Vågar inte magläge
Vågar inte magläge
Hej alla underbart hjälpsamma föräldrar här i forumet.
Först vill jag bara säga att jag förbluffas över hur mycket ni anstränger er för att stötta varandra, det är otroligt fint. Jag och min sambo har redan fått mycket föräldra-pepp här. Nu till min fundering; jag och min sambo fick vårt första barn nu i september (han är snart 11 veckor) och han är född tre dagar efter bf. Vi är ickerökare, har ingen i närheten som röker (även om jag feströkte lite under dem första tre veckorna när jag ej visste att jag var gravid) och Ture är helt frisk. Vi har nu börjat med SM och det uppskatta av våran lilla älskling, även om det fortfarande krånglar lite då och då (då försöker vi hämta kraft och råd här). Det största problemet är bara att han inte sover över skarvarna. Vi vet att han behöver den sömnen eftersom han tidigare sov på oss men nu i vagn. Han vagnas såfort han frågar men ändå somnar han inte om och skriker/gnäller tills "sovstunden" är slut och vi tar då upp honom såfort han blir lugn. Jag förstår att han antagligen skulle sova bättre på mage (vilket han gjorde tidigare när han sov på mig eller sin pappa) men jag vågar inte låta honom sova på mage. Jag är tillräckligt orolig när han sover på rygg. På nätterna sover han gott och somnar ofta om själv om han vaknar.
Lång text och antagligen mycket onödig information. Men min fråga är alltså; borde jag lägga honom på mage? Fungerar verkligen ett andningslarm? Vill ju så gärna att han ska sova ordentligt på dagarna...
Först vill jag bara säga att jag förbluffas över hur mycket ni anstränger er för att stötta varandra, det är otroligt fint. Jag och min sambo har redan fått mycket föräldra-pepp här. Nu till min fundering; jag och min sambo fick vårt första barn nu i september (han är snart 11 veckor) och han är född tre dagar efter bf. Vi är ickerökare, har ingen i närheten som röker (även om jag feströkte lite under dem första tre veckorna när jag ej visste att jag var gravid) och Ture är helt frisk. Vi har nu börjat med SM och det uppskatta av våran lilla älskling, även om det fortfarande krånglar lite då och då (då försöker vi hämta kraft och råd här). Det största problemet är bara att han inte sover över skarvarna. Vi vet att han behöver den sömnen eftersom han tidigare sov på oss men nu i vagn. Han vagnas såfort han frågar men ändå somnar han inte om och skriker/gnäller tills "sovstunden" är slut och vi tar då upp honom såfort han blir lugn. Jag förstår att han antagligen skulle sova bättre på mage (vilket han gjorde tidigare när han sov på mig eller sin pappa) men jag vågar inte låta honom sova på mage. Jag är tillräckligt orolig när han sover på rygg. På nätterna sover han gott och somnar ofta om själv om han vaknar.
Lång text och antagligen mycket onödig information. Men min fråga är alltså; borde jag lägga honom på mage? Fungerar verkligen ett andningslarm? Vill ju så gärna att han ska sova ordentligt på dagarna...
Mamma till Ture 110908
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Vågar inte magläge
Hej,
Oavsett sovställning bör ni ha ett andningslarm tycker jag. Ryggläget är inte heller det någon garanti för PSD. Så börja införskaffa baby sense 2 eller Nanny 2 hyra eller köpa, eller begagnat. De är de bästa på marknaden och mest beprövade.
Se hur NI känner för larmet när ni väl har det och bestäm magläget efter det.
jag kan säga av den erfarenhet jag har på 5 år och några hundra barn har jag aldrig hört om någon bebis som dött av PSD med andningslarm, oavsett sovläge.
Dock har jag hört om flertalet som blivit räddade av dem.
Så överväg detta som ERT beslut och hur NI känner er. Men skaffa larmet först och känn efter sen tycker jag.
När man sover på mage gör man det UTAN kudde, slätt underlag och inga speciella gose djur den första tiden, men det är samma rekommendationer som "ryggsovare" förutom kudden som gäller.
Oavsett sovställning bör ni ha ett andningslarm tycker jag. Ryggläget är inte heller det någon garanti för PSD. Så börja införskaffa baby sense 2 eller Nanny 2 hyra eller köpa, eller begagnat. De är de bästa på marknaden och mest beprövade.
Se hur NI känner för larmet när ni väl har det och bestäm magläget efter det.
jag kan säga av den erfarenhet jag har på 5 år och några hundra barn har jag aldrig hört om någon bebis som dött av PSD med andningslarm, oavsett sovläge.
Dock har jag hört om flertalet som blivit räddade av dem.
Så överväg detta som ERT beslut och hur NI känner er. Men skaffa larmet först och känn efter sen tycker jag.
När man sover på mage gör man det UTAN kudde, slätt underlag och inga speciella gose djur den första tiden, men det är samma rekommendationer som "ryggsovare" förutom kudden som gäller.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Ebbsis och varmt välkommen hit!
Grattis till sonen med fina namnet!
Vad härligt att ni kommit in pâ SM-spâret, det ger en suverän start. Rutinerna faller pâ plats mer eller mindre av sig själva och vips sâ har ni ett schema som rullar pâ av sig själv. :thumbsup:
En liten frâga till att börja med
Har ni Barnaboken? Hela forumet bygger pâ den och den hänger med i âratal (upp till sexton âr i allafall
) och blir bara bättre och bättre ju mer man läser. Rekommenderas mycket varmt. 
Till dina frâgor.
De allra flesta smâ föredrar att sova pâ mage och sover bättre sâ. Det blir mycket lättare att somna själv vilket ocksâ innebär att man kan somna om själv.
Det blir lättare för barnet att "boa" in sig, om man jämför med ryggläget som verkligen inbjuder till att ligga och sprattla vilket i sin tur inte riktigt bjuder in till sömn. Förutom själva sömnkvalitén sâ finns det fler fördelar med magläget, jag citerar Sova Hela Natten:
Fördelarna med magläget är obestridliga. Här är några:
Lilla matsmältningsapparaten, som är under utveckling, lever ett betydligt lugnare liv på mage.
Snuva rinner ut.
Senkomna rapar, uppstötningar, kräkningar kan inte ställa med katastrof.
Kvävningsrisken elimineras på mage mot slätt underlag, där barnet självt kan lyfta huvudet och undkomma det som möjligen hamnat över huvudet.
Spädbarn på mage hindras inte från att från första stund praktisera de neurologiskt livsviktiga kryprörelser, som utvecklar inte bara motoriken utan också alla de fem sinnena på rätt sätt.
Larmet (om jag ska beskriva Babysense II som är en av favoriterna här bland oss forumister och som jag använder själv) fungerar sâ att sensorplattorna som läggs under madrassen - och som alltsâ inte är i direktkontakt med barnet pâ nâgot sätt - känner av andningsrörelser. Blir det ett uppehâll sâ ringer larmet (man missar det inte, jag lovar) efter ett antal sekunder (tror att det är 15). Detta innebär att man hinner "väcka" barnet innan det är för sent. Det är bra att veta att bebisar kan göra andningsuppehâll pâ uppemot 40 sekunder utan att det är nâgon fara alls, sâ larmet ger goda marginaler. Förutom skyddet man skaffar sig sâ uppskattar jag oerhört att själv kunna koppla av när barnet sover. Att verkligen vâga somna själv och sova gott. Larm tycker jag ska användas oavsett sovställning eftersom inte ens ryggläge innebär en garanti för nâgot alls. De barn som avlider i PSD idag (usch vad hemskt det känns att skriva dessa ord
) idag sover ju antagligen pâ rygg eftersom det är vad som officiellt rekommenderas.
Just skarvar är ofta matrelaterade ocksâ, sâ var noga med att verkligen mata pâ allt du kan under alla mâl. Dâ blir det bättre sov pâ lurarna vilket gör att barnet orkar äta mer nästa mâl osv. Och när man äter bra alla mâl dagtid sâ behöver man inte äta pâ natten (i sinomtid).
En annan grej, skulle du kunna vara sâ rar och gâ in under Kontrollpanelen och lägga in Tures födelsedatum i din signatur? Det blir sâ mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern pâ sâ vis. Tack!
Nu ser jag att TorsMamma
hunnit före (igen
), skickar ändâ!

Grattis till sonen med fina namnet!
Vad härligt att ni kommit in pâ SM-spâret, det ger en suverän start. Rutinerna faller pâ plats mer eller mindre av sig själva och vips sâ har ni ett schema som rullar pâ av sig själv. :thumbsup:
En liten frâga till att börja med
Till dina frâgor.
JA säger jag.Ebbsis skrev:borde jag lägga honom på mage?
Fördelarna med magläget är obestridliga. Här är några:
Lilla matsmältningsapparaten, som är under utveckling, lever ett betydligt lugnare liv på mage.
Snuva rinner ut.
Senkomna rapar, uppstötningar, kräkningar kan inte ställa med katastrof.
Kvävningsrisken elimineras på mage mot slätt underlag, där barnet självt kan lyfta huvudet och undkomma det som möjligen hamnat över huvudet.
Spädbarn på mage hindras inte från att från första stund praktisera de neurologiskt livsviktiga kryprörelser, som utvecklar inte bara motoriken utan också alla de fem sinnena på rätt sätt.
JA säger jag igen.Ebbsis skrev:Fungerar verkligen ett andningslarm?
Det förstâr jag mycket väl. Magläget ger dessutom goda chanser för skön och lâng sömn nattetid ocksâ.Ebbsis skrev:Vill ju så gärna att han ska sova ordentligt på dagarna...
En annan grej, skulle du kunna vara sâ rar och gâ in under Kontrollpanelen och lägga in Tures födelsedatum i din signatur? Det blir sâ mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern pâ sâ vis. Tack!
Nu ser jag att TorsMamma
Tack för snabba svar! Barnaboken är påväg hit. Har hittills bara läst igenom SHN men bestämde mig för att jag ville börja hjälpa honom att sova och äta bra nu och förhoppningsvis aldrig behöva genomföra kuren.
Just nu använder vi strikta tider och matningen har gått bättre sen dess. Trots det så kräks han mycket (vid tre veckor sa dem att han har reflux och det märks fortfarande) och min mjölk sinade vid stress så vi har lagt till ersättning som vi trugar i honom efter brösten är "slut". Ibland går det i mer och ibland mindre. Han har alltid gått upp i vikt bra men jag tyckte mig märka att han aldrig blev riktigt nöjd. Nu är han nöjd mellan matning och läggning och är glad och social med undantag för lite gnäll ibland (förut har det varit konstant gnäll och skrik).
Nu har vi redan köpt ett adningslarm, babysense 2, via blocket och hämtat upp det. hoppas att han sover bättre på mage vilket vi prövar först morgon.
Jag har fixat en signatur redan innan, syns den inte? Jag kan nämligen se den. Ska se om jag gjort något fel...
Åh det är så svårt det här med små. Försöker verkligen vara bestämd och tro på min förmåga och metoden men ibland är det svårt. Vad har ni gjort när ni tvivlar? När det känns hopplöst och kinkigt? Har ni några bra tips?
Just nu använder vi strikta tider och matningen har gått bättre sen dess. Trots det så kräks han mycket (vid tre veckor sa dem att han har reflux och det märks fortfarande) och min mjölk sinade vid stress så vi har lagt till ersättning som vi trugar i honom efter brösten är "slut". Ibland går det i mer och ibland mindre. Han har alltid gått upp i vikt bra men jag tyckte mig märka att han aldrig blev riktigt nöjd. Nu är han nöjd mellan matning och läggning och är glad och social med undantag för lite gnäll ibland (förut har det varit konstant gnäll och skrik).
Nu har vi redan köpt ett adningslarm, babysense 2, via blocket och hämtat upp det. hoppas att han sover bättre på mage vilket vi prövar först morgon.
Jag har fixat en signatur redan innan, syns den inte? Jag kan nämligen se den. Ska se om jag gjort något fel...
Åh det är så svårt det här med små. Försöker verkligen vara bestämd och tro på min förmåga och metoden men ibland är det svårt. Vad har ni gjort när ni tvivlar? När det känns hopplöst och kinkigt? Har ni några bra tips?
Mamma till Ture 110908
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Så lite reflux info...
Magläget underlättar trycket mot magmunnen och underlättar sömnen.
Rejält med mat och sen 30 min vila innan lurarna gör att magmunnen också får vila ordentligt mellan måltiderna.
Höj huvudändan med 7 cm underlättar rapningar och magmunnen.
Införa smakisar vid 4 mån brukar också minska uppstötningar tidigare.
Så bara fördelar att se fram emot.
Så bara fördelar att se fram emot.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej och hå! Så kom dagen jag väntat på. Killen har bättre aptit. Min mjölk börjar rinna till igen vilket gör att när han nu äter så ammar han i tjugo minuter och sen äter han nästan 200 ml flaska. En del kommer upp med raparna och lite efter som vanligt men det är så stor skillnad från förut (5 min amning- skrik- lite amning- skrik- byter bröst- skrik- paus- skrik- 30-50 ml flaska). Jag håller alla tummar för att det fortsätter på den här positiva banan [-o< . Idag blir det att pröva magläget .
Och tack TorsMamma, Reflux tips mottages glatt. Även om vi prövat det mesta så var det bra. Smakisarna och framförallt gröt ser jag fram emot att introducera till en liten som alltid är blöt i halslinjen på bodyn.
Kan ju tillägga hur bra jag sov med andningslarmet inatt!
Och tack TorsMamma, Reflux tips mottages glatt. Även om vi prövat det mesta så var det bra. Smakisarna och framförallt gröt ser jag fram emot att introducera till en liten som alltid är blöt i halslinjen på bodyn.
Kan ju tillägga hur bra jag sov med andningslarmet inatt!
Mamma till Ture 110908
-
SaraMilana
Hej!
Vad härligt att det går bättre med maten! Fint jobbat! =D>
Vill tipsa om sk dregglisar, skönt att slippa byta body/tröja varje gång det kräks. Här hemma har de gått under benämningen kräkisar istället.

Vad härligt att det går bättre med maten! Fint jobbat! =D>
Vill tipsa om sk dregglisar, skönt att slippa byta body/tröja varje gång det kräks. Här hemma har de gått under benämningen kräkisar istället.
Jag är så nöjd. Jag är så fascinerad över det här. Mitt skrikiga barn som bvc säger har "attityd" är så trevlig och foglig, blev han väluppfostrad helt plötsligt? Nej han blev mätt och pigg. På dagen har han fått sova på mage och har sovit som en stock genom varje pass. Jag har nu möjlighet att väcka honom, då får han mat och är så glad och äter med god aptit. Nu läggs han för natten och trots gnäll vid läggning nu i början med magläget så går det rätt lätt =D> . Antar att vi kommer ha sämre dagar men nu tänker jag bara njuta.
Några kräkisar borde vi absolut köpa! Vilken bra idé! Men oftast så rinner det kring halsen, skvätter iväg på mig, hans pappa, golvet osv...
Några kräkisar borde vi absolut köpa! Vilken bra idé! Men oftast så rinner det kring halsen, skvätter iväg på mig, hans pappa, golvet osv...
Mamma till Ture 110908
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härliga rapporter för en kille med "attityd"
Fortsätt nu jobba målmedvetet så kommer ni ha en fantastisk tid framför er!
Fortsätt nu jobba målmedvetet så kommer ni ha en fantastisk tid framför er!
Tor 2006
Hej igen!
Nu har det helt plötsligt kommit tillbaka till ett svart hål. Vi har haft en helt fantastisk vecka med våran "nya" son och varandra. Vi har fått tid på kvällarna, ätit mat, kollat på tv osv då han har somnat nöjt med några vagndrag vid halv åtta. På dagarna har det var lite svårare men efter vi la honom på mage så sov han över skarvarna och åt bättre. För två dagar sedan så började det bli omöjligt att få honom att somna om efter 45 min. Han bökar och gnäller och låter man honom vara så skriker han. Matlusten har minskat och motivationen hos oss tryter. Vi vet inte vad vi ska göra mer än det här, nu har han dessutom blivit mer ledsen på dagarna. Vi gick tillbaka till två nattmål efter att ha kunnat plocka bort det tidiga utan problem. Så nu ser dygnet ut såhär ;
07.30 Godmorgon! Ny blöja, kläder och frukost (bröst+ersättning)
08.30 Mys i soffan
09:00 sova
10:30 Äta (bröst+ersättning), byta, äta, leka och möjligtvis en promenad runt huset.
12:00sova
13:30 äta, byta, äta, promenad och lek.
15:30 sova
17:00 äta, mysa, byta, leka
18:45 kvällslurk
19:15 leka på mammas och pappas säng och byta till pyjamas
19:30 godnatt (somnar lätt)
Sen väcker vi honom vid elva och trattar i en flaska (tutten är för mysig, då vaknar man inte till) och sen vaknar han själv/vi väcker honom runt fyra för amning. Sen får vi vagna lite vid halv sju. På nätterna kan vi lägga honom utan vagning och han ligger och bökar tyst och somnar sen själv.
Min fråga är alltså; Varför har det gått ett steg bakåt? Vi som ville fortsätta framåt. Har ni några tips? Vi är påväg att ge upp.
Nu har det helt plötsligt kommit tillbaka till ett svart hål. Vi har haft en helt fantastisk vecka med våran "nya" son och varandra. Vi har fått tid på kvällarna, ätit mat, kollat på tv osv då han har somnat nöjt med några vagndrag vid halv åtta. På dagarna har det var lite svårare men efter vi la honom på mage så sov han över skarvarna och åt bättre. För två dagar sedan så började det bli omöjligt att få honom att somna om efter 45 min. Han bökar och gnäller och låter man honom vara så skriker han. Matlusten har minskat och motivationen hos oss tryter. Vi vet inte vad vi ska göra mer än det här, nu har han dessutom blivit mer ledsen på dagarna. Vi gick tillbaka till två nattmål efter att ha kunnat plocka bort det tidiga utan problem. Så nu ser dygnet ut såhär ;
07.30 Godmorgon! Ny blöja, kläder och frukost (bröst+ersättning)
08.30 Mys i soffan
09:00 sova
10:30 Äta (bröst+ersättning), byta, äta, leka och möjligtvis en promenad runt huset.
12:00sova
13:30 äta, byta, äta, promenad och lek.
15:30 sova
17:00 äta, mysa, byta, leka
18:45 kvällslurk
19:15 leka på mammas och pappas säng och byta till pyjamas
19:30 godnatt (somnar lätt)
Sen väcker vi honom vid elva och trattar i en flaska (tutten är för mysig, då vaknar man inte till) och sen vaknar han själv/vi väcker honom runt fyra för amning. Sen får vi vagna lite vid halv sju. På nätterna kan vi lägga honom utan vagning och han ligger och bökar tyst och somnar sen själv.
Min fråga är alltså; Varför har det gått ett steg bakåt? Vi som ville fortsätta framåt. Har ni några tips? Vi är påväg att ge upp.
Mamma till Ture 110908
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
jag skulle gissa att ni är inne i 7-8 veckors ökningsperiod nu. Då kan det strula en tid. Läs mer om det i Barnaboken!
Försk att få till mera mat om ni kan på dagen. Amma först och efterjaga med flaska kanske kan vara något?
Detta brukar ge med sig på någon vecka. Vila, ät fet mat, drick mycket, undvik coffein (kaffe, te, choklad, cola) Försök att ligga på soffan när han sover sina lurar med högt TV ljud på eller klassiskt på radion.
jag skulle gissa att ni är inne i 7-8 veckors ökningsperiod nu. Då kan det strula en tid. Läs mer om det i Barnaboken!
Försk att få till mera mat om ni kan på dagen. Amma först och efterjaga med flaska kanske kan vara något?
Detta brukar ge med sig på någon vecka. Vila, ät fet mat, drick mycket, undvik coffein (kaffe, te, choklad, cola) Försök att ligga på soffan när han sover sina lurar med högt TV ljud på eller klassiskt på radion.
Tor 2006
Nu vill jag inte verka dum, men är det verkligen möjligt när han är 12 veckor? :-k
Jaga med flaska gör vi, amningen kämpar jag för att få igång mer igen.
Kan det vara något annat som vi gör fel?
Mamma till Ture 110908
Håller på att lusläsa barnboken såfort jag får tid dessutom*
Mamma till Ture 110908
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
12 veckor?Ebbsis skrev:Nu vill jag inte verka dum, men är det verkligen möjligt när han är 12 veckor? :-k
Japp, då är det 3 mån ökningsperiod istället och kanske dags att införa nytt 3 mån schema,speciellt om man har det jobbigt med 45 min skarv.
Rytmer blir då 12+45+2+45 där man har nattmål kl. 04.
Vad tror du? Då har du bara 1 lur att jobba på med 45 min skarven och längre natt m.m.
Tor 2006
Åh vad bra det låter! Har faktiskt själv funderat på liknande sovpass tider. Problemet är då att han kroknar efter 1,5 h på förmiddagen än och jag kan inte riktigt få ihop ett schema på det här. Har tittat på andras och det känns som att han skulle bli så trött mellan sovpassen. Vill ju gärna inte böka allt för mycket i tiderna vi redan har.
Har du någon idé på hur mattiderna ser ut då?
Tack för dina svar
Har du någon idé på hur mattiderna ser ut då?
Tack för dina svar
Mamma till Ture 110908