Gosse på 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Busungemamma
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 22:33

Gosse på 13 månader

Inlägg av Busungemamma »

Hej!

Jag har precis gjort första kurnattningen med vår son på 13 månader. Det tog 58 minuter innan han var tyst och slutade protestera vid bekräftelseramsan. Det var ganska jobbigt för oss båda, det här är så totalt annorlunda mot vad han är van vid. Han har sovit helt okej innan, men problemet har varit att han aldrig kunnat sova själv. Men han har i alla fall sovit och fått sina timmar. Men det har ju ändå blivit ohållbart naturligtvis. Så vi bestämde oss att kura.

Jag har t.o.m. gjort det här förut, för knappt tre år sedan med storasyster (som var 11 månader då), och efter ett tag uppnådde vi då riktigt fina resultat. Nu är hon snart fyra och sover fortfarande bra, så jag gick in i den här kurningen med ganska stort självförtroende för jag visste hur bra det kunde bli. Men trots att man stålsätter sig är det ju lite svårt att höra skriken och när jag gick in för tillrättaläggande buffning/solfjäder stod han upp och såg så otroligt sårad ut med tårar och snor i hela ansiktet.

Jag kände mig ändå glad och på rätt spår när han så småningom lugnade ner sig och somnade och det kändes som bekräftelseramsan verkligen gick in. Men sen när jag gick in efter tio minuter för att lägga honom tillrätta såg jag att han hade kräkts. Han hade skrikit och hostat tills han kräkts. :cry: En liten pöl låg på golvet. Jag har inte låtit honom skrika helt okontrollerat, jag har gått in och gjort enligt kuren, men ändå kräktes han. Han hade väl visserligen aningen hosta kvar efter en förkylning men ändå. Jag kände mig så nöjd, men det här med kräket känns ganska hårt faktiskt..

Jag vet inte riktigt varför jag skriver egentligen, har ju ingen direkt fråga, men jag antar att jag behöver lite peppning....
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Gosse på 13 månader

Inlägg av miar70 »

:D Hej Busungemamma och välkommen hit till forumet :!:

Ja, kan man klandra sig som mamma för något så gör man det - hur gott man än menar och hur mycket man än älskar sitt gryn så blir det tok ibland. Det finns inte mycket att göra åt det som redan har hänt, mer än att acceptera och lära sig något av det. Något att tänka på när man kurar ett lite äldre barn är att skynda lite mer långsamt än om man kurar ett yngre barn. Det har liksom funnits mer tid att befästa inte-så-goda sovvanor :wink:

För den som läser och funderar kan jag säga att första kvällen och natten ska man in och lugna per omgående och stanna till barnet är lugnt och sömntungt och som du beskriver skulle du kanske ha gått in lite tidigare och stannat lite längre. Men som sagt - första natten är gjord och det går inte att göra om :wink: .

Nu är du inne på fjärde kurnatten som kommer, jag hoppas det känns bättre och att du känner att du kan lugna och besvara din gosses frågor betryggande.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Busungemamma
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 22:33

Re: Gosse på 13 månader

Inlägg av Busungemamma »

Hej!

Tack för ditt svar. Ja, det kändes jättehemskt att han kräktes. Sånt hör ju liksom ihop med femminutersmetoden och det är verkligen något jag aldrig skulle utsätta mina barn för. Men jag vet att han fortfarande har en förkylning med hosta, så jag tror det mest berodde på den att han kräktes. Hosta så han kräks har han ju gjort flera gånger tidigare utan att han skrikit. Och jag tror att hans skrik triggade hostan. Men ändå..

För visst blev det skrik första natten. Men jag tror och hoppas att det inte blev helt okontrollerat. När jag var inne hos honom stannade jag tills han var lugn och tung och när jag var ute jobbade jag med ramsan. Jag tittade igenom mina anteckningar sen och så här hade det gått.

Första gången inne: 15 min.
Ute: 2 min
Inne: 8 min
Ute: 3 min
Inne: 2 min
Ute: 4 min
Inne: 1 min
Ute: 5 min
Inne: 1 min
Ute: 3 min
Inne: 3 min
Ute tills tyst: 3 min
Bekräftelse - svar, sedan tyst
3 min senare ny bekräftelse - svar, sen tyst
3 min senare ny bekräftelse - ett ljud, sen tyst
2 min senare ny bekräftelse - tyst

Vad tror du om det? Var jag för hård? Jag försökte följa instruktionerna i boken så som jag förstod dem.

Det har gått bra följande nätter tycker jag. Det som tog 58 minuter första natten, tog 7 den andra, 1 den tredje och bara in och ut utan protester den fjärde. Så även om han är "äldre" tycker jag nog han fattar rätt snabbt ändå.. Inatt vaknade han bara tre gånger (det är ett rejält rekord) och jag behövde bara ramsa en gång för att hjälpa honom somna om. Han vaknade sen en halvtimme för tidigt, men då var han nöjd tills väckning. Så det går framåt! Nu väntar jag bara på bakslaget.. :wink:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Gosse på 13 månader

Inlägg av miar70 »

:D

Oj, vad bra det går för er, otroligt fint jobbat! Hosta och snor kan absolut trigga igång kräkreflexen och du hade knappast klandrat dig själv om han kräkts vid nåt annat tillfälle, eller hur :wink: :?:

Att han ligger nöjd till väckning är ett jättefint kvitto på att han är trygg och känner att det är du som har kollen och precis dit vill vi nå när vi kurar. Och du - bakslag måste inte komma :wink: .

Kram och grattis till kurande helt enligt skolboken!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "