Förtrots och ARGA läggningar.

turfen

Förtrots och ARGA läggningar.

Inlägg av turfen »

Hej kära ni :D

Nu skulle vi behöva lite hjälp här hemma igen då dottern hamnat i trotsåldern med dunder och brak. Från att ha varit en underbart nöjd och glad liten tjej som glatt vinkat godnatt till mamma och pappa vid sovdags skriks det nu så man tror hon ska tuppa av... Detta har tyvärr resulterat i att hon tagits upp allt för många gånger och nu tar det mindre än 5 sekunder från det man lagt henne tills hon har skrikit upp sig. hur ska vi göra?? Hon vägrar solfjädras, blir bara argare vid försök. Ajaj vi har verkligen strulat till det.. Det känns så hemskt att höra henne så ledsen och jag vill bara bryta denna dåliga cirkel så fort som möjligt..

Hon får även några bryt per dag när hon inte får som hon vill. Typ gå naken jämt, Nis mamma, nis (nakenfis).... Hon är 1 år och 7 månader och utvecklas i en rasande fart, säger mer än hundra ord, sätter ihop ord till meningar. Hon är fortfarande hemma med mig och börjar på dagis i januari.

Hoppa nån har lite goda råd att dela med sig av så vi får ordning i skutan snarast.

Sara :D
Liten född 17 april 2010
turfen

Re: Förtrots och ARGA läggningar.

Inlägg av turfen »

Uppdaterar lite i väntan på svar :D

Igår satte jag mig ner och började läsa på insomningsproblem och det verkar som att det är vanligt när de hamnat i förtrotsen..Funderade på olika alternativ och hur jag skulle kunna bryta de arga läggningarna och tänkte ramsan, den har ju varit så effektiv förr, nu kör jag.. AJAJAJ säger jag bara!!! Hon vart så ARG så det var inte klokt och ju mer jag ramsade ju argare blev hon. Efter 45 min bröt jag och insåg att jag misslyckats fatalt. Hon var väldigt ledsen och kastade sig i famnen på mig och sen på sin pappa. Jag fick blickar som sa VAD HÅLLER DU PÅ MED MAMMA????? Efter fem min gick jag in och la henne igen, hon skrek och stretade emot men lugnade sig då jag sa att jag var kvar och så satte jag mig ner i några minuter i mörkret med handen på ryggen tills jag kände att hon var lugn och då ramsade jag mig ut. Hon somnade nog ganska pronto efter det.

Jag tror inte ramsan kommer vara till nån hjälp utan jag tänker försöka med husljud och i värsta fall gå in och hålla handen på ryggen tills hon lugnat sig (inte somnat)..

Har läst lite olika länkar om förtrots och kommunikationsproblem och jag tror det är en kombination av dem både som ställer till det för oss. Jag känner att vi ofta faktiskt har just kommunikationsproblem, eller snarare jag förstår vad hon vill men kan inte alltid låta henne få sin vilja igenom. Efter att ha läst länken om kommunikationsproblem vet jag nu hur vi INTE ska göra när hon får sina bryt. Ofta försöker jag lugna genom att hålla i eller avleda och MUTA såklart men hon är så ihärdig denna lilla dam... Får hon bara gå naken jämt är hon gladaste barnet i stan:) Det är dock för dragit hos oss för att tillåta denna aktivitet dygnet runt :D .

Vi ska köra på med extra mycket social delaktighet, öppen förskola, kommunikation på hennes nivå b och mys så hoppas jag att det löser sig snart.

Kom gärna med tips på bar länkar om förtrots och kommunikationsproblem om ni vet några :)

Tack på förhand
Sara
Liten född 17 april 2010
Ludwig

Inlägg av Ludwig »

Om du inte har läst den här så rekommenderar jag det:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298

Eget tips: var mycket ute, på hennes villkor, alltså gå dit hon vill och dela hennes upplevelser och funderingar så gott det går. Uteluften gör en människa behagligt trött och då går det smidigare att somna!
turfen

Inlägg av turfen »

Hej igen!

Tack Ludwig för tipset :) .. Kvällens läggning gick inte bra tyvärr. Gick in efter en halvtimme, vi körde på husljud och det gick ok ett tag men sen började det eskalera så jag tänkte jag går in och bryter :oops: inte bra, dottern blev super arg. Tog aldrig upp henne men.... Fy är inte stolt över mig själv just nu. Fattar inte hur det blev såhär.. för en vecka sedan var det en fröjd att lägga henne och nu detta. Måste skärpa till mig men behöver lite konkreta råd så nu kommer frågorna..

