Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma75

Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sovas!

Inlägg av Mamma75 »

Nu har jag laddat, läst, läst, läst och bestämt mig för att köra med start nu på fredag 18/11 hemma hos min mamma! Jag ska ta alla 4 nätterna och få avlastning på dagarna. Uppföljningsveckan blir på hemmaplan.

Så här är min plan:
Köra stenhårt på schema under dagen.
Bad
Slurk
Skratt
Lägga ner i mörkt rum
Säga ramsan en gång
Lägga tillrätta
Buffa tills avslappnad och lugn
Solfjäder
Ramsa mig ut
Lyssna, tyda ev skrik
Gå in när det verkar barka åt skogen
Lägga tillrätta, kanske buffa om det behövs?
Solfjäder
Ramsa mig ut
etc hela natten (vad GÖR man på vak-natten? Man måste ju höra barnet för att kunna agera direkt?)
Tjo och tjim när han vaknar på bestämd tid
Fortsätta med strikt schema.
Samma som första natten med bara liiiite buffning.

Har jag fattat det rätt? :?

Jag kan knappt bärga mig tills vi får sova!!! Jag har superhöga förväntningar och det FINNS INGET ALTERNATIV ATT MISSLYCKAS! [-X Det SKA gå! Pepp, pepp! =D>
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
hottitotta

Re: Kurstart för lillebror fredag natt.Nu sablar ska här sov

Inlägg av hottitotta »

=D> Härligt att ni har beslutat er för att ni alla ska få sova :D
Bad
Slurk
Skratt
Lägga ner i mörkt rum
Säga ramsan en gång
Lägga tillrätta
Buffa tills avslappnad och lugn
Solfjäder
Ramsa mig ut
Lyssna, tyda ev skrik
Gå in när det verkar barka åt skogen
Lägga tillrätta, kanske buffa om det behövs?
Solfjäder
Ramsa mig ut
Helt rätt i början :) Nattslurk, ordentligt skratt gärna i 10 minuter. Mörkt rum.
Lägg tillrätta, buffa till lugn avsluta med solfjäder bara nån sekund och ramsa ut. Alltså ingen ramsa innan du börjar buffa.
Lyssna. 1:a natten in igen på första pip, buffa till lugn, ramsa ut. osv. Ligg på en madrass el. liknande utanför rummet. Ta fram papper och penna och skriv logg. när och vad du gör. Kanske t.o.m hur det känns :) Läs en bok eller 2 under natten. När det är dags för morgon så går ni in med världens gladaste humör och hälsar sonen godmorgon till en ny helt udnerbar dag :mrgreen: Följ sen schemat exakt. Kuren är 4 dar + 1 uppföljningsvecka. För vissa tar det lite längre tid...

Ha även boken framme så du kan läsa på nu när ni kör igång i praktiken och ställ så många frågor du bara vill :D

Skickar över massa attityd tills på fredag 8)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Samma som första natten med bara liiiite buffning.
Nja... 2:a natten så går du inte in på första pip utan här avvaktar du istället och lyssnar. Låter han arg? Ramsa. Låter han ledsen? In och buffa till lugn och ramsa ut.
3:dje natten ska ramsan ta över helt och buffning/solfjädring ska nu ses som KRISverktyg som inte ska plockas fram för lätt. Känner man att man då vill in och buffa så ramsa 1 gång till. 100 frågor kräver 101 svar :) Och det är just frågor de små ställer till oss... PEPP till dig nu!
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen säger även jag! :lol:

Precis som Hottitotta säger, så stoppas buffningen undan till förmån för ramsan. Andra natten startar man alltid med ramsa efter ett eventuellt uppvak- lyssna-avvakta-kanske ramsa igen. Vid allvarliga ledsamheter andra natten får man ta till krisverktyg.

:arrow: Ur SHN, Lathunden, andra natten:

Bara vid det effektiva beskedet i samband med den glada läggningen ska han nu buffas. Övrig verksamhet ska helt inriktas på ramsan.

