Sömnbehov 2 år?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
olivia

Sömnbehov 2 år?

Inlägg av olivia »

Hur är det nu? Vad behöver de egentligen? Är det 12h+1,5h ända fram till de blir 3 år, eller kan/ska man dra ned dagssömnen tidigare? Dottern (21 månader) har börjat sova mycket mindre de senaste veckorna, och det verkar inte "rätta till sig" vilket jag tycker det brukar göra annars... Det tar tid både på dagen och på kvällen innan hon somnar, och sover nog i genomsnitt 11-11,5 + 1 h just nu :roll: . Det är lite lite tycker jag... Hon är alltså aldrig ledsen, men det tar tid innan hon somnar, hon ligger och grejar med täcket och kudden och dockan, bäddar och pratar, sjunger lite ibland, osv. Just nu känns det som att jag fastnat lite på dagarna, för jag brukar gå in efter ca 45-60 minuter och lägga ned henne (då står hon ofta), ramsa ut, och inte förrän då brukar hon somna! Sedan sover hon alltså 45-60 minuter... Men det känns så fel att låta henne hålla på hela sina 1,5 timme, men det kanske är det jag borde göra? Hon kan alltså lätt hålla sig vaken, och oftast behövs det ingen mer sömn förrän kvällen om det är så att hon varit vaken hela middagsluren. Behöver lite respons från andra nu! Kan tillägga att jag misstänker att hon har en lite sen förtrots :?: och det är mycket som det protesteras mot på dagarna jämfört med tidigare...
Sommarbebis -08
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Jag tror Anna har sagt 12 h + 1,5 men jag vet inte hur långt upp i åldern.

Vi har en äkta sömntuta (precis som föräldrarna :D ). Hon sover 12 h och 1,5-2 på dagarna (marginalkvartar). Efter 2 timmar får vi ibland väcka henne :shock: .

De kvällar hon ligger och bökar runt och tar tid på sig är faktiskt ofta de dagar hon har fått mycket intryck (kalas eller liknande) eller blivit övertrött pga för lite sömn på dagis. Det tar alltså längre tid att varva ner helt enkelt.

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ma vara att det kanske fortrotsas, men det spelar INGEN roll nar det galler rutinerna. Som INTE far ifragasattas, om sa huset ramlar ner, holl jag pa att saga.

Sa skilj pa saker och ting har och psykologisera inte!

Ge henne forutsattningarna att sova. Ramsa nar du tycker att DU har fatt nog och vill ha lugn i huset. Spring inte in. Skjut vargen och oroa dig inte. Det ar inte synd om henne pa nagot vis.

Om hon inte sover hela tiden ska hon i alla fall vila. TYST.

Pa kvallen inga lampor. Ramsa i bestamd ton, men sparsamt och alltid utanfor, inte inne i rummet.

Hall du fast vid 1,5 tim pa dagen. Det ar en skon paus for alla :wink: Sa smaningom kan du gora natten 11,5 eller rentav 11 tim lang och behalla middagsluren, men jag tycker inte du ska fundera pa det an - hon sover lite for lite nu :shock: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mitt tips äratt ha mörkt i rummet även dagtid. Då brukar de knoppa in!
olivia

Inlägg av olivia »

Jag har inga lampor tända på dagen heller, och mörkläggningsgardinen nerdragen... Så det tipset kan jag tyvärr inte ta till mig :) . Men ska jag alltså dra en ramsa redan efter kanske en halvtimme, om hon inte är tyst alltså? På kvällen så brukar hon ofta vara tyst en stund, det känns som att hon "försöker" sova, men när hon inte somnat på kanske 15-20 minuter så börjar hon prata... Så att hon kanske gör ett nytt försök att somna trots allt, även om hon alltså lätt håller sig vaken en stund till? Har jag förstått rätt då? Jag vill ju gärna behålla den där middagsluren 1,5 timme, för det är onekligen skönt med lite "ensamtid" här hemma!
Sommarbebis -08
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej!

