Sâ var vi tillbaka hemma hos oss efter julfirande i Sverige. Värmepannan hade lagt av under vâr semester, sâ vi har ingen värme och inget varmvatten, men det känns verkligen som lyxproblem jämfört med sviterna av Dagmar. Vi har ju faktiskt vatten, lyse och en fungerande spis.

Imorgon ska det fixas iallafall, sâ "lyxcampingen" blir förhoppningsvis kortvarig. [-o<
Resan hem gick bra. Lillebror gick ut stort med att klara tvâ timmars bilresa utan ett knyst (eller nâgra smâ pip blev det, men verkligen inget allvarligt och faktiskt ingenting alls pâ den första timmen och trekvarten). Heja Lillebror! =D>
Sen följde en timmes flyg som gick hur bra som helst och sâ blev det en lânglur i selen pâ Arlanda. Pâ planet till Paris var det fullt av familjer som vâran, en massa ungar som pratar franska och vars mamma svarar pâ svenska. Riktigt roligt att lyssna pâ.

Lillebror skötte sig alldeles utmärkt och mitt blâsa pâ foten-knep bröt de fâ stunder dâ han började gnälla. Efter mellanmâlet sâ fick han bröstet och där lät jag honom fâ en liten lur.
Sista biten i bil hem till svärföräldrarna, vid sextiden, började bra, Lillebror lät sig underhâllas av Mellanbror och de hade väldigt trevligt i ungefär en kvart. Sen somnade Mellanbror (som inte sovit alls, lille killen

) och lät sig inte störas ett dugg av att Lillebror blev rejält less och protesterade sâ mycket han bara kunde. Fy vad hemskt det är att höra de smâ liven skrika sâ och att inte kunna göra ett dugg.

Mycket skönt att komma fram var det och bättre blev det av att bli sâ hjärtligt välkomnad och bjuden att sitta till dukat nyârsbord. Champagne! \:D/
Slut pâ parentes och tillbaka till bebissnacket. 8)
Vi har haft ganska sâ stökiga läggningar sedan nâgra dagar, snart en vecka. Lillebror ställer sig pâ alla fyra när han läggs och vill INTE ligga ner. Det brukar inte hâlla pâ sâ länge, men det känns onekligen lite ovant med dessa skrikiga läggningar efter en ganska sâ lâng lugn period. Jag markerar att det är sovdags när jag lägger honom, utan att tvinga ner honom om han inte vill, och gâr sen med en väldigt hurtig och glad ramsa. Oftast sâ avtar gnölet direkt och han somnar pâ nâgon minut.
Överhuvudtaget sâ verkar han ha tagit ett stort steg framât i utvecklingen, pâ bara nâgra dagar. Han uppskattar nu magläge i vaket tillstând (ouf! [-o< ) och tar sig om än inte dit han vill sâ i alla fall nâgonstans och det är ju trevligare än att ligga pâ samma fläck i all evighet.
Vi har ocksâ haft lite nattrassel.

Sista natten i Sverige (natten mot lördag) sâ vaknade han ungefär vid midnatt och lâg och klagade mer och mindre intensivt. Efter trekvart sâ visade han fortfarande inga tecken pâ att dämpa volymen och han blev bara förbannand av att bli tillrättalagd. Jag hade noll attityd att ramsa dâ jag var rädd att dra igâng hundarna som sov pâ vâningen under, sâ efter nästan en timme sâ tog jag upp Lillebror i ett lugnt ögonblick och ammade. Det kändes verkligen jättekonstigt, det var ju flera mânader sen sist. Och vad stor han var i famnen.
Natten därpâ sov vi hos svärföräldrarna och dâ vaknade han igen strax efter midnatt. Han lâg dâ helt pâ tvärs och utan täcke och den här gângen gick det bra att lägga tillrätta ganska sâ distinkt.
Sâ igârkväll, hemma hos oss, var jag riktigt taggad att ramsa Lillebror vid behov.

Det behövdes vid läggningen, men efter nâgra varv sâ var han lugn. Och sen sov han hela natten! Kanske det var hemlängtan som spökat de senaste nätterna?
Lillebror gillar älgkalvfärs!

Vi kom äntligen i gâng med kött i maten nu pâ jullovet och det gick helt utan problem. Sen fick han fisk av Mamy igâr och det gick ner det med. Jag tror att jag mâste börja göra större portioner rent allmänt, för nu fâr jag alltid skrapa ordentligt och även om han nöjer sig med det som serveras sâ tror jag att han skulle gapa stort om det kom mer. Jag ammar fortfarande morgon och kväll och vi har kvar den där mysfaktorn som jag tappade ett tag när Lillebror tänder tittade fram. Men det gâr bra utan amningen ocksâ, nu under semestern sâ lämnade jag Lillebror med pappa och mormor en kväll och âkte iväg pâ hockeymatch med min pappa och Storebror och det hade gâtt alldeles utmärkt utan mamma. Och vilket underbart hockeysällskap man har i en liten Storebror. =D>
Sâ idag var första dagen pâ ungefär tvâ veckor som jag var själv med alla tre (skolan börjar imorgon). Det var bâde roligt och lite jobbigt. Roligt att se de smâ leka ihop bara de och helt pâ eget bevâg, men jobbigt att inte ha alla de där extra armarna som lagar mat och plockar undan och diskar (med varmvatten :thumbsup:) osv osv. Men hela dagen förflöt utan problem. Sen körde det ihop sig vid middagen och det var faktiskt en överraskning för mig. Jag hade ju som vana att amma Lillebror vid vâr middag, men det gâr inte längre. Han är för stor.

Sâ jag serverade de stora och satte mig sen i soffan med Lillebror. Sen blev det middag med maken lite senare. Kanske blir det sâ jag fâr lägga upp det helt enkelt. :-k
Och sâ har Lillebror börjat prata!

Ingen förstâr vad han säger, men han blir superglad om man försöker härma. Han tycker om att klappa oss pâ kinderna och han har världens goaste kramar med de där smâ armarna runt halsen.

Rent allmänt sâ är han nu äntligen allra oftast glad. Han kan ligga pâ golvet själv eller med sällskap och ha riktigt trevligt lânga stunder. Mycket bra tycker min rygg.
Nu har vi äntligen kommit i gâng med matstolen ocksâ. Den har stâtt framme i flera mânader, men det har aldrig riktigt funkat. Först (vid ungefär fem mânader) sâ orkade han inte. Jag hade kallt räknat med att han skulle vara som Mellanbror som satt hur bra som helst vid den âldern, men det borde jag ju ha lärt mig att smâsyskon inte är kopior pâ storasyskonen.

Sen kom den här konstiga perioden dâ ingenting var bra och dâ var det verkligen katastrof om jag satte honom i stolen. Sâ jag har matat i famnen vilket medfört en hel del onödigt kladd. Men nu verkar det vara slutkladdat (pâ mina kläder i alla fall). Skönt! 8)
Kom pâ en grej jag glömde skriva för ett tag sen, som jag hade tänkt dela med mig av. Det var en sân där dag dâ jag helst av allt hade legat kvar under täcket hela dagen. Allt var jobbigt och dâ blev allt sâ klart verkligen jobbigt. Dâligt humör har ju en tendens att smitta rejält.

Sâ när kvällsruschen närmade sig sâ kände jag att jag faktiskt inte orkade med nâgra konflikter över huvudtaget. Jag använde mina sista krafter till att sparka igâng kvällsruschen POSITIVT. =D> Jag informerade högtidligt storebrorsorna om att de var mina speciellt inbjudna gäster pâ mitt fina hotell med tillhörande restaurang. Sâ bjöd jag in dem till badet där de skulle masseras och tvâlas in ordentligt. De blev riktigt häpna över denna oväntade vändning av en ganska sâ trâkig dag och spelade med direkt. Sâ var jag deras servitör hela kvällen och jag passade upp vid bordet och bredde pâ ganska sâ ordentligt. Och vilka glada smâ pojkar jag fick. Visst var det lite jobb för mig med, men det goda är ju att det glada smittar lika bra, om inte bättre, som det dâliga humöret. Sâ i takt med att kvällen skred framât sâ blev vi alla pâ bra humör och vi fick ett bra avslut. Skönt, för den dagen har jag redan glömt och vill inte ta fram och titta pâ igen.
Gott Nytt Âr till er alla!