Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla kloka!

Jag är nybliven mamma till lilla Irma, 4 veckor, ny här på forumet och nyfrälst BB-läsare. Har haft boken några dagar och är ledsen att jag inte läste den INNAN Irma kom...men men...

Har försökt köra SM i några dagar och har 1000 frågor som jag hoppas att nån ängel kan svara på!?

1. Hur ska ömma järngreppet egentligen gå till? När lillan ligger på t.ex min vänsterarm med huvudet i armvecket så kan jag omöjligen nå att ge henne ett finger från vänsterhanden att ta tag i!? Än mindre hålla i hennes lilla hand själv!

2. Efter skötningen och umgänget, när det är dags för bröst nr 2 är Irma nästan alltid för trött för att äta. Jag trugar och trugar och trugar, brukar lägga henne på rygg på hårda bordet säkert 10-15 ggr, då protesterar hon lite och vaknar till, men somnar så fort jag lägger henne till bröstet igen. Hur länge ska jag hålla på och försöka? Oftast slutar det med att hon blir tokig till slut och vill inte ta bröstet då heller.
Då får hon ibland ta en liten lur och sen äta. Ibland räcker 5 min, men ibland är hon fortfarande kinkig efter 5 min, så då har jag lagt henne i 15 min till. Är det dumt?? Kan det störa sömnen sen? Ibland när hon kinkar vid bröst nr 2 brukar jag gunga henne o tala lite lugnande, det kan funka efter en stund, frågan är bara om det räknas som tröst??
Ibland funkar det att byta bröst om hon är för kinkig, alltså tillbaks till det första, och det finns ju lite mjölk kvar där, men det kanske blir lite obalans då?
Hursomhelst så gör allt detta tjafs att SM ofta drar ut på tiden väldigt länge, mer än 1,5 h.

3. På natten om jag bara ammar 20-30 min verkar hon inte bli särskilt mätt, utan vaknar efter mindre än två timmar. De gånger jag kört längre brukar hon i och för sig också vakna efter c:a två timmar... Så det brukar bli tre nattmål. Känns helt overkligt att det snart skulle kunna gå att banta ner det till ett! Men kanske jag måste etablera SM lite mer först, har ju trots allt bara kört 5-6 dagar?!

4. De två senaste dagarna har hon varit vaken otroligt länge efter "målet", bör jag begränsa vakentiden till c:a sammanlagt 2 h (2,5-3 h på kvällen) och lägga henne och vagna/buffa trots att hon inte verkar trött/är gnällig? Vet inte om det funkar, men annars får hon aldrig ihop sina 16,5 h sömn per dygn! För övrigt har hon aldrig lyckats få ihop så mycket på ett dygn, under de dagar jag bokfört sömnen. Oftast bara runt 12 h.

5. Är det farligt att buffa när hon ligger på sidan? Vi fick inte vårt andningslarm förrän igår och har hittills buffat henne liggande på sidan uppallad med kuddar som gör att hon inte kan rulla över varken på mage eller rygg. Är kanske vagning att föredra så här i början? Igår när vi skulle vagna henne på mage blev hon TOTALT hysterisk, hon skrek sig blå, låg med ansiktet ner i madrassen och var så spänd att det kändes som om vi skulle vrida nacken av henne när vi försökte vända huvudet åt höger (måste det förresten vara just åt höger?)
Det blev en hemsk upplevelse för oss alla och vi tog upp henne efter en stund och lät henne ligga på sidan i sängen istället, men det kändes som ett stort nederlag.
Vet inte riktigt vad själva frågan är här, men jag vill bara ha råd och stöd!!
Falerar hela AW:s idé om vi låter henne ligga på sidan i sängen och ryggen i vagnen? Undrar också därför att andningslarmet inte verkar funka i vårt lilla sovrum, det känner av vibrationer från vår säng även när hennes säng står 30 cm ifrån vår, och mer plats än så har vi inte! Kändes så uppgivet när vi upptäckte det, hade längtat och förväntat oss att magläget skulle vara lösningen på alla problem...

6. Bör hon förresten sova på mage i vagnen när vi är ute och går? Då funkar ju inte andningslarmet, plus att det verkar lite riskabelt när det är trångt med fårskinn och allt. Hur gör man?

7. Slutligen undrar jag om jag bör ge henne mat igen efter vakentiden/badet på kvällen? Alltså, efter SM (punkt 1-6 inom 1,5 h), passiv social delaktighet och slutligen bad. Ibland är hon då vaken drygt 3 h, och då har det ju i så fall gått mer än 1,5 h sen hon åt sist, när hon somnar...känns lite långt inför nattsovningen, eller har jag fel? Om jag bör ge henne mat, ska jag ta båda brösten då också?

Det var många omfattande frågor!!
Tacksam för allt stöd och alla kloka råd jag kan få!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Tetz »

Hej Irmasmamma! Varmt välkommen hit och grattis till dottern :heart:

Toppen att du har Barnaboken, den är guld värd i många år framöver! :thumbsup:

1. Har du sett filmen som Anna gjort? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Som med alla andra "verktyg" som finns, så visar Anna på principen. Sen får man hitta en variant av verktygen som ens barn gillar. Pröva dig fram till ett fast grepp som gör att ditt barn slappnar av och du kommer åt att mata :D

2. Hur lång tid har gått när hon blir trött och inte vill äta mer :?: Många fyraveckors klarar inga 2 vakna timmar utan att bli övertrötta, utan för en del är 1,5 h max. Att äta sig proppmätt är något som vissa små människor behöver träna på, och ni har inte hållit på så länge än. Ge det lite tid :D Om hon blir toktrött redan efter låt säga 45 minuter, så går det jättebra att ge henne fem minuter powernap för att sedan fortsätta äta. Men inte mer än så, för då lär det påverka nästa riktiga sömnpass.

