recept på välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

emb

recept på välling

Inlägg av emb »

hej har läst i några trådar om välling och jag funderar också på att börja ge min dotter välling nu. (Hon är 3.5 mån) Jag vill gärna göra vällingen själv. Jag skulle också vilja ge henne majsvälling. Kan man göra den själv? Hur gör man isåfall. Har ni bra vällingrecept skriv gärna.

tack.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Här är ett gammalt hederligt recept på välling för små barn, hämtat ur Stora Kokboken (1951):

VÄLLING MED MJÖL 1 portion

2-3 tsk havre-, vete-, ris- eller majsenamjöl
1 dl vatten
1-2 dl mjölk
en gnutta salt
2 tsk honung

Vispa ut mjölet med vattnet i en tjockbottnad gryta och låt blandningen koka. Låt välling på havre- eller vetemjöl sakta koka 10 min, på ris- eller majsenamjöl 8 min. Vispa ofta, så att den ej bränns. Sätt sist till mjölken, ge ett uppkok och smaksätt vällingen.

Om jag vore du skulle jag nog ändå ge henne modersmjölksersättning ett tag till eftersom hon är så pass liten :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
PS

Inlägg av PS »

Hej!

Eftersom det inte är rekommenderat att ge barn under ett år honung är ett tips att smaksätta med äppeljuice istället, funkar bra i havregrynsgröten också!
Mamma till pojke född i februari 2005
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Blir jätteförvånad när jag läser att det både är vete, mjölk, salt och socker (honung) i vällingen som rekommenderas! Alla dessa ingredienser avråds här i Holland fram tills barnen är 1 år!!
Är Sverige så annorlunda? Här ger man mjölkersättning med rismjöl till småbebisar och ris eller majsgröt till större. Välling baserat på mjölk och mjöl finns nog bara i Sverige....
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej Elin!

Tror nog att holländarna har rätt här. Välling verkar vara en kvarleva från det svenska bondesamhället...
Läste på amningshjälpen om vad bl.a. forskare anser om välling, vet inte hur man länkar men här är adressen:
http://www.amningshjalpen.se/radgivning/valling.htm
Välling är nog okej ibland och då hemmagjord!
Det är väl som med allt, det är okej i lagom mängd. Se även denna länk till en annan sida på amningshjälpen. Där skrivs också om välling och vad olika personer tycker om det.
http://www.amningshjalpen.se/radgivning/vallingkod.htm
Jätteintresssant!!

Kram
Malin
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hoppsansa! Det blev ju länkat ändå!
HeolRowland

Oh älskade svenska välling!

Inlägg av HeolRowland »

Hej Elin!

Läste att du i Holland blivit rekomenderad att avstå från salt, honung osv och att Sverige kanske är lite annurlunda med nypan till maten... :D Men jag tror att du har rätt, håll dig undan från "tillägg"...

Bor i UK där det till och början inte finns välling utan man kör helt enkelt på med purread mat i alla former och färger från ganska tidig ålder, typ 3 månader. Kött, fisk, fågel, salt, socker you name it, de matar med allt. Att UK dessutom bara har en 28% andel av nyblivna mammor eller blivande mammor som väljer att amma gör att barnmorskorna blir lätt agressiva och får hela ammningen samt att ge smakisar eller "fast" föda till en prestige sak gör mig hoppande galen.

Dessutom så förespråkar de för 5min skrik som sovrutin och visste inte vad de skulle tro om att vaggna eller buffa små rumpor.(Misshandel mumlade de när jag hintade att välling och buff funkar för en hel god natt?) :cry: Deras svar på att få små hjärtan att sova är mat, mat och mer mat som mer eller mindre förstoppar deras små outvecklade magar.

Jag har gjort egen välling nu ett tag och det funkar toppen. Jag tar helt enkelt och blitzar havregryn i mixern till ett fint pulver. En matsked till ca 210ml bröstmjölk eller modersmjölks ersättning. En tesked majsmjöl som jag kokar i några minuter i vattnet som jag sedan blandar eventuellt mjölkpulver med. När mjölk/majs är välblandat så häller jag på det i en thermos med havregrynet och lämnar över natten. Morgonen därpå har lillen välling som värmer och fyller gott, grynen har då svällt utan att förlora sin "godhet" som tyvärr lätt händer om man har för hög värme. Samma procedur på eftermiddagen för kvällen. Inget salt, inget socker. Ibland dock en liten klick smör om dagen varit aktiv men kanske med lite mindre mat.

Oj, det blev en avhandling här. Förlåt. :oops:

/P
Mamma till TT 29 Juni -05 samt T2 13 Oktober -06
Linn

Inlägg av Linn »

Hej,

Jag vill dela med mig av ett bra vällingrecept, utan vare sig salt eller sött och som älskas av min 2-åriga dotter! Jag använder endast ekologiska/biodynamiska råvaror.Eftersom dessa har en betydligt bättre näringsstatus.

2 msk skrädmjöl (eller kornmjöl, eller både och) Saltå kvarn
1 1/2 dl vatten
Ev.lite ekol.kallpressad rapsolja eller smör
En skvätt grädde

Blötlägg mjölet i ca 3 timmar eller under natten. Koka upp låt sjuda 5-10 minuter. Viktigt nu är att vällingen får stå och eftersvälla i minst en halvtimme. Stäng av plattan o låt stå med lock på. Kan värmas försiktigt om den blivit för kall.

Ev. tillsättes lite olja (kallpressad, ekologisk rapsolja)eller lite smör. En skvätt grädde avrundar det hela. Koka helst i gjutjärnsgryta, då man får ett naturligt järntillskott. Man kan ev. söta med lite råsockerbetsirap, Bauck(finns på hälsokost) Även detta ger ett litet järntillskott. Men målet torde väl vara att succesivt minska på det söta. Låter det krångligt? Men vill man laga ren, vital o näringsrik mat så tar det lite mer än att värma i micron.Och jag lovar ,det går på ren rutin till slut och det blir så roligt för man vet att man ger sitt barn något som ger naturlig näring, gentemot köpevällingen som är pepprad med tillsatser.
emb

Inlägg av emb »

Tack snälla för alla recept :)
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag har också gjort en egen vällingblandning som är mycket uppskattad (jag tycker också den är god) och jag anser att det är mycket nyttigheter i den! Den blir slät men man måste vispa ordentligt när den kokar.
Ingredienserna bör finnas på hälsokost!
Jag har blandat följande:
1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl (glömde detta först i receptet)
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponpulver (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan antagligen uteslutas)
Jag kokar drygt 2 msk pulver med 1,5 dl sojamjölk och 1,5 dl mjölk i ca 5 minuter. Späder sen med mjölk eller vatten tills det är bra.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
lindborgskan

Inlägg av lindborgskan »

Hej,

Såg receptet på välling med skrädmjöl i och undrar om jag kan göra en större sats och sen bara värma på den? Hur har du gjort? Gör du ny välling varje dag?

Mvh
Jenny
Mamma till Theo född 19 okt 2005 & Moa född 22 maj 2007.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hej Krümel :D

Ditt vällingrecept verkar så toppen att jag tänkte testa det! :thumbsup:
Nyponpulver - är det Litozin?? Eller finns det något annat??
Kan man ta 3 dl havremjölk istället för hälften soja hälften mjölk?
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej Kerstin,

jag har visst skrivit fel. :shock: Jag menade Nyponskalsmjöl från Risenta. :D
Jag är helt övertygad om att det går bra med havremjölk. Kanske skulle ta och prova det själv!
Blandningen blir ganska tjock så man får späda en del. Jag brukar oftast ta vatten till det.
Lycka till! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hej :D

Okej Nyponskalsmjöl ska inhandlas! :D :thumbsup:
Tack så mycket!
Ha en bra söndag!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Står inför mitt första kok välling enligt krumels recept. Nu en fråga....
när det är första gången jag kokar om jag följer receptet ovan, ungefär hur mycket välling blir det,två flaskor en? det står späd tills det blir bra, men hur mycket är det?? :oops: :oops: Novis som jag är är jag ju rädd att antingen späda för mycket, så vällingen inte mättar eller för lite och lillan får ont i magen.

tacksam för svar, tänkte prova idag på dagen och se om fröken kräsmage vill ha, och hur länge hon i sådanafall håller sig mätt.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"