Långsam ätare

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Långsam ätare

Inlägg av Fauve »

Hej!
Har en tjej på 10 mån som äter långsamt. Ska väl inte klaga, hon äter ju :) , men funderar lite på hur jag ska hantera det.
Så här går måltiderna oftast till:
Lillan får plockmat, jag har mosad mat. Hon äter bra i 5 min sen börjar hon pilla med annat. I 20 min får jag i lite skedar då och då medans hon pillar med skål, sked mm. Varannan minut petar hon i sig nån bit. När det har gått en halvtimme sen start börjar hon äta igen och då får jag mata mkt också. Efter de första 5 min vill hon ha saker att greja med eller bli underhållen av mig annars blir det skrik och viftande och allt åker i golvet. Vi brukar vara klara efter 45-60 min men då petar hon oftast fortfarande i sig nån bit då och då.

Undrar hur mkt jag ska truga, om jag verkligen ska ge henne (lek)saker att ha under måltiden. Jag har varit så fokuserad på att hon MÅSTE äta annars sover hon inte. Och jag vet ju att hon äter mer efter ett tag så har inte velat avsluta måltiden när hon börjar krångla. Men hon börjar ju bli större och det kanske är dags att sluta med trugandet?
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Långsam ätare

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker det låter som om hon inte är riktigt hungrig inför varje måltid. Kanske glesa ut dem lite.

Sen är det ju så att lär man sig att måltiden skall ta en timme ja då blir det ju så. :roll:

Leksaker under måltid = NEJ

Vid matbordet äter man och man får plockmat att pilla med själv. Du bör själv äta samtidigt så du släpper överkoncentrationen. När MAX 45 min gått så är måltiden klar. Då tackar du och dukar av, sen får hon gå till nästa tillfälle.

En som närmar sig 1 år burkar dessutom äta mycket mindre. Så försök att ha lite is i magen och servera mat på fasta tider.

Vad har ni för tider idag?

Det är ju så att äter man inte när maten serveras utan det tar 45 min då är ju nästa måltid för tidigt och då är man inte riktigt hungrig till den. Visst? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Långsam ätare

Inlägg av Fauve »

Hej, tack för svar!
Schema 11-2-45
07.00 Vakna
07.15 Amma
08.15 Frukost
09.30 Sova 2h
12.00 Lunch
14.45 Sova 45 min
15.45 Mellis
18.15 Middag
19.40 Nattslurk - amma+lite välling ibland
20.00 Sova

Det är lunchen som krånglar mest, har också funderat på om hon inte är hungrig. Hon brukar äta frukost till 9 och sen lunch vid 12. Men då har hon ju i stort sett bara sovit där emellan och det blir man ju inte så hungrig av. Ska prova att skjuta fram den lite.
Frukosten går bra, hon äter mkt men det tar lång tid.
Mellis brukar gå snabbt då trugar jag inte eftersom hon ska äta snart igen.
Kvällen brukar också gå bra men då mutar jag med saker..

Vi äter tillsammans frukost och lunch. På kvällen äter hon själv eftersom hon bara får äta majsgröt då. Får hon annat så har hon svårt att somna, väldigt känslig mage den lilla.. :( Vi ska börja med riktig mat lite smått igen på kvällen. På dagarna somnar hon ju bra efter vanlig mat.. fast i vagn på promenad.
Leksaker under måltid = NEJ
Jag har slutat att ge henne saker, hon får klara sig med skål, sked mm. Det är bra att skriva ner funderingar, märker själv då hur fel det låter. :) Fast ikväll fick hon leka med byttor så jag skulle få i henne gröt utan problem.. hm. :roll: :oops:
När MAX 45 min gått så är måltiden klar. Då tackar du och dukar av, sen får hon gå till nästa tillfälle.
Ska göra det, har varit alldeles för fokuserad på att hon måste äta, det beror nog på att hon har haft en hel del magproblem och då inte fick äta så mkt och därför sov dåligt.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Långsam ätare

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det ser bra ut tycker jag. Att vänta så lite som 15 min kan göra all skillnad. Och att korta ner tiden ni äter på kommer också göra skillnad. Försök att inte muta med något annat mellan måltiderna så det funkar bättre. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rynn
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 21:25

Re: Långsam ätare

Inlägg av Rynn »

Hej
Jag undrar bara hur det går för er. Jag känner igen mig så mycket i ditt inlägg, kunde nästan varit jag som skrivit det...
Älskade lille E född 20110221
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Långsam ätare

Inlägg av Fauve »

Inte bara vi alltså.. :wink:

Jo det går rätt så bra. Måltiderna tar fortfarande tid men är lite kortare, oftast blir hon klar på 25-40 min. Nu leker hon med sin fot ist. :D Av med strumpan, peta in lite mat mellan tårna, hugga med gaffeln och balansera skålen upponer på tårna. Kul har hon. :lol: Så länge hon har skål, sked, gaffel och flaska att pilla med så är hon nöjd. Hon säger ifrån nu när hon är mätt, det är skönt. Ibland säger hon iofs till efter en minut men då "ser jag det inte" och provar igen efter en liten stund och då går det i. Hon äter det mesta själv och jag fyller på i slutet med mos.
På kvällen får hon saker att leka med. Hon kan inte äta kvällsgröten själv och blir otålig och sen arg av att bara sitta där. Eftersom vi inte kan ge henne något annat att äta på kvällen än så får det vara så.

Hur är det för er Rynn?
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Rynn
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 21:25

Re: Långsam ätare

Inlägg av Rynn »

hej, missade att du frågade mig hur det gått.
Det går myyycket bättre nu. Jag läste i bb om problem med maten och insåg att han faktiskt inte varit särskilt hungrig när jag försökt mata.
Nu har vi glesat ut måltiderna ännu mer och så ställer jag fram en tallrik mat, han stoppar i sig med gaffel eller fingrar, jag smyger in en bit ibland och efter ett tag, 10-15min, så brukar han börja leka mer än äta. När jag inte klarar kladdandet och kastandet av mat på katten så säger jag tack för maten och plockar undan.
På kvällen innan läggdags erbjuder vi en dunderflaska med mättande dryck och av den fyller han upp och sover sen hela natten, typ. Han vaknar inte av hunger iaf.
Jag tänkte som du att "äter han inte så sover han inte" och blev hyperstressad vid varje måltid. Nu är jag mycket lugnare.

Han har "alltid" varit svårmatad och när vi frågade om det på bvc vid 8månkontrollen fick vi det käcka svaret att "nu är det dags att byta ut en måltid till - lunch och middag ska vara lagad mat". Aningen stressande när han inte ens åt lunch... Vissa dagar struntade vi i mat och gav flaska till lunch och det var ju såååå smidigt, slörp och färdigt på 5min ist för 1h kladd och ingen mat i pojken. När jag berättar den historien så säger alla att "men han måste ju få öva" och sure... men varje dag 2*1h...

Hur som helst, för oss funkade det att backa och glesa ut måltiderna.
Älskade lille E född 20110221
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Långsam ätare

Inlägg av helamig »

Hej!

Vet en pojke som bara ätit näringsdryck sedan "födseln" Kanske inte att rekommendera men kan lugna. Gjorde det för mig iaf. Tids nog kommer ätandet tror jag. Min äldsta åt så dåligt så dåligt i början men kan verkligen smälla i sig nu om hon är hungrig. :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"