3. De nattliga målen ska bara vara små påfyllningar så 20-30 minuter är toppen! :thumbsup: Att hon vaknar inom ganska kort tid beror på att hon inte ätit tillräckligt på dagen, så fortsätt jobba fint med en bra rytm dagtid. Nätterna med en sån här liten får man ta som de kommer 8) Stressa inte över att hon snart ska sova sex timmar, utan fundera på det först om några veckor.

4. Ja, mer än två timmar vaken är ingen hit. Väldigt små bebisar går från att se pigga ut till att bli övertrötta på två sekunder, så lägg efter två timmar. Sista vakenpasset blir ju ofta det längsta, och då är det helt ok att ge den lilla 20 minuters sömn mitt i passet. För att undvika övertrötthet.

5. Vilket larm har ni :?: Det går jättebra att buffa på sidan :D Jag har haft mina barn på sidan de första veckorna, men övergått till magläge när de blivit mer rörliga. När de ligger på sidan har de lätt för att ramla över på rygg och det har de inte gillat.

6. Jag kör sidläge i vagnen eftersom jag inte kan få till ett helt slätt underlag där. Om det ska sovas på mage får man isolera med annat än en fäll. Vissa barn köper sidläge i vagnen, andra kräver magläge. Här får man testa sig fram och lära känna den lilla! :D

7. Japp, mata på! Många småttingar äter lite mer intensivt på kvällen. Det är som om de känner på sig att det är bra att bli fulltankad innan natten :wink: Förutom de stora SM-målen på dagen så ska det i en "nattslurk" och den är bra att ge efter kvällsbadet! :D

Återigen, varmt välkommen hit! Det är bara att fråga på :D

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och tack för svar!!

Nu uppkom ju såklart några följdfrågor dårå..... :)

Och hur citerar man förresten så att citatet kommer i en egen liten ruta (som jag sett i många trådar)? Så att det blir tydligt vad som är vad!

[quote="Tetz"]

"1. Har du sett filmen som Anna gjort? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Som med alla andra "verktyg" som finns, så visar Anna på principen. Sen får man hitta en variant av verktygen som ens barn gillar. Pröva dig fram till ett fast grepp som gör att ditt barn slappnar av och du kommer åt att mata."

Tack! Hade visst missat den! Tycker fortfarande dock att det är svårt (i klippet matar ju Anna med flaska, då ligger ju barnet med framsidan uppåt istället för in mot kroppen), min handled måste böjas så det blir obekvämt... Eller så måste Irmas arm ligga utmed hennes sida, och det verkar ju inte heller så mysigt?

"2. Hur lång tid har gått när hon blir trött och inte vill äta mer :?: Många fyraveckors klarar inga 2 vakna timmar utan att bli övertrötta, utan för en del är 1,5 h max. Att äta sig proppmätt är något som vissa små människor behöver träna på, och ni har inte hållit på så länge än. Ge det lite tid :D Om hon blir toktrött redan efter låt säga 45 minuter, så går det jättebra att ge henne fem minuter powernap för att sedan fortsätta äta. Men inte mer än så, för då lär det påverka nästa riktiga sömnpass."

Ofta blir hon trött direkt när jag lägger henne till B2. (brukar vara ca 1 h efter målets början). Jag antar att jag har tagit boken för bokstavligt med 30 min mat, 30 min byte/umgänge och 30 mat igen. Har väl haft ambitionen att hålla henne vaken för länge så att hon antingen blir trött o somnar eller kinkar vid B2. Vill ju hinna med både "samtalet" och passiv social delaktighet!
Har inte riktigt fått grepp om, om det bör ske EFTER B2 eller mitt i SM?! Eller är principen alltid sömn direkt efter mat?

Kan hon få powernap även på dagen? Hon brukar nämligen bli supertrött vid nästan varje mål... Det händer tyvärr för ofta att jag lägger henne att sova eftersom hon inte kan hålla ögonen öppna, men sen vaknar hon efter 5 min, men sen blir det likadant igen när jag lägger henne till bröstet! Och om jag lägger henne att sova igen vaknar hon efter 5 min osv....

De senaste eftermiddagarna/kvällarna har hon varit trött o gnällig o bara velat småsnutta, och trasslat massor redan vid B1, med följd att hon fått först en, men ibland en till powernap (20 min styck - hon vaknar av sig själv).
Jag antar att det har stört den riktiga sömnen, för det har inte blivit nån ordentlig sömn alls de gångerna, utan vi har fått börja om med SM efter ett några timmar. Följdaktligen har hon, när hon sen somnar för natten, sammanlagt varit vaken 5 ibland 6 h (bortsett från powernaparna). Hon får alltså alldeles för lite sömn/dygn (i snitt c:a 13 h).
Jag vet inte vad jag ska göra annat än att ge henne en powernap?!? Hon är så trött och gnällig att hon inte får i sig någon mat!

Så sammanfattningsvis: Jag tror aldrig att vi har fått till ett helt SM utan trassel förr eller senare. Vad gör jag för fel?

"4. Ja, mer än två timmar vaken är ingen hit. Väldigt små bebisar går från att se pigga ut till att bli övertrötta på två sekunder, så lägg efter två timmar. Sista vakenpasset blir ju ofta det längsta, och då är det helt ok att ge den lilla 20 minuters sömn mitt i passet. För att undvika övertrötthet."

