Hur många sovpass per dag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lina49

Hur många sovpass per dag?

Inlägg av Lina49 »

Hej,
Jag har tvillingar som är 8 månader (födda två månader tidigt). Vi har precis börjat kura flickan och har lagt upp ett schema som följer:

07.00 God morgon
07.30 Frukost
08:30 Sova (1,5 h)
11.00 Lunch
12.00 Sova (1,5 h)
15.00 Middag
16.30 Sova (45 min)
18.30 Välling
19.00 Sova

Vi är inne på dag 4 och det har blivit bättre på nätterna :D, men på dagarna vill hon inte somna :( . När hon dock har somnat så sover hon hela sovpasset igenom och jag får väcka henne (oftast).

Min fråga är om ni tycker att jag har lagt in för många sovtimmar och om det är för tight mellan sovpassen på förmiddagen? Vid 12 verkar de inte jättetrötta, men jag vill gärna köra på detta schemat för att känna att vi kan gå ut lite på eftermiddagen. Vad tror ni?

Mvh, Lina, mamma till Jack och Jonna
Jack och Jonna, födda 11/3-11 (två månader tidigt).
Började kura Jonna 14/11-11.
LilloppansMamma

Re: Hur många sovpass per dag?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit, till detta förträffliga forum! :lol:

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av barn som är för tidigt födda. Har läst runt lite och märker att folk har gjort lite olika. En del har korrigerat åldern om de upplevt att det har behövts, men en del har kört på faktiska åldern barnet har ( i ert fall barnen :mrgreen: ).

Upplever ni att de behöver mer sömn än de rekommenderade 14,5 timmarna? När jag ser ditt nuvarande schema så har ni nästan 16 (15 tim 45 min) timmar på schemat. :shock: Om vi hade kört korrigerad ålder ( 6 mån) så hade sömnbehovet legat på kring 15 timmar, give or take.

Så, i vilket fall ligger det för mycket sömn på schemat. Sedan är det lite tight ja, mellan de första två lurarna. Andra vakenpasset blir bara 1,5 timma. Vi vill gärna ha mellan 2-2,5 timmas vakenpass, undantaget är det sista vakenpasset.

Så rent spontant, skär ner på den första luren till 45 minuter. Här tar jag en riktig chans, och rekommenderar inte detta annars. Men jag tycker ni kan skära ner den första luren redan nu. Annars pillar vi först efter att uppföljningsveckan är avslutad. Men när ni har så mycket sömn på schemat så tror jag att det inte gör någon skada. Men sedan pillar vi inte på nåt föränn efter uppföljningsveckan och så ser vi vad twinsen säger! :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Lina49

Inlägg av Lina49 »

Hej,

Stort tack för hjälpen med schemat! Vi ändrar till ett kortare första sovpass så ser vi hur det funkar!

Har precis lagt barnen och de somnade på två minuter, behövde endast ramsa på väg ut. :D Dock har dagen idag varit såå mycket sämre än tidigare dagar. Hade nog förväntat mig att det skulle bli liiite bättre för var dag som går...läste någonstans att när nätterna börjar funka kan dagarna strula mer - stämmer detta?

Idag när hon skulle sova middag gick jag t.o.m. in och buffade fast jag vet att jag inte ska, men hon skrek så fruktansvärt...detta kanske kan bero på att det inte var så längesedan hon sov i och för sig ( och i och med att vi kortar första sovpasset nu kanske det löser sig av sig självt!?)