Om jag förstått det rätt efter att ha läst länken så ska jag inte gå in punkt, hon ska lösa det själv? Vill ju egentligen inte låta henne skrika sig till sömns, jag menar det kan ju ta hur lång tid som helst eller?

Idag har hon både lekt och sovit ute samt hängt på förskolan och med grannarna så det är inte brist på roliga aktiviteter det gäller..

Tack på förhand
Sara
Liten född 17 april 2010
turfen

Inlägg av turfen »

Jag uppdatera trots att det börjar kännas som att jag har en konversation med mig själv :? . Dagslurens och kvällens insomningar har gått super bra och det enda jag behövt göra är att gå in och lägga till henne en gång. Hon accepterade det utan vidare så jag hoppas hoppas vi fnurrat färdigt för denna gång. Vi jobbar mycket med kommunikation här hemma och jag känner det som att det funkar :D hon är så glad igen :D .. Kanske var mamma som hade problem egentligen.

Är så skönt med detta forum och alla fantastiska länkar och tips :D
Liten född 17 april 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej turfen.

Vad skönt att hon somnade fint!
Ursäkta att vi varit lite frànvarande, men som tur är finns det mycket bra att läsa pà forumet när man surfar runt.

Om hon skulle fnurra till det igen, sà tänk attityd av självklarhet.
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... alvklarhet
Skratt till gonattet, en glad ramsa och sedan massa husljud efter det.
En vikitg telefon, ett snack med maken, diska, damsuga, storstäda hallen och gärna med musik till.

Hoppas lugnet har lagt sig för gott, den här gàngen. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
turfen

Inlägg av turfen »

Hej Miniz.

Tack för ditt svar.
Tyvärr gick det tillbaka till protestsångerna idag igen vid nattningen, däremot gick lunchsömnen väldigt bra. Vi känner oss osäkra på hur länge man kan låta henne ligga och skrika?
Vi är fullt på lästa med attityden, husljuden, skratten etc men skulle behöva en aning om hur lång tid man skall låta henne hållas. Är det 30 min, eller 1h? Var går gränsen för att gå in och bryta? Eller ska hon få skrika sig till sömns hur länge den än må ta?
Jätte tacksam för en liten vägledning här så ska vi nog få till detta:-)

Kram David
Liten född 17 april 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här finns ingen tidsgräns. Men skriker någon oavbrutet i samma tonläge i säg 1 timme så har de helt klart fastnat i sitt eget elände DET bryter man. Även om de så har fastnat i 5 min. 1 min. Så det finns ingen tidsangivelse, man måste lära sig tyda skriket. Man får inte vara ledsen och man får inte fastna då behöver man hjälp att ta sig ur det. Man får inte ens vara ledsen i 5 sekunder anser jag.

Men svära gorma och ha sig eller variera i skriket då måste man lyssna av ordentligt. (samtidigt som man gör de där höga husljuden)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
turfen

Inlägg av turfen »

Hej Torsmamma och alla andra.

Tack för ditt svar, det var konkret och precis det vi behövde. Idag var det mest klagosång blandat med lite ilska tills det övergick i ren gråt och då gick jag in och la ner henne igen och nu sover hon:). Det hela tog inte mer än en kvart och var väldigt odramatiskt till skillnad från gårdagens nattning vilket känns fantastiskt skönt. Vi är ju som sagt riktigt ringrostiga när det gäller arga läggningar då vi varit så bortskämda ett bra tag.. Så tack igen från en lättad familj...
Sara
Liten född 17 april 2010
turfen

Inlägg av turfen »

Hej uppdaterar lite :D

Allt gick som en dans efter vårt senaste inlägg, dottern somnade utan ett pip igen och allt var frid och fröjd tills vi drabbades av diaree och tog upp henne ur sängen för att byta blöja ett antal gånger en natt då det var nån slags magsjuka antar vi. Detta resulterade i att vi var tillbaka på ruta ett :shock: ..... Denna gången löste det sig på några dagar och nu är vi GLADA, nöjda och tysta när vi ska sova igen, skönt :D . Dock har vi stött på lite problem med tidiga mornar... Hon vaknar nu vid 06.00 istället för 07.00. Vi har försökt med att lägga tidigare utan resultat så nu undrar jag om det kan vara så att vi behöver ändra schemat. Hon är nu 21 månader och är fortfarande hemma med mig fram till i mars.

