Här ska kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lykke

Re: Här ska kuras!

Inlägg av Lykke »

Idag var dagen D. Tyvärr har hela familjen blivit sjuka inkl lillan, så jag skjuter upp starten till torsdag om vi är friska då. Vet att hon verkligen behöver sova nu och man hade säkert kunna börja ändå, men jag får inte många timmars sömn om nätterna mellan omgångarna torka och suga ur näsan!
Pratade med en bekant som nyss börjat kura, hennes lilla sov 12 h tredje natten, gissa om jag är peppad!
Lykke 110515
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Krya på er så kör vi på torsdag :) Nu när det är förkylt så tänk på att höja upp huvudänden på sängen ca 7cm, då blir det lättare att andas och inte lika snorigt. Lite böcker under brukar fungera fint. Ett annat tips som jag har läst här inne är en kastrull med uppkokat vatten som man lägger en grovt hackad lök i och ställer under huvudänden :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tack, det är jätte bra tips! Dock sover hon i vår säng, enda sättet att få henne att sova om nätterna. Men det ska det bli ändring på snart tack och lov!
Fortsätter ladda och läsa på och hoppas på att vi mår bättre på torsdag.
Lykke 110515
Lykke

Inlägg av Lykke »

Nu äntligen är vi friska och kurandet kan börja, imorgon drar vi igång!
Har ändrar schemat lite och dragit ner på em luren eftersom hon blir 7 mån om 2 veckor, slipper vi ändra direkt efter uppföljningsveckan, det är väl ok? Så här ser det ut nu:
Natt: 19.00-07.00
Frukost 1: 07.00 bröstmjölk
Frukost 2: 08.15 gröt
Sova: 09.00-09.45
Lunch: 11.30
Sova: 12.30-14.00
Middag: 15.00
Sova: 16.30-16.50
Kvällsmat: 17.30
Bad, slurk och skoj: 18.00-19.00

Känner mig nervös inför imorgon men jag lovar att inte vara orolig eller ge vika, imorgon är det krig och vargen ska inte få vinna och vår tös(och vi) ska äntligen få sova hela nätterna igenom! En fråga bara; lurarna kommer tas inne i hennes säng, ska det vara lika mörkt då?

Ladda, ladda, ladda!
Lykke 110515
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hejja hejja! :mrgreen:
Har ändrar schemat lite och dragit ner på em luren eftersom hon blir 7 mån om 2 veckor, slipper vi ändra direkt efter uppföljningsveckan, det är väl ok? Så här ser det ut nu
:

Det är ok och en bra tanke!
Å andra sidan :wink: ... eftersom dottern förmodligen har en del sömn att ta igen hede det nog inte gjort något om hon hade fått "lite extra" av den varan så här i början. Ändra schemats sovpass gör man sen när barnet själv ber om det, dvs vaknar tidigare på morgonen eller inte sover alls eller kortare tid på exempelvis em-luren och inte nödvändigtvis för att barnet fyller x antal månader.

Om jag får ha några pet-åsikter på schemat... :wink: Middag och kvällsmat ligger lite nära varandra... vet inte vad måltiderna innehåller, men jag skulle nog lägga middag/mellis 14.30 i stället så att aptiten är på plats igen till middag/kvällsmat. Men det kanske är en familjeteknisk detalj. :wink:

Lycka till!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D
Lykke skrev:En fråga bara; lurarna kommer tas inne i hennes säng, ska det vara lika mörkt då?
Helt klart så underlättar det om det är mörkt även på dagslurarna, men man kan ha det lite halvmörkt också för att liksom skilja mer på dag och natt. En smaksak :D

När vi kurade i somras så började vi med att ha lite halvmörkt på dagarna, men märkte ganska snart att vår tjej inte sov så bra på långluren då så vi övergick till att ha kolsvart även på dagen. Men nu när hon är säker sovare så har det inte lika stor betydelse längre så nu har vi halvmörkt igen 8) .

Pepp pepp!! :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Lykke

Inlägg av Lykke »

Men då kör jag en 45 min lur på em också så märker jag förhoppningsvis när det är dags att ändra.
Tack snälla ni för svaren, det hjälper oerhört!
Återkommer med uppdateringar och säkert fler frågor.
Dags att sova. God natt!
Lykke 110515
Lykke

Inlägg av Lykke »

Nu är vi igång! Lade henne klockan 19.00 och det tog mindre än 10 min med buffning så var hon lugn. Hon gnydde lite men var avslappnad, gjorde solfjädern och ramsade ut, inte ett knyst :? Gissa om jag blev förvånad?! Väntade och väntade på frågor men det kom inga, bekräftade någon minut senare. Jag är i chock, sover ungen redan? Ska inte bli för glad men just nu kan jag inte sluta le :D
Jag är laddad, nu jäklar ska här sovas, motivationen är på topp! :thumbsup: :thumbsup:
Lykke 110515
Lykke

Inlägg av Lykke »

Det fick jag för det. Nu har hon skrikit i snart en timma och jag har varit inne och buffat, ramsat mig ut några gånger. Hon lugnar sig med buffningen, det gillar hon nu men så fort jag gör solfjädern börjar hon skrika argt. Ramsar efter ett tag igen, gör husljud och musik men hon bara fortsätter att skrika, HÖGT! Antar att jag bara fortsätter så här? Än är jag inte bruten!
Lykke 110515
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Japp! In vid minsta pip 1a natten. Lugnet ska grundas. Sätt upp hunden på väggen så du håller koll på dig själv!;-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lathunden ...;-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lykke

