Linus röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Nu finns det inga bebisar kvar i vårt hus och det är så trist, så trist. Men vi har en alldeles nybakad ett åring och det är fint det med. :)

Igår fyllde Linus 1 år och blev uppvaktad med skönsång, tänt ljus och en flaska välling tidigt, tidigt på morgonen. Alla tre stora syskon droppade ner till Linus som satt och blinkade i sin spjälsäng. Han ville upp och ha välling och så fick det bli. Samling på mattan istället, de stora barnen skuttade ur spjälsängen och samlades kring födelsedagsbarnet.

Har man äldre syskon behöver man inte öppna paketen själv, man hinner faktiskt inte ens. De stora som skulle lämna ett paket var ställde snällt upp, utan tjat :wink: , och öppnade paketen. Först skulle de "bara" hjälpa till med tejpen men vips så var allt papper avslitet också. Linus tog inte alls illa upp, han är ju lite lat så det passade nog alldeles utmärkt med paketöppningshjälpen.

Sina nya leksaker gillade han skarpt, duplolego tycker alla våra barn är hur kul som helst och fingerfärg går ju inte av för hackor heller. Det var Emil som bestämt att Linus skulle få fingerfärg, han visste att han ville ha det eftersom han alltid kladdar med maten. Och visst var det så, det märktes när det på eftermiddagen skulle målas med fingerfärgerna. Det kladdades högt och lågt kan jag lova.

När vi firat Linus blev det frukost, Pappan for till jobbet och lämnade av Emil vid skolbussen, medan vi andra softade och njöt av att kunna vara inomhus medan regnet öste ner utomhus.

Kvällen tillbringade vi i Lucias-tecken. Först for vi alla till Sigges dagis där Pappan anslöt och så njöt vi av barnens luciatåg och så fikade vi. Väldigt trevligt men Sigge tyckte att det var konstigt att det var så mycket folk på hans dagis, det var det aldrig på dagarna när han var där.
Ihopsamling av alla våra barn, påklädning och så in i bilarna och vidare till Emils skola. Där fick vi njuta av ännu ett fantastiskt fint luciatåg och äta goda lussebullar och pepparkakor. Linus hade med sig en flaska välling som han åt med god aptit. Visst går det ner lite pepparkaka och saffransbulle också men det är ju inget man står sig på precis.

När klockan var sju och barnen ganska trötta packade vi in dem i bilen för hemfärd. Pappan fick köra Silver Sara med alla barnen medan jag fick ta Ricke Picke och åka till affären för att fylla på matförrådet. Det har ju inte storhandlats som det ska eftersom jag varit sjuk så det blir lite improviserad mathållning.

Väl hemma kom barnen så småningom i säng och alla somnade bums helt utmattade av luciasång och fika. :sleep: :heart: :santa:

Linus fortsätter att träna på att gå, men han gör det när han vill och inte när någon annan försöker locka honom att gå. Han är ju en väldigt bestämd ung herre som gillar att bestämma själv. Ska bli spännande att följa honom genom livet.

Redan nu plockar han ur diskmaskinen, en tallrik i taget räcker han mig samtidigt som han ler och säger ; -Hä!
Idag när jag skulle starta en tvättmaskin frågade jag vem som hade lust att hjälpa mig. Svaret blev i kör från de stora; -LINUS. Och så fick det bli, han är urdåligt på att plocka in tvätten i maskinen men han älskar att trycka på knapparna och han klappar händerna när maskinen börjar snurra. Stolt som en tupp.

Det är lite roligt hur man använder sig av ord och vad de egentligen betyder. Maskinen som Linus hade satt igång var klar men kvar i maskinen. Barnen skulle klä av sig och ta på sig sina pyjamasar och jag säger till Mika; - lägg trosorna i tvätten.
Hon skuttar in i badrummet, det tar lång tid innan hon kommer ut med trosorna i handen. Med bestämda steg går hon till en tvättkorg med ren ovikt tvätt, plockar ut tvätten och lägger den i soffan, släpar med sig korgen in i badrummet och stänger dörren. Jag låter henne hållas, lite nyfiken på vad hon egentligen håller på med.

Tyst smyger jag mot badrummet och så gluttar jag lite på dörren och därinne är Mika i full färd med att tömma tvättmaskinen. När all blöt, ren tvätt ligger i tvättkorgen drar hon undan den och sen lägger hon in sina trosor i tvättmaskinen, stänger luckan och säger högt; -Klart!

:lol: Själv hade jag ju tänkt att hon skulle lägga trosorna i tvättkorgen men jag hade ju sagt tvätten och då menade jag tydligen tvättmaskinen. Hon är väldigt händig vår lilla-storasyster. :heart: :thumbsup:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Sofiapia »

Grattis till Linus så här lite i efterskott! Vad snabbt tiden går. Jag hoppas verkligen att du fortsätter skriva i denna tråd bra länge till. Det är alltid så rolig och inspirerande läsning! :heart: :heart: :heart:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Tack snälla Sofiapia för dina fina ord.

Jag kommer inte fortsätta skriva i denna tråden. Späda och små räknas man som tills man fyllt ett år, då är man en liten kille och ska gå vidare i livet.

Men jag ska göra en liten summering och ett snyggt avslut, det lovar jag.

Och om någon vill läsa mer om barnen i bokskogen, Linus och hans syskon, så uppdaterar jag bloggen så det är bara att klicka på www-knappen så kommer ni dit.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Fauve »

Jag kommer sakna din tråd, blir alltid så glad och imponerad när jag läser den! :D Den gör att jag önskar mig ett helt gäng med små ungar.
Jag har ju haft turen att Linus är lite äldre än min Thea, alltid skönt att se hur du löser saker och ting några veckor innan samma sak dyker upp hos oss. :lol:

:heart:
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Tack snälla rara du för dina fina ord :heart:

Så härligt att Linus röda tråd kunnat var dig till lite stöd och hjälp på vägen. Det glädjer mig.

Du behöver ju inte slippa oss fullständigt, titta in på bloggen så får du veta vad som händer hemma hos oss.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Ska snart avsluta denna tråden, samlar mig bara för ett sista inlägg. Det känns ju trist men samtidigt roligt att Linus inte längre är en liten bebis utan en liten kille. Spännande är det.

Istället skriver jag på familjens blogg så ni är varmt välkomna dit om ni vill följa Linus och hans syskon framöver.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Samlar mig fortfarande för det sista inlägget i tråden, har nog hemskt svårt att acceptera att bebistiden är över nu.

Men jag har uppdaterat bloggen och där hittar ni både bilder och text om Linus och hans syskon.

Det är bara att trycka på www-knappen nedan så hamnar ni rätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Sarisparis »

:lol: Ja, jisses vad du uppdaterar! :shock: Jag hinner inte riktigt med att läsa. :lol:

Jag ser framemot det sista inlägget i Linus röda trâd och förstâr precis hur du menar att det är svârt att acceptera att bebistiden är över. :roll:

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Mm, fast jag har en längtan efter ännu en bebis, tyvärr har inte Pappan samma längtan.

Men inga dörrar är stängda säger jag.....

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Manfred10 »

Nej just det! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"