Men inte heller med den får du fastna. Lägg lock på överkoncentrationen, schasa ut alla orosvargar och gå bort från dörren!

Från och med andra natten är buffandet att betrakta som kristilldelning. Och då menar jag KRIS. Buffa så kort och effektivt det någonsin är möjligt och så absolut sällan som går. Helst ska ramsan ta över helt denna andra natt.

Efter första natten är det inte nödvändigt att buffa eller ramsa tills barnet är helt tyst. Det är inte farligt eller fel att vara arg – vilket förmodligen är vad Gustav blir med (o)jämna mellanrum nu.

Efter första natten ska du också börja med att ramsa, aldrig med att gå in, när barnet vaknar efter att ha sovit. Men avvakta först, lyssna noga! När du är på vippen att trots allt gå in och buffa – då är rätta tiden att ramsa.
( med avvaktandet här så tolkar jag som att det är med krisverktyget man skall avvakta med, inte med ramsan.)

Så andra natten är det lite för tidigt att avvakta vid uppvak. Men när du serverat den där självsäkra ramsan, så får han ju lov att reagera och DÅ avvaktar du. :wink:

TorsMamma beskriver det hela på ett otroligt koncist och bra sätt tycker jag här:

När det är dags att avvakta

Stort lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för all pepp och tips!!! :D Fortsätter läsa boken om och om igen för att vara bombis på allt inför fredag.

Jag är supermotiverad. SÅÅÅ trött på att vara trött och ha en gnällig bebbe som inte äter annat än bröstet. Vilket liv han och jag och vår omgivning kommer få!!! :shock:

Återkommer säkerligen med fler frågor. Tack för att ni finns!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanon! :mrgreen:

Lite tips inför eventuellt kommande frågor och funderingar i din tråd....

Lägg gärna in födelsedatum och kurstart i kontrollpanelen under profil-signatur så är det lättare att svara på dina inlägg! :D

Lycka till! Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

OK, tack, har fixat det nu! :)

Sista snutte-natten nu för H! Sen blir det andra bullar!

Imorgon blir det schema som jag har lagt upp såhär:

Natt: 19:30-07:00
Äta: 07:30
Sova: 09:30-10:15
Äta: 11:00
Sova: 12:00-14:00
Äta: 14:00
Sova: 16:00-16:20
Äta: 16:45
Kvällsrutin: 18:30-19:30
Sova: 19:30

Tror ni det funkar?
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

....en fråga till. Han äter ju minimalt på dagarna. Vill ju försöka proppa imorgon på dagen inför den mat-lösa natten... Några tips på hur jag ska få i honom så mycket som möjligt?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Hungern kommer att komma successivt i och med att nattmålen kommer bort. En metod som vissa kör är att successivt öka på maten på dagen och samtidigt minska ner på natten. Jag tänker mig att du tar bort alla nattmålen i och med kurnatt 1?!? Hungern kommer då att komma mer och mer på dagarna men man får ge det lite tid.

Den lille är ju fortfarande inställd på att äta all sin mat fördelat över hela dygnet och han kommer inte automatiskt att äta mer på dagen bara för att du vill det. Däremot kommer det successivt att bli en upptrappning på dagen i och med att näringsintaget på natten minskar.

Med detta sagt kan man ju ändå göra sitt absolut bästa för att erbjuda lockande mat i så stora mängder den lille vill ha.

Tips på smarriga mellanmål:
* Gröt med härliga fruktpuréer i, en mjölkskvätt och en smörklick som får smälta över gröten
* Mannagrynsgröt med 1/2 dl blåbär i och sen strö över lite blåbär på toppen och krydda med lite vaniljsocker
* Fruktsallad
* Ostar i alla dess former som man kan skära i lagom stora bitar
* Turkisk yogurt
* Smoothie: fet naturell yogurt, mixade svenska sommarbär eller kanske ananans och papaya-mix.. lite krossad is, 1 tsk vaniljsocker och en halv mosad banan. Går att feta upp med lite grädde på toppen om så önskas

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Trollsa

Inlägg av Trollsa »

Hej!

