dax för schema ändring?

Skriv svar
friddolina
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 01 jan 2012, 14:35

dax för schema ändring?

Inlägg av friddolina »

Hej! Kurade vår lille kille för snart 2 månader sen. Han är nu snart 7 månader. Nätterna har gått som en dans sedan 6:e kurdagen. Bara någon enstaka natt har han vaknat men somnat om nästan lika snabbt själv utan ramsa. Det vi har problem med är hans dagslurar. Han somnar inom loppet av 1-5 minuter men skriker alltid då vi lägger ner han i vagnen. Vi busar då med han liggandes i vagnen tills han skrattar sen lägger vi tillrätta(ryggsovare) och ramsar. Han blir alltid jättearg då vi ramsat men somnar i regel snabbt.

Sen sover han i regel hela luren med undantag ibland. Men vi måste nästan alltid väcka han och han är nästan alltid arg då vi väcker han men direkt vi satt han upp i vagnen tystnar han är är så nöjd!

Min fråga är nu: När ska han börja "gilla" att somna? d.v.s inte skrika vid läggning utan ta emot ramsan,sucka djupt och somna? Kvällsläggningen är aldrig några problem då det bara är att lägga,ramsa och sen på med klassiskt=)

Nu ser vår schema ut såhär:

07:30 vakna och äta välling
09:15-10 slurk innan läggdax sen sova ute i vagn
10:30 ersättning och smakis samt efterrätt
12-14 slurk innan sova ute i vagn
14 ersättning och smakis samt efterrätt
16:15-17 slurk innan sova inne i vagn
17-20 bad,lek,bus 19:30 vällning

Behöver hjälp om man kanska ska ändra schemat. Kväll kl 20 står kvar då någon av oss i regel jobbar lite senare och vill träffa han innan han somnar.

Förslag?
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: dax för schema ändring?

Inlägg av Sagalinda »

:D Hejsan friddolina och riktigt varmt välkommen till forumet! :heart:

Härligt med lyckad kurning :D Vilken fin gåva till er son!

Du skriver att han är arg vid läggning på dagen. Men somnar inom 1-5 minuter. Detta skulle jag ärligt talat inte ta någon notis om ifall det vore mitt barn. Det är ledsna barn som måste ha hjälp - arga barn vill sällan att någon ska blanda sig i. Och eftersom han ändå somnar så pass fort skulle jag tänka att "det ger sig". Busar och skrattar ni ordentligt innan han läggs i vagnen? Det kan ju vara så att han nu tror att ifall han skriker argt efter läggning i vagnen får han mera bus, eftersom ni busat med honom liggande i vagnen. Istället busar ni ända NER i vagnen, och trots att han blir arg låtsas du som ingenting, utan ramsar störtglatt medan du lämnar vagnen. Helt i samma stil och anda som när ni busade. Du ska se att han snart slutar vara arg.

Vad gäller uppvaknandet så är det helt enkelt så att en del barn är griniga då de vaknar, även om det går i perioder. Mitt mellanbarn har alltid vaknat nöjd och glad och kvittrande, medan den yngste fortfarande alltid är halvsur och irriterad då han vaknar. Jag är dock alltid lika glad :wink: Än en gång - arg och ledsen är inte samma sak, och arga kan de få vara om de vill. Men man ska inte vara arg tillbaka! Och eftersom han blir glad strax ni sätter honom upp i vagnen så är det inget att ta stress för :wink:

Vid 7 månader ska de ha 14½ timmar sömn per dygn, så småningom kan ni ändra lite på schemat. Antingen gör ni om allt till ett tvålurarsschema eller så kortar ni ner den sista luren till endast 20 minuter. Är mitt förslag :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"