förtrotsproblem?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

förtrotsproblem?

Inlägg av mamawayne »

Hej! :D

Min lille man är nu lite över 16 mån och visar tendenser till förtrots har jag förstått efter att han läst om det här på forumet. Undrar bara lite kort vad jag ska göra i dom situationer då han inte vill att jag ska sitta där eller där, eller inte vill att jag ska ha mitt huvud på min kudde osv. Han försöker fösa undan mig och blir sur och grinig om jag inte flyttar på mig. Ska jag bara sitta/ligga kvar och låta honom få ett utbrott eller vad gör man?
Det kan blir många utbrott per dag då han inte längre har lust att göra alla de vardagliga sakerna som äta, klä på sig, byta blöja mm. Är han mogen för sängdumpning och i vilka situationer kan man använda det?

Tack! :heart:
Mamma till Wayne född 10-08-28
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: förtrotsproblem?

Inlägg av mamawayne »

Måste bara skriva av mig lite, då allting gick jättedåligt med middagen idag :(
Lillen ville inte sitta i sin barnstol och äta (som vanligt). Han grinade och skulle upp i mitt knä, där jag sitter och äter... men det går ju inte, så jag försökte säga lungt och sansat att " nu sitter mamma här och äter, och du har din stol här som du kan sitta på och äta mat". Men det fungerade inte, skrik och gnäll och kläng. Jag tog honom då till sitt rum och "sängdumpade" honom där med sin gossekanin. Första gången jag provat det alltså. Han skrek och lät jättearg, ömsom ledsen. Tog upp honom efter någon minut när han blivit tyst. Men så fort jag tog upp honom började han gråta igen. Och han ville inte sitta i stolen... och så slutade det hela med att han klängde sig hårdare fast vid mig. Och sen satte jag på en film och lät han äta middag framför tvn :roll: visste inte vad jag skulle göra? Känner mig jättedålig just nu :cry:
Kändes som jag gjorde helt fel med dumpningen. Vad skulle jag ha gjort, hjälp!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: förtrotsproblem?

Inlägg av Ewa »

Hej!

Det är mycket som ska lommas underfund med. Och handlar helt enkelt om att få koll på hur världen fungerar, vad man styr över och inte. Var man själv sitter kan man ju själv styra över till stor del, men inte var andra ska sitta, så du tänker rätt när du sitter kvar. "HÄR sitter jag :D ! ", vidhåller du glatt. Ingen maktkamp, utan bara glatt konstaterande, och så fortsätt prata eller pyssla med annat.

Vid matsituationen hade jag nog bara frågat om han var mätt och belåten och tackat för maten å hans vägnar, sakligt och glatt, och låtit honom gå ifrån bordet och pyssla med annat. Ville han komma tillbaka för att äta så skulle han vara välkommen, men vill han inte äta skulle jag sakligt tolka det som att han inte var särskilt hungrig just idag, och glatt berätta att han gärna får sitta i knät när du har ätit färdigt. DÅ kan ni läsa bok eller mysa. NU ska du äta färdigt.

Sängdumpning, eller en egen paus när man har behov av det, bör alltid ske glatt och med en liten muta att underhålla sig med. Ska absolut inte handla om straff utan om en stunds paus när man inte reder ut livet. Mutan kan vara ätbar eller något spännande att undersöka, eller bara en favoritmjukis. Huvudsaken är att den ger liten något annat att tänka på som bryter eländet som uppstått och som ger den paus som behövs.

Matnyttiga tips om förtrott hittar du under Favoriter högst upp bland trådarna.
:D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: förtrotsproblem?

Inlägg av mamawayne »

Tack Ewa!! :heart:
Vi har haft rätt bra dagar nu sen jag skrev sist, inget matstrul och så :) Känns bra för oss båda kan jag tänka :lol:
Jag antar att han inte har varit så speciellt hungrig när det har krånglat som mest, och så kan det väl vara och får vara då :oops: Hade skitdåligt samvete för det där med dumpningen eftersom jag nog gjorde det på fel sätt :oops: men nu har jag iaf lärt mig något av det missataget :roll:
Det har varit ganska intensiva dagar med mycket gäster och resor hit och dit såhär i juletid. Känns som det nästan vart för mycket för min lille man. Denna vecka har vi bara varit han och jag och det känns som han har kommit på banan igen. Blir kanske för mycket när det händer massa saker inom honom plus en massa andra intryck från omvärlden.
Tack för ditt svar och God fortsättning!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"