Är detta förtrots eller vad är det som pågår med vår son?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sanni
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 12:43

Är detta förtrots eller vad är det som pågår med vår son?

Inlägg av Sanni »

Hej allesamman!
Tack vare AW så har vår son sovit som en gud sedan 9 månaders ålder :) och är nu 16 månader. Är dig evigt tacksam Anna W!

Men nu så har han för en vecka sedan uppvisat ett beteende som vi är helt oförberedda på och helt ärligt lite chockade/förvirrade över :? Jag har barnaboken hemma och har läst i den men jag förstår inte om trotsåldern kan komma vid 16 månaders ålder? Vår son är helt plötsligt hysterisk med gråt och skrik när vi ska klä på och av honom, han pekar på allt men vill inget och sen börjar han gråta hysteriskt om man inte gör något eller ger honom något som han vill ha!!

Snälla ni jag tar tacksamt emot råd och tips om hur vi ska bemöta honom i detta och är detta förtrots/trots och kan jag använda knepen i barnaboken då min son inte är mer än 16 månader (hur mycket förstår han?)

Tacksam för råd och stöd!
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Är detta förtrots eller vad är det som pågår med vår son

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Det sker en massa under den stora frustrationens tid. Eller förtrots som man också kallar det. Läs trådar om Förtrots under Favoriter (översta tråden här inne på Barnafostran) så tror jag du får lite råd om hur man kan hitta konstruktiva, framkomliga kommunikationsvägar. Där kan du också läsa om förhållningssättet till barnen, som är A och O. Inga nej - utan JA och alternativ! Pakta när livet är eländigt, osv som allt går ut på att vara sitt barns bästa vän och visa i både ord och handling att man har förstått bekymret och man hjälps åt att hitta lösningar. Så kommer man så mycket längre.

/ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"