Ok, blir det alltså c:a 2h20min då eller ska 20-minutaren ingå i de två timmarna?
Kanske vi ska försöka sikta på 1,5 h vakentid, (utom på kvällen då), istället för att vänta på eventuella trötthetstecken...? Känns bara så konstigt att lägga henne när hon verkar helt pigg och vaken!
Ska hon få ligga själv vaken i vagnen/sängen tills hon ev börjar skrika? Och först då vagnar/buffar vi tills hon tystnar och blir stilla? Och om hon börjar pipa och vrida sig, ska vi vagna/buffa direkt igen då, eller vänta tills det blir riktigt skrik?

Du skrev "för att undvika övertrötthet". Betyder det att vi ska ge henne en powernap INNAN hon blir gnällig (för att vi vet att hon snart kommer att bli övertrött) eller vänta tills hon börjar trassla vid bröstet (vilket hon ofelbart kommer att göra)?

"5. Vilket larm har ni :?: Det går jättebra att buffa på sidan :D Jag har haft mina barn på sidan de första veckorna, men övergått till magläge när de blivit mer rörliga. När de ligger på sidan har de lätt för att ramla över på rygg och det har de inte gillat."

Vi har Babysense II. Innan vi fick larmet köpte vi en specialkudde för sidoläge, så att hon varken kan rulla över på mage eller rygg, och nu är hon så van att sova med den att det inte verkar så poppis att gå över till mage. Bör vi göra det ändå?

"6. Jag kör sidläge i vagnen eftersom jag inte kan få till ett helt slätt underlag där. Om det ska sovas på mage får man isolera med annat än en fäll. Vissa barn köper sidläge i vagnen, andra kräver magläge. Här får man testa sig fram och lära känna den lilla! :D"

Vi har kört ryggläge i vagnen då vår sidokudde inte får plats där, och i ärlighetens namn verkar hon sova jättebra på rygg i vagnen, frågan är bara om vi ändå borde prova sida/mage? Som sagt blev hon ju hysterisk när vi försökte magläge i vagnen en gång...

"7. Japp, mata på! Många småttingar äter lite mer intensivt på kvällen. Det är som om de känner på sig att det är bra att bli fulltankad innan natten :wink: Förutom de stora SM-målen på dagen så ska det i en "nattslurk" och den är bra att ge efter kvällsbadet! :D"

Ok, så dår blir det såhär?:
B1 rap B1 rap
byte/umgänge
B2 rap B2 rap
lite till umgänge/bad
Mera mat?? Från båda brösten eller ett? Och allt detta ska gå på c:a två timmar?

Eller är det såhär?:
B1 rap B1 rap
Byte/umgänge/bad
B2 rap B2 rap

Och DETTA inom två timmar?

Jag är nog lite trög tror jag... :)


Har några till undringar som avslutning:

1. Är det alltid vagn eller säng som gäller som sovplats (bortsett från powernap)? Även dagtid? Vi har nämligen en s.k sovgunga (Mawok) också, men det kanske blir för många olika sovplatser...?

2. Är det bättre att hon får ligga på golvet och vara passivt socialt delaktig om vi måste göra grejer i t.ex. köket när hon är vaken, än att vi går med henne på armen och fixar?
Har fått för mig att när det är "aktivt" umgänge så ska det verkligen vara aktivt, och inte bara att hon får släpas med...?

3. Det händer ibland att hon sover 3 timmar eller mer på dagen, bör vi väcka henne efter 2,5 h för att inte störa nattsömnen?
Det tar emot lite eftersom vi vet att hon får för lite sammanlagd sömn/dygn! Och nätterna brukar dessutom funka bra bortsett från att hon som sagt äter "för ofta" - hon trasslar och skriker inte på nätterna, utan sover som en stock mellan matningarna. Betyder det att vi kan låta henne sova så länge hon vill på dagen?

Ser fram emot svar!!

Kramar
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Tetz »

Hej igen! :D

Det tog mig två år här på forumet innan jag fattade hur man citerar :lol: Läs den här tråden och se om du får till det :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 11&t=21271

:arrow: I min variant av ömma järngreppet jag har bebis arm längs med hennes sida, liksom fastkilad under mitt bröst :roll: :lol: Hon ligger med sin mage snett emot min mage. Med min arm som är närmast hennes huvud håller jag hennes kropp tätt mot min. Hennes fria arm är böjd i 90 graders vinkel och jag hakar fast hennes hand i min tröja så hon håller fast sig "i pälsen" (alltså samma vits som att hålla i fingret) Min hand har jag om hennes armbåge/överarm.
Jag har flaskmatat men hennes huvud kommer i höjd med och vänd mot min bröstvårta, så jag tror det funkar med amning också. Hoppas du förstår hur jag menar :)

:arrow: Tänk som såhär att Standardmodellen är just en modell, och du måste hitta en variant av den som passar din bebis och er familj. Håll ordning på det mest väsentliga, dvs. att hitta en schysst rytm snarare än att räkna timmar. Vissa vakenpass kanske hon bara klarar en timme vaken (förmodligen på morgonen), sedan kanske det blir två vakenpass med 1,5 h vaken, och det sista vakenpasset kanske blir 2 h.

:arrow: Social delaktighet och samtal. Du kommer snart att se vilka vakenpass som passar för olika typer av aktiviteter. Sista vakenpasset kanske är lite trött och gnälligt och då blir det till att hänga på armen. Mitt på dagen kanske det går bra att ligga själv på golvet och glo på dammsugaren :D
Irmasmamma skrev:Vi har Babysense II. Innan vi fick larmet köpte vi en specialkudde för sidoläge, så att hon varken kan rulla över på mage eller rygg, och nu är hon så van att sova med den att det inte verkar så poppis att gå över till mage. Bör vi göra det ändå?
När jag har infört magläge har jag varit väldigt generös med hjälp att somna. Jag har valt att göra det när bebis är lagom trött och har ätit bra. Efter någon dag eller två så har jag backat för att låta henne somna själv.

