15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
frk Carlsson

15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhopp,

vår Sigge, 15 mån, har sedan "ngr veckor" tillbaka(minns ej riktigt när det började :wink: ) blivit så HIMLA lös i magen. Han bajsar normalt 1-2 ggr/dag så det är inte som att det kommer hela tiden, utan det är mer LASS som är ganska så lösa, snudd på diarré :? .

Han är inget dålig i övrigt.

Jag bara undrar vad detta kan vara? En fas bara? Eller kan det bero på att det spricker fram små och stora tänder mest hela tiden och att den ökade salivutsöndringen konstant påverkar magen och matsmältningen? Vad tror ni?

Vi har f rom igår börjat ge honom låglaktosprodukter. Ffa yogurt/fil , som han äter både morgon och kväll, samt till mjölken till maten. Vår äldsta tjej hade ett halvår när hon var mellan 14-20 mån då hon var såhär och då körde vi med samma strategi och sen gick det till sig efter det. Ngn slags omognad eller?

Nån som kan komma med ngt klokt?

Vänliga hälsningar Sanna
frk Carlsson

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

Ska tillägga att han är mer el mindre konstant förkyld nu oxå, som det blir såhärårs. Har för mig att det oxå kan påverka bajsets konsistens i o m att det sväljs en massa snor etc hela tiden.

Och,Sigge är ju inte 15 mån...han är ju 17 mån :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av TorsMamma »

Japp, jag tror att alla saker spelar in. Ibland får de för mycket fibrer också typ dricker 1 års fullkornsvälling. Så ger du för mycket fullkorn kan det vara värt att testa vitt mjöl och utan fullkorn. Speciellt spannmålsfullkorn,det retar tarmen.

VIssa har ju även lactos intollerans, då får du byta ut allt tycker jag.

Sist virus magen. brukar vara grönt bajs men även löst och illa luktande.

Klokare? Inte jag... :? :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

:lol: Ja, man kanske bara ska nöja sig med att det är som det är? Det brukar ju "lösa sig" (nu fick jag till det med tanke på det här med bajset :lol: ). Jag tror oxå att det kan vara en mix av tänderna och förkylningen, men tänker att vi kör på de här låglaktosprodukterna ngr v och ser om det ger resultat.

Han äter inte välling ö h t så det har nog inget med det att göra.

Tack för synpunkterna. Jag tycker att du är en ganska så klok person :D :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av TorsMamma »

Tack rara, jag tycker du är en härligt klok person du med. :heart:

(inget fullkornsbröd heller eller fullkorns pasta?)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

Men GUD! "Tänkte inte på det".
:arrow: Vi kör ju bara fullkorn på allt här, eftersom storasyster är diabetiker. Kanske värt att ge honom separat då?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av inger »

En tanke bara. En del barn är känsliga mot mjölkprotein. Mjölkprodukter rär överlag inte så hälsosamma som vi fostras in att tro. Mjölkprotein finns i laktosfria produkter men inte i havremjölk och havregrädde.
Vi kör med Oatleys havremjölk(ekologiska) och havregrädde i grätänger o matlagning.

Om jag var du skulle jag testa mjölkfritt två veckor. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
frk Carlsson

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

Japp jag vet :D Har ett par nära vänner vars barn är allergiskt mot mjölkprotein, så vi har vart med i den svängen under ngr år :wink:

Vi kommer fortsätta köra med laktosfritt ett tag fram över. Jag tror inte att det är överkänslighet mot mjölkprotein dock eftersom hans mage varit helt OK fram tills "nyss". Det här med fullkornet verkar dock vara det mest troliga. Vi kör ju stenhårt på fullkorn när det gäller allt spannmål eftersom vår äldsta är diabetiker och behöver långsamma kolhydrater för att må bra. Sigge började ju äta vanlig mat i större utsträckning i somras och jag tänker att det har tagit fram tills nu för hans mage att totalt kajka ihop :| Han har alltid haft avföring som varit mer åt det lösare hållet sedan han började äta vår mat fullt ut, och förklaringen ligger som sagt troligast i att vi pumpar i honom fullkorn för fulla muggar.

Så, vi testar att ge honom icke-fullkornsprodukter i ngr v oxå och ser om det blir ngn ändring.

Tack för era synpunkter! Det är fö så underbart skönt med ett sansat föräldraforum där man får balanserade och "normala" synpunkter och svar på sina frågor ist för skit kastat på sig.

Lev och må! :heart:
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av mammaT »

Hej!

Lillasyster i vår familj är glutenintollerant. För henne började det med att hon blev väldigt lös i magen när hon var runt ett år. Sen blev hon tunnare, tröttare och magen spänd tills naveln till sist pekade utåt.
Det är säkert inte så för er lille, men om han fortsätter att vara lös så är det värt att låta kolla upp.

Lycka till!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
frk Carlsson

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

Oj, låter inget bra :| Skönt att ni fick veta vad det berodde på då.

Vi håller ögonen öppna, självklart :) och kör nu både med låglaktos samt vitt bröd, vit pasta, vitt ris etc under ngr v så får vi se vart det leder.

/Sanna
frk Carlsson

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av frk Carlsson »

En liten uppdatering här:

Efter ca 2 v med låglaktosprodukter samt inga fullkornsprodukter överhuvudtaget så bajsade Sigge sin första "bajskorv" på ja...jag vet inte när, nu i eftermiddags :D

Så, det verkar ju som att vi är ngt på spåren. Sen kanske det bara är en övergångsfas el ngt, men förbättring har det ju blivit.

:D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 15-månaders med väldigt lös avföring sen ngr v tillbaka

Inlägg av TorsMamma »

Härligt låt magen få vara lite nu en tid. Det är så att fullkorns fiber från spannmål retar i tarmen och skadar även tarmluddet. Så jag personligen är inte så pro spannmål alls...

men jag är partisk, jag är ju LCHF:are. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"