Tillfällig matvägran

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anders74
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 21:06

Tillfällig matvägran

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Jag är ny här. Min sambo och jag laddar för att kura vår 4 månader gamla knodd. Vi har börjat med att öka maten genom att ge ersättning på morgonen, gröt och ersättning på förmiddagen, puré och ersättning tidig eftermiddag och välling till middag och nattslurk. Nattslurken brukar dock bli skrovmål. Han äter en gång på natten ca 130ml ersättning, detta mål planerar vi ta bort i samband med kurningen. Det har gått bra med matintroduktionen, han har ätit mer och mer fram tills igår då han plötsligt vägrade äta puré. Han åt ganska lite över hela dagen. För första gången på väldigt länge fick han en extra gång på natten. Idag har han vägrat äta mat och ätit totalt ätit 550ml ersättning, ca hälften av vad han brukar äta. Han är lite förkyld, i övrigt har han varit på väldigt gott humör och sovit bra på dagen. Han har ingen feber men har kräkts utöver det vanliga. Har ni tips på hur vi ska handskas med den här situationen. Ska vi hoppa över maten i några dagar för att inte truga för mycket? :?
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tillfällig matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vissa små kan ju bli lite knasiga i magen av olika anledningar. Allt från virus, till mat. Hur är det med bajset? Varje dag, fast, löst osv...

Försök om inte magen är förstoppad att hålla er till lite majs, ris, äpplemos, banan, som är stoppande mat.

Är det hårt i magen är det lösande mat som gäller. Katrinplommon, päron, sötpotatis, avocado,

så det gäller att ha lite koll på magen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anders74
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 21:06

Re: Tillfällig matvägran

Inlägg av Anders74 »

Tack för snabbt svar. Den senaste tiden har den lille bajsat regelbunden med normal avföring och kiss. Men han äter helt enkelt mycket mindre och vägrar ta maten. Vi funderar på om vi ska börja ge välling istället för ersättning, för att han ska bli mätt. Han väger 9kg, så han är en stor luns :) Till middag och kvällsslurk får han välling och vi funderar nu på om vi ska byta ut ett eller fler mål mot välling? Tips, råd och erfarenheter tas tacksamt emot :)
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tillfällig matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Kanske kan ni ha något sånt här

Frukost gröt
Lunch matpure och frukpure (gärna lite lösande päron och katrinplommon)
Mellis välling
MIddag Matpure och fruktpure (samma som ovan)
Kvällsslurk välling

Vad tror du om detta?

Vissa får man flörta med en pytteliten slurk frukt framför maten på skeden i början.
Men sötpotatis, majs brukar vara poppis. Man kan göra som jag gjorde eget mos i flera olika smaker, frysa in och ta fram och blanda. Typ 1 tärning sötpotatis, 1 tärning broccoli och 2 msk ekologisk kallpressad filtrerad rapsolja, eller osaltat smör.

Mer fett står man sig på. Kör du burk, sätt till extra fett är mitt råd. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anders74
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 21:06

Re: Tillfällig matvägran

Inlägg av Anders74 »

Tack för snabbt svar igen. Och jättebra schemaförslag! :)
Jag glömde tillägga att maten har gått hur bra som helst tidigare. Vi introducerade tidigt puréer och frukt, han åt det mesta med stor aptit. Gröten har gått trögt från början men han åt den ändå. Nu ingenting. Han har ingen feber och verkar inte ha problem med magen.
Pappa till Lo, 110803. Kurstart 26 december 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tillfällig matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Då så, då är det bara att tuta och köra. Le och se glad ut när du serverar. Mata på lite fortare än du förmodligen gör. De behöver inte ha svalt innan du stoppar i nästa tugga. Helst skall hela måltiden vara över på max 45 min. Man kan servera ersättning i pipmugg till maten om man vill. Det gjorde jag eller pumpad BM då. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"