Kuren störd mitt i

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
yanne

Re: Kuren störd mitt i

Inlägg av yanne »

Haha, ja ni har rätt, hur mycket jag än vill det, står det inte någon hjärtebarnskontrollant vid min sida om nätterna med svar på alla mina och lillkillens frågor!

Lillen är förkyld och lite hostig... men jag undrar, kan jag kura ändå? Har läst här på forumet att det visst går bra, så funderar därför på att flytta ut storebror ur sitt rum i natt, ställa in lillens spjälsäng där och sedan göra om Kurnatt 1 inatt. Dvs, betrygga vid varje fråga med hjälpa av tillrättaläggande, någon buffning, solfjäder och ramsa. Om han skriker upp sig, tar jag till längre solfjäder där buffningen inte lugnar, eller hur?

Jag är så hemskt tacksam för era svar och inlägg!! Tack tack och åter tack för att ni tar er tid!!

[-o< :heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Det går att kura när barnet är sjukt men det får ju vara en avvägning där. Alltså hur sjukt är barnet? hur säker är du på att du klarar att genomföra kuren med allt vad den innebär med vetskapen om att barnet är dåligt.. att kura är ett tungt jobb som i slutändan ger otroligt fin utdelning för barnet men under själva kuren är det riktigt tungt jobb för hela familjen.

När ni väl börjat kura är det 100 % attityd och sen bara att tuta och köra, man tittar inte bakåt och att avbryta mitt i för att senarelägga en kur är inte heller något jag rekommenderar.

Begrunda och ta ett beslut som ni känner er nöjda och trygga med
Vi finns här och kuren försvinner inte för att ni väntar ut hostan.. :shock:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Tack för bra svar . Ni har rätt, man måste känna sig helt säker på att kunna genomföra kuren när man väl sätter igång... vi avstod och lillen har nu blivit helt frisk och kry igen. Varför skynda så? Det var sömnbristen som talade... :sleep:

Hur som helst, lillen är lagd för natten och vi tänkte börja med första kurnatten i natt. Jag rapporterar i morgon och hoppas på att lillkillen får en bra natt.. Han kan ju en hel del av det här redan och har bra rutiner i grunden

[-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Gokväll!
Tack för bra svar . Ni har rätt, man måste känna sig helt säker på att kunna genomföra kuren när man väl sätter igång... vi avstod och lillen har nu blivit helt frisk och kry igen. Varför skynda så? Det var sömnbristen som talade..
Exakt :D Men jag förstår så väl att ni vill komma igång med det hela..
Hur som helst, lillen är lagd för natten och vi tänkte börja med första kurnatten i natt. Jag rapporterar i morgon och hoppas på att lillkillen får en bra natt.. Han kan ju en hel del av det här redan och har bra rutiner i grunden
Låter bra de, ha SHN-boken i beredskap under natten vid behov, för gärna loggbok, ha en klocka till hjälp och en stor kanna kaffe :D

Berätta gärna hur det gick för er

Kram och lycka till
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!!

Vi står på benen idag, trots allt. Lillkillen är en envis typ, så första uppvaknandet, klockan 21.40 ville aldrig ta slut...hela tiden tänkte jag att nu har han nog somnat på riktigt men misstog mig var gång när jag insåg att han inte alls tänkt lägga sig ner och somna. Jag lade tillrätta, buffade, solfjädrade kort, ramsade mig ut, lyssnade, väntade, ramsade och buffade igen...och igen och igen och igen, ibland solfjädrade jag en längre stund också när jag inte tyckte buffningen tog...han gav sig inte förrän klockan halv tolv, sov sedan en halv-timme, vaknade till och somnade om med buff, solfj, ramsa efter ytterligare en halv-timme och bestämde sig sedan till sist för att sova till 03:40. Stackarn var nog inte alls övertygad om att mamma tänkte stå för vad hon sa denna gången och ville nog försäkra sig ordentligt om sanningen i mina ord...

Klockan 03:40 somnade han om på tio minuter med två buffningar och ramsor.

