Sömnbehov 2 år?
Sömnbehov 2 år?
Hur är det nu? Vad behöver de egentligen? Är det 12h+1,5h ända fram till de blir 3 år, eller kan/ska man dra ned dagssömnen tidigare? Dottern (21 månader) har börjat sova mycket mindre de senaste veckorna, och det verkar inte "rätta till sig" vilket jag tycker det brukar göra annars... Det tar tid både på dagen och på kvällen innan hon somnar, och sover nog i genomsnitt 11-11,5 + 1 h just nu
. Det är lite lite tycker jag... Hon är alltså aldrig ledsen, men det tar tid innan hon somnar, hon ligger och grejar med täcket och kudden och dockan, bäddar och pratar, sjunger lite ibland, osv. Just nu känns det som att jag fastnat lite på dagarna, för jag brukar gå in efter ca 45-60 minuter och lägga ned henne (då står hon ofta), ramsa ut, och inte förrän då brukar hon somna! Sedan sover hon alltså 45-60 minuter... Men det känns så fel att låta henne hålla på hela sina 1,5 timme, men det kanske är det jag borde göra? Hon kan alltså lätt hålla sig vaken, och oftast behövs det ingen mer sömn förrän kvällen om det är så att hon varit vaken hela middagsluren. Behöver lite respons från andra nu! Kan tillägga att jag misstänker att hon har en lite sen förtrots
och det är mycket som det protesteras mot på dagarna jämfört med tidigare...
Sommarbebis -08
Jag tror Anna har sagt 12 h + 1,5 men jag vet inte hur långt upp i åldern.
Vi har en äkta sömntuta (precis som föräldrarna
). Hon sover 12 h och 1,5-2 på dagarna (marginalkvartar). Efter 2 timmar får vi ibland väcka henne
.
De kvällar hon ligger och bökar runt och tar tid på sig är faktiskt ofta de dagar hon har fått mycket intryck (kalas eller liknande) eller blivit övertrött pga för lite sömn på dagis. Det tar alltså längre tid att varva ner helt enkelt.
Pia-Lotta
Vi har en äkta sömntuta (precis som föräldrarna
De kvällar hon ligger och bökar runt och tar tid på sig är faktiskt ofta de dagar hon har fått mycket intryck (kalas eller liknande) eller blivit övertrött pga för lite sömn på dagis. Det tar alltså längre tid att varva ner helt enkelt.
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Sa skilj pa saker och ting har och psykologisera inte!
Ge henne forutsattningarna att sova. Ramsa nar du tycker att DU har fatt nog och vill ha lugn i huset. Spring inte in. Skjut vargen och oroa dig inte. Det ar inte synd om henne pa nagot vis.
Om hon inte sover hela tiden ska hon i alla fall vila. TYST.
Pa kvallen inga lampor. Ramsa i bestamd ton, men sparsamt och alltid utanfor, inte inne i rummet.
Hall du fast vid 1,5 tim pa dagen. Det ar en skon paus for alla
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag har inga lampor tända på dagen heller, och mörkläggningsgardinen nerdragen... Så det tipset kan jag tyvärr inte ta till mig
. Men ska jag alltså dra en ramsa redan efter kanske en halvtimme, om hon inte är tyst alltså? På kvällen så brukar hon ofta vara tyst en stund, det känns som att hon "försöker" sova, men när hon inte somnat på kanske 15-20 minuter så börjar hon prata... Så att hon kanske gör ett nytt försök att somna trots allt, även om hon alltså lätt håller sig vaken en stund till? Har jag förstått rätt då? Jag vill ju gärna behålla den där middagsluren 1,5 timme, för det är onekligen skönt med lite "ensamtid" här hemma!
Sommarbebis -08
Hej!
Nu var det länge sedan jag var inne och skrev här på forumet och det beror på att allt med dottern sömn fungerar så UTOMORDENTLIGT BRA!
Den här tråden gjorde mej dock nyfiken och jag tänkte att någon av er lite mer rutinerade kanske kan ge mej ett svar på frågan hur det bör se ut med antalet sovtimmar efter två år? Jag läste något vagt om 13,5 h upp till tre år och sedan nedtrappning, är det rätt uppfattat? Kanske kunde man komplettera tråden om barns sömnbehov med det svaret i så fall, för jag har inte lyckat att hitta det. Bara så att man inte går och får för sig nåt tokigt
Och Anna W. du ska veta att du uträttar underverk via din SHN-kur! Vi är dig evigt tacksamma! Tusen tack! 
Nu var det länge sedan jag var inne och skrev här på forumet och det beror på att allt med dottern sömn fungerar så UTOMORDENTLIGT BRA!
Den här tråden gjorde mej dock nyfiken och jag tänkte att någon av er lite mer rutinerade kanske kan ge mej ett svar på frågan hur det bör se ut med antalet sovtimmar efter två år? Jag läste något vagt om 13,5 h upp till tre år och sedan nedtrappning, är det rätt uppfattat? Kanske kunde man komplettera tråden om barns sömnbehov med det svaret i så fall, för jag har inte lyckat att hitta det. Bara så att man inte går och får för sig nåt tokigt
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Hej!
Här är en länk på samma tema, och en till länk inuti länken
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4358
Jag var igång och yrade på detta temat,
läs själv.
Till slut blev jag osäker, men som JAG har uppfattat det, rätt eller fel(??)
behöver de små liven c:a 13,5 tim upp till de är c:a 3 år.
Hoppas AW själv kan svara
kram anna
Här är en länk på samma tema, och en till länk inuti länken
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4358
Jag var igång och yrade på detta temat,
Till slut blev jag osäker, men som JAG har uppfattat det, rätt eller fel(??)
behöver de små liven c:a 13,5 tim upp till de är c:a 3 år.
Hoppas AW själv kan svara
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Nu ska jag försöka reda ut begreppen:
Behåller man då det, och har 2,5 tim middagslur, får man tänka på att senare, om och när middagsluren försvinner eller förkortas, se till att natten ändå blir 12 timmar lång. För det behöver den vara långt upp i skolåldern
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.