skrikande, men det är som om vi bara skulle störa när vi störtar in i rummet. Jag tror att hon KAN pottan, men jag tror att hon inte VILL kunna.

Det här är en fröken med humör.

Kanske man helt kallt kan ropa tillbaka, typ "gå på pottan om du behöver kissa" och inte göra mer. Vad tror ni?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: det här med att gå på potta på natten

Inlägg av miniz »

Hej.
Precis som du skriver behöver hon raka svar, typ gà pà pottan om du behöver, eller det ser vi pà i morgon, och ramsan pà det. Om hon "tar ut" trotsen pà natten behöver hon verkligen raka rör. Eftersom hon sov med papsen i natt kommer det kanske bli ännu mer fràgor i natten och nätterna som kommer. Bestäm er hur ni ska göra och gör det! Och öva pà pottan pà dagen.

Lycka till!
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: det här med att gå på potta på natten

Inlägg av Alma »

Inte kul nätter med uppvaknanden en gång i timmen! Banna er inte om det inte funkar för tillfället, vattkoppor är luriga. Ibland är barnen inte sjuka alls på dagen men något stör på natten. Blir lätt lite kaos.

Tänker också att eftersom hon tagit kisseri-initiativet själv att skippa blöja så kan hon säkert med hjälp på dagen vilja styra och ställa lite med hur det ska fungera på natten också.

Vill hon ha lampan där eller där? Liten handduk upptejpad på väggen så att det blir lite varmare och gosigare när hon ska upp på den på natten? Handduk på golvet så att fötterna hålls varma? Pall vid sängen så det är lättare att komma upp och ned?

Kanske kan ett roligt iordningsställande på dagen när hon är som piggast och gladast göra uppvaket och kissbehovet lättare att lösa för henne på natten, när det är som svårast.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"