Ja, jag får samla nya krafter inatt (förhoppningsvis får jag sova några timmar...) så kanske det blir en bättre dag imorgon!!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
läste någonstans att när nätterna börjar funka kan dagarna strula mer - stämmer detta?
Stämmer mycket bra det.
Först blir nätterna bättre, sedan blir dagarna sämre, sedan börjar ett av dagspassen att fungera bra och de andra dåligt, sedan börjar vagtimmarna på tidiga morgonkvisten att strula ordentligt, sen löser sig alla dagslurarna och efter ytterligare några dagar/veckor löser sig även de tidiga mornarna. :D
Det är en process med några steg framåt och ett steg bakåt o.s.v
Idag när hon skulle sova middag gick jag t.o.m. in och buffade fast jag vet att jag inte ska, men hon skrek så fruktansvärt...
Det är viktigt att du börjar lyssna och analysera barnens protester ordentligt. Skrik är inte bara skrik utan det är frågor med olika nyanser och skiftningar. Är skriket en fråga på hjälp, är det ilska, är hon ledsen eller vad skrek hon egentligen om. Detta är frågor du får ställa dig själv varje gång barnet protesterar på något sätt.

En snabb lathund hur vi reagerar på barnens frågor:
* ilska: inget
* ledsen: buffa/vagna under dygn ett. Efter det ramsar vi med olika nyanser och styrka och tonfall
* glad/joller/prat: inget
* hysteri: buffa/vagna/solfjäder

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lina49

Inlägg av Lina49 »

Hej igen!

Jag kom på en fråga till som jag har:
Då pappan till barnen inte haft möjlighet att ta två av de fyra nätterna under kurningen har jag gjort det själv. Tanken är att han första gången ska ta natt sex och sju. Spelar detta någon roll? Kan hon känna sig otrygg eller likn eftersom hon inte är van från början med att pappa ramsar?

Fast det borde väl inte spela någon roll, eftersom vem som helst ska kunna ramsa så småningom? (eller har jag förstått det fel?)

Vill passa på att tacka igen för hjälpen med schemat, det är ju fantastiskt att ni finns och hjälper oss! Vill bara nämna att natt 5 gick såå bra, hon vaknade tre gånger varav hon somnade om själv två och den trejde behövde jag bara ramsa en gång!
Nu är det dag 5 och de båda somnade nästan direkt på fm-luren! Känner mig hoppfull! :lol:
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Man kan säga så här. Vem som helst kan lägga barnet för att sova men barnet som vant sig vid en person kommer då med största sannolikhet att ställa frågor i stil med:
"men var är mamma? ska det vara så här?". Vi svarar då snabbt med en trygg och stabil ramsa att: "Ja precis så här ska det vara och nu ska du sova så lugnt och skönt som alla andra små bäbisar".

Pappan ska och bör visst natta men han får vara beredd på frågor den första läggningen eller kanske till och med frågor även på natten. När barnet har vant sig vid att både mamma och pappa kan vakta dörren så inga farliga vargar kommer in då kommer hon återigen att sova bra.
Vill bara nämna att natt 5 gick såå bra, hon vaknade tre gånger varav hon somnade om själv två och den trejde behövde jag bara ramsa en gång!
=D>
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lina49

Inlägg av Lina49 »

Hjälp!
Det började så bra, men nu vet jag inte vad som händer....
Lilla tjejen sov bra natt 5,6 och 7, men natt 8 och 9 har hon börjat vakna igen. Dock inte under vargtimmarna utan mellan 01-03 ungefär. Hon är relativt lugn, men jag har tillrättalagt henne några gånger under natten för att hon ska kunna somna om.

På dagarna har det också blivit sämre - idag skrek hon sig igenom sitt första 45-minuters sovpass...just nu ligger hon och leker på golvet medan jag undrar hur sjutton jag ska kunna hålla henne vaken till nästa sovpass?! Om jag bara hade haft henne hade det väl vart ok, men så har jag ju en liten pojke som också behöver mig...

Jag fick i förra veckan hjälp och där stod det att:
"Först blir nätterna bättre, sedan blir dagarna sämre, sedan börjar ett av dagspassen att fungera bra och de andra dåligt, sedan börjar vagtimmarna på tidiga morgonkvisten att strula ordentligt, sen löser sig alla dagslurarna och efter ytterligare några dagar/veckor löser sig även de tidiga mornarna."
Men nu är ju nätterna sämre OCH dagarna MYCKET sämre?? Tycker inte att jag gör något annorlunda mot förra veckan?!

