Byta från middagssömn till vila

Skriv svar
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Min stortjej kurades när hon var ett halvår, och har sovit gott sen dess.
De senaste månaderna har hon inte alltid somnat på middagsvilan, ja, redan för ett år sen var det dagar då hon inte somnade. Hon ligger och snackar, sjunger, klär av sig och klär på nallen... I somras var det ett par tillfällen när vi var iväg och det helt enkelt inte fanns någonstans att sova middag, och trots det var hon solen själv hela dagen. (Ofta sov hon riktigt gott på middagsluren dagen efter..)

Jag har alltid tänkt att jag avvaktar nån vecka och ser, och ofta sover igen efter ett par dagar.

Nu senaste veckan (veckorna..?) har det varit riktigt jobbigt att lägga henne vid middagsluren, hon springer iväg medans jag lägger ner lillsyrran, lägger sig på golvet, och lyfter jag upp henne är det "jag kan sjäääälv". Tja, lite trots helt enkelt.. 8) Det går inte busa henne glad, det går ingenting.. Okej, jag kanske känner mig liiite stressad eftersom lillsyrran också ska få sin sömn :oops: , men jag försöker ändå vara ute i god tid så att jag ska "hinna med" den här motsträvigheten från storan. Jag "förväntar" mig även att den inte ska komma, eller hur man ska säga, och flera gånger har vi kommit ända fram till sängen med glada miner, men sen är det som att hon kommer på att hon ju ska sätta sig emot. Eftersom hon inte är glad när jag lägger henne ligger hon också och skriker en lång stund, alltså ingen skön vila för nån av oss.
Vi har pratat ett tag om att ta bort sovstunden, men nu vill jag avvakta tills vi kommit förbi detta sova-middag-trots. Pappan i huset däremot tycker att hon på alla sätt visar att det är dags att sluta. Grejen är att efter att hon skrikit färdigt så somnar hon. Senaste dagarna har jag fått väcka henne var dag. Förut var det ett par gånger i veckan som hon inte somnade. Hon blir väl förstås trött av trotsen.

Min tanke när hon ska sluta sova är att hon kan lyssna på musiksaga i sängen, och det jag funderar på nu är om vi helt enkelt ska börja med det så blir det roligare att vila, plus att hon har möjlighet att somna om hon behöver.
Problemet är att lillsyrran sover i samma rum. Hur gör man? Lyssnar på stora musikspelaren de har, och hoppas att lillsyrran sover ändå, eller försöker hitta en liten med hörlurar? Lampa tänd eller släckt? Eller är min första tanke vettig, alltså att avvakta tills denna trotssituation försvunnit? Hon verkar ju inte få de svar hon vill nu.. Men det hör ju inte till det här forumet.

Jag kanske ska nämna också att hon ofta är vaken länge på kvällen, somnar kanske en timme efter att vi lagt dem. Fast då har vi inte samma situation vid läggningen.

Just det, vi bor i lägenhet och har inget "extra" rum där hon kan vara och vila. Lillsyrran sover i barnkammaren, pappan sover i storsovrummet. Själv får jag hålla till i köket/vardagsrummet, och skulle hon sitta i soffan och vila är jag ganska säker på att hon skulle hålla låda med mig, eller börja leka eller hjälpa till i köket.

Tacksam för alla synpunkter.. :D

//Sofies mor
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

Hvor lenge sover hun om natten? Vi holdt ganske lenge på middagsluren da vi hadde 11,5 times natt. Dersom dere har 12 timer er det kanskje greit å slutte med middagskvilen? Eller hvor lenge var det nå man behøvde mer enn ca 12 timer...?
Vi hadde maaange perioder med mer og mindre søvn, det ble en dagslurkur" - med envis moder, husker jeg.
Kanskje kan lillesøster sove i reiseseng eller noe på storesoverommet på dagen, og hun leke eller høre på saga på sovkammaren? Slik har vi det - montert reiseseng på foreldresoverommet og lillesøster sover der når storebror leker (og de voksne har egentid !!) :D

Mvh
amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sagalinda »

Hej :D

Jag tycker absolut att ni kan byta sömnen mot vila! Att lyssna på musiksaga brukar vara populärt. Men precis som AMAMA anser jag att det vore skäl att sätta flickorna i skilda rum. Jag har också haft resesäng i annat rum under dagsvilan, så att var och en får vara ifred och vila på sitt sätt. Om inte annat så brukar badrummet funka :wink:

När sedan dagvilan faller bort helt bör man se till att natten är 12 timmar lång.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Tack för svar Sagalinda och AMAMA!

Som vanligt när jag vänder mig hit och sätter funderingarna på pränt så löser sig det mesta av sig självt. De senaste två middagslursläggningarna har gått helt utan skrik, även om det är mycket "jag ska bara"... påväg in till barnkammaren. Så jag har kört på som vanligt, varför ändra på ett vinnande koncept.. :wink: Men självklart är det ju bara att uppskjuta förändringen, för jag vet ju att hon snart ska sluta sova middag.

Vi har haft tolvtimmarsnatt, men i tider av sovproblem kortat ner den till 11,5, eftersom det är mycket sömn på schemat.

Då får jag klura vidare på hur jag ska dela på dem, i storsovrummet (som är ganska litet..) finns faktiskt inte plats för en resesäng, om jag inte ställer den I vår säng. Och där sover pappan middag varannan vecka (skiftjobb), så jag vet inte om det är så lyckat.. :lol:
Badrummet är ju en idé förstås, men hur i hela friden gör man om nån behöver in dit under vilan? Dessutom är jag osäker på om det får plats en resesäng där, det får jag kolla upp.
Men jag har satt upp en liten skärmvägg vid lillsyrrans säng, så de ser inte varann iallafall. Hade nämligen samma utrymmesproblem vid ensamleken. Så min tanke var ju att släcka ner som vanligt, men låta storsyrran ha en liten sänglampa eller så tänd. Är det helt dömt att misslyckas?
Alternativet är ju förstås att de inte vilar middag samtidigt.. Det är ju mest för min egen bekvämlighet jag vill ha det så, det är så skönt att få en andningspaus mitt på dan!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Det där med en skärm mellan dem tycker jag låter som en finfin lösning - självklart kan storasyster ha en lampa tänd! Det behöver inte vara mörkt under dagsvilan, även om en del föredrar mörker då också.

Härligt att ni tycks vara på banan igen - det är ett märkligt fenomen det där med att det reder upp sig när man väl kommit sig för att skriva hit :lol: Vackert så :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sofies mor »

Oj, vad snabb du är! Tack för svar!

Jag fortsätter med middagssömnen ett tag till, och så småningom introducerar vi musiksaga till stortjejen. Då har jag ju lite tid på mig att inhandla någon typ av spelare, och kolla igenom bibblans utbud av cd-sagor.
Sen är det bara att hoppas att det går vägen. Eller se till att det går vägen. :mrgreen:

//Sofies mor
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av AMAMA »

:D Bra!!

(Grattis !! med bullen i ugnen, Sagalinda, det har jeg misset! Så fantastisk! )
:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sofies mor »

Liten uppdatering! :D
Storasyster började krångla mindre inför läggningarna men somnade istället allt mer sällan. Det märktes att det inte längre var en trotssituation, utan att hon faktiskt inte kunde somna. Så för en vecka sen körde vi på! Lite dunkelt i rummet istället för kolsvart, musiksaga på mp3. Hon såg verkligen fram emot att få vila! Den som tog hårdast på förändringen var lillasyster. De hade nyligen kommit på en rolig hobby, systrarna, nämligen att ropa till varandra innan de somnade. Ah, ropade storasyster. Ahh, svarade lillan. Och så höll det på i flera minuter. Men när lillsyrran försökte ropa i torsdags så var det ingen som svarade från andra sängen. Storasyster var ju fullt upptagen med att lyssna på sin saga. Det tog en lång stund innan lillsyrran gillade läget och somnade.

Första dagen satt hon knäpptyst och lyssnade (storasyster alltså). Andra dagen var vi iväg, så hon vilade i resesäng. Efter nån timme hörde vi underliga ljud, och då hade hon klättrat ur sängen. "Jag har vilat färdigt". Jaha, tänkte jag, och lät det vara så. Vi var ju inte hemma. Tredje dagen knölade hon ner musikspelaren i en strumpa, och hörlurarna i den andra. Men sen dess har det varit ganska lugnt. Nån dag fick vi gå in för att batteriet var slut. En gång den här veckan har hon somnat.

Resultatet av att hon inte sover är ju förstås en kvällstrött tjej. Lillsyrran som nyligen slutat med sin eftermiddagslur är även hon jättetrött om kvällarna. Därför har läggningen förflyttats från att ha varit vid halv åtta-åtta, till sju. Upp på morgonen går vi vid halv åtta, ibland närmare åtta när jag är extra morgontrött.. :oops: Så nu funderar jag på hur lång natt man egentligen kan ha? (På äldreboenden får man ju t.ex inte ha mer än 10h mellan sista kvällsmålet och frukosten.) Alltså, går det ha en natt som är 12,5-13h lång? Eller är det för lång tid utan mat? Jag har förut gett storasyster lite välling när lillsyrran ammas, för att sen äta frukost efter ensamlek, men storan vill nu ha frukost först och ensamleka sen. Vilket jag kan förstå nu när nätterna är så långa.

Nackdelen är förstås att lilsyrrans sömnbehov är uppfyllt bara av natten samt middagsluren på 1,5h, samtidigt som hon behöver sova på förmiddagen också. Men jag antar att för mycket sömn på schemat inte är ett så stort problem för en niomånaders så länge hon sover..?

Tack för all hjälp i mitt funderande! Nu när dagsvilan går smärtfritt och de lägger sig redan vid sju hinner jag ju vara lite med mig själv också! :lol:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

Så bra at det løser seg med hvilen/leken til storesøster.

Jeg vil tro at det går seg til med hverdag med mindre søvn for de begge barna etterhvert, men å legge en halvtime tidligere av og til er ikke noe problem slik jeg ser det. (Lillesøster her i huset tar takksomt imot det også, og sover gjerne til halv åtte som i dag da maken var for trøtt til å gå opp til vanlig tid.. Men jeg ser at hun ikke sover på formiddagsluren da, og blir veeldig trøtt ved lunsjtid.) Å la det bli fast rutine (særlig når det blir oppimot en time ekstra) er kanskje ikke akkurat å forebygge for et minskende søvnbehov, særlig da for lillesøster og hennes dagslurer tenker jeg. Kanskje du kan ta henne opp først og la storesøster sove enda litt ekstra dersom du ser at hun har behov for det? På dagen kan du jo utnytte marginalkvarter for lillesøster og gjerne gi enda mer søvn for henne dersom du ser at det behøves.

Det er mine tanker. Som sikkert er bra dokumentert her på forumet at er forbyggende, men jeg vet selv hvor vanskelig det er når man ligger der i sengen og snooser og ingen barn er våkne (man kommer jo liett for sent i seng selv om ungene sover kl 19...) :D Da kaster jeg ofte prinsippene over bord, men det blir ikke altfor ofte for snart gryler storebror om det ikke snart er morgen, eller man hører lillesøster høflig si Hei! i sin vesle seng, og får for dårlig samvittighet... ;) for det er jo dag!
Men det er meg det. Og jeg ville nok også sett det an - kanskje har ungene et større søvnbehov? Håper du også får svar fra noen som har hatt trøttiser om hvordan de evt har løst det!

Klem amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av lilla mia »

hej!

kan kanske din stora tjej ha vilan i eran säng? min tre-åring sover i växasäng i samma rum som lillebror. men just vilan (eller tidigare middagssömnen, plockade bort den för en vecka sedan) har vi delat dem två. det har funkat jättebra. selma är van att sova "vanlig" säng och även på madrass på golvet från dagis. så hon accepterade sin nya sovplats i vår säng utan problem. :)

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Tack för era svar!!
Våran säng är tyvärr upptagen av en middagssovande pappa varannan vecka, men som sagt funkar det faktiskt jättebra att ha dem i samma rum trots att storasyster "bara vilar".
Dagsvilorna funkar alltså bra för lillan, och jag får nästan alltid väcka både dag och morgon.
Det jag mest funderar på är om 12,5h "schemalagd" nattsömn är för lång tid utan mat? Borde jag försöka hålla dem vakna tills halv åtta på kvällarna? Själv ser jag liksom bara fördelarna av att lägga vid sju, de orkar äta sin välling och lägger sig trötta istället för övertrötta, och storasyster får 12,5h sömn trots att hon inte sover på dagen. Men är det för lång natt utan mat så får vi ju försöka sträva mot att senarelägga nattningen.

Men man kan alltså smyga in och väcka ett barn och låta det andra sova vidare? Fast då faller ju väckarklockan.. Ja, vi får se hur vi gör med den saken när lillasyster börjar signalera om ett minskat sömnbehov.

Kram från mig!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Nejnej, absolut inga problem med att ha 12,5 timmars natt! Kör på du bara! Du ser ju bara fördelar och då ska man inte söka problem :wink: Det finns de som till och med kör med 13 timmars nätter!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Byta från middagssömn till vila

Inlägg av Sofies mor »

Tack Sagalinda! Då kör vi så. :D
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"