Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Lilleman äter nu:
07.30 havregrynsgröt
9.30 frukt oftast en banan
11.15 lunch
14.30 mellis fullkorns pulvergröt för 1,5 åringar
17 middag
18.30 havregrynsgröt igen... ibland en portion ibland en tugga.
19 godnatt

tycker att den där havregrynsgröten som kvällsslurk är jobbig. :oops: både maken och jag är ju ofta helt slut efter dagen och att ha röjt undan middagen samt gjort i ordning de små för nattning. oftast vill elias inte ha heller. får alltid muta med majskrokar, vindruvor eller nått annat och lura ner de tuggor som går i. provade att ta bort kvällsgröten för ett tag sen men upplevde att han sov sämre då. så mycket smidigare hade det varit om han bara satt och mös med resten av familjen i soffan och svepte en vällingflaska!!! dessutom skulle jag vilja slippa industrigröten till mellis men vill inte ge havregrynsgröt igen där.... räcker det med smörgås, frukt? det är det tjejerna får... det är ju smidigt att ha samma mellis till alla tre. tycker jag har nog med att sköta alla matintag hela dagarna så har ingen lust att göra olika mellis till barnen.

elias har aldrig tagit flaskan tror ni det funkar att lära en 1 åring? någon som lyckats? eller ska jag testa med välling i pipmugg? kanske testa till mellis först då han förmodligen är mer hungrig då. är havrevälling godast?

jag svamlar och funderar för mig själv. nu är det sovdax!

Kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Inlägg av videunge »

Hej! :D

Vår stora var en vällingvägrare av rang och jag tror det kan vara svårt men visst, testa pipmugg, men varför inte ge en banan till "kvällsslurk" i stället? Det sover man gott på. så kan du ju ge gröten till mellis, eller macka går säkert aldeldes utmärkt det med :D testa!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Inlägg av lilla mia »

Hej! :D

Tack för tipset om bananen till natten! Vi testade det igår och han sov till väckarklockan ringde imorse! Så skönt att slippa gröten på kvällen.

KRAM!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Inlägg av videunge »

Se där ja! :D =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Inlägg av Sofias mamma »

Såg att du fått tips om banan, kanonbra tips :!:

Det finns ju väldigt många barn som inte äter välling, därav min älsta tjej-hon har aldrig gillat välling. Vare sig från flaska eller pipmugg. Vi har istället kört med ex yoghurt, drickyoghurt, smoothie, frukt, macka osv :thumbsup: . Även nyponsoppa om man inte undviker socker. Jordgubbar sommartid är en hit. Kvällsslurken är ju mest för att fylla upp inför natten och behöver inte vara massiv tycker jag iallafall :D . Det viktiga är vad de äter under dagen totalt sett :!: :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
frk Carlsson

Re: Hur får jag 1-åring att gilla välling?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

hur går det med "kvällsfikat"? - som vi kallar det.

Sigge har aldrig druckit välling, och vid ca 12 mån började han vägra kvällsgröten oxå (vi har kört både med industrigröt samt med havregrynsgröt och mannagryn). Vi gjorde helt enkelt sonika så att vi struntade i den och började varva macka, banan (el annan frukt för den delen, t ex ett äpple) och yogurt med musli (först fick han turkisk yogurt som är lite fetare, men nu äter vanlig Yoggi, typ).

Hoppas ni hittat ngt som passar er! Min erfaranhet är att i typ 1-årsåldern så kan de vara ganska "mätta" på kvällen och därför räcker det med bara ngt litet till "kvällsfika".

Ha det gott!
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"