Jag hade även tänkt att börja kura pojken denna veckan, men vet inte om jag orkar det nu när det inte funkar med flickan. Pojken sover hela nätterna (inget problem där alltså), men jag skulle vilja synka deras scheman så att de sover samtidigt på dagarna. Dock tror jag att han inte behöver sova riktigt lika mycket som hon gör. Igår sov han t.ex. endast 2 gånger, men då lite längre stunder. Kanske kan jag göra som så att jag skippar fm-sömnen på honom men att han får en längre sova middag-stund? Något tips om vad jag ska tänka på när jag kurar två?

Tacksam för hjälp med alla mina frågor!
Lina49

Inlägg av Lina49 »

Hej igen...
Kom på en sak till:
Jonna har knappt sovit ett helt dagspass ännu, hon vaknar ofta efter ca halva tiden. Jag har då ramsat och ramsat och ramsat fram till tiden hon skulle ha sovit till - är det rätt? :?:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Lina49 skrev:Jonna har knappt sovit ett helt dagspass ännu, hon vaknar ofta efter ca halva tiden. Jag har då ramsat och ramsat och ramsat fram till tiden hon skulle ha sovit till - är det rätt?
Menar du lunchluren nu eller gäller det alla pass? Har hon ätit sig mätt så fixar hon att sova hela luren, om inte, mata på mer i nästa mål på schemat. Du upplyser med en ramsa om hon vaknar och "frågar" på luren, men sen tycker jag du ska lämna över mer till tjejen att försöka själv. Det är lätt att störa de små med ständigt ramsande och så blir de till slut bara arga! :evil: :evil: :evil: Skulle hon vakna och gnöla lite, låt henne försöka fixa det själv, det är uppföljningsvecka nu. Du fortsätter på ditt håll med din SUPERVIKTIGA aktivitet, även om det skulle vara att titta på tv :wink: Höj ljudet, slamra i köket osv så hon vet att du är där, gör HUSLJUD! Skulle hon vara ledsen får du ramsa mer. Är hon arg är det upp till henne. Du ska ge förutsättningarna för att sova resten måste hon fixa själv. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lina49

Inlägg av Lina49 »

Ok, samlat nya krafter ikväll - imorgon kör vi igen! Har en fråga till dock ang. dagslurarna: Om hon inte somnar under fm-luren utan skriker i 45 minuter (argt), då ska jag alltså med alla medel hålla henne vaken till nästa sovpass? För en 5-minutare är inte aktuell (hon har hittills inte somnat på fem minuter)... Stämmer?
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Japp håll henne vaken tills nästa pass :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Lina49

Inlägg av Lina49 »

Hej!
Nu är det några veckor sedan vi började kura vår lilla tjej och sömnen har blivit bättre. Dock vaknar hon fortfarande 1-2 ggr varje natt, men somnar om efter några minuter. Jag vet ju att det kan ta ett tag innan hon sover igenom hela natten, men vad jag har läst mig till så ska det vara vargtimmen som spökar, men Jonna vaknar ofta först vid 01-tiden och sedan vid 04-tiden. Är det bara att fortsätta så löser det sig så småningom?? Eller har vi gjort något fel??

Dagssömnen är fortfarande svår, men det har jag ju också förstått att det kan krångla ett tag. Vi har nu flyttat barnen så att de sover i samma rum och det kanske påverkar. I alla fall så är det mycket bättre än innan vi började kura!

Mvh, Lina
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att höra att ni sover bättre. En hållregel som jag brukar ha är att före kl. 04.00 gör ingenting, ha is i magen och se om barnet kan somna om själv (om inte barnet blir ledset och behöver hjälp för att somna om). Efter kl. 04.00 en pangramsa och sedan inget mer.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"