Men jag blir väldigt fundersam över det där med larmet och att det känner av annat än spjälsängen :shock: Vi har likadant larm och spjälsängen står en decimeter från vår säng, och den känner inte av när vi rör oss. Hur har ni testat?
Irmasmamma skrev:Vi har kört ryggläge i vagnen då vår sidokudde inte får plats där, och i ärlighetens namn verkar hon sova jättebra på rygg i vagnen, frågan är bara om vi ändå borde prova sida/mage? Som sagt blev hon ju hysterisk när vi försökte magläge i vagnen en gång...
Låt henne sova som hon sover bäst! :D En del barn föredrar ryggläge och då är det bara att köra på det. Lyssna av :D
Irmasmamma skrev:3. Det händer ibland att hon sover 3 timmar eller mer på dagen, bör vi väcka henne efter 2,5 h för att inte störa nattsömnen?
Man kan bara veta säkert om man provar :wink: Standardmodellen är ett sätt att systematiskt ta reda på hur sömn/vakentid ska vara fördelade för att bebis ska må bra. Mer än 2,5 h sömn på raken BRUKAR dock trassla till det.

:arrow: Ang. kvällen och matordningen... Mitt svar blir att det typ inte spelar någon roll :lol: Tanka i mat där det passar, huvudsaken är att hon är så mätt som möjligt när hon läggs för kvällen. Med så här små människor ser kvällarna lite olika ut för alla.
Irmasmamma skrev:1. Är det alltid vagn eller säng som gäller som sovplats (bortsett från powernap)? Även dagtid? Vi har nämligen en s.k sovgunga (Mawok) också, men det kanske blir för många olika sovplatser...?
Här tror jag att barn är lite olika. Vissa kräver helt klara besked om var exakt man sover :wink: och andra tycker att det inte spelar så stor roll om det bjuds på flera ställen. Det märker man 8)

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej IGEN o tack för supersnabbt svar :D

Det där med citeringen får min man ta o kika på, jag fattar nada!

Din variant av ömma järngreppet verkar ju smidig! Ska testa nästa gång. Hoppas bara jag får henne att hålla i tröjan!

Ang. larmet så testade vi såhär: Sängarna stod som sagt 30 cm ifrån varann utan bebis i spjälsäng. Vi satte igång larmet och jag låg i sängen och vred mig. Larmet blinkade grönt som om bebis andades, och när jag stillnade så gick larmet.... Jag mejlade Babysense o frågade o fick till svar att det kan mkt väl gå vibrationer genom golvet (vi har ekparkett) men att man rör sig ju bara enstaka gånger under natten, så det är inget att oroa sig för. Men det tycker jag känns som lite falsk trygghet, tänk om man rör sig jättemkt precis i en stund då hon har slutat andas!? Vad har ni för golv? Funderar på att sätta en massa möbeltassar under spjälsängsbenen o se om vibrationerna minskar.

Nu i natt när jag satt och ammade kom jag på två frågor till! :)

Anna skriver i boken att på natten ska man amma så fort lillan piper, men Irma vaknar ganska ofta till innan det är "dags" o stökar o bökar, gruffar, piper o gnyr, men om jag låter henne ligga kvar somnar hon till slut om (utan buffning o utan skrik). Jag tänker att det borde vara bra att låta henne vänja sig så smått vid att sova längre pass på natten, istället för att slänga fram bröstet vid minsta pip! Tänker jag fel här? Kommer hon att känna sig övergiven?

Ibland på natten släpper hon inte B1 definitivt förrän efter 20 min, o verkar ha fått i sig rätt bra från det. Frågan är om jag ändå ska ge henne B2 o se om det går att fylla på ännu mer, o alltså dra ut på tiden, eller om jag ska nöja mig med ett bröst o ta det andra nästa gång? Jag tänker att det är bättre att hon suger ut mer från samma så att den feta mjölken hinner komma, än att vi byter efter 10 min, om hon släpper en kortis...? Alltså jag menar inte att jag ska bryta själv, för det känns ju onödigt, men om hon tar en liten paus så byter jag bröst istället för att låta henne ta nytt tag på samma?