Sov sedan till 05.25, somnade då om på fem minuter med kort buffning och ramsa och togs sedan upp för en riktigt GLAD morgon klockan 06:35!!

Mamman är inte jättetrött idag för jag fick några timmars sömn här och där trots allt, men lillen är det definitivt. Han sover igenom sina dagpass som en stock och jag tror på att han kommer visa vad han lärt sig inatt [-o< (då jag skall ladda med godis och kaffe i mängder :lol: )

:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Härligt att läsa! Vi vill gärna vara med på färden! :wink:

Jag vill bara ge några kloka ord på vägen. Utifrån min coachning här på forumet så tycker jag mig se tendenser ( gjorde jag också vid Loppans kurning) att det 2 första nätterna flöt på ganska fint. Man hade buffningen och solfjädern och man laddar och har gott självförtroende. 3:e och 4:e natten händer något. Och det enda jag kan beskriva det med är att självförtroendet börjar att svikta hos de ömma. :roll: :shock: SÅ var inte rädda för att börja arbeta med ramsan ordentligt natt 3- led liten in i säkerheten med hjälp av ramsan, som är ett oslagbart verktyg på att just förmedla säkerhet.

Frågorna kan vara "envisa" men inte barnet- här handlar det ju om ens liv och lem. " vågar man verkligen somna här? Säkert? Riktigt säkert? Sedan kan det också komma riktigt ilskna svordomar vid detta laget- det ledsna börjar att ge vika, men är man förbannad istället. :shock: " vad menas egentligen med detta? Jo, jag är trött nu men hur i hela friden skall jag somna då?" Här har man de förträffliga husljuden till hjälp. De små skall aldrig känna sig övergivna och de gör de inte i min mening heller enligt SHN. Det är jag fullständigt övertygad om- jag har sett det själv med min egna lilla unge. :!:

Så stort lycka till nu! Hade du lagt in kurstartsdatum i din signatur?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
yanne

Inlägg av yanne »

Hej !

Härligt att vi har er med på färden! Bra råd, nu stundar ju tredje natten och jag hoppas på fortsatta framsteg. Under den gångna natten ville jag att ramsan skulle ta över helt men fick ta till buffning och solfjäder trots allt under en vakenperiod. Han somnade med lite protester kl 18:30, vaknade vid 01 och somnade om med ramsa, vaknade klockan 03 och ville bara inte somna om, så vi diskuterade med ramsan men även med hjälp av buffningar och soljfjäder vid tre tillfällen innan han till sist somnade om klockan 03:50. Vaknade igen 05:25 och somnade snabbt om med ramsa, togs sedan upp ca 06.35, efter att ha vaknat själv 06:15 men lugnat sig tillräckligt för att tas upp en liten stund senare.

Under de tidigare försök vi gjort till att sova igenom eller äta färre nattmål har han alltid krånglat mycket vid tre-snåret. Av någon oförklarlig anledning.

Får se hur natten går nu, men skall i vilket fall göra allt för att behålla självförtroendet!

Dagen blev inte riktigt lika bra som gårdagen eftersom jag gick ut en sväng och min man inte lyckades följa de order som jag givit :x :wink: och tog upp lillen efter endast 1 (istället för 2) timmars lunchsömn. Så han var trött idag, fick lite för lite sömn totalt.

Hörs i morgon! :lol:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne

Inlägg av yanne »

Tredje natten... han vaknade en gång i timmen -22:45, 23:45, 00:40-55 sedan 01:10-20 men somnade om med ramsa alla gångerna. Vaknade sedan vid 03 och krånglade till ca 03:20, somnade dock om med ramsa även då. Vaknade 06:05 och togs upp ungefär kvart över. Ramsan fungerade hela natten och vid tre satte jag på lite lugn musik utanför dörren för att han just inte skulle känna sig övergiven...det verkade lugna eftersom han sov fram till 06 därefter.

