Vad gör man med sovtiderna vid sjukdom?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fjärrkontroll

Schema fundering?

Inlägg av Fjärrkontroll »

Jag är ny här. Hörde om kuren från en släktning, läste här, läste boken och allt stämde med det jag trodde och gjorde med min 11åriga pojke när han var bebis. Fast då visste jag inte om kuren.
Nu har jag en till liten färsking som är 4 månader som jag har kurat. Fungerade fantastiskt! Både min fru och svärmor häpnade när jag 4 kvällen ramsade och barnet somnade gott.
Tyvärr var jag inte så väl inställd på dagarna men jag gjorde ett schema och följde det men bebisen vill sova mer.
Är 15,5 timmes sömn minimum? Är det okej att låta dom sova längre än marginal kvarten?
Bebisens schema är nu:

07.00 God morgon
09.00 45minuter
11.00 90minuter
14.30 45minuter
17.00 30minuter
19.00 God natt

Dom senaste två dagarna har han velat somna om när jag tagit upp honom/ han vaknade själv 9.45. Varit jättegnällig och somnat i min famn!!

11.00 vilan är däremot svår att få tillräckligt lång. Kan jag bara byta dom rakt av? Att lillkillen är förmiddags trött.
Först var jag rädd att han sov förlite per dygn men denna vecka har sömnen dagtid ökat och matmängden ökat till det dubbla! Kan man ge för mycket mat?

Förövrig fungerar verktygen fantastiskt! Jag slopade napp på natten direkt, ville han fick han ha den på dagen men han ratar den själv nu och jag ser att han sover sämre under dagen när han har napp.
Z född i juli 2011, kurad i oktober.
Nat

Re: Schema fundering?

Inlägg av Nat »

Hej och välkommen hit!!

Underbart att kuren fungerar fint och att den känns rätt för er.
Nu till frågorna
Tyvärr var jag inte så väl inställd på dagarna men jag gjorde ett schema och följde det men bebisen vill sova mer.
Är 15,5 timmes sömn minimum? Är det okej att låta dom sova längre än marginal kvarten?
Man får lägga på mer och man får ha mindre sömn utan att det behöver vara något fel. Precis som att vissa vuxna bara behöver 6 timmars natt och andra vuxna behöver 8. Med det sagt så är det ändå så att de allra flesta ligger nära ett medelvärde och om man avviker för långt blir man trött eller får svårt att sova. Du kan prova att lägga till 30 minuter till schemat, avvakta 5 dagar och se hur barnet reagerar. Verkar den lille fortfarande trött ja lägg då på ytterligare 30 minuter. Som sagt var alla är inte lika och viss avvikelse kan ske.

Veckorna precis efter en kur brukar ofta kunna vara gnälliga och barnen trötta innan det vänder och barnen blir glada, utvilade och ökar på sin aptit. När kurade ni? det kan inte vara så att barnet fortfarande inte kommit till det stadiet där den värsta tröttheten lagt sig?
Dom senaste två dagarna har han velat somna om när jag tagit upp honom/ han vaknade själv 9.45. Varit jättegnällig och somnat i min famn!!
Då håller du honom vaken genom att göra något roligt. Gå ut i den friska luften med barnet på armen, prata busa gosa. Låt inte barnet somna på fel tidpunkter då rubbar du schemat.
11.00 vilan är däremot svår att få tillräckligt lång. Kan jag bara byta dom rakt av? Att lillkillen är förmiddags trött.
Nu vet inte jag hur länge sedan det var sedan du kurade men det kan ta ganska lång tid innan man får den långa dagsvilan att sitta som ett smäck. Ge inte upp utan försök få barnet att sova hela vilan.
Först var jag rädd att han sov förlite per dygn men denna vecka har sömnen dagtid ökat och matmängden ökat till det dubbla! Kan man ge för mycket mat?
Först och främst så är jag inte utbildad dietist, så jag vill inte påstå att det jag skriver är den absoluta sanningen gällande mat. Det jag däremot tror av egen erfarenhet är att det är svårt att ge ett barn för mycket mat då de kräks om de är mätta. De äter med en glupande aptit och känner inte när det är fullt i magen. Naturen har sedan skapat en sån fantastiskt ordningen att den lille då enkelt får upp överskottet.

Förövrig fungerar verktygen fantastiskt! Jag slopade napp på natten direkt, ville han fick han ha den på dagen men han ratar den själv nu och jag ser att han sover sämre under dagen när han har napp.
Bra!! Nappar är stora sömnförstörare :D

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Fjärrkontroll

Jag var i veckan efter uppföljningsveckan så jag läste på lite mer och höll ut och justerade lite i schemat.
Nu sover han som en klocka :D Det är helt fantastiskt!