Kram o trevlig helg!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Irmasmamma skrev:Jag mejlade Babysense o frågade o fick till svar att det kan mkt väl gå vibrationer genom golvet (vi har ekparkett) men att man rör sig ju bara enstaka gånger under natten, så det är inget att oroa sig för.
Det här har aldrig slagit mig över huvud taget. Vi har också ekparkett, men sängarna har ju å andra sidan stått längre från varandra än så. Möbeltassar borde ju fungera bra som dämpare, testa er fram! Jag tror i och för sig som tillverkaren att det är väldigt liten risk att du rör dig jättemycket samtidigt som ett långt andningsuppehåll, men jag tänker att det är bra att kunna avfärda alla "vargar" som är lätta att åtgärda och på så sätt få en lugnare attityd.
Irmasmamma skrev:Anna skriver i boken att på natten ska man amma så fort lillan piper, men Irma vaknar ganska ofta till innan det är "dags" o stökar o bökar, gruffar, piper o gnyr, men om jag låter henne ligga kvar somnar hon till slut om (utan buffning o utan skrik). Jag tänker att det borde vara bra att låta henne vänja sig så smått vid att sova längre pass på natten, istället för att slänga fram bröstet vid minsta pip! Tänker jag fel här? Kommer hon att känna sig övergiven?
Jag tycker att om hon vaknar utan att vara arg (skriker) så tillhör det hennes privatliv. Följ din magkänsla här, ni är ju precis på väg att lämna smekmånaden.
Irmasmamma skrev:Ibland på natten släpper hon inte B1 definitivt förrän efter 20 min, o verkar ha fått i sig rätt bra från det. Frågan är om jag ändå ska ge henne B2 o se om det går att fylla på ännu mer, o alltså dra ut på tiden, eller om jag ska nöja mig med ett bröst o ta det andra nästa gång? Jag tänker att det är bättre att hon suger ut mer från samma så att den feta mjölken hinner komma, än att vi byter efter 10 min, om hon släpper en kortis...? Alltså jag menar inte att jag ska bryta själv, för det känns ju onödigt, men om hon tar en liten paus så byter jag bröst istället för att låta henne ta nytt tag på samma?
Nattmålen är ju tänkta som små påfyllningar, inte hela måltider med kaffe och kaka och hela köret. Det är därför det inte behöver ta längre än 20 minuter eller så. Om hon sover gott fram till nästa mål skulle jag säga att du gör rätt oavsett. :D

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej IGEN!

Tack för era kloka svar.

Nu har jag en lite större fråga som jag skulle behöva lufta och få råd om.

Jag kämpar på med SM och trugar och försöker få till det, i hopp om att det som du skrev, Tetz, att det tar tid att lära sig äta sig proppmätt, ska stämma på Irma.
Just nu ser det ut så att hon nästan aldrig orkar äta ett "helt mål", och därmed sällan sover sina 2-2,5 h på dagen. Precis i början suger hon bra, så jag tror inte det är hennes teknik det är fel på, men snart blir hon antingen för trött och somnar nästan, varpå jag trugar och hon småsnuttar i ofta minst en halvtimme, ELLER så blir hon kinkig (ofta väldigt tidigt redan vid B1) och stökar vid bröstet och tar en snutt här och där.
Vi har provat med powernaps på både 5 och 20 min, oftast är hon likadan när hon vaknar igen. Ibland lägger jag henne att sova i tron att hon har ätit ok, men då vaknar hon av sig själv efter en kort stund, och då ammar jag lite till och så fortsätter snutt-ammandet och snutt-sovandet.
Något pass per dag brukar hon få till sina 2,5 h, men oftast inte.
Mycket regelrätt skrik förekommer inte, och det är ju skönt, men jag är ändå orolig för situationen. Jag misstänker att hon har sömnbrist (hon snittar ca 13 h/dygn om man lägger ihop alla snuttarna) och att hon p.g.a det äter väldigt ineffektivt.

Frågan är bara vad vi ska göra åt saken. Vill gärna boka in kursen "Kom rätt från början" med AW, men eftersom den bara är 3 h lång så vet vi inte när på dagen vi ska lägga den, eftersom krånglet är så oregelbundet.
Problemet är inte att jag inte står ut, jag dukar inte under av trötthet eller liknande, men jag är så orolig att vi halkar in på fel spår och etablerar det. Jag önskar jag kunde få veta säkert om det är rätt att fortsätta så här tills hon eventuellt lär sig äta sig proppmätt på bröstmjölk, eller om vi borde göra något åt saken omgående?
T.ex. börja med ersättning? De gånger hon ätit det så klunkar hon friskt och sover gott sen. Jag vill bara inte ge upp amningen i "onödan". Jag kan absolut ha tålamod att fortsätta så här om jag visste att det är det bästa för henne i längden. I så fall, ungefär hur länge tycker ni att jag borde fortsätta prova? Och kan det vara "skadligt" i längden för henne att snutta på det här viset, eller är det ett steg i processen att lära sig äta sig proppmätt?
Observera att vi försökt med SM i snart 2 v, från att hon var dryga 3 v gammal. Betyder det då att hon just nu bara är motsvarande en 2 veckors bebis i processen, utifrån den här tekniken, eller ska vi ändå se henne som den 5-veckors hon är?

Det stressar mig oerhört att inte veta om jag gör rätt eller fel! Får jag bara en fingervisning om vilket håll vi ska försöka gå åt så kan jag stå ut med vad som helst! Jag vill inte försöka stenhårt med något som skulle kunna vara ett missförstånd från min sida.

Hjälp mig snälla!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Sarisparis »

:D Hej Irmasmamma och varmt välkommen till forumet. :heart:
Irmasmamma skrev:Problemet är inte att jag inte står ut, jag dukar inte under av trötthet eller liknande, men jag är så orolig att vi halkar in på fel spår och etablerar det.
Oroa dig inte alls. Det ÄR svajigt i början. Jobba vidare mot en bra rytm sâ kommer ni dit förr än du anar. Lugnt och fint. Det tar ett tag för lille bebben att förstâ var den hamnat och för er att lära känna varandra. Var trygg i att du redan nu vet vart ni är pâ väg, det är värt GULD bara det. :heart:
Irmasmamma skrev:Jag önskar jag kunde få veta säkert om det är rätt att fortsätta så här tills hon eventuellt lär sig äta sig proppmätt på bröstmjölk, eller om vi borde göra något åt saken omgående?
T.ex. börja med ersättning?
Du kan även fylla pâ med ersättning i slutet av mâlet om hon inte orkar dia sig proppmätt. Mânga forumister har mixat amning och ersättning frân början, vissa har sedan kunnat droppa flaskan när bebisen lärt sig dia ordentligt, hos andra har ersättningen tagit över. Vilket det än blir hos er sâ är det helt i sin ordning sâ länge det lilla livet blir ordentligt mätt. Och dâ är ni inte lângt frân den goda mat och sov-cirkeln.
Irmasmamma skrev:Observera att vi försökt med SM i snart 2 v, från att hon var dryga 3 v gammal. Betyder det då att hon just nu bara är motsvarande en 2 veckors bebis i processen, utifrån den här tekniken, eller ska vi ändå se henne som den 5-veckors hon är?
Ja, hon är fem veckor, räkna henne som det.
Irmasmamma skrev:Vill gärna boka in kursen "Kom rätt från början" med AW, men eftersom den bara är 3 h lång så vet vi inte när på dagen vi ska lägga den, eftersom krånglet är så oregelbundet.
Det smidigaste är nog om lilla tjejen sover pâ vägen dit sâ att hon kan vara vaken där (först) och sâ läggas där innan ni âker hem. Ni kanske kan fixa sâ att ni fâr till en lângpromenad pâ mysiga söder innan det är kursdags? Men hur det än blir sâ tror jag att det blir mycket givande för dig. Känns det för meckigt rent organisatoriskt sâ var trygg i att massor av mammor hittat vägen till Rom med hjälp av Barnaboken och forumet som stöd. :heart:
Irmasmamma skrev:Det stressar mig oerhört att inte veta om jag gör rätt eller fel! Får jag bara en fingervisning om vilket håll vi ska försöka gå åt så kan jag stå ut med vad som helst! Jag vill inte försöka stenhårt med något som skulle kunna vara ett missförstånd från min sida.
Du gör inte fel alls! Men det ÄR svajigt i början, det hör liksom till. Om man kan lita pâ att det är övergâende, att saker och ting rättar till sig efterhand, och koncentrera sig pâ att bygga en bra grund sâ blir man lite lättare lite mer avslappnad och det i sig kan göra under. :wink:

Har du sett det fina SM-kompendiet samt Om du inte "fâr till" standardmodellen?

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack kära Sarisparis för ditt svar!! Det gjorde mig genast mycket mer avslappnad, och hör och häpna, dagen med Irma blev bättre och lugnare än nånsin! Nu fortsätter vi på den här linjen :D

Kram!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av videunge »

Helt rätt inställning. Fortsätt så fint :D :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Nu är jag här och undrar igen! :)

Vi har kört vidare på samma spår, numer äter Irma nästan alltid utan att kinka, och sover ofta fint sina 2,5 h, (får ofta väcka henne t.o.m!) och det känns som enorma framsteg! Igår kändes dock som två stora steg tillbaka, då hon inte sov ordentligt på två dagpass i rad, skrek i vagnen, jag vagnade väldigt konsekvent (hoppas jag!), hon tystnade efter en stund, dåsade till, men satte sedan igång igen efter någon minut. Så höll det på i stort sett hela de två sovpassen efter varann, och till slut, när det gått ca 2,5 h i vagnen tog jag upp henne för nästa mål. Gjorde jag rätt eller borde jag fortsatt att vagna?
Sen en fråga om själva vagningen: Ska jag bara vagna kort (och avsluta med skak på handtag) vid regelrätt skrik, eller även vid det som föregår det riktiga skriket, många små ljudliga "snyftningar"? Är rädd att hamna i vagningsträsket! Ska jag sluta när hon stillnar och tystnar eller redan när det regelrätta skriket slutar, när hon fortfarande vrider sig som en liten mask och gnyr/snyftar?

Satt och surfade runt här på forumet och hittade månadens krönika sept 2011 "Standardmodellen - ett skolexempel" där Anna själv gett tips till lille Samuels mamma. Samuel är i början av tråden i slutet på sin femte levnadsvecka, precis som min lilla Irma, och därför lusläste jag såklart Annas råd.

Några saker förvirrade mig dock, och jag skulle väldigt gärna ha hjälp med att räta ut de frågetecknen!
Anna föreslår följande schema för Samuel, som ska följas exakt (med mariginalkvart):

5-6.30 första målet enligt SM varpå 2,5 h sömn följer
9 – 10.30 samma som ovan; sova 10.30 – 13.
13 – 14.30 tredje målet, samma som ovan; sova till 17.
17 – 18.30, dito, sova till 21.
21-22.30 femte målet

Det som förvirrar mig är att hon föreslår ett fast schema! Jag har tolkat det som att det är dags först vid två mån ålder?! Min Irma sover och äter ju oftast bra, men fortfarande ser dygnen väldigt olika ut tidsmässigt... Borde jag testa detta schema strikt och se om det fastnar? Enligt Anna borde detta schema fastna hos lille Samuel efter bara tre dygn, det låter ju himmelskt!
Det andra jag undrar över är att Anna skriver att Samuel ska läggas i mörkt rum även dagtid. Det trodde jag också var senare?! Jag har tagit det här med "ingen förfelad hänsyn" som står i BB väldigt bokstavligt och Irma får somna i vagnen med ljud och ljus som vanligt. (och ibland somnar hon som sagt knappt alls...)
Min tredje undran gäller att Anna skrev att vid två månader får Samuel inte längre somna i famnen. Det trodde jag gällde efter 3-4 v redan?! Känner mig förvirrad och behöver konsekventa svar!!

Sedan undrar jag om det så här i början är bäst att hålla sig hemma när det är sovdags? Kan det förvirra Irma att vagnen plötsligt står i en främmande hall?

Annas schema för lille Samuel innehöll ju bara "dagmål", inga förkortade nattamningar. Borde jag testa det redan? Om det är nån gång som Irma somnar lugnt och utan vare sig buffning eller vagning så är det efter nattamningarna! Men det kanske är bättre ändå att få i henne fem stora mål istället?!
(Här har jag en undran för egen del, går det bra att sitta i sängen på morgonmålet, om jag tänder upp och börjar prata, eller är det upp till vanliga dag-amningsfåtöljen som gäller?)

Slutligen undrar jag lite över hur mycket mat Irma egentligen får i sig. Anna nämner ca 20 min amning per bröst som lagom för lille Samuels mamma. Irma brukar suga effektivt i ca 5 min, och sedan övergå till ett läge som ser ganska dåsande ut, där hon bara suger några tag när jag drar i bröstvårtan (vilket jag gör så fort hon slutar suga - och så håller vi på ett bra tag, ofta 30 min per bröst). I detta tillstånd sväljer hon bara vid sista taget, och ofta sväljer hon inte alls, och då har jag trott att hon torrsugit för att öka produktionen, men sen upptäckt att när jag trycker på bröstvårtan sprutar det fortfarande mjölk. Kan det vara så att hon bara gör sugrörelser i sömnen/dåset utan att verkligen suga? Jag måste ofta bryta till slut om det ska bli tid för skötning och umgänge. Att jag ska våga lita på att hon blir mätt efter ca 20 min per bröst och måltid känns väldigt främmande! Vad göra?

Eftersom SM ser ut som ovan för oss, så blir följdaktligen umgängestiden väldigt kort. Hon är heller aldrig nöjd mer än ca 10 min i sträck, utan börjar gnälla och verkar vilja till B2. Ska jag fortsätta underhålla henne för att dra ut på umgängestiden?! Det kan krävas mycket sång och dans för detta! I de flesta exempel i boken och på hemsidan nämns mest metoder att hålla den lilla vaken under umgänget, sällan hur man håller henne nöjd!? Därför har jag då gett henne B2 nästan direkt efter skötningen, och det är kanske därför vi hamnat i den onda cikeln med långsam ätning och kort umgänge?

Som nöjdast är Irma på skötbordet, ska vi passa på att umgås då? Eller blir det "fel"?
Ibland är hon även nöjd efter första rapen under SM, och vill inte ta B1 direkt igen, utan tittar på mig och kommunicerar en hel del där nerifrån amningsläget...om jag sätter henne i knät då kan hon sitta nöjd länge. Men jag misstänker att det blir lite inkonsekvent om jag gör det? Bör jag hålla mig mer strikt till mat/umgänge/mat under SM?
Jag är ju så angelägen om att hon ska få sitt umgänge och sin passiva sociala delaktighet under varje vakentid, och det känns tråkigt att hon är nöjd så korta stunder! 45 min skötning och umgänge, som Anna nämner i exemplet med lille Samuel, känns väldigt långt borta!

En sista grej jag undrar (det tar visst aldrig slut! :) ) är om hon måste till bröstet direkt när hon vaknar? Ofta väcker jag ju henne själv och då är hon nöjd en stund innan hon börjar gnälla efter mat. Ska jag vänta på gnället eller förekomma det genom att ge mat direkt efter uppvaknandet?
Och ska jag väcka henne på plats i vagnen/sängen eller ta upp henne sovande?

Hoppas nån orkar svara på mina tusen frågor! Att de är så många betyder tyvärr inte att nån av dem är mindre angelägen att få svar på... :)
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Och hur ska jag förresten göra för att hålla schemat på natten? Hon har ju aldrig sovit 6,5 h i sträck! Är det bättre att jag lägger in en nattamning efter 3 h, tills vi fått in tidsrutinerna, och sen tar bort den med hjälp av vagning? För om jag försöker direkt då kommer hon ju antagligen sova kortare, och därmed förskjuts schemat?! Eller ska jag börja vagna i skarven direkt?
Eller borde jag konstruera ett eget schema efter några av Irmas tendenser, som vi ska följa exakt istället?
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag fortsätter visst att fundera... En liten skiss på schema till Irma kommer här :)

08.00-09.00 Vaken 1 h
09.00-11.30 Sova 2,5 h
11.30-13.00 Vaken 1,5 h
13.00-15.30 Sova 2,5 h
15.30-17.00 Vaken 1,5 h
17.00-19.30 Sova 2,5 h
19.30-22.00 Vaken 2,5 h (kvällsslurk 21.30)
22.00-01.00 Sova natt 3 h
01.00-01.30 Nattmål 30 min
01.30-04.30 Sova 3 h
04.30-05.00 Nattmål 30 min
05.00-08.00 Sova 3 h

Vad tycker ni om detta :?:
Det som eventuellt känns lite svårt att få till är sovpassen 01.30-04.30 samt 05.00-08.00, eftersom hon tidigare nästan bara lyckats sova så länge som 3h i sträck det första passet på natten. Men jag vet inte hur jag skulle få ihop timmarna annars?! Möjligen längre sovpass på dagen, men det blir väl lite knasigt? Visserligen skulle det säkert gå, eftersom jag oftast får väcka henne efter 2,5 h på dagarna, men jag antar att jag bör sträva efter så långa nätter som möjligt redan nu?
Om jag nu ska försöka få till nattpassen i schemat ovan, men hon vaknar tidigare än efter 3 h, ska jag buffa henne tills det gått 3 h, så att hon till slut vänjer sig, eller hur gör jag :?:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Hoppla, det var en del frågor du hade :lol: Jag ska göra ett försök att svara dig!

