Min 1.5-åring vill bli buren hela tiden

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tuva-Lis pappa
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:46

Min 1.5-åring vill bli buren hela tiden

Inlägg av Tuva-Lis pappa »

Hej,
Jag är ny här men är såld på SHN så jag hoppas på bra svar.

Jag och min fru har båda varit hemma (samtidigt) med vår dotter och hon har tytt sig lika mycket till oss båda. Senaste månaderna har jag varit mer med henne än mamma och hon har blivit väldigt "klängig".

Hon kan saker utomordentligt bra, hon är en glad och öppen tjej osv men senaste veckorna har hennes ovilja eller vad man ska kalla det eskalerat. Jag antar att det kan ha med förtrotsen att göra och jag tror jag är på det klara med hur jag ska sköta trots vad gäller ex påklädning.

Det som blir jobbigt är just att hon väldigt väldigt ofta vill/kräver att få vara på armen, mer hos mig än på mammas arm.
Hon får vara med när vi lagar mat, diskar, dukar, tvättar osv, det älskar hon att hjälpa till med. Men jag tycker att hon kan gå själv när vi är ute (hon gör det ibland) och sitta själv i stället för i mitt knä när hon ska äta till exempel. Varför vägrar hon sin matstol helt plötsligt? Kan det vara så enkelt att hon vill ha en ny, en stol för "större barn"?

Tacksam för tips!
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Min 1.5-åring vill bli buren hela tiden

Inlägg av AMAMA »

Hei :D

Så flott at dere har funnet til SHN og hit!!

Jeg kan kjenne igjen noen av funderingene og situasjonene du nevner da vi har en liten jente som er akkurat like gammel.
Ja, det er sikkert noe fortrots, det må jeg lese opp meg på igjen, men jeg tenker også at man får vente ut og være tilstede for de små der de er, altså på gulvet. Om lillesøster er klengete og vil oppopp hjelper ofte det, å sitte litt ned og klemme ferdig eller hva det nå er det vesle livet ønsker. Det vil si etter hun har gjort sin fine innsats og vært nødvendig foreks.

:arrow: Har dere Barneboka?? Der står det så mye fint og kjærlighetsfullt om de små for de store, og man forstår så mye mer om hva det kan være snakk om, hvordan man lettere kan leve sammen, forstå barna og agere deretter.

Når dere er ute. La henne gå kortkorte biter om gangen - kjempeglad kan man være! - kanskje du kan ha med en muta? :) Og så lengre etterhvert, du viser at det er ok, for det er nok det hun spør om. Tenk bare på (som det står i barneboka) hvem som går tur med hvem. Skal dere avgårde et sted er det kanskje best å ta vognen? Om målet er å la henne utforske omgivelsene, vise henne rundt og ha det moro får man være vert og la det ta den tid det tar :) ... og så være herlig entusiastisk omkring neste punkt på skjemaet!

Min datter finner også av og til på at hun ikke vil sitte i stolen. Det er jo umulig å få henne oppi der da... Om det da ikke er noe veldig godt på bordet til henne, en bønne eller strömming eller noe. ;) Det har jeg fått til ved alle måltider unntatt mellis etter lunsj, men i dag gikk det jammen santen igjen. Jeg vil tro at det funker snart igjen for dere også, med litt mutor og attityden av at ingenting er i veien med den stolen - det er kjempebra!

Lykke til - og les på i Barneboka! Den har du nytte av i typ 15 år frem :D

amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Min 1.5-åring vill bli buren hela tiden

Inlägg av AMAMA »

__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"