Hoppas på fortsatta framsteg i natt [-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
LilloppansMamma

Fint jobbat av samtliga parter! :wink: :lol:

Fortsätt nu fint och försiktigt framåt. Så kommer detta att gå så fint så.

yanne

Inlägg av yanne »

Helt ok natt men inte morgon... lillen vaknade till vid 23-snåret, kanske någon gång till innan klockan 03, då han var upprörd över att inte bli upplockad och höll låda till halv fyra. Vaknade sen vid halv sex och ville absolut inte somna om så jag fick både buffa (1x) och ramsa flera, vilket inte gjorde någon större skillnad.... tog tillslut upp honom under en KORT lugn stund. :shock:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Vill påminna om en sak. :wink: Går du in nu under natten är det bara vid KRIS och var då beredd på att buffa eller göra solfjäder tills liten SOVER annars brukar resultatet bara vara en ännu argare liten människa, som du märkt. Odla ramsan! :D

Uppvak vid halv 6 får en ramsa och sen inget mer, eventuellt lite husljud. Ingen trafik eller underhållning i form av för ivrigt ramsande. Jag brukade räkna tyst i huvudet om lillebror fortsatte protestera efter tillrättaläggande och ramsa. Vid 50-70 sov han oftast. :wink: Det är natt än och då sover man! :mrgreen:

Såg inte att du ställt frågor till mig... :oops:
Yanne skrev:Hej Jenny!

Det låter som du gjort ett riktigt bra jobb med din minsta!! Härligt, inte minst för att de är så nära i ålder. Jag ska bestämma mig för en strategi och aldrig vika av igen, du har helt rätt i att man måste ha den helt klar för sig för att sköta nätterna som man tänkt när man väcks för femte gången! Sover din minsta igenom nätterna? 12h? Vaknar han ff ofta till?

Han sover genom hela nätterna 12 h, vaknar han till ligger han oftast och snackar, jag påminner med en ramsa från sovrummet ibland. Vi har nyligen haft vändningscirkus här. Då vaknar lillebror till när han hamnat på rygg och blir arg när han inte kan hamna på mage igen. Då har jag bara snabbt gått in, vänt till mage och gått ut. Ställer han frågor i samband med detta får han en ramsa. :D

Ser att han är ca två månader äldre än min. Äter han riktig mat nu och när började han sova igenom? Min stora kille gjorde det vid fem mån.

började sova hela nätter vid 4,5 månader, då hade jag börjat med smakisar och gröt/välling som extra utfyllnad. Nu äter han bara riktig mat, ville inte ha mer BM så fort jag började med fast föda. Välling morgon och nattslurk, lagad mat lunch och middag, mellis brukar bli fruktsmoothie på havremjölk, yoghurt eller gröt.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Jag ber er att se sonens yttrande i sängen som frågor, inte som att han skriker efter er för att bli "upplockad" eller inte "vill" sova. Där har vi grundkärnan i SHN-filsofin. Jag hade aldrig med gott självförtroende kunnat ramsa en unge som vill bli uppplockad eller som inte vill sova. :shock: Barn är gjorda av samma skrot och korn som vi vuxna- de vill sova. Men de skall försäkra som om att sakernas tillstånd verkligen är så säkra att man vågar ge sig hän åt sömnen.

Det gör all skillnad i världen HUR man väljer att se barns "skrik". I SHN så är det frågor som ställs. Bokstavligt talat, livsviktiga frågor som skall få tillfredsställande svar. Det är också ni ömma som ger svaren. :wink:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Väl talat Lilloppansmamma! :D =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej !

Ni har helt rätt, jag kan inte genomföra en SHN-kur med gott samvete om jag inte ser lillens skrik som frågor och inget annat. Behöver peppa mig själv helt enkelt.

Tack Jenny för dina råd, är mycket tacksam för dem. Tar till dem inatt om det behövs. Jag tycker SHN boken är väldigt rörig och därför är det väldigt bra att få sådana förtydliganden här på forumet.

:idea: =D>
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Ni har helt rätt, jag kan inte genomföra en SHN-kur med gott samvete om jag inte ser lillens skrik som frågor och inget annat. Behöver peppa mig själv helt enkelt.
Strålande insikt!

Hoppas natten gick bra för er!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"