:arrow: När det gäller standardmodellen är det viktigt att se den just som en MODELL, inte ett regelrätt schema som ska fungera på alla barn. Det handlar om att jobba fram en bra RYTM som passar barnets behov av sömn- och vakentimmar per dygn.

:arrow: Det Anna beskriver i krönikan är ett exempel på hur en sådan rytm kan se ut. Jag läser det inte som att hon ska införa ett exakt schema. Dock blir det ju så senare eftersom hon och Anna inte hörs av på nästan en hel månad. Då har Samuel blivit stor nog för exakta tider.

:arrow: Om du vill se dygnsrytmen hos din lilla lite tydligare, så kan du börja med att bestämma när det är morgon. Väck exempelvis alltid kl 07, så blir dagarna mer lika varandra.

:arrow: Det är främst under smekmånaden som man ska låta det vara ljust när bebis sover på dagarna. Därefter kan det vara en god idé att hänga en filt över vagnen eller dra för gardinerna i sovrummet, beroende på var det sovs. Om man har väldigt trassel med dagsömnen kanske man måste satsa lite extra krut på mörkläggning.

:arrow: Det är en smaksak om du har fem stora SM-mål per dygn, eller om du har fyra + korta nattmål. Det beror på vad du och bebis föredrar. Stora SM-mål sker i ljus, nattmatningar i mörker. Sedan tycker jag inte att det spelar någon roll om du sitter i sängen eller fåtöljen. Det är helt upp till er om du matar direkt när hon vaknar eller om du väntar några minuter tills hon piggat på sig och verkar hungrig.

:arrow: Fastna inte i detaljerna! :D Standardmodellen beskriver som sagt ett sätt att få fram en bra rytm hos en bebis, men samma tider passar inte alla bebisar. Du måste prova dig fram och ni ska lära känna varandra på vägen :D Samma sak gäller SM-målen och umgänget, allt behöver inte gå enligt exakt samma ordning jämt. Tänk på helheten istället!

:arrow: Så här små människor mognar i ganska snabb takt. Om någon månad tror jag att din dotter kommer att vara mer nöjd på golvet, för att hon då är starkare och har blivit mer tillfreds med hur denna värld fungerar. Tålamod! :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Tetz och tack för ditt svar!! :D

Måste ha varit nåt knas, för jag fick inget mejl om att tråden besvarats så jag har gått och väntat på svar, och råkade av en slump se på forumet att nån annan skrivit att den inte fått mejl om svar, så då kollade jag min tråd och upptäckte ditt svar!

Kanske var det meningen att jag inte skulle se svaret direkt, utan bli tvungen att ta egna beslut och gå på min känsla, för i väntan på svaret har Irma i natt på egen hand sovit över skarven vid det okristliga nattmålet!! Hon somnade 22.30 på kvällen efter att vi kört dagen som följande:

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Sen vaknade jag själv 04.30 och kollade på klockan och fick dåndimpen! Några minuter senare vaknade lilltrollet själv :) Jag är alldeles upprymd över detta! Jag som hade oroat mig för när det var dags att vagna över skarven och om hon får tillräckligt med mat för att klara sex timmars sömn osv....men nu vet jag att hon kan!! Blir det inte samma sak i natt så kör jag vagning i morgon natt.

Börjar fatta vad ni andra kloka, erfarna mammor menar med hur viktigt det är att slappna av och inte fastna i detaljerna!! 8) Man vill ju så gärna få till det bara... Men jag ska lita mer på mig själv!

Har några fler undringar av lite mer praktisk natur:

1. Gällande mjölkproduktionen....i natt efter sex timmar var ju såklart tuttarna sprängfyllda och Irma orkade bara en tutte + pyttelite från nr 2. När hon somnat om mjölkade jag ur för hand. Detta fick mig att fundera över hur produktionen kommer att fortgå nu när nätterna blir längre och längre?! Instinktivt känner jag ju att jag borde mjölka ur när hon inte sugit tomt (är det effektivast med pump? Har bara provat handmjölkning och det sprutar på rätt bra :) ) . Vill ju inte att produktionen ska gå ner nu lagom till 7-8 veckorsökningen!

2. AW skriver i boken att barn upp till 1 år bör ha mössa året runt...gäller det inomhus också?

3. När jag buffar eller vagnar, bör jag lägga lillan tillrätta igen och igen när hon tar upp huvudet och sprattlar? Känns ju som att det borde störa buffningen/vagningen att jag plötsligt gör det, men jag är rädd att det ska vara skadligt att vagna henne när hon har huvudet i luften?

4.Har sett AWs filmklipp med Martin Melins barn och där gör ju AW tryckpressen mellan varje vagnryck, men det är inget måste va? Jag blir så trött i kroppen av att göra så och jag upplever inte att det lugnar bättre än att bara vagna! Är som sagt bara lite orolig över det där med huvudet, så vore tacksam för svar!

5. Fick inbjudan till mammagrupp från BVC igår, med uppräknade träffar på olika teman, bl.a. "Sömn och rutiner", "Mat" m.m och kände redan nu att det kommer att bli ÖKEN att behöva lyssna på allt det där som jag har insett kommer att vara många motsatser till SM.
Insåg att jag efterlyser en mammagrupp med tvättäkta barnaboksmorsor! Finns det några sådana?


Sist men inte minst vill jag lovprisa detta forum!!! Jag är så fantastiskt glad att jag har hittat hit!! Att se hur människor engagerar sig helhjärtat i andras bekymmer är så inspirerande! Så långt ifrån övriga samhällets ständiga krav på att allting måste löna sig ekonomiskt.....
Blir sugen på att själv bli en diplomerad SHN-kurare själv nån gång i framtiden!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"