Han äter som en liten häst men jag tror som du och dom äter inte mer än dom behöver. Något som också har ändrats sista veckan är att han inte kräks lika mycket. Det kan ju vara att han bara blivit äldre men man vet inte... :)
Fjärrkontroll

Måste bara berätta att nu när jag läggar pojken för att sova middag så kryper han mysigt in i min hals före. Så lägger jag ner honom och glatt säger att det är dax att sova. Han myser in sig i sin säng och sover så väldigt gott.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Underbart! :lol: =D>

Det blir verkligen så att små barn får njutas och njutas, när samtliga parter få sova gott.

Häng gärna kvar och svara på nya trådar. Man behöver inte svara på allt, ibland kan man bara gå in och ge lite pepp och visa att det faktiskt finns ljus i tunneln. :lol: :heart:

Sedan får du gärna lämna ett avtryck i:

[urlhttp://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=2010]Livet efter kuren- en uppmuntran[/url]

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Här går det undan:

Sjävklart ska det vara:

Livet efter kuren- En uppmuntran
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Fjärrkontroll

Ska jag göra =)
Fjärrkontroll

Hela förra veckan var...mindre bra. Barnet slutade äta, eller det kändes så. Från att ätit 240ml varje måltid hela dygnet till att knappt få i sig 100ml. Dom har gjort om Semper1 och jag vet inte om det är därför?
Sov sämre på natten och var vaken varje natt mellan 04,05 och 06. Känns helt hopplöst när det är var enda natt! Min fru tyckte att vi kan väl ta upp honom 6.15 när han ändå är så vaken. Jag gjorde det en gång när han hade bajsat men annars har jag hållit ut till 6.45 (morgon kl 07) Ibland somnar han tillslut om vid 6.30-tiden och det har inte känts så väldigt roligt att behöva väcka honom när jag vet att han varit mer eller mindre vaken sen 4-5!!
Supergriniga dagar såklart. Dålig sömn och dåligt med mat. Skönt att helgen kom och vi var två med lilla gnällspiken.
I natt samma sak, ramsade vid 4-tiden och vid 5-tiden. Klockan 6 var det helt hopplöst, jag fick gå och buffa men allt som allt tog det 20 minuter före han somande igen.
Det enda som har hållit mig i gång med buffande, ramsan och solfjädern är att jag VET att när han vaknar och är utsövd då Vaknar ett glatt jollrande barn!
07.15 hör jag att han vaknar och ligger och små pratar, inte som under natten då han mer är sur! Kikar in till honom och ser det lilla sälhuvudet lyftas upp från sängen och le mot mig <3

Men hur länge kan detta bakslag hålla i sig?! Det är svårt att hålla på dagslurarna när han vaknar och är grinigt trött, han vill ju sova vidare! I lördags fick han somna om i famnen och sov över hela sin vaken tid och sov nästa sovlur också. Då var han på bättre humör men inte den fantastiskt glada unden jag hade före allt krångel började =(

Ny vecka och jag planerar att hålla stenhårt på lurarna. Han sover dagtid i sin säng. Ska man lägga honom i vagnen ute i stället? Nu har han inte heller velat sova på dagarna trots att han är trött. Det SKA kämpas.

Tankar och ideer mottages gärna!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Först vill jag säga välkommen! :)

Skriv gärna i din signatur hur gammal juvelen är samt när ni började kura honom, då blir det lättare för oss att hjälpa till.

Nu till dina frågor:

Ni har jobbat strålande vad jag förstår från tidigare inlägg =D> . Bakslag kan alla få, det som gäller då är att leverera samma svar, lika lugnt och säkert som man gjorde när alla satt, om du är med. Frågor kommer och går, men svaren skall alltid vara desamma - detta kan ni ta med er genom åren som kommer. :D
Barnet slutade äta, eller det kändes så. Från att ätit 240ml varje måltid hela dygnet till att knappt få i sig 100ml. Dom har gjort om Semper1 och jag vet inte om det är därför?
Har ni prövat NAN? Den är snällare mot magen, enligt mina erfarenheter, och därför kanske lättare att äta. Annars slutar inte barn att äta bara... :shock:
Sov sämre på natten och var vaken varje natt mellan 04,05 och 06. Känns helt hopplöst när det är var enda natt!
NI behöver en taktik för att hantera dessa uppvak, uppvaken kommer fortsätta tills han får svar, han frågar om han skall sova vidare - och vilka svar levererar ni då?
Vissa kör pangramsa och musik/husljud. VI körde pangramsa och sedan tyst, för här händer ingenting på natten. Det gör man vad som känns bäst själv.
Supergriniga dagar såklart. Dålig sömn och dåligt med mat. Skönt att helgen kom och vi var två med lilla gnällspiken.
Först vill jag säga att du måste sluta gnälla på pojken - gnäll på dig själv istället. Hur hade du varit om du helt plötsligt, efter att ha fått smaka på den goda sömnens sötma, inte längre få sova så skönt? Om du dessutom skulle utföra en verksamhet, full av frågor även den, skulle du då vara på topp??? Det är upp till er, föräldrar, att styra upp, ge svar och hålla en attityd av självklarhet. Barn är gnällspikar för att de inte får de svar de behöver, de känner inte den trygghet eller säkerhet de behöver för att kunna njuta av tillvaron. Han ställer frågor, att ni tolkar det som gnällighet är inte hans problem. Styr upp!
07.15 hör jag att han vaknar och ligger och små pratar, inte som under natten då han mer är sur! Kikar in till honom och ser det lilla sälhuvudet lyftas upp från sängen och le mot mig <3
Du ser! Han är ingen gnällspik! :P Du ha antagligen gett bättre svar denna natt, även om du skall vara restriktiv med trafik och verktyg så att du inte bränner dom. De är till för kris, du kan gå in och lägga tillrätta och ge beskedet i tidiga vargtimmar, sedan ramsa ut - FÖRSTA morgonen, kanske andra. Men sen skall ramsan ta över och inte heller den skall överanvändas. En målmedveten taktik för att komma tillrätta med morgonen krävs.
Men hur länge kan detta bakslag hålla i sig?! Det är svårt att hålla på dagslurarna när han vaknar och är grinigt trött, han vill ju sova vidare! I lördags fick han somna om i famnen och sov över hela sin vaken tid och sov nästa sovlur också. Då var han på bättre humör men inte den fantastiskt glada unden jag hade före allt krångel började =(
Ja du... tills ni börjar ge honom nöjaktiga svar kan jag med stor säkerhet säga då. Att ni låter honom sova över tider och kompensera föder nya frågor. Styr upp och läs på igen om säkerheten och tryggheten - det behöver ni. Kom tillbaka på banan! Det är ni som skall ha humöret på topp, visa honom hur man mår bra i tillvaron.
Ny vecka och jag planerar att hålla stenhårt på lurarna. Han sover dagtid i sin säng. Ska man lägga honom i vagnen ute i stället? Nu har han inte heller velat sova på dagarna trots att han är trött. Det SKA kämpas.
Om du vill få ännu fler frågor skall du lägga honom i vagnen... :roll: Ändra INGENTING, det är konsekventa svar han behöver. INGET skall ändras förrän han är helt tillbaka på banan igen. Och tro mig - han VILL sova, men känner inte att han är trygg nog, han saknar svar från dig.

Och det här med att det skall kämpas - NEJ! Små barn skall NJUTAS och NJUTA själva!

Styr upp nu! Det är inte synd om er i detta, det är synd om pojken... jag är hård, men det är för lilla prinsens skull som söker svar ...

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Fjärrkontroll

Har ni prövat NAN? Den är snällare mot magen, enligt mina erfarenheter, och därför kanske lättare att äta. Annars slutar inte barn att äta bara...
Nej vi har inte prövat något annat ännu. Han äter men jag tycker att det är så mycket mindre än tidigare.
NI behöver en taktik för att hantera dessa uppvak, uppvaken kommer fortsätta tills han får svar, han frågar om han skall sova vidare - och vilka svar levererar ni då?
Vissa kör pangramsa och musik/husljud. VI körde pangramsa och sedan tyst, för här händer ingenting på natten. Det gör man vad som känns bäst själv
Jag har ramsat, det har räckt med 1-2 gånger så har han somnat om och sen är det tyst.
Ringde min fru och berättade (lite uppgivet) vad du skrivit och vad jag också hade läst, igen, i SHN-boken. Hon kunde bara bekräfta att dom senaste dagarna har jag varit spänd när jag lagt lillkillen så hon får lägga honom med enbart en ramsa i kväll så får vi ha is i magen. JAg känner också att på natten har jag stressat att för han har somnat om så fort hela tiden att nu tar det lång tid och att det ska störa min fru. Hon sa att det gör det inte och skulle hon nu bli strörd så får hon väl lägga sig i ett annat rum.

Så i natt ENBART ramsa och is i magen!!!

Dagens andra lur gick bättre men jag fick honom inte att somna om så istället för 1,5 tim så blev det bara 1 timme.
Använde marginal kvarten och la honom tidigare, han var trött. La tillrätta ramsade ut ur rummet. Gick en sväng i huset och tillbaka och bekräftade. Då började han knorra igen. Tog två varv hemma och sen bekräftade jag igen. Då blev han tyst. Nu hoppas jag han använder marginalkvarten åt andra hållet så han slipper vara trött.

Saken är att jag har verkligen gått in för det här! Det fanns inte en chans att jag skulle släppa in några vargar för jag verkligen tror på metoden. Jag har t o m en låt som jag spelar i mitt huvud som håller mig på bra humör och inte skulle hamna i "det här går inte" Nu kör vi för fullt! Här ska sovas!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Saken är att jag har verkligen gått in för det här! Det fanns inte en chans att jag skulle släppa in några vargar för jag verkligen tror på metoden. Jag har t o m en låt som jag spelar i mitt huvud som håller mig på bra humör och inte skulle hamna i "det här går inte" Nu kör vi för fullt! Här ska sovas!!
Härligt! Det här fixar ni!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt - jag kände att jag var tvungen att ställa dig lite på ända - det är ALLTID svaren som vinglar då frågorna kommer och blir fler. VI har det fortfarande så i vår trots, och nu är frågorna STORA kan jag lova. (Och när man skriver gnällspik om en liten spädis blir jag lite... :evil: :roll:)

Om jag sviktar i mitt sätt att svara Ester, på vad det än må vara när hon frågar, får jag det tillbaka med besked. Speciellt nu i trotsen... då skall ALLT frågas om i tillvaron, så hade vi det även under 8 månaders ångesten, förtrotsen och tvåårsfrågetiden. Om du odlar det lugnet och den attityden nu har du bara spännande faser att se fram emot, faser andra föräldrar anser vara jobbiga, påfrestande och fulla av utbrott etc etc.... Då blir man inte rädd för när frågorna kommer, man vet ju svaren och kan förlita sig på dem. :D

Du klarar detta, öva ramsan när han inte hör dig - det är A och O. Olika tonfall, volymer och känslor skall du öva. Se den som ett samtal där du enbart har en enda mening att förmedla de känslor du vill att han skall känna - trygghet, säkerhet, uppmuntran, bestämt punktsättande, lugnande, överröstande, vaggande. När man kommer till dialogen kan tonfallen variera vers till vers, ord till ord om det är snabbt byte. Därför gäller det att öva så att man har det i märgen när frågorna ändrar karaktär. "prata" den, gör den melodisk, om vartannat. Lyssna på hur du själv låter, känns säkerheten i rösten komma, det är urhäftigt. Men öva i ensamhet, utom hörhåll!

Lycka till nu och lyssna på din kloka fru - du är grym som gör detta. Inte många pappor kurar skall du veta, inte som jag vet om i alla fall.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Fjärrkontroll

Vad gör man med sovtiderna vid sjukdom?

Kuren fungerar bra och lilleman sover från 19-7 nu är han förkyld för första gången med feber och allt.
Så jag låter honom sova, så länge som han vill/ behöver. I går orkade han bara vara vaken 1 timme och sov sen 45 minuter. Lite piggare i dag och har nu sovit 2 timmar i stället för 45 minuter.

Visst väcker man inte sjuka barn?
hottitotta

Re: Vad gör man med sovtiderna vid sjukdom?

Inlägg av hottitotta »

Jag brukar väcka Izak, men är generös med kvartarna. Så ger en kvart extra båda innan och efter när han är sjuk och jag känner att det behövs. Hoppas ni kryar på er snabbt :heart:
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Fjärrkontroll

Re: Vad gör man med sovtiderna vid sjukdom?

Det blev sömn varannan timme och fick sova lika länge minst. Höll i sig i tre dagar sen vände det. Skönt.

En natt i helgen vaknade han och skrek på ett sätt han inte gjort tidigare. Vet inte om det var därför men vi blev oroliga att han hade ont. Han var otröstlig, tog upp honom och han fick mat och sova i vår säng.
Men nu är det tillbaka i ordningen, trodde att han kanske skulle vilja upp till vår säng igen men han gillar ju faktiskt sin egen säng =)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"