Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Hege »

I blant far tankarna i väg på konstigaste sätt...

Tänk om jag inte hade åkt på det där mötet den gången, där jag efter mötet råkade höra om Doman på bilradioen...

Då hade inte Felicia varit den hon är idag, och då hade jag inte haft dessa forum på Annas sida, och då hade inte bebispojken rabblat siffror på engelska och kollat gorillor i sin POI-bok...

Och så blir jag lite rädd. För det var ju så nära att jag inte åkte på det där mötet. Det var ju bara en tillfällighet blant hur många tillfälligheter som helst, som händar varenda dag. Som vi inte kan påverka på något som helst sätt.

Eller var det det...? Var det en tillfällighet? Var det kanske meningen att jag skulle åka, var det någon som drog i tråderna? Med såna tankar blir jag ännu räddare!

Hur som haver, det känns underbart att ha fått vara med på det pyttelilla hörnet hos Luvisen i början. Nu har Luvisen gått förbi mig med sjumilastövlar, och det är jag som läser och lär. Och glädjes så mina ögon rinner över, och är så stolt av denna mamma som otröttlig föder sitt barn med information, mer information och ännu mer information. Det kräver sin kvinna, det kan jag lova! Barn är som svampar, de suger åt sig! Och ju mer de får, ju mer kan de hålla.

Att göra material till ett barn som har upptäckt hur roligt det är att lära, det är ingenting man gör på en kvart innan man går och lägger sig. Det kräver lite organisering, planering, leting, klipping, liming, läsing, skriving, printing, arkivering, ganska många timmar faktisk iloppet av en vecka. Sen plöjer poden genom materialet och vill ha mer, på bara en kvart! Det är så man kan tappa andan. (Och hakan). (Och kanske modet).

Men, kom i håg detta! Det är det RIKTIGA problemet att ha. Du får bevisat för dig dagligen att detta barn har minsann ingen inlärningssvårigheter! Tro mig, it's a blessing!

Det är nog här många föräldrar faller i sitt engagement. Viljan är där, men tid och energi kanske inte finns i lika stor grad. För det tar tid att köra program med sina barn. Det måste man veta innan man börjar.
Och man måste inte köra alla program samtidigt. Man kanske kan köra ett. Ett litet ett. Det man klarar av. Och så kan man heller öka på sedan.

Så måste man, som Luvisen säger, ha lite tålamod och vara lite envis i svackar. Ge inte upp. Det skickar inga bra signaler till bebisen.

Och rutiner är, här som överallt annars, alfa och omega. Rutiner även på att göra material.

Små rapporter från andra är också till god hjälp. Det peppar när man behöver! =D>

Underbart att läsa, Luvisen. När kommer bebisen? Njut av din lille bebispojke nu den tiden som är kvar, och det bara är han. När du kommer hem från BB kommer han att vara STOR. Och det är underbart det också, men han kommer aldrig bli sådär liten igen...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hege skrev:
Underbart att läsa, Luvisen. När kommer bebisen? Njut av din lille bebispojke nu den tiden som är kvar, och det bara är han. När du kommer hem från BB kommer han att vara STOR. Och det är underbart det också, men han kommer aldrig bli sådär liten igen...
Bebisen kommer 27 feb om de räknat rätt. De har svajat med datumen fram o tebax men slutet på februari iaf. Nu är de dags för förlossningsträning. Läser BB och försöker fatta hur ajg ska göra. :D Tänkte att denna ärta skulle slippa tryckas fram med våld. [-o< Och sen åla upp på bröstet... Spännande!

Ja, jag försöker verkligen ta in min dag med Bebispojken. Vår lilla värld, bara han och jag. :heart: :heart: Det är ju jättekul att se sitt barn växa och samtidigt så saknar man den lilla lilla människan. Det går ju som bekant bara åt ett håll...frammåt. :lol: :( :lol:

Jag tänker på att innan Bebispojken kom så var min katt min lilla ögonsten. Jag tyckte han (äldre herre) var såååå liten men så fort jag kom hem med nyfödd Bebispojken och la honom på sängen bredvid katten så såg katten helt plötsligt ENORM ut. :shock: Det var lite läskigt i början hur ens perspektiv bara skiftar. Samma kommer väl hända nu. Pirrigt!

kram!

PS. själv halkade jag ju in här på forumet på ett bananskal. SHN-boken fick jag ju av en slump...Kanske är det ngt särskilt som styr oss in på de vägar vi ska ta. Ngt gott måste det iaf vara eftersom vardagen blir så himla fin! :heart: :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Hej Luvisen

Ojdå, det kanske blir samtidigt som tronarvingen?? :D
(Vi måste få skickat i väg några Domanböcker till Haga, tycker du (och ni andra) inte det??)

Till Luvisen behövs då ingen böckar att skickas, där finns der ressurser minsann! :wink:

Hoppas du får klem på förlossningstekniken också. Min första blev födt utan att jag hade tränat och övat, och det höll på att sluta i katastrof! (Inte endast därför, men någon rolig förlossning kan man inte säga att det var...Jag tror det hade gått annorlunda om jag hade vetat hur jag skulle hjälpa livmoders under väkarna.)

Min andra lilla tös kom till värden medan jag försökte hålla barnmorskans evinnelige tjat om: "Andas djuuuupt!!" från livet. Jag höll på att smälla av! "Stör inte (kärring!), jag håller på att föda barn här!"

Andningsteknikerna som finns i början av BB är guld värda, och all träning man lägger ner är guld värdt. Får du en sån barnmorska som jag, så måste andningen gå per automatik, annars blir man tokig.

Vilka muskler man ska använda för att pusha (inte pressa!!) barnet ut, är heller inte fel att ha koll på. Och hur man ska andas för att syresätta dessa muskler! 'Blåsa på ljuset' har magisk effekt! Inte bara i förlossningssituationen, men i andra tillfällen också, där man behöver syresätta sig (och sin hjärna!) lite.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack för dina ord Hege. :heart: Det är alltid skönt att höra hur andra upplevt detta med andningen och förlossningen. Jag ska öva tills det sitter riktigt bra. Som du säger, man vet aldrig vilken BM man får och vad de tycker man ska göra- då vill man kunna blocka allt och bara fokusera på det man själv tror på och vet blir bäst.

Kan du kan jag! :P Heller hur? :wink:

Kram på dig! Luvisen
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Luvisen, du fantastiska kvinna :D :heart: =D>

Tyvärr har jag varit borta härifrån i ett halvår men jag har läst din tråd när jag har haft någon minut över. Men vad du jobbar på trots graviditet och allt. Det skall bli jättespännande att få följa med nr. 2 också.

Nu är vi på banan sedan ca 2 veckor sedan och det känns jätteskönt. Vad roligt det är och samtidigt tvingar det en till ett bra sammarbete då det alltid måste vara superkul :mrgreen:

stor kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse- :thumbsup: =D>

Uppdatering.

Bebispojken:
Ribbstol äntligen monterad. Phew! Dock är inte Bebispojken övertygad än. Han måste hela tiden ta fram skruvmejseln och skruva lite. Klättra vill han ännu inte. 8) Det kommer väl. Får vi hoppas! :shock: :D

Balansbrädan är inte heller riktigt poppis men att balansera ute på allt som går är jättekul. :)

Läsningen finns där. Han läser ord på datorn- på engelska. 8)

Han skriver både siffror och bokstäver mkt koncentrerat. Det är ofta jag inte ser vad som står men Bebispojken förklarar så gärna: "Titta! This is six! Six! SIX!!" :lol:

Vi har haft ett slags intermezzo. Bebispojken lärde sig med min uppmuntrande röst att hantera cursorn på datorn själv. Han gnällde mkt och sa jag "Visa mig! Use your finger!" Och så gjorde han det. :shock: Så enkelt var det. Nu kan han navigera helt själv på youtube, svtplay, windows, paint och den Anatomiska Atlasen. Och detta var ju en STOR grej för Bebispojken så han blev helt galen i datorn. Ville bara greja med den. Han kan inte lösenordet till datorn...än! Så det bromsade honom lite så jag hann ha koll på vad han hittade på nätet framförallt. Denna datormania gjorde mig bekymrad. Han måste ju göra annat också tänkte jag...Nu har han haft sin datormania i 2 v och nu vill han återigen se mer BITS, läsa och räkna. SÅ det stillar min oro och jag konstaterar att han faktiskt lärt sig massor på datorn och nu är fortsatt intresserad av kunskap på alla sätt och vis. 8)

Back on track så att säga.

Nu kan Bebispojken även färger och geometriska former på engelska. Väldigt skojsigt!

Och så har jag märkt att han nu skrattar åt små matteproblem som illustreras på Sesame Street. Förrut kunde han titta intresserat men inte hänga med på det roliga men nu förstår han även det. Intressant!

Ärtan i magen:

Dags att tänka på detta nu! Ska inhandla en bra gummimatta som den lilla ska få ligga och jobba på och som jag kan tippa som hjälp i kommande ålning. :mrgreen:

Har även inhandlat material till en Contrast Board som jag måste tillverka innan magen är så stor att jag knappt når ngt framför mig. :lol: Det får nog bli nästa vecka.

Spännande spännande!
SM rookie
emu

Inlägg av emu »

Kul att du ska göra en kontrasttavla, vi hade en plansch uppsatt med stora schackrutor och det var rent magiskt när liten var 1-2 mån ca, hon blev helt hypnotiserad... Det var inte lika spännande (fast ganska bra ändå) med färgfigurer över schackmönstret men vi hade bara en statisk plansch så det kanske var det som var problemet.
Nelly f. 28 maj 2011
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Jag är djupt imponerad Luvisen! =D> =D> =D> =D>
Om jag gör en bråkdel av det du gör så är jag supernöjd. Tar till mig alla dina bra tips och länkar. Tack för all bra rapportering och alla bra idéer! :heart:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

emu skrev:Kul att du ska göra en kontrasttavla, vi hade en plansch uppsatt med stora schackrutor och det var rent magiskt när liten var 1-2 mån ca, hon blev helt hypnotiserad... Det var inte lika spännande (fast ganska bra ändå) med färgfigurer över schackmönstret men vi hade bara en statisk plansch så det kanske var det som var problemet.
Nej vad skojsigt att de små diggar det så mkt! :D Jag tänkte försöka göra fickor så jag ska kunna göra färgfigurer som kan flyttas runt. Få se om det kan hypnotisera- jag återkommer med rapport. :wink:

Sofiapia- :D :heart:

Tänkte på er forumnister och tillika IAHP-kollegor idag. Bebispojken hittade en fin och roligt snutt på youtube som handlade om multiplikation som han tittade på och log. Just då fick vi besök av en mamma med en nyfödd. Hon såg vad Bebispojken tittade på och gick fram till honom och sa "Ojdå! Du har höga tankar om dig själv!".... :( Tänk vad mkt vuxna missar när de inte ser hur kompetenta små ÄR. Trist! Då är det verkligt skönt att denna hörna på forumet finns. :heart:

Kram på er allihop!
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hon såg vad Bebispojken tittade på och gick fram till honom och sa "Ojdå! Du har höga tankar om dig själv!"....
Men hu, det tyckte jag var väldigt taskigt sagt :(

Vilken tur att han har en sådan fantastisk mamma som ser hans förmåga :heart: .

Jag håller på nu att fixa en balansbräda, efter mycket slipande skall jag bara skruva ihop den. Men jag undrar hur bred är er?

Kram till er :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Jag håller på nu att fixa en balansbräda, efter mycket slipande skall jag bara skruva ihop den. Men jag undrar hur bred är er?
Koolt! =D> Låter som er är mer avancerad. :D Vår är 9 cm bred, precis så en Bebisfot får plats med god marginal. Tanken är att Bebispojken ska lära sig gå så där som man gör på lina med ena foten framför den andra....

:heart:
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Låter som er är mer avancerad.
´
nej egentligen inte, men storasyster som snart fyller 4 :o vill ha utmaningar. Så jag har tagit 2 bräder och mellan dom skall jag fästa 2 olika bräder, en är runt 9 cm och den andra är bara hälften. Så de kan ha varsin att gå på.

Ribbstolen som du skriver om är det en som bebispojken skall klättra på upp längs väggen eller en som man skall hänga i?
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:nej egentligen inte, men storasyster som snart fyller 4 vill ha utmaningar. Så jag har tagit 2 bräder och mellan dom skall jag fästa 2 olika bräder, en är runt 9 cm och den andra är bara hälften. Så de kan ha varsin att gå på.
Aha! Smart mamma de har! Men säg mig- kommer er balansbräda vara en liten bit upp fr golvet då eller...? Nyfiken förstår du. :wink:
Krisse skrev:Ribbstolen som du skriver om är det en som bebispojken skall klättra på upp längs väggen eller en som man skall hänga i?
En sån som man klättrar uppför. 2,3 m upp. :P Vi har en repstege också och romerska ringar men dem tycker han för tillfället är jätteläskiga...
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Den är bara en bräda upp så ca 4 cm upp. Hade det bara varit storasyster så hade jag nog satt upp den lite men jag törs inte med lillebror :roll: för jag kommer nog inte alltid ha koll på när de går på den.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Den är bara en bräda upp så ca 4 cm upp. Hade det bara varit storasyster så hade jag nog satt upp den lite men jag törs inte med lillebror för jag kommer nog inte alltid ha koll på när de går på den.
Aha! :idea: Det kanske jag ska fixa med min också. Vår ligger bara på golvet just för att pöjken ska kunna gå helt själv utan min övervakning. Jag förstod att det var en del av det som ett första steg när jag läste Physically Superb-boken. Nu när jag tänker efter skulle man succesivt börja höja den och det är kanske det jag ska gör för att det ska bli mer spännande! :idea: De kan ju balansera väldigt bra, bättre än man tror men det är väl det här med fokus som svajar. Ibland glömmer Bebispojken vad han håller på med... :roll: mkt som lockar... :lol:
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "