Nu är det dags för oss...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Nu är det dags för oss...

Inlägg av SanOsc »

Hej alla,

Har lusläst alla möjliga trådar här + Heges blogg, och känner mig supertaggad att börja med min 6-månaders tjej. Tror jag har koll på upplägget, vi börjar med matten.

Men en fråga, måste prickarna vara i en speciell färg? Anledningen till att jag undrar är att vi inte har färgskrivare, och tänkte att mängden blir ju densamma med svarta prickar men kanske har det att göra med ögats och hjärnans upptagningsförmåga?
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu är det dags för oss...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jo man börjar med röda prickar då de ser rött bättre än svart. Så kanske har ni ett jobb med färgskrivare eller köpa röda prickar i pappershandeln. Det gjorde jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Nu är det dags för oss...

Inlägg av SanOsc »

Ah, gissade nästan att det var så :)

Skrev fel, vi har färgskrivare men ingen färg i den :wink: Så bara att ta sig iväg imorgon och handla då. Ska bli väldigt spännande detta.

Efter att ha läst många andra trådar om hur tydligt det syns på bebisarna att de verkligen förstår och uppfattar så måste jag ju uppleva detta med egna ögon och framförallt inte missunna min dotter detta.

:arrow: Hur kan vi föräldrar inte få denna informationen som är så gynnsam för de små? Tänk att genom så "enkla" medel kan vi underlätta inlärning, hjärnans utveckling och skolgång för de små liven, egentligen underlätta för dem genom hela livet.

:arrow: Och sen om ålning, krypning och det korsvisa. Jag blir frustrerad och nästan lite arg över att denna information inte finns hos BVC. Varför detta fokus på att de ska gå?

Nu hamna jag lite utanför, blir bara så frusterad och nästan arg över att informationen finns och den är vetenskaplig, men den ges inte ut av de som anses vara föräldrarnas rättesnöre i samhället - BVC.

Ännu en gång tacksam över att jag hittat hit, till detta fantastiska forum.
:heart:

Tack för väldigt snabbt svar, TorsMamma! :heart:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu är det dags för oss...

Inlägg av Hege »

Personligen tycker jag att det kanske inte är BVC som är sent ute, men Doman som är förut för sin tid. Fast gamle Doman kanske tycker det vore roligt om resten av världen kom pyttelitet på banan nu, han har varit där rätt ensam i 50 år. :wink:

Själv har jag slutet att vara frustrerad. Jag började med det (frustration) i 2001, och nu efter 10 år har det inte hjälpt ett dugg. Så nu använder jag min energi här i stället. :D

Välkommen hit, både du ock de andra som är nya här de senaste dagarna. Jag svarar så mycket jag hinner, och till min stora glädje hinner jag ofta inte innan det har kommit andra kompetente forumister med goda råd. :D :D

Eftersom tiden har gått har det kommit till rätt så många barn som har krupit och läst och sett på prickar, och det är SÅ roligt att ständigt få läsa nya rapporter om hur det går med de barnen. Jag har stor beundran för föräldrarna som har gett sig i kast med detta, som inte på något vis är vetenskapligt dokumenterad. =D> Jag antar att det logiska i det hela har en övertygande effekt.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "