Gabriella 7manader kuras i London

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Gabriella 7manader kuras i London

Inlägg av Manfred10 »

frk carlsson =D> :thumbsup:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Karin1980

Inlägg av Karin1980 »

Tack for svar alla!

Natten blev valdigt lugn, gav alvedon en gang under vargtimmen, annars sa sov hon valdigt djupt o kravde inte ens en ramsa, antar att hon inte orkade gora vasen ifran sig.
Idag ar hon trott sa later henne sova lite extra, anvander marginal kvarten. Mat-lust har hon inte men har ammat istallet o gett frukt-pure. Hoppas hon piggnar till snart!

Har en annan fraga, vi ar ju inne pa uppfoljnings-veckan o har planer pa att flytta in lillan till stora tjejens rum. Just nu sover hon i vart sov-rum ,ensam, Nar kan jag lata henne vanja sig vid det nya rummet , vore bast om vi kunde gora det snart, har ont i ryggen sa behover min sang... o nar kan stora-systern flytta in igen (tankte flytta in henne i vart rum temporart forst)? Maste jag skarma av spjal-sangen nar hon delar rum me systern, for alltid eller bara under uppfoljnings veckan? Nagra tips pa hur man skarmar av?

Tack for att ni finns! Hade inte klarat det har utan er!!!
Kanns redan sa mycket battre, Jag har redan mer tid at min aldre dotter som har fatt sa mycket skall o skit, for att jag vart sa stressad over det har me somn.
Vi har haft nagra otroligt viktiga stunder bara for oss sjalva under dessa intensiva dagar, myst o bakat , vi har svetsats samman igen, forut skrek hon o tjurade en massa i protest o ville aldrig kramas. Sova far jag vall gora nar det hela har lugnat ner sig...

/Karin
Gabriella 28/03/11
Kurstart 17/11/11
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Måste säga att jag blir så himla glad av att läsa:
Karin1980 skrev:Vi har haft nagra otroligt viktiga stunder bara for oss sjalva under dessa intensiva dagar, myst o bakat , vi har svetsats samman igen, forut skrek hon o tjurade en massa i protest o ville aldrig kramas.
Du ska främst tacka dig själv, tycker jag! :mrgreen: Det är du som utfört arbetet fint.

Tyvärr går jag bet angående att flytta ihop syskon, men hittade denna tråden som jag tyckte var bra:

Sammanflytt av syskon

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Karin1980 skrev:Jag har redan mer tid at min aldre dotter som har fatt sa mycket skall o skit, for att jag vart sa stressad over det har me somn.
Vi har haft nagra otroligt viktiga stunder bara for oss sjalva under dessa intensiva dagar, myst o bakat , vi har svetsats samman igen, forut skrek hon o tjurade en massa i protest o ville aldrig kramas
:heart: :D =D>

Du kan flytta in lillan i storasysters sovrum när uppföljningsveckan är över :D Skärma av kan man ju göra antingen m h a en vikskärm (den kan man ju sen plocka undan när hon inte sover) eller så vet jag att folk här har brukat spänna upp en tvättlina (typ) förbi sängen och hängt ett lakan/en filt på.En sån avskärmningn kan man ju oxå ta bort när barnet inte sover. Jag vet dom som borrat fast en skena i taket och sen sytt eget fint draperi oxå, men det kanske är lite överkurs.

Tycker nog att man ska ha avskärmningen tills vidare.Det är synintrycken som stör och inte ljud :wink:

Prata med storasyster om vad som är på G, att hon ska få dela sovrum med lillasyster (spännande, mysigt, roligt :) ), och om hur det funkar med ramsningen etc. 2-åringar (visst va storasyster 2?) förstår mkt :D

Mer än så vet jag inte om att låta syskon dela rum :wink:

Ha det!
Kram Sanna
PS. Hoppas hon kryar på sig snart
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:

En som är proffs på att ha syskon som delar rum är SusanD, finns på späda barn... :mrgreen: Du kan alla gånger skicka ett PM till henne.

Tror inte hon skärmar av alls mellan dem, men de sover alla i ett mörkt rum....

Hur har din "storasyster" det?

Jag flyttar snart in lillkillen till storebror och kommer inte att skärma av mellan dem. Däremot får lillebror lov att sätta i alla fall 7 st 12h nätter i sträck innan jag flyttar in honom. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

mina två sover i samma rum och vi har inte avskärmat alls. Så jag tror inte att det behövs. Det viktigaste är att det är kolmörkt. och att de ömma har attityden på plats förståss :mrgreen:

lycka till

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, jag skuttar in i tråden utan att ha lusläst vartenda inlägg.

Här hemma har vi ju fyra småttingar från 11 mån till 6 år som delar rum och det funkar jättebra.

Inget av våra barn är kurat, de har standardmodellats och sovit 12 tim natt vid 4 mån ålder.

När nykomlingen sover hela nätter är det dags för inflyttning, vi har sett till att göra en rejäl fest av det hela. Glass och kex, ballonger och dekorationer. Vi har inte diskuterat saken med de som redan bor i rummet utan mer med glädje släppt den goda nyheten om att nykomlingen äntligen ska få flytta in till de andra.

Den/de stora har fått hjälpa till att skruva ihop spjälsängen, minstingen för ju samtidigt en överflytt från vagn till säng, dekorera den och ställa den på plats. Sen har vi haft inflyttningsfest inne på rummet med sång och gott att äta.
Sen när det har varit kväll har vi bara lagt alla barnen precis som vanligt och nykomlingen i spjälsängen och sen ramsat ut som vi alltid gjort.

Inga större problem har vi haft faktiskt, visst har någon pratat lite mycket någon gång men för det mesta så somnar alla ganska snabbt.

Några vikväggar eller andra avskärmningar har vi aldrig haft. Istället har vi mörklagt ordentligt och om de skymtat varandra så har det nog varit mer trygghet än ett bekymmer.

Är det så att någon är sjuk så vi måste in och pyssla lite så vakna aldrig någon av de andra barnen. Vi kan faktiskt tända taklampan också om det är kris utan att det stör de andra. De sover vidare och litar fullständigt på att vi ömma föräldrar reder ut det som behöver redas ut.

Är det någon som är trotsig och skriker vid läggningen att det inte ska sovas så somnar de andra ändå och trotsaren tröttnar ganska snart för det är ju inte så roligt att hojta om ingen bryr sig.

Ibland smyger jag in i barnens rum när de sover, så sätter jag mig mitt på golvet i mörkret och bara lyssnar på dem. Någon snarkar, någon vänder sig, en annan snusar så gott på kudden och Emil pratar i sömnen. Underhållande, härligt och fyllt av kärlek.

Hoppas du fått lite inspiration till att flytta ihop dina barn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

SusanD :mrgreen: :heart:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Karin1980

Inlägg av Karin1980 »

Tack sa himla mycket for fina svar om syskon!!!

Men just nu kanns det som vi inte ar dar pa lange...
Lillan har vart sjuk...hog feber o mkt ledsen pa natterna o velat sova en massa pa dagarna...hog feber o rycknigar i kroppen har inte direkt gjort mig sarskilt saker i attityden...mammahjartat har ryckt in o nu har vi fastnat i solfjadern, nu nar hon mar battre. Men det borde vall funka att hitta tillbaka till ramsan som hon tog sa bra for nagra natter sedan.

Men nu ar det sa att aven jag blivit sjuk..me feber. Vet inte hur jag ska orka ramsa inatt..snyft! Jag har inte direkt nan som kan hjalpa till... Man kan vall ta paracetamol nar man ammar?

Men vi grejar det har!!!! Det far ta lite tid helt enkelt! Jag ger inte upp!!!

/Karin
Gabriella 28/03/11
Kurstart 17/11/11
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

oj förstår att det är tungt. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka preparat man kunde eller inte kunde ta men det borde nog stå på FASS.se. De har en rätt bra sida där man kan skriva in den medicin eller innehåll i medicin man vill veta mera om.

Självklart hittar ni tillbaka till ramsan igen med lite god vilja och extra mycket attityd. Dottern kommer att ställa mer frågor till en början men då svarar du bara med en extra bestämd och trygg ramsa så kommer det att ge sig

Hoppas det löser sig för dig inatt trots sjukdom

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen Karin,

bryt inte ihop nu, du hittar tillbaka till ramsan när ni kryat på er. Det är helt möjligt att vingla av banan en stund för att sen kravla upp igen.

Så gör nu inte för stor affär av det hela, var sjuka i lugn och ro, ta väl hand om er, bli frisk och hoppa på sovtåget igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

SusanD skrev:
Ibland smyger jag in i barnens rum när de sover, så sätter jag mig mitt på golvet i mörkret och bara lyssnar på dem. Någon snarkar, någon vänder sig, en annan snusar så gott på kudden och Emil pratar i sömnen. Underhållande, härligt och fyllt av kärlek.
Fint skrivet! :heart:
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Karin1980

Inlägg av Karin1980 »

Hej allihopa!!!
Tack for all omtanke!!! :D Nu mar vi alla battre, friska nu!! O somn har vi fatt sa mycket de 2 senaste natterna att jag knappt tror det ar sant!!!! 10th natten sov min tjej hela natten o 11th me !! Nagra hostningar da o da men behovde inga paminnelser! Detta ar otroligt! Vi har lyckats ta oss ut den onda cirkeln!!!! Jag vet detta ar ett tidigt stadium men det kanns bara sa bra!! Somn ar harligt nar den kan njutas!!!! Forut va somn bara ett bestyr...ett jobbigt moment! Nu ska vi bara klara av dagarna som inte har gatt lika bra...

Systrarna far borja dela rum nar det kanns som om det hela sitter lite battre! Da ska vi ha inflyttnigs-fest!! Bra ide Susan!!

Massa kramar!!!

Karin, Gabriella o Maya
Gabriella 28/03/11
Kurstart 17/11/11
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

=D> :thumbsup: :thumbsup:
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Manfred10