Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

Hej!

Så var det gjort, vi har äntligen satt ned foten och sagt NEJ till vaccineringen av vår yngsta dotter.
Storasyster har fått alla sprutor som finns även Twinrix för en Thailandssemester, mot bättre vetande. Ångrar mig men kan inte göra något mer än att fr.o.m idag (3,5 år) inte ge henne fler sprutor.

Så hur kom vi fram till detta beslut?
Hade tid hos BVC och vi kände oss stressade då vår BVC-sköterska menade att vi MÅSTE hinna med alla vacciner + Twinrix innan vi åker till Thailand igen.
Min man och jag har läst en del och funderat fram och tillbaka men så tog vi tjuren vid hornen och avsatte exakt två timmar där vi tillsammans gick igenom varje vaccin och därmed varje sjukdom som då skulle motas med detta vaccin. Vi sammanställde innehåll i vaccinet och biverkningar vilket jämfördes mot riskerna att drabbas av sjukdomen. Döm om vår förvåning – det fanns inte ett enda vaccin som vi kunde motivera att ge vår dotter!

Huvudsakliga källor att grunda vårt beslut på var WHO, Läkemedelsboken för läkare, FASS, medicinska journaler, myndighetsrapporter, reseguider, vaccinationsföretag, Vidarklinikens barnhälsovård, Wikipedia, etc.

Här kommer en förenklad sammaställning:

Difteri
Armodssjukdom som först och främst drabbar befolkning vid krig och fattigdom, utrotat i den civiliserade världen, inklusive Thailand. Vaccinets skyddsverkan är osäkert.

Stelkramp
Skyddet av vaccinet är osäkert, risken att få stelkramp högst osannolik (speciellt för barn under 1 år), vid eventuell olycka får man alltid en stelkrampsspruta. Läs gärna på om hur man kan få stelkramp, det är så osannolikt att man inte kan motivera att spruta in dessa främmande ämnen i en liten kropp.

Polio
Utrotat både i Sverige och i Thailand. Förespråkare för vaccin menar på att nya utbrott kan komma och då hänvisar vi till att risken att få Polio är i princip obefintlig, skulle man trots detta bli smittad drabbas 0,1% av de smittade av typiska poliosymptom med förlamning i vissa kroppsdelar. Majoriteten tillfrisknar inom ett år men några få kan få bestående men. Dock skall detta ställas mot risken för biverkningar av vaccineringen, t ex ”kollaps eller perioder av medvetslöshet eller sänkt medvetande” (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2)

Kikhosta
Denna sjukdom är uppenbart med i vaccinationsprogramet pga av sin långa konvalesens vilket gör det nationalekonomiskt försvarbart att vaccinera. Risken för allvarliga konsekvenser av sjukdomen gäller barn 0-3 månader, alltså innan vaccinationen har sitt ”fulla” skydd. Denna sjukdom verkar även stärka barnets allmänna hälsa!
Dödstalen av kikhosta har ökat efter det att vaccineringen satts in!

Hib
Vaccinet ger ett osäkert skydd, speciellt för barn under 9 år! Späda barn har skydd av amning och även en tid efter barnet slutat ammat. Sjukdomen har skördat ett fåtal dödsoffer (tre barn under 1 år och en äldre på 71 år under perioden 1987-1996)

Mässlingen
Behöver väl inte gå in närmare på den aktuella och mycket viktiga diskussionen kring MPR-vaccinet. Förutom de ”fakta” som cirkulerar kom vi fram till följande slutsats. Allvarliga konsekvenser av sjukdomen avgörs av vilken ålder man insjuknar, barnets allmänna hälsa och hur vården kring barnet ser ut. Innehållet i vaccinet är en lång lista på otäcka substanser som sorbitol, natriumfosfat, kaliumfosfat, sackaros, hydrolyserat gelatin, medium 199 med Hanks salt, MEM, natrium-L-glutamat, neomycin, fenolrött, natriumbikarbonat, saltsyra (för att reglera pH) och natriumhydroxid (för att reglera pH), (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2)
Jämför man risken av biverkning från vaccinet överstiger den risken att få allvarliga följdsjukdomar av sjukdomen (speciellt för barn). Dessutom hade jag (modern) mässlingen som barn vilket ger mina barn ett skydd så länge jag ammar, vilket göra att vi inte har bråttom inför vår resa till Thailand.

Påssjuka
Den risk som brukar framhävas är att pojkar kan bli sterila vid insjuknande, denna risk finns men är väldigt sällsynt. Detta skall då vägas mot osäkerheten kring biverkningar av MPR-vaccinet (där både sterilitet och dövhet finns som biverkning). Dessutom hade jag (modern) mässlingen som barn vilket ger mina barn ett skydd så länge jag ammar, vilket göra att vi inte har bråttom inför vår resa till Thailand.

Röda hund
En ofarlig sjukdom. Amning ger skydd om mamman haft sjukdomen (vilket jag har). Argumentet för vaccinering burkar vara att gravida riskerar missbildning hos fostret. Detta gäller enbart om den blivande modern insjuknar de första tre månaderna. Vill man vaccinera sig kan man avvakta till det att man blir fertil och är man osäker på om man haft röda hund kan man få svar via ett blodprov.
Dessutom hade jag (modern) mässlingen som barn vilket ger mina barn ett skydd så länge jag ammar, vilket göra att vi inte har bråttom inför vår resa till Thailand.

MPR
Mässlingen, Röda Hund och Påssjukan är klassiska barnsjukdomar vilka man bör ha som barn. Ju äldre vi blir ju större är risken för komplikationer. Vaccinet som finns idag ger ej ett 100% skydd och man är högst osäker på om vaccinet räcker livet ut. Detta gör att risken att insjukna ökar ju äldre vi blir och därmed även komplikationerna. Vill man vaccinera sig kan man med gott samvete vänta till strax innan puberteten. Vi anser att detta vaccin inte behöver ges till späda barn då dessa sjukdomar är harmlösa för barn och är man orolig kan man ju vaccinera sig vid puberteten (så hinner kroppen och immunförsvaret mogna utan främmande ämnen injicerade i växande kroppar)

Pneumokocker
Denna sjukdom är ofarlig för barn och vaccinering motiveras med att barnen inte ska smitta de äldsta i vårt samhälle. För oss räcker inte denna motivering och tilläggas bör att vaccinet är så pass nytt att biverkningarna än återstår att utforska.

Hepatit A
Smittade barn kan insjukna, men oftast märks inga symptom över huvud taget. Skulle sjukdomen bryta ut klarar barn sig väldigt bra och återhämtar sig snabbt så länge vätske- och näringsbalansen administreras (vilket inte är ett problem i civiliserade länder) dessutom får barnen livslång immunitet mot Hepatit A!
Anmärkningsvärt är att det är avsevärt fler som dör av Hepatit A-relaterade följdsjukdomar (levercancer, t.ex) i utvecklingsländer där vaccin har satts in, än i u-länder där inget vaccin finns och där majoriteten av barn insjuknar i Hepatit A redan vid låg ålder och således får sin immunitet.

Hepatit B
Smittar via blod och könsumjänge. M.a.o extremt liten risk för barn.
Hepatit B drabbar i stort sett bara riskgrupper såsom drogmissbrukare och sex-köpare/missbrukare.

Tillägas bör att de biverkningar av vacciner som finns att läsa i bla FASS är från de första två åren. Därefter upphör anmälningsplikten. Många misstänker en tydlig underrapportering av anmälningspliktiga biverkningar vilket gör att mörkertalet är stort! Vem vet vad de ”vanliga” biverkningarna som uppenbarligen påverkar barnets hjärna t ex aptit- sömnstörningar, irritation och trötthet ger för allvarliga konsekvenser för barnet i framtiden??
Dessutom testas vacciner på vuxna, ej på spädbarn!

Jag och min man har bestämt oss för att vi slutar vara försökskaniner åt läkemedelsindustrin!

Love :heart:
Carola och Magnus
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av eefwah »

Vilken superbra sammanställning, tack för den! Ska skriva ut den och sätta upp på väggen. =D>
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av TorsMamma »

Bara för att nyansera det hela lite så....

En vän till mig hittade detta ang. difteri.
År 1984 och 1985 inträffade i Göteborg och Stockholm en begränsad difteriepidemi och ett par personer dog. Flera drabbade var alkoholmissbrukare och hade druckit ur samma flaska.
Ett större utbrott pågick i Ryssland i mitten av 1990-talet på grund av dålig vaccinationstäckning bland vissa grupper i befolkningen i samband med Sovjetunionens fall.
År 1998 dog i Köpenhamn en 23-årig ovaccinerad kvinna i difteri. Hennes 18-årige bror, som sannolikt var ofullständigt vaccinerad, insjuknade senare också i difteri. Någon smittkälla kunde man inte finna och de hade inte varit utomlands.
I östra Finland dog år 2001 en tre månader gammal och ovaccinerad pojke. De övriga familjemedlemmarna, som var vaccinerade, insjuknade inte.
I Sverige 2011 diagnostiserades svalgdifteri hos ett nyanlänt flyktingbarn från Afrika. Samtliga familjemedlemmar var ovaccinerade varför vaccination genomfördes.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/difteri

Dock vill jag poängtera att man skall absolut överväga om man skall vaccinera vid 3 mån, 1 år eller tonåren. Detta är varje människas enskilda val och beslut. Jag kan tycka att vi övervaccinerar väldigt små barn till viss gräns, så försiktighet är att överväga.
Min högst personliga åsikt.

Dock om ingen vaccinerade sina barn skulle ju många av dessa sjukdommar inte vara utrotade med just vaccin och de barn som är för sjuka för att vaccineras blir ju då sjukare av sjukdomen, som i dessa fall skulle varit utrotad för att vi alla är just så solidariska.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av helamig »

Tack snälla CarolaE. Frågan är bara var man ska få tag i dessa sjukdomar som barn bör få :?: :?:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

Tors mamma - Visst, det finns några få dokumenterade fall av Difteri. Studier som genomfördes i Sverige, efter de tre missbrukarna som dog i Sthlm och Göteborg 1984, visar att risken att smittas av Difteri som "normalbefolkning" var försumbar och skyddseffekten efter grundimmuniseringen (3 sprutor) var osäker. Tillägas bör att idag kombinerar man difteri med fyra andra vacciner i samma injektion vilket ger en ännu sämre skyddseffekt och större risk för biverkningar.
Jag och min man gjorde en riskanalys och anser att risken att drabbas och dö i Difteri är långt mindre än risken för biverkningen efter att ha vaccinerat ett barn.

helamig - ja, jag frågar mig detsamma!!!
Kanske blir det så att vi startar trådar där vi berättar att vi hittat mässlingen hos någon och vi alla vallfärdar dit för att "smitta" våra barn...så har vi gjort i alla tider innan läkemedelsindustrin tog tag i taktpinnen ;)
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av videunge »

En liten tanke är ju också att risken att smittas är liten just för att många är vaccinerade och därmed får inte sjukdomen fäste på samma sätt bland befolkningen.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

Videunge - :heart: Jo, om det vore så väl...
All statistik visar på att risken att dö i sjukdommar, t ex Difteri, sjönk drastiskt när välfärden etablerade sig under efterkrigstiden och detta var INNAN vaccineringen sattes in...
Tyvärr säger alltför många rapporter att vaccineringen gjort mer skada än nytta. Men som sagt, detta ställningstagande är för mig och min familj. Alla måste följa sitt eget hjärta!!! :heart:
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
MonikaLi
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 21:44
Ort: Malmö

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av MonikaLi »

Så bra att detta togs upp! Vår dotter är snart 2 månader och vi är skeptiska till alla sprutor man förväntas ge sina barn utan att blinka. Fick tipset av några vänner som tackat nej till att vaccinera sin dotter att läsa Vaccine Safety Manual av Neil Z. Miller. Måste sätta mig in i detta mycket mer men kommer nog inte ge lillan.
Lilla humlan 110920
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

MonikaLi - Klokt tänkt! Man kan med gott samvete vänta till barnet är lite äldre. Så gjorde vi, sköt upp vaccineringen månad för månad tills vi bestämde oss (vår yngsta dotter är nu snart 11 mån). Intresant länk, skall läsa så snart jag kan :)
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
MonikaLi
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 21:44
Ort: Malmö

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av MonikaLi »

Jag är nyfiken på vad ni fick för reaktioner på bvc!
Lilla humlan 110920
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

Först huvudet på sne och vet ni vad ni gör blicken...
Sen kom de förutfattade meningarna kring de sjukdomar som vaccineringen ska "bota". Men det var faktsiskt ganska enkelt när vi var så pålästa och kunde ge argument varför vi inte ville vaccinera.
Vår BVC-sköterska är mycket bra och väldigt lyhörd och hon konstaterade att de får information från vaccineringsförespråkare var och varannan dag. Ingen ger dem kritisk eller alternativ information.
Vår stund slutade med att hon sa följande "så vad gör jag nu då? Jag kan ju inte jobba vidare med detta nu... Får väl börja plocka skräp i väggrenen så gör jag miljönytta ivarjefall" detta med ett lätt leende men ändå med allvar.
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av Mata »

Hehe... Cool barnsköterska. :D

Jag kollade nyligen upp polio. Indien är det land med flest poliofall nu, De hade under 2010 42 rapporterade fall. De flesta begränsade till samma lilla by någonstans.
Intressant med polio är att det också är en av de sjukdomar som ger värre symtom ju äldre man blir, på barn lär det sällan alls märkas att de har det och mycket sällan har det några negativa följder alls. Men får man det som vuxen finns risken för förlamning dock.

Men jag såg också att polio började sprida sig på nytt rätt snabbt för ett fåtal år sen då ett rykte spritt sig bland muslimer i en viss del av Indien. Ryktet gick ut på att vaccinet var tänkt att göra barnen sterila så att de skulle föda färre barn.
Helt plötsligt märkte dock myndigheter att många muslimer drabbats att polio som nästan var utrotad i Indien. Man lyckades dock få bukt med det hela genom att resonera med de religiösa ledarna som utfärdat förbud mot vaccineringen.
Men poliostammen från dem han faktiskt sprida sig till två länder i Afrika som inte haft polio på länge.


Om det känns lite trevligare så vaccinerar de i Indien med droppar i munnen istället för injektion. Någon som vet om det skonar en lite från de ämnen som känns otrevliga?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

Visst är hon cool :)
Berättade även att hon också var en "besvärlig" mamma på den tiden hon hade små barn. Vägrade tex ge smittkoppsvaccinet, vilket försvann efter ca två år pga biverkningar. Gav sprutorna själv och läste noga på bipacksedeln för att se vad de innehöll. Samt vägrade hon att vaccinera sina barn vid 2 månader, vilket sedan ändrades till 3 månader.

Det är precis detta som kommer att hända. Mässling, polio, difteri mm kommer att dyka upp igen. För det första hjälper inte vaccinet till 100% och som jag skrev tidigare, det är troligtvis inte livslångt skydd vilket gör att vi riskerar att få dessa sjukdomar i hög ålder och då med större risk för allvarligare biverkningar.

Viktigt att tillägga - av alla som insjuknar i polio märker 95% inte ens att de har sjukdomen. Ca 4,9% får förkylningssymptom. Det är alltså endast ca 0,1-1% som får de typiska poliosymptomen och de flesta tillfrisknar inom ett år! Detta måste vägas mot eventuella biverkningar av vaccinet. Läs gärna i FASS om Pentavac t ex "Använd inte Pentavac..."m "Biverkningar" och innehållet i vaccinet.

Läste just på Läkemedelsverkets hemsida om Pentavac. Skrämmande när man ser hur den kliniska studien gått till. Är man lite kritisk när man läser det stycket blir man upprörd. Bland annat saknas hänvisningssiffror till resultaten och studien är gjord på barn i Senegals byar (!)... :cry:
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... fektioner/

Ju mer jag läser på, ju säkrare blir jag på vårt beslut :-D
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av Mata »

Läser just en intressant artikel:
http://www.alternativjournalen.se/obesp ... in-5967409
En pappa i publiken ställde sig frågande till logiken i att direkt efter en skada injicera stelkrampsvaccin ”för säkerhets skull”. Om man via den klassiska spiken har fått låt säga tre stelkrampsbakterier i sig, varför ska man då till sjukhuset för att få ytterligare stelkrampsbakterier i sig via vaccin? Reagerar kroppen på något vis snabbare på vaccinbakterier? Detta var en mycket bra fråga, jag själv har inte tänkt på saken tidigare. Som väntat kom inget bra svar. Vi fick bara veta att man vill väcka ett eventuellt slumrande immunförsvar som bildats av tidigare sprutor man fått. Men frågan kvarstod – varför väcker då inte de riktiga stelkrampsbakterierna försvaret?

Hanna Nohynek blev uppenbarligen väldigt frustrerad över alla kritiska frågeställningar, och så plötsligt hoppar den ur hennes mun. Den där jättelika paddan. ”Om ni sedan kommer med era sjuka ovaccinerade barn till sjukhuset så kan man undra om de verkligen ska få vård!” KOACK! Det skulle hon inte ha sagt. Alla vet att detta strider mot lagen! En mamma i publiken fick ordet, och hennes kommentar fick mest applåder av allt som sades under frågestunden. Hon påpekade hur fruktansvärt skrämmande det är med denna brist på respekt – att Nohynek sitter och säger att ovaccinerade barn inte skulle få vård om det behövs. Mamman var lika skärrad som jag.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
CarolaE
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:12
Ort: Rånäs / Norrtälje

Re: Det blev NEJ till vaccinering av vår lilla tös!

Inlägg av CarolaE »

Strålande artikel. =D>
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"