Vårt schema som et ska se ut när dottern vaknar runt sju!

07.00 Godmorgon och välling.
08.00 Bädda sängen, plocka , klä på sig, borsta tänder
09.00 Utgång
11.00 Lunch
12-14.00 sova Ibland bara en och en halv timme
14.30 mellanmål
15.00 utgång
17.30 Middag
18.30 nattslurk
19.00 Godnatt

Oftast vaknar hon halv sju kvart i sju så då låter jag henne sova 2 timmar men annars 1,5. Nu när hon vaknat vid sex har hon fått sova 2 timmar.

Har ni några förslag? Ska införa väckarklocka idag.
tack på förhand :)
Sara
Liten född 17 april 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag hade precis som du infört väckarklockan! Sen behöver du korta ner luren till MAX 1,5 timma, vid 2 år brukar en del få minska till 45 min. Så du kan vara precis i gränsen.

Jag hade lite som regel att hade problemen hållit på i 2 veckor i sträck, då förändrade jag schemat. Men även då fick vi ibland återgå.

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
turfen

Inlägg av turfen »

Hej Torsmamma och tack för snabbt svar!

Jag lät henne bara sova 1,5 igår och hade planerat att lägga henne halv sju men vi hade middag så det blev sju istället och gissa vem som vaknade kvart över fem :shock:
Jag gick in o la till henne och ramsade mig ut och då vart hon tyst till kvart i sex och sen grät/skrek hon tills vi tog upp henne kvart över sex då hon var väldigt ledsen och inte lugnade ner sig förrän efter 30 min... Utevistelsen blev kort då hon var så trött och ledsen och jag tror inte jag kan hålla henne eller mig vaken tlll tolv :( ... Det har bara blivit tidigare och tidigare och detta måste brytas bums för det är inga glada dagar för någon när man vaknar så tidigt. Hade ju tänkt låta väckarklockan väcka henne kvart i sju men det blev ohållbart då hon var så ledsen.

Ikväll ska jag lägga henne halv sju så får vi se hur det går. Det känns ju som att hon egentligen sover för lite eftersom hon senaste dagarna vaknat så tidigt. Om man räknar gårdagens 1,5 timmar middagssömn och sen de 10 timmar hon sov inatt blir det ju inte mer än 11,5 timmar det dygnet och det är väldigt lite. Kanske är hon övertrött när vi lägger henne. Ska inhandla öronproppar och sätta klockan inför imorn och sen hålla tummarna för att hon åtminstone inte vaknar kl fem imorn igen för det är som ett straff :!: .
Tack på förhand för alla goda råd :)
sara
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Jag tänkte bara säga att ifall kris utbryter på morgonsidan så går det alltid att ställa om klockan. När du väl infört klockan är det alltid den som meddelar när det blir morgon! Klockan ska alltså inte stå inne på barnets rum, den ska stå utanför.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
turfen

Inlägg av turfen »

Hej igen och tack för kloka råd.

Tänkte uppdatera lite om ställningarna här hemma. Allt har gått super (förutom igår då ho vaknade efetr 1,5 timmar och var super ledsen. Jag gick in och la till henne två gånger utan verkan och till sist lät jag henne vara och då tystnade hon efter 10 min. Jag gick in efter en halvtimme för att lägga till henne innan jag gick och la mig och så fort jag öppnade dörren studsade hon upp, hon hade inte somnat :shock: . Nu vart hon vansinnig så det slutade med att jag satt där tills hon somnade. Det blev lite knasigt men jag hoppas inte jag strulat till allt igen :( ) . Det tog tre dagar av tidiga uppvak där hon somnade om efter ett tag tills hon sov till sju igen med hjälp av klockan. Två dagar har jag t.o.m väckt henne vilket är jätte bra. Läggningarna har varit helt knäpptysta och glada vilket känns jätte skönt så jag hoppas vi är på banan igen och att gårdagens fadäs inte satt käppar i hjulen igen. Nu vet jag dock hur jag bäst ska hantera snedstegen vilket känns tryggt och det skulle jag inte om det inte vore för all hjälp här på forumet, är oerhört tacksam :D . Nu hoppas jag att ni inte hör av mig på LÄÄÄÄÄÄNGE :lol:

Må gott Sara
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

=D>

"En gång ingen gång, två gånger en dålig vana"

:lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn