återkommande lös i magen -allergi?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

återkommande lös i magen -allergi?

Inlägg av Sagasmamma »

Hej
Nu har lilltösen 2,5år gått utan blöja till och från sedan sommaren (mest utan nu, "pottträningen" är inte problemet) Att hon går utan blöja har fått mig att uppmärksamma avföringen.

Flera gånger under hösten och senast två gånger under julledigheten har hon blivit mycket lös i magen (rinnande) men har i övrigt inte varit sjuk, inte heller har någon annan i familjen blivit sjuk. Hon är och har alltid varit snarare lös än hård, men jag har nog inte tänkt så mycket på det när hon hade blöja, men att tvätta bajsiga underklder och byxor drar ju liksom upppmärksamhet till sig...

Som liten hade hon mjölkproteinallergi (som inte påverkade magen då utan bara huden) och reagerade även med utslag mot andra saker. Jag har för mig att fullkornsvälling gav reaktioner på magen. I min familj finns också glutenallergi... så jag började fundera på allergier/överkänslighet och har nu bokat en tid på BUM för mjölk och gluten test(nästa månad)

Vet att det finns mycket erfarenhet här, och läkare kan ibland vara lite fyrkantiga. så jag slänger iväg en fråga:

Vad sätter sig på magen förutom gluten? Har funderat på fibrer, socker, ägg, mamma scans köttbullar och diverse annat som hon ätit, men inte sätt något enkelt mönster - vad kan man försöka kolla efter?
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: återkommande lös i magen -allergi?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

mjölkprotein, fullkorn, spannmål, citrusfrukter och annat lösande typ Kiwi, päron.

Du kan inte utesluta spannmål om du skall kolla för celiaki utan måste fortsätta.

Men fullkornsvälling, fullkornsbröd, fullkornspasta kan du ju sluta med och ge 6 mån välling, vitt bröd och vit pasta. Det är stoppande.

Sen äpple, blåbär, lite omogen banan är allt stoppande.

Vissa får ju förkylningar "i magen" så istället för att vara snoriga blir de lite lösa och slemmiga i magen istället.

Så felsökningen kan vara många. Min son drar också åt det lite lösare hållet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"