Nu var det länge sedan jag var inne och skrev här på forumet och det beror på att allt med dottern sömn fungerar så UTOMORDENTLIGT BRA! :D :D :D

Den här tråden gjorde mej dock nyfiken och jag tänkte att någon av er lite mer rutinerade kanske kan ge mej ett svar på frågan hur det bör se ut med antalet sovtimmar efter två år? Jag läste något vagt om 13,5 h upp till tre år och sedan nedtrappning, är det rätt uppfattat? Kanske kunde man komplettera tråden om barns sömnbehov med det svaret i så fall, för jag har inte lyckat att hitta det. Bara så att man inte går och får för sig nåt tokigt :wink:

:heart: Och Anna W. du ska veta att du uträttar underverk via din SHN-kur! Vi är dig evigt tacksamma! Tusen tack! :heart:
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Här är en länk på samma tema, och en till länk inuti länken :wink:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4358
Jag var igång och yrade på detta temat, :roll: läs själv.
Till slut blev jag osäker, men som JAG har uppfattat det, rätt eller fel(??)
behöver de små liven c:a 13,5 tim upp till de är c:a 3 år.
Hoppas AW själv kan svara :?:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack alla :D Ser till min förskräckelse att jag missat att svara på tråden inne i tråden, trots efterlysning :oops: :oops: Skäms på mig :evil:

Nu ska jag försöka reda ut begreppen:

:arrow: Vi talar riktmärken igen. Det gör vi egentligen hela tiden - vi vet ju att vissa små älsklingar som inte ens fyllt året kan vara kvalificerade sömntutor och behöva mer än de "stipulerade" 14 tim/dygn eller vad som nu gäller för den exakta åldern. Men de är, vågar jag påstå, ungefär lika få som de barn som behöver färre sömntimmar än de stipulerade. Riktmärket beskriver alltså genomsnittet.

:arrow: Under det andra levnadsåret, alltså fram till dess lilla barnet fyller två år, är 12 tim natt och 1,5 tim middagslur vanligt, lämpligt, tillräckligt och behövligt. Men man kan naturligtvis möblera om de där 13,5 timmarna. Huvudsaken är att den lilla får åtminstone 11 timmars sammanhängande nattsömn. För det behövs, utan tvekan :!:

Behåller man då det, och har 2,5 tim middagslur, får man tänka på att senare, om och när middagsluren försvinner eller förkortas, se till att natten ändå blir 12 timmar lång. För det behöver den vara långt upp i skolåldern :!: Därför tycker jag det är enklast att "från början" etablera 12 timmar natt.

:arrow: Från 2 år börjar barnet ta saken i egna händer på ett sätt som också märks vid ettåringarnas fm-lur, som de ibland behöver, ibland inte. Ibland tar de sig den under ensamleken, ibland inte. Det kan dröja månader innan den faller bort helt, hur mycket man än schemalagt 1,5 tim middagslur och inget mer.

:arrow: Så under det tredje levnadsåret kan man (lilla barnet) alltså få för sig att sova mindre på luren, mindre på kvällskulan, mer på morgonen (om chansen ges), mer på luren (om chansen ges), etc etc lite hur som helst. Och middagsluren kan, precis som ettåringarnas fm-lur, behövas ibland, ibland inte. I många månader :!:

:arrow: Här tycker jag alltså att man förenklar livet både för sig själv och lilla barnet om man ger förutsättningarna. Vill och behöver barnet sova en stund, lång eller kort (ettåringen på morgonen, tvååringen på dagen) så ska det vara möjligt. Det ska gå. Vilket det inte gör om barnet ska vara uppe och aktivt. Därför tycker jag man ska behålla tiderna. Och inte ta något extra för om lilla älsklingen behagar leka med sina strumpor och sjunga sånger i x antal evigheter :!:

:arrow: Och då är fortfarande 12 tim natt och 1,5 lur ett bra riktmärke även för tredje året, även om man kommer att märka att barnet mer och mer konsekvent "stjäl" en kvart eller en halvtimme här och där. Då ska den lilla i möjligaste mån lämnas i fred, anser jag. Med sin ostörda meditation :shock: :lol: Den behöver vi alla.

:arrow: Generellt kan jag ändå våga mig på att säga att 13 tim/dygn brukar visa sig lagom under det tredje levnadsåret :wink:

:arrow: I övrigt gäller det ju att lyssna till sitt sunda förnuft. Man känner mer eller mindre instinktivt på sig om barnet får för lite sömn, om den egna underhållningen "fastnat" på bekostnad av välbehövlig vila. Ingenting hindrar förstås då att man ger en bestämd upplysningsramsa och/eller en lika bestämd påminnelse, som hjälp på traven. Men som sagt - det viktigaste är inte att barnet sover varje minut det "ska". Det viktigaste är att lilla älsklingen har sina sköna förutsättningar :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Där redde du verkligen ut begreppen!
Tack Anna! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gidde

Inlägg av Gidde »

:D Tackar allra ödmjukast för det uttömmande svaret :D Nu är allt precis lika glasklart som det varit hittills under tiden vi tillämpat SHN.
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "