Totalt okontrollerad explosion

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Totalt okontrollerad explosion

Inlägg av Sarisparis »

:oops: Helvetesmorgon hemma hos oss idag. Av en rad skäl som jag inte ska dra upp här sâ vaknade jag idag pâ fel sida och morgonhumöret (som inte är min starka sida även bra dagar) var riktigt uselt. Maken drog iväg tidigt sâ jag var själv med de tre för frukost och allt som hör till morgonbestyren.
När alla väl var pâklädda, frukostdisken var fixad, alla kräksfläckar och andra fläckar var borttagna och minibror hade gâtt och sovit, sâ inföll ett stort lugn som vi nog alla behövde lika mycket. Storebrorsorna lekte var för sig lugnt och fint.
Sâ, efter bara nâgon minut, gâr jag förbi Storebror i hallen och ser att han sitter och karvar med en vass spik (ska ha ett snack med min man ikväll om vikten av att verkligen plocka undan ALLT efter att man jobbat med renoveringsprojekt här hemma :? ) i min fina lilla trästol som jag fick när jag fyllde ett âr. Den har min morfar gjort och min mormor dekorerat och den betyder verkligen jättemycket för mig. De är bâde döda och just den där lilla stolen är har blivit en symbol för allt de var. :heart: Nu är stolsryggen full med ristningar. Jag tappade helt besinningen och började vrâla, skällde ut Storebror efter noter och började sedan grâta. Gick undan och satte mig och grät. Storebror satt kvar där han satt och grät han med. Och Mellanbror stod och strök Storebror över huvudet och försökte trösta.
När jag väl kommit till sans sâ gick jag tillbaka till Storebror och försökte förklara varför jag var sâ ledsen och arg. Särskilt som just det här med att "rita" pâ annat än papper och med annat än pennor är nâgot som ständigt är pâ tapeten (bokstavligt talat) här hemma och nâgot som alldeles för lätt triggar igâng min ilska. Jag bad Storebror om en kram eftersom jag var sâ ledsen och sa att det nog skulle kännas bättre för oss bâde om vi kunde kramas. Han ville inte. Tittar mig inte i ögonen utan sitter och karvar pâ nâgot annat med den där förbannade spiken. Dâ slinter det till igen hos mig och jag skäller ut honom en gâng till #-o :oops: , tar spiken (det borde jag ha gjort första gângen) och gâr därifrân ruskigt förbannad och nära till târarna igen.
Efter denna andra explosion sâ fick jag efterhand till en riktig kram som vi bâde kunde vila i. Men det satt lângt in.

Jag brukar vara bra pâ att intala mig att det är jag som väljer hur jag vill reagera, det brukar hjälpa mig att hâlla humöret och fâ ur mig nâgot mer konstruktivt än MEN VAD FAN HÂLLER DU PÂ MED????? (brukar inte svära inför barnen, men imorse bröt jag alla mina inre regler). Jag började, efter första explosionen, tjata om att han skulle säga förlât, att man faktiskt INTE FÂR förstöra saker och babblade mig blâ. ](*,) :oops: Och han bara satt och snyftade och hörde antagligen inte ett ord. :cry:

Just det här med att säga förlât tycker jag för övrigt är jätteknepigt. Vi umgâs regelbundet med andra barnfamiljer och vi hänger dagligen i lekparken där det ocksâ blir lek med andra barn. Här i Frankrike sâ har jag känslan av att mycket av fostran bygger pâ hot: "Gör du XXX en gâng till sâ blir det smisk när vi kommer hem. Om du inte säger förlât nu pâ en gâng. :evil: " Typ. Sâ i lekparken sâ haglar (framtvingade) förlât och jag vet inte riktigt hur jag ska reagera när barn tvingas säga förlât till mina barn.

:?: Vad ska man göra när man själv gâtt för lângt? Jag skäms som en hund över allt jag vräkte ur mig och att jag bröt ihop sâ totalt inför de smâ. :oops: Lättnaden kom till sist, och efter vâr kram sâ hade jag världens bästa hjälpreda med lunchen. :heart: Men jag vill aldrig mer vara med om att bli sâ oerhört arg och upprörd att jag totalt tappar besinningen.

:roll: Nâgon som kan ge en välriktad spark i häcken och kanske lite konstruktiva tankar kring det hela?

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:20, redigerad totalt 2 gång.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Totalt okontrollerad explosion

Inlägg av TorsMamma »

Hej, en jättekram till dig! Det behöver du.

Sen tänker jag lite att "ÄKTA ilska och ledsen" kan vara till godo också. OM, jag mernar då OM man inte är långsint. Dvs. man kramas blir kompisar och går vidare.

Hans, läxa. Mamma tappar fattningen, inget jättehämskt hände men hon blev förskräckligt ledsen och arg. Och efter blev vi kompisar igen. Det är liksom läxan här. Sen om detta sker mera regelbundet så får man ju se över sina egna mönster, men säg 1 gång/år måste ju även mamma få bryta ihop och gå vidare. Förklara att det var inte ok att skrika och svära och att du liksom alla fick gå därifrån och vara arg på ditt håll. och sen komma tillbaka som vilken förvisning som helst. Varför kan inte en vuxen förvisa sig själv tänker jag?

Min son har gjort sönder några få saker där jag faktiskt har gråtit, då har han också gråtit och förstått innerligt att just detta var ju INTE så bra. Jag är genuin i mina känslor och släpper in mitt barn med dessa. Jag förvisar honom inte nödvändigt vis.

Just ditt barn kanske förstod vidden av sitt handlande. Visst ALLT går att sköta snyggare. Kan man inte hålla svordommarna borta får man förvisa sig själv till toan och skrika där. Det gör man majoriteten av tiden. :wink:
Ut kommer man när man är glad och go igen. HÄPP så här går det till i vår familj när man är jättearg och när man bråkar typ. Vill du ha det på annat vis?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Totalt okontrollerad explosion

Inlägg av Clara Cecilia »

Fina Saris!

Nej det är inte kul men det händer oss alla. Nån gång. Och man minns och skäms. Och man lär sig - för visst funderar du redan på en strategi :wink: ?

Skillnaden är mellan att använda det som Medel = skrämmas och straff och som en sällsynt förekommande Reaktion = riktiga känslor om något som är riktigt viktigt.

Dina barn har dig och varandra så nära och i samarbete. Det är ju allt värt!
Hur klok och genomtänkt man än är, som du :heart: så finns det för oss alla situationer då vi reagerar "illa", "fel".

Jag håller helt med Torsmamma den kloka. Ni enades i en kram, din stora lilla pojke fick se en annan sida av dig (som också är du :heart: ) och ni blev sams på ett riktigt och stort sätt.

Jag skickar stora varma kramar från höstStockholm!

(Och har själv brottats idag med två förkylda små personer som konkurrerade, struntade i middagen, skrek och röt och tills sist fick gå till sängs pronto 18.30 med varsin flaska välling. Nu ska jag gå i säng själv :lol: :lol: :lol: så jag orkar vara bra imorgon. Ta hand om dig!)
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Totalt okontrollerad explosion

Inlägg av Sarisparis »

Tack TorsMamma :heart: och Clara Cecilia :heart:

Det känns mycket bättre nu, det gjorde det redan igâr. Jag har funderat en del pâ vad som hände, min reaktion och det ni skrev.
TorsMamma skrev:Ut kommer man när man är glad och go igen. HÄPP så här går det till i vår familj när man är jättearg och när man bråkar typ. Vill du ha det på annat vis?
Nej, jag vill nog inte ha det pâ nâgot annat vis. :wink: Jag är bara sâ ovan vid sâ kraftiga utbrott, är en ganska beskedlig liten typ. :roll: Det är verkligen ovanligt att jag riktigt bryter samman. Arg kan jag bli, men lyckas ofta behärska mig nâgorlunda. Men att bryta ihop och grâta hör liksom inte riktigt till min vardag, särskilt inte inför de smâ. Men, ibland sâ gâr allt fel och fâr man inte reagera som man känner innerst inne dâ sâ kanske man inte är sâ "sund" som man tror. Sâ jag ska sluta älta mitt sammanbrott. Ja, jag tror att Storebror lärde sig sin läxa. Vi pratade om det sen pâ kvällen, med pappan, och det var jättefin stämning och inget gammalt groll som lâg och hängde i luften.
Clara Cecilia skrev:Nej det är inte kul men det händer oss alla. Nån gång. Och man minns och skäms. Och man lär sig - för visst funderar du redan på en strategi ?
Ja, det är kanske rentav nyttigt att bli sâ där riktigt omskakad nâgon gâng? :roll: :wink:
Clara Cecilia skrev:Skillnaden är mellan att använda det som Medel = skrämmas och straff och som en sällsynt förekommande Reaktion = riktiga känslor om något som är riktigt viktigt.
Ja, det var det jag inte riktigt hade kopplat när jag skrev först. Men reagera fâr man ju, som tur är. Jag har nog fastnat lite för mycket i att alltid försöka vara sâ jäkla trygg och stadig sâ att jag blev helt paff när jag plötsligt ramlade ihop som ett korthus. Faktiskt en nyttig erfarenhet tycker jag nu sâ här i efterhand.
TorsMamma skrev:Jag är genuin i mina känslor och släpper in mitt barn med dessa. Jag förvisar honom inte nödvändigt vis.
Ja, det är nog det jag mâste lära mig att inte tycka är fel alla gânger.

Tack ni bâda underbaringar.

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: Totalt okontrollerad explosion

Inlägg av aso »

Ja, jisses vad annat kan man göra än att tänka över vad som hänt, skriva av sig (klart undervärderat och mycket effektivt), inse att ingen är perfekt, vara stolt över att man rett upp situationen, glädjas åt att man är lika älskad trots att man tappat sin "röda tråd" för en engångshändelse, vara glad över att sonen accepterar mammas förlåt, älska sin familj lite extra och så gå vidare?

Du är så klok :heart: .
Visst vill man ha en äkta mamma som gråter om hon är ledsen och ber om ursäkt när hon gjort fel? Om man gör 1000 saker rätt, pedagogiskt och genomtänkt utifrån sin "röda tråd" så får man helt enkelt ta att det blir 1 felsteg och helt sonika reda upp det efter bästa förmåga och sedan glatt gå vidare.
Precis som du gjort :) .

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Totalt okontrollerad explosion

Inlägg av Sarisparis »

Tack aso :heart:

Vilken fantastisk ventil forumet är, hur skulle man klara sig utan det? :shock: :lol:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"