Jag skulle nog ha satsat på två sovpass per dag. Jag hade nog valt 12 timmars natt, en förmiddagslur på 45 min samt ett sovpass efter lunch på 1,5 timme. Det blir sammanlagt 14 tim och 15 min sömn. I boken står det cirka 14 timmar för nio månaderspluttar (vet att din plutt har några veckor kvar till nio månader, men det kan vara skönt att slippa ändra schemat de närmsta veckorna).

Men jag är ingen "expert". Bara en fundering.

Lycka till med kurningen!

// Charlotta
Storebror - augusti 2005 - kurad april 2006
Mellanbror - februari 2008 - kurad juli 2008
Lillasyster - juni 2011 - kurad okt/nov 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Jag tycker att du fått ett fint svar av Charlotta :heart: Men har man kortare natt så kan en tredje lur behövas. Det får ni känna efter.

Ps Och förresten, expert? 8-[ Nej nej här blir vi bara glada ju fler som hjälps åt att tänka. Ju fler kockar desto bättre forum :mrgreen: :heart:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för input på schemat! Han är mer än tre veckor för tidigt född och verkar behöva en liten lur på eftermiddagen fortfarande (har kört lite in-tuning på schema senaste veckorna och det har verkat som så).

Har kört enligt schema nu idag så i natt smäller det!!!

Återkommer om utfallet av nattens övningar! :D
Nat

Inlägg av Nat »

Lycka till inatt!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Tack för pepp! :heart:
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Nu sitter jag här med cirka två timmar kvar till uppvak för lillen. Passar på att skriva, måste ju sova sen på dagen.

Aj, mina bröst. :cry: De är vana vid nattamning... Men inget sånt i natt ju! [-X

Lyckades få honom att somna in på cirka 30 minuter. Han har hittills vaknat elva gånger.... Usch jag vet inte om jag har gjort rätt. De första gångerna kändes det som jag gjorde rätt med att liksom gå ut innan han hade somnat. De två senaste gångerna kändes han helt hysterisk och då gick jag till väga såhär (fast jag VET att det inte är så man ska göra): Han var skitarg och kändes inte liksom hysterisk, men rejält uppjagad. Jag lyckades lugna honom genom att ömsom buffa, ömsom solfjädra och när han till slut verkade slappna av och liksom börja somna in så gav jag bekräftelsen på att han gjorde rätt genom att ramsa i bekräftande ton och sen bege mig utåt under ramsningen. Ibland trodde jag att han var på väg att somna in men började då fäkta och jaga upp sig så då fick jag backa och börja buffa och solfjädra för att lugna honom. Jag gick på de sista två omgångarna bara ut när han var på väg att somna in. Det tog 40 resp 20 min totalt från att han vaknade till att han somnade de två sista gångerna.

Det som kändes positivt var att jag höll hans schema stenhårt idag, att jag lyckades få i honom mer mat än annars under dagen, att jag inte har tagit upp honom någon gång under natten, inte sagt någonting annat än ramsa, varit bestämd och målmedveten i mina handtag med honom (inget dutt och smek utan handfast och bestämt), att jag inte har ammat honom (vilket är den första natten på 8,5 mån) och att när jag var nära att ge upp för att han var så ledsen så funkade det att jag tänkte L U G N och försökte förmedla det i solfjädern. Låter kanske flummigt, men jag ville genom mina händer förmedla det till honom och han blev faktiskt märkbart lugnare då! =D>

Det som inte kändes bra var min "oförmåga" att kunna gå ut emellanåt och lyssna på hans reaktion. Och att jag TROTS att jag lusläst boken och läst flera gånger... ÄNDÅ kände att det hade krävts ÄNNU mer läsning.... :cry:

Har någon tid med feedback? Tacksam för det i så fall. :)

Jag fortsätter med min kur här så länge! :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"