Inlägg av Lykke »

Ja efter att hon sovit är jag inne vid minsta pip, det var just under den timman hon bara skrek ut sina frågor som var jobbig och lite svårt att veta när och hur ofta man skulle gå in, blev ju som sagt några gånger. Gick på känsla och eftersom hon nu sover måste jag gjort något rätt!
Drygt 6 timmar kvar innan god morgon, undrar va tvn har att erbjuda i natt?!
Lykke 110515
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

TV- på natten har jag inte ägnat mig åt sedan jag var tonåring. :mrgreen:

Lugnt och försiktigt tar vi denna process. DU styr och leder liten, som faktiskt inte kan ha det ansvaret. Det här kommer att gå fin fint!

Bara återkomma om du har frågor. Gärna uppdatering ( det gillar vi här förstår du :wink: ) hur det går för er!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Lykke

Inlägg av Lykke »

Hej på er och tack för era svar och ert stöd.
Igår drog vi alltså igång och det gick över alla förväntningar. Tror vi får omvänd ordning här, natt 1 var som natt 2 ska vara och denna andra natt kommer bli som dag ett skulle ha varit! Gårdagen gick som följande:
Lägger 19.00
Lägger på plats och börjar buffa
19.10 ut ramsa x4 tyst
19.12 bekräftelsersmsa, lillan sover
19.45 in buffa ramsa x4, gnöl, på med Mozart och övriga husljud. Skriker upp sig ordentligt.
20.00 in lägger till rätta, buffar, solfjäder, blir då ledsen, ramsar ut. Ljud utanför. Skriker upp sig omöjligt mer
20.10 in buffa, går när hon lugnat sig men inte helt tyst, hade fastnat där annars, gillar nu att buffas. Ramsar ut.
20.30 frågar ledsamt och högt, mammas hjärta värker. In buff tills lugn, ramsar ut.
20.45 buff väldigt kort ut med ramsa, gråter
21.05 tystnar
21.06 gråter lite
21.12 tyst
21.14 bekräftelseramsa nu sover hon.
Vet att jag antagligen var inne och buffade för många gånger men hon skrek, verkligen skrek så länge att jag inte visste vad jag skulle göra.
23.15 vaknar buffar kort ramsar ut, smågråter, tystnar snabbt.
23.17 bekräftelseramsa
04.22 gnyr, buffar snabbt, ramsar ut, lite gnöl
04.24 bekräftelseramsa
06.20 vaknar till, buffar kort, solfjäder, ramsa ut. Börjar gråta när jag ramsat klart.
06.25 snabb buff, ramsa, gråter, ramsar igen
06.30 tyst
06.31 bekräftelseramsa
07.00 glad morgon!

Synpunkter?! Överarbetat buffningen?
Det är jobbigt att höra lillan gråta så, ställa frågor när man inte är van. Säger till mig själv att det är för hennes skull och att jag ska vara stark, det är inget fel med att vara arg!
Nu har hon tystnat efter 45 min gråt och några omgångar ramsande och en buffning. Jobbar hårt på att inte ingripa i onödan denna kväll och natt.
Distraherar mig genom att skriva här :? Plus att min syster är här och hjälper mig att stå emot viljan att vilja gå in, trodde faktiskt att jag var starkare än så här, inte när det kommer till min guldklimp tydligen, är väl därför jag har hamnat i denna situation, att jag måste kura henne för att få ordentlig nattsömn. Jag låter besegrad men det är jag absolut inte, motivationen är fortfarande på topp och detta ska gå!

Blev ett långt inlägg. Hoppas någon orkar läsa och ge tips och råd. Känner förresten att ramsan inte tas emot och lugnar, bör den göra det i detta läge?

Tack för att ni finns och är så hjälpsamma :heart:
04
Lykke 110515
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej du! :lol:

Tycker inte att det var så tokig den natten ändå. Det viktigaste när det gäller verktygen är att backa med dem sakta men säkert. Sedan om det är natt 2 eller 3 man gör det är mindre viktigt i det stora sammanhanget. Jättefint- vilket lugn du har etablerat under natten. NU kan du verkligen gå vidare mot säkerheten- Nu skall du- istället för att buffa- ramsa vid uppvaken. Precis samma procedur- med att LYSSNA och AVVAKTA och REJÄLA husljud.

Jag har ett stort MEN- du tycker synd om henne. Är det mer synd om henne som skall få sova gott som det kommer att bli för dig? Hon kommer snart att få sova gott med trygg ledning från din sida, hon börjar ju med lättnad ta emot din hjälp. :heart: Hennes skrik är frågor- och nu inatt handlar det om säkerheten. Det är den du skall etablera genom att starta upp med ramsan. på allvar. Du måste vara säker på det du gör- du är hennes överlevnadsgarant- och hon ställer rättmätiga frågor om sin överlevnad till dig.

I natt startar ramsdiskussionen på allvar- liten frågar 100 gånger skall få 101 svar. Det tar den tid den tar.

Lycka till i natt!
ps. Läste nu om att Manfred10 rådde dig till att spika upp hunden. :mrgreen: Please don´t. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"